söndag 16 oktober 2011

Blandad kompott

Vi for iväg ut på sjön i morse för att ta upp näten som vi lade igår kväll, med sik i sikte. Det blåste rejält och redan det varslade om att det nog inte skulle bli stor fångst, om det överhuvudtaget skulle bli någon alls. Mängder av sjökalvar fick vi, det finns mycket sådana i sjön i år men vi fick också två sikar, så vi var väldigt nöjda. Det blev sikromssmörgås till frukost!
Det är inte snö, utan sjöskum som "räkte" iland och låg och guppade vid stränderna. Fraset flög högre upp och låg där som mjuka snöklumpar här och var..

Så snart näten var upphängda i nätgården for vi till Geta skola och tog vara på våra rättigheter, nämligen att rösta. Idag är det lagtings-och kommunval på Åland och förhoppningsvis förstår sig folk på att gå och lägga sina röster i valurnorna.
Det är dumt att låta bli och även fast man inte vet om och vem man skall rösta på,( det kan vara svårt ibland), så skall man hellre avge en blank röst än att inte rösta alls och vara soffliggare.
Jag har inte röstat blankt. Jag visste vilka som skulle få mitt förtroende.
Direkt därpå, när vi kom hem, hängde jag ut "prippelbröd" åt fåglarna som strömmade till från olika håll och kanter. Det är nog dags nu att köpa hem solrosfrön, havre och talgkorvar. Prippelbröd får de också. Prippelbröd är bröd med mycket godis i, solroskärnor, sesam, linfrö och russin samt annat smått och gott som blir över i bageriet.
En för oss okänd katt kom på besök....lojt vandrade den ner i vår trädgård
Fortfarande finns det skönhet kvar i trädgården trots kylan i går natt


Prydnadskörsbärsträdet börjar bli rödfärgat....
och prästkragarna fick nästan hålla i sig i blåsten...

Klematisen är vacker även nu
Eftermiddagen har jag ägnat åt det jag har tänkt göra länge, nämligen att skapa en ny efterrätt på äppel, helt utan mjöl. Uffe fick agera försökskanin som vanligt och jag fick godkänt med mycket mmmmummmms:)
Av förekommen anledning har jag döpt skapelsen till Nina.

Vill någon pröva så varsågod:

4-5 stora äppel urkärnas, behöver nödvändigtvis inte skalas
Skiva äpplena och rada dem i eldfast form som har smörats innan.
2 dl kokosflingor och 1 dl russin strös över samt
50 gr mörk choklad( 70 % )bryts i bitar och strös över blandningen
1 dl flytande honung ringlas över blandningen.
Skiva 100 gram smör över och lägg i förvärmd ugn, 200 grader.
Låt grädda i ca ½ timme tills allting har fått färg

Om så önskas kan man med fördel lägga i 1 dl grovt hackade hasselnötter innan honungen ringlas över.

Vi åt efterrätten med Oatley vaniljsås, men jag är säker på att den smakar utmärkt med glass också. Jag testade att äta den som den var och det smakade utmärkt.Mitt minneskort i kameran fick sig en törn och gick hädan. Reservkortet togs i användning och då hittade jag Släpis där, ringduvan som med all säkerhet är nere vid Medelhavet nu och trippar på någon sandstrand och pickar i sig frön som har åkt på vågorna från Afrika.

Jag hoppas så i alla fall.

20 kommentarer:

  1. Jag håller fullständigt med: vet man inte vad eller vem man vill rösta på (och det vet man inte alltid) ska man absolut rösta blankt. Att ligga på soffan och strunta blantk (!) i att använda sin röst är - i mitt tycke - att visa förakt för demokratin. Tänk så folk kämpat och kämpar i världen för rätten att rösta.

    Tack för receptet på äppelkaka! Ser himmelskt smarrig ut. Grattis Ulf till jobbet som Pettas försökskanin :)

    SvaraRadera
  2. Oj vilken delikatess som passar eriks pappa.
    Han brukar få äppelkaka med havregryn smör socker och hackade nötter.....Men choklad älskar han. Nu ska vi ner till stranden och se på solnedgången...mmmmmmvilken möjlighet!
    Kram från eva

    SvaraRadera
  3. Uj, jag trodde först att det var en svan som fastnat..vilken tur att det bara var sjöskum.
    Det där receptet ska jag pröva, äter ju mestadels GI så det passar mig utmärkt!

    Godkväll och kram också!

    SvaraRadera
  4. Kesu,

    visst skall man vara glad över att man har möjlighet att rösta. Det är inte alla förunnat att få göra det i demokratisk anda.
    Uffe hälsar och tackar!:)

    SvaraRadera
  5. Eva,

    vi har just varit ute på sjön och sett på solnedgången vi också:). Näten är åter i sjön.
    Pröva receptet så får Erics pappa smaka, ni andra också.

    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  6. Tina,

    lyckligt nog så var det bara skummande skumt skum:). Lycka till med testet av desserten!

    Gokväll-kram!

