fredag 21 oktober 2011

Förberedelser

På lördag och söndag håller jag bakkurser här på Pettas för folk som vill lära sig baka surbröd
Det finns alltid en hel del att förbereda inför ett kurstillfälle. När det mesta började sitta på plats idag, så tyckte jag att jag ville göra extra fint på bordet i Gula salen, där "kursianerna" skall äta sin lunch, så jag tog häxsaxen och gick ut för att klippa till vildvinet en aning. Det är vackert med slingrande vildvin på mitten av ett dukat bord:)
Men tji fick jag. Igår fanns det fortfarande så vackra löv överallt....idag finns bara skaften kvar. Vackra men ouppnåeliga är de, de röda pinnarna, där de finns under taknocken
I sparrisrabatten lyste det av röda bär. Men nej!! Inte de. På måndag, skall jag så dem i en låda som jag gräver ner i trädgårdslandet, innan fåglarna tar dem. När de har grott och så småningom blir plantor skall jag vårda dem som om de vore nyfödda barn... Det tar ca 4-5 år innan sparrisen går att skörda men vi kan vänta....den som väntar på någonting gott...och under tiden har vi alldeles tillräckligt av det goda som väntar när maj åter är här.
Funkiabladen såg inte mycket ut för världen...inte mycket att dekorera ett bord med
Inte ens den som finns på andra sidan gången....
En bukett blev det trots allt , förutom alla buketter av kärleksört:)
Många värmeljus till så blir det nog bra!
En fin fredagskväll önskas alla!

16 kommentarer:

  1. Du har väl lite murgröneblad att dekorera med om du inte tog alla till chkladbladen. Annars blir det säkert fint med den lilla buketten och alla värmeljus.
    Lycka till med baket och kursen!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Musikanta,

    du är ett ljus!! Tänk att jag inte tänkte på dem överhuvudtaget. Jag har ju mängder!
    Skönt med bloggvänner!:D
    Imorgonbitti försvinner ett antal murgrönegrenar...de är också rätt slingriga.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Lyckliga dina kursare som får sätta sig vid ditt fina bord..så omtänksamt dekorerat och säkert jättegott att äta också.

    Lycka till med allt i helgen.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  4. Strömmas sida,

    jag hoppas att de skall uppleva det så:). Det blir en soppa som jag också tillredde senaste helg när vi hade kurs i örtkännedom....Skall lägga in den på bloggen, för den blev OMtyckt!:)
    Tack!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  5. Undrar om din kurs skulle bita på mig. Fick surdeg i present, men när jag kollade hur den skulle hanteras kroknade jag. Slängde till slut degen. Fast behöll burken, den var rätt fin ...

    SvaraRadera
  6. Surdeg verkar var en hel konst att lyckas med...
    När jag var hos min syster i somras råkade jag lägga chips i deras surdegstråg..oh MY!!! DET var inte poppis, kan jag säga...
    Jag lärde mig en läxa.
    men inte visste jag att det var ett tråg för en surdeg, heller...
    ACK JA.
    Hostan ser trött ut, här hänger den med än så länge...
    Kram!!
    MEN, jag skulle gärna gå på kurs hos dig, you bet!!

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt att man alltid hittar NÅGOT i trädgården att göra ett arrangemang av, vilken årstid det än är.
    Min sparris blommade med små gula blommor men inte blev det några bär, inte!
    Kan berätta att jag gjorde en Nina MED kokos häromdagen - mannen blev överförtjust! Jo, det var väldigt gott och tog tandpetningen med jämnmod;) har inte hittat den mera finrivna kokosen än, håller utkik.

    SvaraRadera
  8. Så fint du har gjort det för kursdeltagarna. :) Har aldrig bakat surdegsbröd själv men kan tänka mig att det är litet mer invecklat än att baka "vanligt" bröd. Skulle gärna komma på din kurs om det var litet närmare. :) Inte visste jag att det tog så lång tid innan man kan skörda sparris. Alltid lär jag mig något nytt här hos Karin. Kramar!

    SvaraRadera
  9. Klimakteriehäxan,

    jag tror man måste vara motiverad för att lyckas med surbröd. Det är som att skaffa sig en familjemedlem, på sätt och vis, fastän den är lättskött. Det är inte krångligt alls, egentligen....kräver litet omsorg. Men det går ju bra att köpa bröd också:D. Som bageriinnehavare är man glad över att alla inte vill baka själva:)
    Men hanteringen är enkel, gäller bara att komma ihåg. Man kan torka den också om man reser bort om man inte vill ta den med sig på flyget förstås. Risken är förstås att man fastnar i kontrollen. De kan ju tro att man har sprängdeg med sig:)

    SvaraRadera
  10. Annika,

    ingenting är en konst när man kan det. Så är det med allting. Chipstråg!:D Charmigt!
    Ta flyget och kom över, två blev sjuka så det finns plats i kursen!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Olgakatt,

    jag torkar några bär åt dig så får du på posten! En kvist av alla våra sparrisar hade bär, men däremot många så det räcker nog åt dig också.

    Roligt att Nina smakade!:D

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,

    när man kan någonting så tycker man förstås inte att det är särskilt invecklat. Så är det ju med allting, men visst, nog får man tänka till litet mera än med ett vanligt bröd bakat på jäst:)
    Sparris kan man skörda varje år när den väl har blivit tillräckligt gammal och stor och det är skedet från grodd till stor planta som tar ca fem år. Tar man den tidigare är det rena barnarovet:)

    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Jag testar också surdegsbröd. Som experiment. Två gånger blev de riktigt gott bröd, men inte särskilt syrligt. den senaste hade jag mer råg i och den blev för tung. Jag skall fortsätta mitt experimenterande så länge som brödet går att äta.
    Ha en skön dag Karin!

    SvaraRadera
  14. Eivor,

    Kul!:D Snart hittar du i surdegslabyrinten. Det är alltid bra att experimentera så att man får det som man själv vill.
    Vi har tagit fasta på just den aspekten väldigt mycket idag...hur man kan förändra syrligheten osv..
    Lycka till!
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera