torsdag 6 oktober 2011

När regnet kom...

för en stund sedan lämnade jag trädgårdslandet och mullvadsarbetet
Det blev tillräckligt långt regnuppehåll för att få den delen av landet med jordgubbarna rensat och omhuldat av gräsklippet från igår...Nu har maskarna fest och drar ner näringen i jorden..
Den nakna jungfrun från igår, då solen sken
Höstlöven singlar ner mot marken....och i vattentunnan..
En av sommarens sista buketter får stå på trappan och önska välkommen
hmm, förstås...de här killarna skall jag lyfta in och lägga i blöt...två av dem ser misstänkt sjösjuka ut. Undrar varför? De har ju inte varit på sjön, inte ens i närheten av vattentunnan en gång...
En senkommen lupin har tappat fattningen något....det är oktober, min vän, inte juni...
Så förvånar jag mig själv med att vilja ge årets sista Tivoliros till Steve Jobs....
den stora innovatören som uppfann Apple...Han lämnade världen i natt
Min första dator var en Apple....men inte just därför vill jag hedra Jobs, utan för den person han tycktes ha varit...tidningarna är fyllda av hans historia, jag behöver inte skriva mera än så här
Jag uppfann också en dator i all hast, redan innan min första Apple men jag gissar att den är uppäten vid det här laget. Jag hoppas så:)

Så snart det blir uppehåll i regnandet går jag ut och fortsätter mullvada
Ha en fin torsdag!

21 kommentarer:

  1. Så somrigt det är hos er, det måste jag säga. På ngt sätt ÄR det det.
    Ja, jag tycker också att det är väldigt sorgligt med Steve Jobs. Det kom lite som en chock igårkväll då vi fick höra det. Visserligen har han haft pancreascnacer länge, men ändå...
    Bara 56 år, så sorgligt.
    OCH det han gjort för tekniken är otroligt, han har verkligen varit en föregångare med Apple. Läste att det finns en Appleprodukt i nära var mans hem; Ipod, iphone, dator etc. Hörde det ryktas om att alla Applebutiker i USA skulle hålla stängt idag. Men, det kan ha varit tomt prat...
    Må han vill i FRID!!!
    kram!

    SvaraRadera
  2. Annika,

    det är fortfarande väldigt grönt här men det beror säkert på att vi inte har haft frost ännu.

    Jag kan gott tänka mig att alla håller stängt idag i Applebutikerna för att hedra honom.
    Snart är han säkert i full gång i sitt himmelrike med att datorisera, men först en välbehövlig vila:D

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Åh vilket underbart härligt inlägg med både fina och roliga bilder! Du är en klippa på detta alltså :) Att läsa din blogg gör mig glad och inspirerad. Det känns verkligen som att du är nöjd och glad över livet och det du har. Tror att du också kan se det stora i det lilla. Du ser livet i många vackra färger och har glitter i dina ögon, tror jag, fina du! :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. LyckligaPraliner,

    tack! Du gör min rörd med alla fina superlativa ord!:) Jag är glad om jag också kan inspirera på samma sätt som du själv gör också, Ann-Louise.
    Jag är glad, jag är nöjd ....
    Jag hoppas att ögonen glittrar, måste fråga Uffe som ser in i dem med jämna mellanrum:D.
    Skall berätta vad han säger, han är rakt på rödbetan, så det kan bli precis vad som helst,hahah..

    Karin

    SvaraRadera
  5. Sv: Hahahaha var det de han sa - "jag ser ett ljuuus" ?! Hahaha den var bra :)
    Då hade jag ju nästan rätt hihi
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. LyckligaPraliner,
    men han talade inte om något glitter:)

    Karin

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att du fick gjort nytta i trädgården, hos mig har det regnat från alla håll och blåst samtidigt. Tänk så Jobs har förändrat världen..
    Din skapelse såg god ut, hade gärna satt tänderna i den!

    Kram och hej från mej/Tina

    SvaraRadera
  8. oj en marsipandator..vilket konstigt ord..marsipan-dator.ja tänk så det är..han dog, rätt ung...Jobs..undrar ibland Om datorer..de är bra eller dåligt..bloggar är bra i allafall...Fina bilder..lånade texten...förstorade den och skrev ut den..satt den inom glas och ram på skolan...i caféet på bänken..ser jättefint ut..tyckte den var så bra..
    Kram karina

    SvaraRadera
  9. Tina,

    ja, det känns superbra, fastän jag bara har ungefär hälften gjort. Det började regna igen och nu tror jag att vi har Ophelia i knutarna...det blåser upp ordentligt.
    Jobs har förändrat världen väldigt mycket. Otroligt mycket.
    Jag minns inte ens vad skapelsen innehöll, det är längesedan, jag gör dem snitsigare nu för tiden, har övat upp mig en aning sedan dess:).
    Kram Tina, Håll i dig för allt vad tygen håller nu när det blåser runt öronen på dig!

