torsdag 13 oktober 2011

En vanlig vardag

kanske man kan säga att vi har idag? Förutom inkomna mejl om cateringuppdrag och andra diskussioner rent företagsmässigt, så har vi fortsatt att städa undan sommaren i trädgården.....
En badkruka? Krukorna som har tömts på jord har fått en fördiskning i vattentunnan innan de tvättas ordentligt och blir undanlagda till våren
En viss köbildning uppstod förstås. Jag blir alltid lika förundrad över att jag har hunnit plantera så många plantor, på så många ställen. Vårenergin måste vara mycket större än vad höstenergin är. Och det finns ett antal stora krukor kvar att tömma ännu...
Uffe har ägnat en timme åt mastodonta björkknubbar, nästan ogörliga att hantera
Men allting går med elektricitet. Vedklyven som knappast hörs alls har fått jobba sönder de tjuriga knubbarna och jag har fortfarande en pigg och glad gubbe som inte har arbetat slut på sig med klyvaryxa och kil. Nu har vi burit in ved till kakelugnen och till vedlidret. Här skall det bli varm och skön värme under lördagen då vi har kurs i Örtkännedom
För min del uppstod tillfälliga barndomsminnen från sandlådan på Köpmansgatan i Mariehamn när jag tömde de stora krukorna som har härbärgerat tomater i sommar. Krukjorden blir utfyllnadsjord i blomlanden....
Fortfarande finns en del kraft kvar i den välgödslade jorden....
En snilleblixt for genom huvudet och små krukor har nu fyllts med påskens omhändertagna narcisslökar och jord. Nu är de väl gömda av myllan och jag räknar förstås med att kunna ta upp krukorna så där lagom till inkommande påsk igen....om jag nu kommer ihåg dem då:)
Likaså har Douglasgranarna och alla ekollon planterats i krukor som nu finns i trädgårdslandet, omgärdade med nät utifall att rådjuren skulle få någonting för sig:)
Brrbrrbrr....har vi hört från vägen idag. Landskapets plogpinnebil har varit på farten. Det är inte bara vi som förbereder oss för kallare väder....
Rosmarinplantan som jag fick av dottern häromdagen får agera tillfällig förvaring för kryddskyltarna innan de också tvättas och läggs undan
Nu vandrar jag vidare mot övre våningen för att placera torra växter i vaser på alla bord.
Solen skiner från klarblå himmel, bara några vita ulliga moln visar sig
När mörkret faller tar jag hand om pappersexercisen

20 kommentarer:

  1. Alldeles vanliga vardagar tycker jag är de trevligaste av dagar.
    Margaretha
    som när hon var
    liten tyckte att
    det var konstigt
    att en badkruka
    var vad den är
    - det borde ju
    vara tvärtom

    SvaraRadera
  2. Margaqretha,
    härligt namn:)

    Vanliga vardagar är absolut de trevligaste!
    Jag har alltid funderat på varför man säger att en feg människa är en kruka, men har förstått att en rädd grek gömde sig i en sådan för ett antal år sedan. Man lär sig någonting nytt hela tiden

    SvaraRadera
  3. Greken har jag inte hört talas om - vem var den fegisen?
    Jag har hört samma förklaring som NE kommer med:
    2 feg person (vard.): badkruka; han är en riktig ~
    HIST.: sedan 1685; trol. till sv. dial. kruker 'rädd stackare', med anslutning till kruka 1
    Margaqretha
    som inte är
    så slagfärdig
    på sin minimala
    dator, där
    fingrarna ideligen
    går vilse

    SvaraRadera
  4. Margaqretha,

    jag kom inte ihåg vem den fege greken var men hittade detta på Wikipedia:
    "Kruka kan även betyda en feg person och uttrycket härrör från ett av Herakles tolv storverk då Herakles hade fört hem vildsvinet från Erymantos till Mykene på uppdrag av Eurystheus. Denne blev så förskräckt av galtens åsyn att han sprang och gömde sig i en stor kruka som han låtit tillverka enbart för sådana ändamål."

    Tur att det inte springer vildsvin här varje dag, för såååå stor kruka har inte vi, utifall att jag skulle behöva ett gömställe.

    Det blir ju bara spännande med din minimala dator, nytt namn och vem vet allt vad som kan hända rent språkligt:D?

    SvaraRadera
  5. Aha, det är tekniken som utarmar språket! Med de allt mindre pryttlarna, får vi snart skippa vokalerna. Fast det är ju redan många som gör - ett jäkla oskick med alla mkt, iof och ggr, i synnerhet i privatbrev. Men nu vet jag ju att det inte är skribentens fel.
    Intressant att det finns två krukförklaringar - bara att välja den man gillar bäst.
    Mrgrth
    sm frskr vnj sg
    vd dn mnml tknkn

    SvaraRadera
  6. Mrgrth,
    s mst dt vr!
    Krn
    sm cks frskr s gtt hn kn

    SvaraRadera
  7. Hahahaha vet inte vad som var bäst här alltså, ditt inlägg eller läsa era kommentarer :D

    Hur som helst kan du konsten att få diskning och rengöring av krukor att verka intressant. Ja, även bilden på rotklumpen som ligger upp o ner :))

    Sv; tack för dina superba kommentarer hos mig och för den i dag. Du har helt rätt. Ska fundera och känna efter, till sist klarnar det :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  8. LyckligaPraliner!
    :D, ibland blir det ena roligare än det andra.

