söndag 23 oktober 2011

En mjuk mage?

Eller vad är det? Så här såg det i alla fall ut i bageriet idag när kursdeltagarna bakade bröd
Surdegen Gösta jäste så det stod härliga till i flere bunkar och formkorgar. Vi som fanns i bageriet hade mycket trevligt när vi blandade,knådade, ältade och formade degar till bröd. De små mikroorganismerna i en surdeg förenar människor ....kanske alla styrande och ställande i vår värld skulle börja baka med varandra istället för att sitta runt borden i parlamenten?

Alla deltagare har gjort sin egen början till en rot/start, sin egen Gösta:) och så småningom skall vi träffas för en fortsättning, längre fram.

Mötet med konsthantverkskvinnorna gick i samma stil....mycket trevligt är på gång till nästa år.
Nu känns det som om tårna vill peka uppåt en stund....eller kanske det blir ett fotbad rent av.

Ha en fin söndagskväll!

24 kommentarer:

  1. Nu har du verkligen förtjänat att få slänga upp fötterna, och tänka på ingenting. Säg åt Uffa att bjuda dig på te!
    M

    SvaraRadera
  2. Du kan buffa på Uffa om han inte gör som jag säger.
    slarvmajan
    M

    SvaraRadera
  3. Men herregud, det är ju MIN mage tänkte jag när jag såg översta bilden. Men jag sansade mig när jag insåg att jag absolut inte exponerade den i somras så att det blev paparazzi tillfällen. Men annars var det ganska likt. Faktiskt! :-)

    SvaraRadera
  4. Magen överst har också vissa likheter med min...Det är alltid kul att träffas och göra något tillsammans. Saknar faktiskt tillfällena på dagis och i skolan när föräldrarna pysslade med något tillsammans...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Margaretha,

    jag har buffat på Uffa! Han gör inte alltid som jag säger men nästan alltid:). Världssnäll!

    Karin, trötterska

    SvaraRadera
  6. Min mage känns lite som din deg där..
    Har nog stoppat i mig en och annan kaka för mycket! Jag kom att tänka på lussebullar nu, bäst jag går och lägger mig..bums.

    kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Karlavagnen,

    nog är det ju märkligt, för jag trodde nästan att det var min, men nu är det så många som tycker att den är deras. Tur att det var Göstas mage:)! Fast den nog är ganska lik min och din och Musikantas och...och...och

    SvaraRadera
  8. Musikanta,

    det är väldigt roligt att samlas runt någonting som man har gemensamt intresse av....man lever upp litet extra

    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Tina,

    ja, med din chokladkaka så kan man inte få annat än mjuk mage:). Du drömmer säkert om lussebullar nu, om stora, gula, mjuka, goda, saffransbullar...

    Go´nattkram!
    Karin

    SvaraRadera
  10. jag älskar att knåda deg. Det är så meditativt på något sätt. I fredags knådade jag ihop en bulldeg. Numera gör jag bara mindre satser eftersom vi är bara två här hemma och jag äter inte bröd pga att jag är typ 2 diabetiker och har plockat bort det mesta av kolhydraterna.Visst kan jag tjuvsmaka när det är nybakat.Bara doften är så underbart när man har bakat.
    TrollMor

    SvaraRadera
  11. Margaretha,

    nu skall jag tänka på ingenting...
    zzzzzzznark

    Karinzzzzz

    SvaraRadera
  12. Trollmor,

    det är så rofyllt att baka. Terapi!
    När man bakar blir man nästan mätt bara av dofterna eller hur? Surbröd på råg borde passa dig ganska bra eftersom GI är lågt på den sortens bröd.

    Karin:D

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag har legat litet efter, men har nu tagit igen det och sett genom allt du har hunnit med. Underbara bilder och så roligt det skulle vara att få knåda och baka surdeg!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Jag fick ett stort surdegsbröd när jag fyllde 60, vi njöt av det en hel vecka och jag bestämde mig för att någon gång försöka - takterna från min tid som god husmor borde väl sitta i? Men jag väntar fortfarande på tiiiiiid.

    Bloggblad

    SvaraRadera
  15. Åh så trevligt! Hoppas du fick dig ett välförtjänt fotbad, Karin!

    SvaraRadera
  16. Att baka är rena terapin. Känslan när man ältar den mjuka degen är hur vilsamt som helst. Sen när man känner den härliga lukten av nybakt och får äta av det är ju gräddan på moset.

    Hoppas du fick vila i kväll.

    Ja Aloe Vera produkterna är rena magin, som mina kunder brukar säga *ler*. Så användbart på mycket, både på tvåbenta och fyrbenta.
    Skönt att smörja in vid fotbad också. Både när fötterna är i baljan och efteråt.

    Önskar dig en fin början på veckan.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  17. Ni verkar ha haft en härlig bakkurs. Kul med degmagen. :) Jag tycker det låter som en mycket bra idé att baka i stället för att sitta och prata runt borden. Såg dina bilder från igår och allt fint du har runt omkring dig. Hoppas du fick vila fötterna och att de kanske till och med fick bada. Kramar!

    SvaraRadera
  18. Annelis hantverk,

    förstår mycket väl att du inte har hunnit med. Du har ju hunnit med så mycket annat trevligt som du har förmedlat oss andra bloggläsare:)
    Tack!
    Ha det bra du också!

    SvaraRadera
  19. Bloggblad,

    "kommer tid, kommer råd", brukade alltid min mamma säga i den meningen att när det blir tid för någonting man vill göra så blir det också möjligt att göra det. Säkert står du också och knådar degar någon dag när du får tid

    Karin

    SvaraRadera
  20. eva i Aten,

    jadå!:) Skönt!

    SvaraRadera
  21. Strömmas sida,

    så är det ju!:) Rena terapin och glädjen över det man har skapat kommer som ett brev på posten.

    Kan gott tänka mig att AloeVera passar utmärkt väl till trötta fötter...

    Ha en fin dag!

    Kram!

    SvaraRadera
  22. Anne-Marie,

    jag tycker nog att världens alla styrande "prelater" kunde baka litet mera och prata litet mindre...bättre med luft i brödet än i pratet:)

    Ha en fin måndag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  23. Tycker min mage är misstänkt lik det där också...hmmm....
    Nämen vad mysigt ni verkar ha haft det på er bakning.
    OCH sen blir det ju så gott också, mmm....
    Kram!!

    SvaraRadera
  24. Annika,

    världen tycks vara full av mjuka goa magar:).
    Det är väldigt fint att baka tillsammans med andra likasinnade. Vi har roligt och trivs.

    Kram!

    SvaraRadera