lördag 8 oktober 2011

Förnyelse

Uffe passade på att köpa nya glas till caféet igår när han var till stan i ett annat ärende.
Priset var sjuttio procent nedsatt på Muurla-glasen med Muminkaraktär (står så på kartongen)
Ett fynd!
De gamla glasen från femtiotalet har reducerats till hälften. Naturligt slitage och glas som går i kras hör till. Den här årstiden brukar vi ha en ordentlig genomgång av porslin och bestick, ta bort kantstötta saker och som sagt passa på att förnya när det är rea på gång.
Brödträdet besöks flitigt av småfåglar (också av stora;)). (bilden är tagen genom köksfönstret på håll, därför otydligt) Det är blåsigt, kylslaget, aprilligt fastän det är oktober. Mitt i allt som solen skiner så regnar det....solskensregn. Vi har varit ute och vänt resten, eller nästan resten, av trädgårdslandet. Med Uffes armstarka spadtag så går det undan. Jag är mycket långsammare. Den gula svärdsliljan, plommonträdet och en del plantor till har fått nya ställen att leva på. Det finns fortfarande en del att göra ute. Sakta men säkert börjar det kännas invintrat...
Det finns vissa som trotsar höstregn och kyliga vindar.....
Margueriterna är tåliga skönheter
I en av myntorna gömde sig en bärfis...
och "Walter" har fått en snigel/snäcka på halsen. Tydligen är tv-licensen betald eftersom han inte fick den på ögat...:)
Löven faller till marken....

Hösten är ett faktum.
Ha en fin lördagskväll!

Uppdatering! Glasen har fått fel märke och namn av mig! Det är Leonardoglas som tillverkas i Tyskland.

Jag litade fullt och fast på att det var som jag skrev, på grund av att glasen var packade i Muurlalådor som tidigare hade rymt Muminglas....ibland blir det helt fel, vilket jag ber så mycket om ursäkt för. Sorry!

26 kommentarer:

  1. Skicka hit Uffe är du bussig!
    M

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    :D! Givetvis! Jag bussar på honom!
    (heter det så egentligen?, bussar på?)
    Troligtvis menar jag pushar....men det är ju inte svenska.
    Nu fick jag huvudbry.

    SvaraRadera
  3. Snygga glas! 70 % är bra rabatt, sånt gillar vi. Att inte "affärerna" förstår det, att vi vill ha bra rabatt för då handlar vi ju :)) Det borde väl vara lätt fixat?! inte....Men företag brukar ju kunna beställa ur särskilda kataloger med bättre priser. Fast det är väl dyrt ändå förstås, förmodligen.

    Ja, som du vet har det blåst här hos oss idag. Kallt och eländigt. Jag har haft huvudvärk hela dagen. Men vet du vad! Jag är skyldig dig ett stort tack! För vad undrar du nu lite förvånat och fundersamt med ett litet leende ;))

    Jo, du skrev igår hos mig att min hosta skulle bli bättre helt säkert och det blev den!!! Ja visst, du läste rätt. Det är din förtjänst att den blev bättre helt plötsligt och att jag kunde efter 7 nätter sova och sova i min egen säng. Tack ska du ha ;)

    Ha en fortsatt härlig kväll och hoppas att även du sitter skönt i soffan med något gott att äta och ljusen tända. Om du har ljusen tända säger säkert Uffe igen att han ser ljuuuset i dina ögon ;) Kram till dig!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Bjussar tror jag att du menar :))

    SvaraRadera
  5. Åhhh - en bärfis!

    utbrister en som trots mössa, vantar och tubhalsduk lyckats kyla ned sig så pass mycket att en lurande/vilande virus nu tagit kroppen i besittning.
    Sängläge. Tablett. Vätska.

