lördag 22 oktober 2011

En härlig kursdag

Trevliga kursdeltagare med många frågor och engagerande samtal gör att man lever upp litet extra....och som vanligt är kurstiden för kort. Känns det som i alla fall, men det kommer flera tillfällen när vi kan lägga händerna i degen, mera bokstavligt. Idag har det varit en hel del nödvändig teori också. Det gäller att förstå sina sura rötter och sina degar
En nödvändig liten utepromenad i trädgården har gjorts, då allt mjöldamm viftades bort
Det har varit 12 grader varmt på utsidan idag....fantastiskt, det är slutet av oktober
Nu hoppas jag att de som kommer på morgondagens kurs skall känna sig lika välkomna som dagens kursdeltagare var. Jag ser redan framemot i morgon.
Uffe läser högt från sin datorvrå att det har fallit snö i mitten av Åland idag...Godby har fått känning av den annalkande vintern och här som vi nästan har haft sommarväder. Så olika det kan vara fastän så nära...
Den lilla kvarnen har fått en inneboende. En jordgubbsplanta! Kvarnen har vi fått av svärfar. Han tyckte att den skulle passa perfekt här hos oss, där det finns ett bageri
En liten ringblomma har tagit fäste i gräsmattan....man får inte ge sig:) Må det snöa i Godby....
och gråmalvan har också slagit ut några eftersläntrare, som till trots...
I Gula salen var ljuset för en gångs skull perfekt för en tydlig(are) bild på Ritvas fågelbur...imorgon tar hon ner den:(. Utställningen Vingar skall plockas ned, en utvärdering skall göras och framtidsplanering ligger på agendan...men först bakkurs
Apropå ljus, så är det en härlig årstid som ligger framför oss och jag nynnar för mig själv..." vi går med våra lanternor och våra lanternor med oss, där uppe tindra små stjärnor här nere gå våra bloss...
En fin lärorik dag är snart över...
Ha en riktigt bra kväll!

18 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska blombilder!

    Bloggblad

    SvaraRadera
  2. Jag borde nog delta i din kurs. Jag bakade frukt- och nötbröd med bikarbonat i går kväll. Tveksamt om man vågar berätta det i dessa surdegstider... :-)

    SvaraRadera
  3. Fina bilder som alltid hos dig :-). Ja, det är otroligt att det kan vara så blomrikt och fins såhär i slutet av oktober.
    Vad fint det ser ut med tegelväggarna. Jag gillar också hösten när det är mörkt och man boar om sig inne med tända ljus.
    Här har det också snöat några mil bort.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  4. Hej! Som vanligt helt fantastiska bilder du presenterar.
    Apropå jordgubbar... jag har faktiskt några i landet just nu, bär alltså...! De är lite vattnigare än under sommaren, men helt ätbara. Jättekul är det.
    När det gäller Tankerummet, så var det synd att du strök dig. Du hade ju kunnat vara en s k passiv medlem mellan varven. Jag vet ju precis hur tufft du har det under säsången! Har även ett par andra sådana, de skriver när de känner för det och får tid. Det räcker med en bild någon gång och så är man mer aktiv under lugnare perioder. Så du är jättevälkommen att vara med, även som "inaktiv". Du var en så härlig tillgång med dina underbara bilder och så är det kul att ha lite geografisk spridning också.
    Har utvecklat sajten en hel del sedan sist. :)

    SvaraRadera
  5. Det låter som om vi har ungefär samma slags väder - men du har nog mer växtlighet kvar.
    M

    SvaraRadera
  6. Kan man ju inte fatta snö i Godby och blommor hos dig..Skönt att kursen gick bra och var även om tiden inte räckte till, det gör den aldrig när man har kul ju...Visst är det härligt med ljus, alla upplysta ljusstakar som sprider myskänsla..det är det bästa med mörkret..Idag har det varit blåst och småregn hela dagen här...riktigt innekurarväder..Go kväll av vad som är kvar av Lördankram

    SvaraRadera
  7. Bloggblad,

    först läste jag att någon som hette blomblad tyckte om bilderna:), sedan såg jag rätt....
    Tack!

    SvaraRadera
  8. Mian,

    givetvis vågar man prata om bikarbonat och annat bröd. Om tre veckor är det kurs i en helt annat sorts bröd, bröd med mycket klös i:)
    Mångsidighet framför talibanism:)

    SvaraRadera
  9. Strömmas sida,

    förstår att du säkert kan känna hur det doftar snö:)...skön känsla.
    Man får dra allt det goda ur alla årstider och komplettera med levande ljus när dagsljuset sinar

    Karinkram!

    SvaraRadera
  10. Ailas,

    fresterska där!:) Tittar in och knackar på dörren till Tankerummet endera dagen:).

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Margaretha,

    få se hur det går i natt, temperaturen kryper nedåt mot noll....
    sommaren tycks ha gått över:)

    SvaraRadera
  12. Oljekritan,

    lokalt väder så det förslår!
    Har njutit en god stund ikväll av att se på Anna Harplers dans och liv. Före det Bachtolkningar av Svanbäck och Malena Ehrnman. Jag var nära himlen ett tag, svävade runt just därunder....utan kvast:)
    Go´nattkram!
    Karin

    SvaraRadera
  13. Då har moster fått snö mao..
    Hos mig lyser solen, snön kan få vänta ett bra tag till!

    Ha det fint idag, kram Tina

    SvaraRadera
  14. Tina,

    ja, troligtvis:D.
    Hos oss har det varit en superfin solskensdag, varm och skön, så jag gissar att den ev. vintern som hälsade på igår har rest vidare igen.

    Jag har haft det riktigt fint, på alla sätt och vis.
    Hoppas detsamma för din del!
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder av blommor. Min hibiscus har fått fnatt och får nya stora blommor varje dag. Jag bär troget ut den på trappan på morgonen och tar in den på kvällen. Får se hur länge den orkar...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  16. Musikanta,

    tack!:D Det är härligt med fnattiga blommor!
    För min del får de gärna fnatta på hur mycket som helst!Jag skulle också bära ut och in på en blommande hibiscus om jag hade nån. Har haft men gav bort den eftersom jag inte skötte om den som den ville bli omskött. Skyller på tidsbrist:)

    Karinkram!

    SvaraRadera
  17. Så fint med jordgubbsplantan i kvarnstenen! Väldigt fint konstverk med fågelbilderna.

    SvaraRadera
  18. eva i Aten,

    fågelbildskonstverket är väldigt fyndigt och mycket vackert. Igår plockades utställningen ner.
    Jordgubbsplantan är dekorativ till den grå stenen, absolut. Det finns så mycket vackert att lägga ögonen på:)

    SvaraRadera