    SvaraRadera
  7. Ser ut som du haft en bra helg kära kusin...med sjöskum och sjökalvar, vad det nu är?? Receptet lät mums..äppeldesserter, inte illa...skulle va gott med nåt sött just NU!! Fina dina foton -är.katten ser ut som min förra katt...Smulan..Men då går hon igen, för hon dog för 15 år sen...Önskar dig en fin Måndag..kram Karin a

    SvaraRadera
  8. Oljekritan,

    javisst har jag haft en fin helg! Sjökalvar är detsamma som maneter:). Kanske det var Smulan som gick igen:)?
    Önskar dig också en fin måndag!
    Kram
    Karin a:)

    SvaraRadera
  9. Aha. Där fick jag svaret. Jag frågade maken som har en bakgrund i havsmiljö, han hade hört ordet men kom inte ihåg förrän jag läste här att det är maneter. Javisst ja, sa han. Men jag har aldrig hört det.

    Det låter ljuvligt allt som du har för dig i naturen och i köket. Här har det skrivits som bara den idag.
    Hälsar
    Bloggblad

    SvaraRadera
  10. Härlig blandad kompott, både bildmässigt & att stoppa i lilla magen...
    Önskar dig en bra vecka! Må väl och ha det riktigt gott.

    SvaraRadera
  11. Vad gott det lät med ditt egenpåkomna recept...det ska jag prova nån dag.
    Det verkar vådligt med allt fiskande och halka med is här och där. Hur länge fiskar ni innan isen lägger sig? Rom är så gott..helst löjrom då.

    Ni är sanna djurvänner som matar fåglarna med så gott bröd :-).

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  12. Bloggblad,

    :D, om det är dialekt eller vanligt folkmål att kalla maneter till sjökalvar vet jag inte. Jag är nog en lyckost just nu:).
    Ha det fortsatt bra med ditt skrivande!
    hälsar
    Karin

    SvaraRadera
  13. Monica,

    tack! Önskar dig detsamma på alla fronter!

    SvaraRadera
  14. Strömmas sida,

    vi fiskar kanske ett par dagar till med båt, mycket beroende på väder och vind. När isen har lagt tillräckligt fiskar vi med nät under isen men det brukar ske tidigast i december, oftast i januari. Pilka hör också till.

    Pröva gärna receptet!
    Ha det gott!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. Prippelbröd låter gott och kommer mig att minnas en barnhistoria. "Soven" (Hans-Ove) var lika gammal som jag och i 4-5 årsåldern när hans mamma berättade vad som hänt. Doktorn i grannskapet som brukade anlitas hette Dr Pripp. Soven tyckte det luktade så gott när hans mamma tvättade golvet med dilutin så han tog en slurk i ett obevakat ögonblick. Det smakade visst inget vidare och kändes inte bra efteråt. Så han bad sin mamma att de skulle gå till "Dr Tipp och säga att jag har druckit prippelin"!

    Nina låter också god; det är bara det att jag blir så irriterad på kokosflingor som fastnar i tänderna. Man kanske kan göra likadant men välja havregryn istället... då blir hon litet kusin med Emmy.

    SvaraRadera
  16. Olgakatt,

    fåglarna gillar prippelbrödet:). Istället för att lägga pripplorna fritt på matbordet åt dem så får de jobba litet och får bröd samtidigt.
    Härlig historia om dr Tipp och prippelindrinken.

    Köp Saltå Kvarns kokosflingor, de är mindre än de vanliga flingorna. Fastnar inte alls i mina tänder i alla fall. Men givetvis går det lika bra med havregryn men ...då kan du ju lika gärna baka Emmy:) Hon är ju ett säkert kort.

    SvaraRadera
  17. Ja, det var en blandad kompott! Kul att läsa!

    Nej, inte blev det någon båtfärd. Ville inte åka ensam denna gång så det får bli efter jobbet någon dag istället. Om det inte hinner frysa på!

    Här är det en skön dag idag då jag får mycket gjort. Så roligt att ha lite kroppsarbete emellanåt. Risken är överhängande att jag startar för många projekt och så blir det pladask och pannkaka till slut...

    Viktigt är det att rösta, hoppas du är nöjd med valresultatet :)

    Ha en fin dag där på din ö!
    Jag har på min!
    kram

    SvaraRadera
  18. Lisbet,

    det blir rätt så blandade dagar just nu, med mycket att göra både här och där.

    Vi tar troligtvis upp båten idag, få se hur det går, men det är tanken.
    Jag känner igen det där med många projekt och pannkakan som uppstår:)

    Jag är nöjd med valresultatet, är alltid det. Man kan ju inte göra mera än att ge sin röst till den man vill oberoende om den kommer in eller inte. Däremot är jag inte nöjd med hur själva taktiken fungerar när det gäller val. Om en person i ett parti får väldigt många röster kan den dra in andra i samma parti med mycket mindre röster, vilket betyder att många med flera röster än den som blev indragen, får stå utanför...men så är systemet, tyvärr. Inte helt rättvisande mot den som har ställt upp till val och inte heller för den som har röstat. Men så är det!

    Jag tänker ha en fin dag på min ö, precis som du på din!
    kram

    SvaraRadera
  19. När jag såg dina bilder överst idag hoppade jag till. Jag tänkte, att nej NU har de fått SNÖ på Åland!!!
    Men så var det bara "smör" som vi brukar kalla sjöskummet. Härligt att det var så :-)
    Find Bilder fö.
    Som vanligt kul att läsa ditt inlägg och SE dina fina bilder från det ljuvliga Ålandet!!!
    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Annika,

    ja, man kan faktiskt tro att det är snö!
    Turligt nog inte ännu, fast i fjol kom snön den här tiden och stannade hela vintern ända fram till april. Vill inte i år om jag får välja:).

    Kramar!

    SvaraRadera