    Sova på saken? Skynda långsamt ett annat alternativ, men behöver inte vara sååå bra när du så gärna vill lära dig mera. Skulle nog göra som du, gå på känslan som känns rätt.

    Sv gtt!
    Krn:)

    SvaraRadera
  9. En alldeles väldigt trevlig vanlig vardag..har du haft idag...visst är det ju så mycket man vill plantera, på våren..då vill man ju ha ALLT!! Och lite till...hahah, fattar att det INTE är liiiiiiiiiiiiika kul på hösten, när det är storstädning bland krukor och plantor...likväl, till nästa vår, som bortglömt. Fina bilder, höstiga. Trevlig helg lilla kusinen min, grävde i sandlådan på Köpmansgatan..kan riktig se dig som barn//Kram Karina

    SvaraRadera
  10. Oljekritan,

    japp, så har det varit, en väldigt vanlig trevlig vardag.
    Jag var alltid den mest smutsiga,lortiga ungen av alla dem som satt i sandlådan. Nå,jag satt väl aldrig, var mera under sanden än ovanpå:)
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  11. Här går vi om varv dygnsvis :-). Jag håller nattens lampa tänd och du kliver snart upp *ler*.
    Flitiga som myror är ni och får mycket gjort.

    Brandlarm man har i taken kan vara luriga att hitta när man tagit ner dom för batteribyte. Dom tjuter ju så illa och med intervaller också. Jag hade ett som låg i ett skåp...hade helt glömt bort det....det pep mellan varven i köket och jag fattade inget...letade och letade..trodde nån liten mus hade förirrat sig in...tills jag hittade brandlarmet.

    SvaraRadera
  12. Alldeles vanliga dagar är ju så härliga! Sköna badkrukor du har också...

    Härligt att se resultatet av våryran!

    Kram och en skön fredag önskar jag dig!

    Lotta

    SvaraRadera
  13. Strömmas sida,

    det där är ungefär som att mitt tak är någon annans golv:). En ena är vaken den andra sover, vi lever våra olika liv.

    Vår brandvarnare hade kanske givit sig till känna tidigare med vissa intervalljud, för jag har hört konstigheter, men när de ljuden har tystnat så har det åter blivit bortglömt. Men nu tjöt den ihållande pipigt i ett kör, innan allt löste sig.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Jag har också börjat avveckla alla krukor för säsongen. Det känns så skönt att vara förberedd, det har snöat förr vid den här tiden hos mig..
    Men idag är solen på stort G och idag är jag ledig!

    kram o trevlig helg min vän!

    SvaraRadera
  15. Lotta,

    visst är det så med vanliga dagar i sin egen takt:D. Dessutom tillfredsställande att få undan nödvändigheter som annars brukar få ligga på den hög som alltid väntar på att bli gjord.

    Ha en likaledes fin dag du också!
    Kramar!

    Karin

    SvaraRadera
  16. Tina,

    det är just det!! Att känna att man är beredd på snö, kyla och vinter och att man har allt på sin plats. En mycket skön känsla.

    Nu har blåsten bedarrat en aning hos oss, kanske tar den ny fart när morgonen går över i dag, men solen tycks vilja lysa även på oss.
    Ha en fin fredag du också!

    Kram!
    Karin

    SvaraRadera
  17. Det är minsann mycket att göra på hösten också. Kom just på att man kanske skulle peta ner nån vitlök. Men det är roligare att rusta till rådjursrestaurangen:)

    SvaraRadera
  18. Gunilla,

    ja, hur mycket som helst finns att göra!
    Jag har förstått att vitlöken skall påtas ner i jorden i november i fullmånesken:D. Men då är antagligen marken frusen redan, så det är säkert bättre att göra det nu.
    Här har vi skogsrestaurangen rustad och också besökt av allehanda djur. Rådjuren gömmer sig för jägarna, är skärrade den här årstiden. Vi hade en get och hennes killing här i skogsbrynet för ett par veckor sedan under dagtid. Killingen gömde sig för Uffe och geten blev ängslig och orolig över var hon hade den. Vi hörde bara ljudet av den lilla, men vi gick givetvis in så de fann varandra igen.

    SvaraRadera
  19. Skura krukor är såå tråkigt - oftast blir det inte av förrän till våren, suck.
    Vännen ovan som vill plantera vitlök ska göra det när det passar för trakten där hon bor! Här i Skåne brukar det vara november men det är ju sista stället. Längre norrut och inåt landet får man allt göra tidigare om tjälen hotar. Själv planerar jag att sätta fyra olika sorter den här hösten bara för att det är kul. De lär smaka ungefär likadant. Hittade nämligen 3 ekologiska sorter förutom min egen gamla.

    SvaraRadera
  20. Olgakatt,

    ja, nog kan man roligare saker för sig än att skura krukor. Uffe hade tagit in vattenslangen och stängt av vattnet utåt för höst och vinter, så jag fick ta till vattentunnan istället. Men det gick det också.
    Givetvis måste man stoppa vitlöken i jorden medan tider är. Vi som bor på en ö, vilket även Gunilla gör, har tidigare om åren haft litet av skåneklimat eftersom vi är omgärdade av vatten, men de senaste höstarna har varit ovanligt tidigt påfrusna och kalla med hård mark. Man måste anpassa sig. Jag har inte skaffat utsäde i höst, måste se om jag får tag på ekologiskt sådant på Åland annars får vitlöken vänta ett tag ännu.

    SvaraRadera