    SvaraRadera
  6. Trodde W äntligen hade fått syn på en tjusig tjej där i kikaren. Han har ju spanat ganska länge nu..så var det bara en snigel som fått fäste.
    Jag hade tänkt ta itu med trädgården men har drabbats av viruset from hell, ligger här till sängs och ler åt din finurliga text.

    kram o ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Så fint ni förbereder er för vintern.
    Nya glas och färdig grävt och allt intaget.
    Ikväll la jag en tidning över några blommor.....frost väntas.
    Kram från eva i Tyresö

    SvaraRadera
  8. Båtbuss till Svergie? Du får kanske ge honom på båten - till min båtnad! Eller också får du bussa honom på mig...
    m

    SvaraRadera
  9. LyckligaPraliner,
    Tack! 70 % är bra rabatt,det tycker jag också:).
    Det är sällan vi köper nytt, oftast handlar vi personligt på secondhand eller också använder vi eget som bara står och dammar i skåpen. På det sättet upplever vi att vi får litet själ i glas, koppar osv...Liv i allt, på ett annat sätt plus att vi inte behöver åderlåta börsen i onödan:). Ekologi på alla fronter men den här gången fick vi billiga bra nya glas och passade på.

    :D, ser man på, vilka krafter en önskning kan ha! Härligt att du är bra/bättre igen!!

    :D igen, jag måste tända ett ljus så Uffe kan se det i mina ögon.
    Kram Ann-Louise, du härliga spralliga tjej!
    Karin

    SvaraRadera
  10. LyckligaPraliner, igen!

    Menade nog att bussa/puffa iväg honom mot Margaretha, men på samma gång blir det ju att bjussa. Men jag måste nog fråga honom först:), han vet ju inte om att han är på väg till Värmland ännu:). Skall packa in spaden åt honom också!

    SvaraRadera
  11. Mian,

    det är i alla fall ingen större fara med dig när du kan vara så entusiastisk över en söt liten bärfis!:)
    Förståndigt att inta sängläge, tablett och vätska. Krya på dig!

    SvaraRadera
  12. Tina,

    Walter verkade snudd på förstelnad när jag ryckte loss honom från utkiksplatsen. Nu står han i stora växthuset och kikar ut mot vägen på de gångstavande damerna som går förbi här varje dag:). Lite roligt måste karln ju ha i vinter.
    Jisses, har alla blivit sjuka i Sverige? Du är den tredje på raken på bloggen ikväll, som har fått en förkylning från hell. Sköt om dig på bästa sätt så du snart är befriad från eländes förkylningen!

    Kramar! Ha det gott i alla fall och förträng allt som inte är gott!

    SvaraRadera
  13. Eva,
    här blåser som attan ännu, medan temperaturen kryper nedåt. Jag har två krukor på utsidan med växter ännu som kommer att bli övertäckta innan jag kryper till sängs. Såg i tidningen att det har varit kallt och halt ända ner i Skåne.
    Hoppas det är övergående och blir litet varmt ännu innan den riktiga vintern infinner sig. Att det bara är ett litet skrämskott så man förstår att dra mössan över öronen.
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Margaretha,

    buss på båt till Sverige, kunde gå för sig. Men jag ger honom inte på båten utan kommer nog med jag också..:). Då blir det Värmda landet fortare vänt.

    SvaraRadera
  15. JAA, så roligt att få hit er båda!
    Bäst jag gör några chokladbiskvier.
    M

    SvaraRadera
  16. mmmmmmmmmm,
    Jaa, chokladbiskvier önskas!:)
    Vi är redan andligen där!

    SvaraRadera
  17. Vilka fyndglas..skitsnygga också..va skoj....fina bilder...as usual...kikade bara in...för att ...säga godnatt..kram

    SvaraRadera
  18. Superfyndglas och helt underbara. Så fina!

    Brödträdet tycker jag om, vilken fest för fåglarna. Margueriterna kämpar på och myntan ser inbjudande ut (men jag hoppar över bärfisen)...du fångar allt med din kamera så det blir njutning för ögonen.

