lördag 15 oktober 2011

Summa summarum

Vi konstaterade att den första frosten hade varit på besök, när vi satte oss i bilen i morse för att fara ner till Lökholmen för att ta upp näten...
Vi fick skrapa alla bilfönster rena allra först och marken var vit på de låglänta ställena i trädgården
Sjöröken låg över fjärden
och på sina ställen var det rena halkbanan rakt ner i vattnet
Bryggan var vit och hal, likaså Embla....det gällde att ta det varsamt så inte nätdragerskan skulle stå på huvudet i plurret:)
Tre fina sikar, lika många abborrar och en mört blev morgonens fångst. Mörten fick simma vidare
Dagen har ägnats åt kursen i örtkännedom dels i bageriet men också i Gula salen. Efter lunchen som bestod av zucchini och tomatsoppa med nybakat bröd gick vi alla ut i trädgården, påpälsade
Här visar Nina hur nässelrötter ser ut....jag återkommer med mera om örter och kryddor en annan gång...nästa fredagstema heter kryddor så jag tänker slå två flugor i en smäll:D
Som vanligt så blev det en finfin dag, med intresserade deltagare. Som vanligt räckte dagen inte till:D
Jag fick en fin gåva av Nina. En anisisop! Nu har jag grävt ner den i samma rundel som Douglasgranarna och de skånska ekollonen är planterade i. Där får de alla växa innan jag vet var de skall placeras inkommande vår.......och så glömde vi bort att Nina skulle få en citronmynta av mig. Men det går flere tåg och myntan finns kvar
Och jag saknar Carina Pocoloco creativos blogg!

21 kommentarer:

  1. Det är vackert nu - både morgon och kväll. Jag konstaterade just att nu går solen nästan ned rakt i söder, i älven. Och vinterns vackra röda solnedgångar har anlänt.
    Anisisop hade vi i många år - jättefina, i synnerhet när inte lavendeln trivs är det ett bra alternativ.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    nu väntar vackra kvällar med himlen som en ständigt varierande färgpalett. Jag är mycket glad över anisisopen, har aldrig haft en tidigare.

    SvaraRadera
  3. fy på er mörter ges åt Örnie eller andra vilda vännerrrrrrr!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Fy för att skrapa bilrutor speciellt när jag ska på jobbet tidigt på morgonen. Fast det ser verkligen fint ut när det ligger som ett dis över vattnet. Kom på när jag läste ditt inlägg att jag aldrig har tagit upp nät. Fiskat har jag gjort men otroligt lite egentligen. Jag är ju fjälljänta och uppväxt i en liten by med röding på tallriken, men den var fiskad av någon annans pappa och inte min. Vi hade ofta rökt/torkat renkött i kylen. Himmelskt gott! Har du ätit det?

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Sv; men var du på samma skepp?! Synd att jag missade dig men skeppet är ju stort iofs. Fast hade jag anat att du var med hade jag hojtat ditt namn högt :))

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. Anonym,

    det är fritt fram för Örnie och alla de andra vilda vännerrrrrrna att ta för sig av vad havet bjuder. Inte skall du tro att Örnie satt på sudkanten precis och väntade på den lilla mörten...men kanske en krokodilsk gädda/också vild vän väntade där under vattenytan. Känner du dig nöjdare nu anonym?

    SvaraRadera
  7. LyckligaPraliner,

    nu är den tiden kommen när bilrutor skall skrapas och fingrarna fryser ihjäl varje morgon:). Röding låter gott, har aldrig smakat vad jag vet, men rökt/torkat renkött har jag njutit. Aspelut, himmelskt gott!:)

    Karin

    SvaraRadera
  8. LyckligaPraliner,

    inte visste jag det jag heller, att du var där, för jag skulle också ha hojtat och ropat på dig isåfall!:) Nästa gång får vi ha en nejliga i kavajuppslaget, men först måste jag köpa en kavaj.

    SvaraRadera
  9. LyckligaPraliner,
    nejlika förstås:)
    Dags för sängen nu.
    Nattinatti!

    SvaraRadera
  10. Röding och öring är fina fisken, det intygas. Det brukar bjudas under mina norska fjällvistelser, ibland alldeles nyfångad och halstrad över lägerelden när någon av ridkamraterna har fiskestang med.
    Visst saknas PocolocoCreativo (LitetGalen men kreativ!) i bloggosfären! Mycket! Dessutom tog hon bort ALLT! Snyft.

    SvaraRadera
  11. Olgakatt,

    Öring får vi här också med jämna mellanrum och det är en mycket god fisk men rödingen finns inte hos oss. Vilken njutning det måste vara att få äta halstrad fisk över lägereld! En upplevelse om något!
    Ja, här lämnade PocolocoCreativo oss snyftande! Så där bara, hmfr!:)

    SvaraRadera
  12. Här har vi tre plus nu och solen skiner, ser ut att bli en fin dag. Är i valet och kvalet om jag ändå skulle ta en tur med båten en sista gång. Hade inte tänkt det, men få se om jag får sällskap...
    Fina bilder!
    kram

    SvaraRadera
  13. Nej fy vad kallt det ser ut hos dig. Jag hatar vinterns isgator och nordanvind, men är man rätt klädd så överlever man väl det med :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Jag saknar också Carinas blogg! Ibland tittar jag in bara med förhoppningen att hon skall ha ändrat sig...
    Idag har vi en fin dag...regnfri, åtminstone tills vidare!
    Vackert foto med sjöröken. Det är ett vackert ord också, som det är länge sedan jag hört.
    fin söndag!
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  15. Lisbet,

    vi har också plusgrader idag, rätt så hård blåst och gråväder. Det växlar som om det vore april.
    Ta du en tur med båten, det kan ta lång tid innan du får fara ut igen, antagligen först när isen går när det åter blir vår och vi blir totalknäppa och euforiska:D.Och tacktack!
    kram

    SvaraRadera
  16. Annelis hantverk,

    imorse vaknade vi till plusgrader så vintern tog en sväng någon annanstans. Tack och lov, jag behöver den inte ännu utan när det är vinterns tid. Nu är det ju höst:).
    Lite ordning och reda kan man väl kräva även av väderleken:)?
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera
  17. Ann-Mari,

    ja, man kan ju hoppas på att Carina ändrar sig till det bättre:) och tänker på oss som saknar henne.
    Det är ett vackert ord, sjörök...:)
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Var försiktig med frostiga stenar och bryggor.
    Vi är många som är beroende av dina hälsningar!!!!Kram från Eva på stranden i den vackra solen.

    SvaraRadera
  19. På bilen har det varit frost ett par dagar nu.
    Men marken har hållit sig torr och fin, hujeda mig för halka. Jag är inte redo..
    Dina fina plantor har namn som jag bara läst om, du är makalös!

    Kramen

    SvaraRadera
  20. Eva på stranden i den vackra solen,

    jag är försiktig! Det är inte alls roligt att falla handlöst och slå huvudet i varken bryggor eller berg.
    Tack för omtanken och ha det riktigt bra på din långa fina sandstrand
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Tina,

    för min del får gärna halkan hålla sig borta. Jag tycker inte heller om när det slinter hit och dit med varken bil eller mig själv.
    :D, du är verkligen rar!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera