lördag 8 oktober 2011

Sälskär, en gång till....

för den här gången. När jag letade bilder i ett helt annat sammanhang märkte jag att det fortfarande finns en del som jag gärna visar
Det enda hus förutom saltbodarna som finns kvar på Sälskär, är ladugården, också kallad örnboet. Varför vet jag inte, men en aning festligt är det eftersom det är familjen Häger som äger ladugården. I Örnboet kan man sova över om det behövs.
Taket är i sanning mossbelupet men väldigt vackert...under bräderna finns takfilt som håller regnet ute
Skorstensdetalj
Inne i huset hänger madrasser....
Handsmidda spikar kan man inte ta miste på...
Lås är bara till för de ärliga! Ett lås av annorlunda snitt
Bengt står och tittar ut över Norrhavet, ser grunnande ut en stund. Av magasinet finns bara stengrunden kvar....
Trappan byggd i stenmosaik står oförändrad kvar....Bagarstugan är dock ett minne blott.
Bengt berättade med stor inlevelse att bageriet upptog halva huset och hade en ugn med plats för tolv brödkakor. Bakugnen var så stor att när barnen lekte kurragömma kunde de gömma sig i den. Han mindes också att stentrappan var så hård mot fötterna när han var barn
Undrar hur många gånger den här luckan har öppnats och stängts
På vägen tillbaka mot båten hittade jag en liten bukett styvmorsviol
och så började det regna...
Silvanas boj blev upptagen för det här året....ingen resa är på gång ditut förrän i vår igen
Mängder av hötter låg på stränderna. Det skulle ha varit manna att ta hem till sparrislandet...
Det var i färsk eller brunnen hötter som man odlade potatis på skäret
Vi lämnade Sälskär bakom oss...
Havet är...
Himlen är.

Sälskär är.
Nästa år börjar Silvana åter köra folk ditut. Bengt är med och berättar om livet därute på den tiden det begav sig....

10 kommentarer:

  1. Så många fina områden det finns där du bor. Det är verkligen något speciellt att bo nära vattnet - det saknar jag där jag nu bor. Har man vuxit upp i Stockholmsområdet har man liksom vant sig vid att ha mycket vatten inpå knutarna. Det finns en hel del stenar i dina bilder - bra fortsättning på ditt tidigare Fredagstema-inlägg. :) Kramar!

    SvaraRadera
  2. Örnboet kan jag bo i :)

    Så vackert med mossan, madrasserna, spikarna, allt

    Styvmorsfiolen och regnet ramar in allt så fint.

    Ha en fin helg Karin!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Anne-Marie,

    det finns en hel del som fortfarande är "oförstört" i vår närhet. Geta hör till Ålands norra skärgård rent geografiskt och närheten till havet finns överallt.
    Jag förstår att du kan få en längtan som är van med allt detta från Stockholm, en pärla i vatten.
    Du har rätt, stenarna fortsätter och kommer så att göra, jag kunde hålla på med det temat hur mycket som helst:)
    Trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Lotta,

    de rev alla byggnader när fyren blev mekaniserad, det enda huset som köptes privat av familjen Häger, var just ladugården för övernattnings skull. Möjlighet till att laga mat finns där också. Jag var aldrig in i köket och fotograferade, det var så många andra som ville vara där just då. Men det kommer andra möjligheter, helt säkert. Jag får väl göra ett inredningsprogram a´la tillfälligt utskärsboende år 1950 eller så:D.

    Ha en finfin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. När jag tittar på dina bilder denna dag, så känner jag en sådan ödmjukhet och ett sådant vemod! Reagerar alltid likadant... när jag påminns om hur människors villkor var förr.
    Vi promenerade i går i den gamla staden här i Almuñécar och jag fick precis samma känsla. Nog lever vissa i det gamla fortfarande, förresten...

    SvaraRadera
  6. Ailas,

    så är det för min del också. Jag blir ödmjuk och med vemod inser man att man har fått vara med om någonting som inte finns särskilt länge till. Undrar om det var det som Bengt tänkte på när han tittade ut över Norrhavet. Han har upplevt skäret i full blomstring med många människor där.
    Ha det bra!:)

    SvaraRadera
  7. Åh vad jag gillar såna här inlägg med en massa detaljer på bilderna. Underbart.
    I Örnboet skulle jag gärna vilja sova övernatt!

    SvaraRadera
  8. Mian,

    härligt!:)
    En sommarnatt i Örnboet skulle inte vara illa, stiga upp tidigt och bara vara ett med alltet därute. Där finns mycket fåglar under vår och sommar.

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara bilder du visar. Jag blir själv sugen på att gå ut med kameran.

    SvaraRadera
  10. Gun,

    tack! Det finns så mycket underbart att visa.:D

    Karin

    SvaraRadera