    Kram och trevlig söndag önskar Lotta

    SvaraRadera
  19. Vad gör Walter och varför skulle en snigel ha något med tv-licens att göra? Jag hänger inte alls med, tydligen. ;)

    SvaraRadera
  20. Oljekritan,

    jag sov när du sade go´natt!:) så jag svarar godmorgon istället. Här skiner solen och vädret är fint, ingen frost osv.
    Ha en fin dag!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  21. Lotta,

    javisst är de fina! Glas är glas och håller vad de håller en sommar här hos oss med många människor i caféet. Därför är det roligt att kunna fynda vackra kvalitetsglas till billigt pris. Vi håller alltid ögonen öppna för fynd!:)

    Bärfisen hoppar jag gärna över också, rent smakmässigt. Myntan är mycket godare:).

    Vi har ett brödträd:). Så blir det när man har ett bageri och tycker om fåglar. De stortrivs, men har också blivit smått söndercurlade. Du skall inte tro att vad som helst duger...de har sina klara favoriter.

    Ha en finfin söndag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  22. Vilket fynd han gjorde! Fina glas!

    Så mycket som händer där hela tiden! Fina bilder! När kommer boken om ert liv?

    Ett brödträd... Här undviker jag att sätta ut mat åt djuren nuförtiden. Björnar finns i våra skogar. Så led på det.

    Jovisst ska fönstren tvättas! Alldeles just ska jag göra en lista för den kommande veckan. Min man är införstådd med det. Vi ska tvätta fönstren på onsdag! Ett projekt per dag!

    Ha en skön söndag!
    kram

    SvaraRadera
  23. Matildas fikarum,

    Jag förstår att du inte vet vad jag skriver när det gäller snigel på ögat, tv-licens och Walter. För det första är Walter en gåva från tyska vänner, en kul grej som finns i trädgården som står och kikar sig omkring.

    För det andra så fanns det ett tv-reklam-inslag om tv-licensen i Sverige för rätt många år sedan som handlade om att man får en snigel på ögat om man inte betalar licensen. Jag tror att det hette: du vill väl inte ha en snigel på ögat?
    Det var det minnet som poppade upp hos mig när jag såg att Walter hade en snigel på halsen. De som minns tv-inslaget vet förstås vad jag menade. För andra som inte har varit med om "galenskapen", uppstår säkert myror i huvudet:D.
    Du kan titta in här så förstår du kanske mera:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10973769.ab

    Karin:)

    SvaraRadera
  24. Lisbet,

    så tycker jag/vi också! Tidigare pris 6,90/st och nu drygt 70% billigare. Inte illa, för Muurla-glas och Mumin.

    :D, ja, säg det!? Måste tänka till, när jag får tid att tänka till vad gäller bokutgivningsdatum.
    Jag förstår att ett brödträd kan bli ett björnträd hos er och isåfall gör du ju er en björntjänst. Skulle inte heller ha brödträd där.

    Du är urduktig! Men du kan väl äta morötter ändå?:)

    Ha en skön söndag du också!
    kram

    SvaraRadera
  25. Jag tycker ändå att glasen har Muminkaraktär och är urtjusiga. De hade lätt fått flytta hem till mig.

    Så fiffigt med ett brödträd. Den idén stjäl jag nog till förskolan. Vi får sätta det i skogen en bit ifrån själva förskolan. Miljöförvaltningen säger att vi inte får mata fåglarna på gården...det drar till sig råttor.

    Här är det också höst...pelargonen har fått flytta in. Tomaterna flyttade in redan för en vecka sedan.

    SvaraRadera
  26. Britt,

    så tycker jag också,det var väl därför jag föll så där pladask för dem! :D

    Brödträdet får många besök under vintern, men då hänger vi dit talgkorvar och äppel också. Här behövs knappt en julgran. Givetvis drar det till sig andra djur också. En mus brukar bo i en stubbe en liten bit ifrån. Rådjuren passar på att gotta sig när de känner för det om de når upp.
    Hösten kommer med stora steg nu...också här.

    SvaraRadera