    SvaraRadera
  10. Oljekritan,

    det är urbra med datorer och teknik! Så hittade ju vi varandra!!:)
    Som med allt annat så finns det fördelar och nackdelar. Vi håller oss till fördelarna eller hur?
    Texten är inte min ursprungligen, jag har också lånat den någonstans ifrån. Den skall vandra vidare och hängas upp så att alla kan läsa. Helt rätt och riktigt!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  11. Jag anar att ni har mycket att stå i att ta reda på efter sommaren och göra klart inför vintern. Fina bilder att få följa med i det du gör *ler*.

    Likadana kasperdocker fick mina äldre barn när dom var små *nostalgi*.

    Ja, Aloe Vera är verkligen mirakel för kroppen, utvändigt och invändigt. Förr i tiden hade husmödrarna en planta bredvid spisen att brytas av när dom brände sig. Men man får också vara försiktig så man vet att det är rätt planta och inte nån giftig. Barbadensis Miller.

    kram

    SvaraRadera
  12. Mina få blommor tror också att sommaren har börjat om - min hibiscus har nya blommor och pelargonerna har också börjat blomma om. Vilket är högst märkligt eftersom de var nästan osynliga i somras.

    Håller med alla kommentatorer som skriver att man blir glad över att läsa din blogg med din positiva syn på livet. Även om du måste ha det jättejobbigt mellan varven...

    Kommentarsfunktionen funkar tydligen just nu, så länge det varar.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  13. Strömmas sida,

    egentligen finns det alltid mycket att stå i hos oss men nu är det givetvis aningen bråttom att få undan allting innan höststormar och vinter drar in över oss:).

    Kasperdockorna får hänga med ett tag ännu, fastän de ser smått sjösjuka ut. Får väl bygga en liten båt åt de sjösjuka två till nästa sommar så de gör skäl för sitt grönbleka utseende:D.

    kram

    SvaraRadera
  14. Musikanta,

    jag gissar att det myckna regnandet har gjort att de som nästan dog av torka tidigare äntligen har kommit igång....sent omsider. Vi har till och med fågelungar som har kläckts bara för någon vecka sedan...fullt duktiga att klara sig själva men ändå. Men det har förstås inte någonting med regnandet att göra utan mera på flitiga föräldrar:)

    Tack Ingrid, jag blir glad av dina rara ord!! Det är ju ni som kommenterar som gör mig glad!!:D

    Roligt att kommentarsfältet fungerar igen för din del!
    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Fantastiskt fin marsipandator!
    Men, Karin, hur kunde du överge Apple?? Nu får du återgå nästa gång du måste byta;) Vi får väl höra hur det går för Annika i Reston.

    Tråkigt med Jobs allt för tidiga frånfälle, han har verkligen förändrat världen! Jag tror nog att han sörjt även för återväxten i företaget så olyckskorparna som nu hoppas att det ska gå dåligt för Apple utan Jobs kommer att bli besvikna.

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Blogger fick fnatt och la in min kommentar TRE gånger! Därför raderingar.

    SvaraRadera
  19. Olgakatt,

    Blogger har fnatt av och till hela tiden just nu tycks det som:).

    Ja, nog kan man ju undra varför, men det äpplet började bli rätt gammalt. Jag köpte datorn som begagnad av en barnläkare som hade använt den datorn mycket, mycket och så blev det för min del också.Den blev helt enkelt omodern. När jag gifte mig med Uffe fick jag en annan dator och det gamla äpplet fick en ny ägare som har det ännu i denna dag:). Men mitt i allt så har jag ett äppel igen! Man vet ju aldrig hur det går. Bra namn också!
    Självklart finns det skadeglada olyckskorpar som kraxar nu när Steve Jobs har lämnat världen. Så är det alltid och nog tusan fick Jobs slåss mot väderkvarnar redan från början.
    Korparna må flyga och fara, Apple består!!Jobs var inget dumhuvud och han visste att han hade en dödlig sjukdom, så nog har han fixat det hela! Jag är övertygad!

    SvaraRadera
  20. Vad du är duktig med kameran, underbara bilder och härliga ord på sluttampen!

    SvaraRadera
  21. Helen,

    Tack!:D, så glad jag blir av dina ord!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera