torsdag 27 oktober 2011

"Avslappnat och småvirrigt"

sade Uffe, när vi hade lyssnat på radioprogrammet (skrolla ner till 27 oktober så ser ni var ni hittar pratet att lyssna på) som Tua gjorde med mig i tisdags morse, då hon och jag stod i diket på Espholm och pratade om nypon. Han har förstås rätt men det kan jag bjuda på!:) Vi hade hur trevligt som helst i morgonsolen, vi tjejer. Däremot tycker jag att det är svårt att se vem som står i nyponsnåret med nyponhåret så jag lägger in den bild som Tua tog av mig och Nina den sista maj när hon gjorde en intervju med oss om örter. Det är jag som är till vänster i bild.
Tänk! Snart är det åter maj och maskrosorna blommar....
Så här ser reportern Tua ut!
När jag skjutsade Tua tillbaka till radiohuset så pratade vi om ditt och datt så där som tjejer plägar göra och hur det nu kom sig så gick diskussionerna till mitt fotbad som tog livet av precis allting i knuten vid kökstrappan hos oss. Alla som följer med min blogg vet vid det här laget att jag tycker om att ta fotbad nu och då. För det mesta använder jag milda sköna örtoljor när fötterna skall piggas upp men för si så där tre år sedan tyckte jag att det var dags för ett fotbad med mycket grovt salt i. Nog om detta men sedan slängde jag ut vattnet på blommorna i knuten ovan på bilden. Vad hände? Allting dog! och har varit dött väldigt länge, alltsedan den dagen.
Inte ens ett ogräs har visat sig...ända tills i våras, då jag såg att någonting underjordiskt lyfte upp jorden i knuten här och där...
och döm om vår förvåning, för plötsligt så hade vi knuten fylld av svampar....
Wow, ropade Tua, det måste ju ha varit fotsvamp! Mycket logiskt att det växer fotsvamp där man har kastat ut fotvattnet....det måste ju bara stämma...
fastän vi åt upp svamparna i tron att det var kungschampinjoner. Och inte utan att jag har tittat på mina fötter nu och då och undrat vad de besitter för krafter....
Vi fick ett mejl av två av våra sommarkunder. Rolf och ElsMarie från Eskilstuna brukar skriva till oss någon gång nu och då och den här gången berättade Rolf att de har varit till Sparreholm i Sörmland och hittat en sten från Bomarsund. Det är inte bara jag som tar stenar med mig från andra länder:)

För den delen så tror vi att tegelstenarna i vårt hus, ca 90.000 st, också kommer från Bomarsunds fästningar. Men det talar vi tyst om förstås för plötsligt kan ju Sundsborna få för sig att de skall ta dem tillbaka.

Ute är det grått och vått idag. Uffe knattrar finska till svenska i sin datorknut, jag har lagt upp rena gardiner i sovrummet och stryker undan klädhögarna....

32 kommentarer:

  1. vilken härlig nyponstund jag fick så här på eftermiddagen helt otippat. kul med fotsvampen, verkar vara värt att prova;)

    SvaraRadera
  2. Det var en rolig historia om fotsvampen! Och jo, jag lyssnade på ert nyponsamtal i morse, bra att du sa, att man inte ska "krångla till det" med nyponen utan man kan bara frysa ner dem och äta sen. Kul!

    SvaraRadera
  3. Lena H,
    härligt att du tycker så!:)
    Du skall absolut testa det där med fotsvampen! För vår del så lönade det sig verkligen;).

    SvaraRadera
  4. Sirkka,

    jag skrattade gott när Tua sade att det var fotsvamp. Fyndigt av henne.
    Livet är så krångligt ändå utan att man skall behöva krångla till det ännu mera:)

    SvaraRadera
  5. Haha jag skrattar åt att du beskriver programmet som avslappnat och småvirrigt. Eller alltså att Uffe sa det. För jag tror att många män (ursäkta alla superfeminister som tycker vi är heeelt lika män och kvinnor!) faktiskt kan uppfatta kvinnlig kommunikation just på det viset. Som lite kaotiskt men rätt mysigt. :-)
    Bilderna är såååå vackra och det är nästan nästan nästan att jag längtar lite till våren när jag ser dem. Men bara nästan för jag njuter faktiskt av hösten nu! Och du intressant med svampen!!! är du säker på att du inte har några kungschampinjoner mellan tårna!?
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin fothistoria.
    Kungschampinjoner är inte fy skam.....oj så gott.
    Det låter hemskt om de kommer och hämtar sina stenar...oj vi tiger stilla om detta.
    Kram från eva i Tyresö

    SvaraRadera
  7. Saltistjejen,

    visst är det så, precis som du beskriver det. Vi är inte heeelt lika alls. Tua och jag hade urmysigt i morgonsolskenet när vi pratade rakt ut upp och ner. Okonstlat skulle jag kalla det.

    Det var just det, har jag kungschampinjoner mellan tårna? Något nytt för vetenskapen att upptäcka:)!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Eva,

    du var här när vi såg att det var svampar på gång, men du kanske inte minns det längre. Haverdal har säkert raderat det mesta:D.

    Kommer de och hämtar stenarna blir det säkert ett nytt litet Bomarsundskrig:)
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Jag förmodar att det är du till vänster på bilden?
    Jag kom inte in på radion..Det här med fotsvampen var lite kul, du kanske vaknar med Hobbitfötter i morgon bitti!

    Stor KRAM!

    SvaraRadera
  10. Tina,

    ja, det är jag som är till vänster.
    Om du klickar på länken i det här inlägget och skrollar ner till 27 oktober så kan du klicka vidare på Lyssna, då borde du komma in hur bra som helst.

    Oj, neej, inte lurviga Hobbitfötter väl

    Stor kram till dig också!

    SvaraRadera
  11. Rolig historia och kvicktänkt reporter :-)
    Hoppas verkligen inte att Sundsborna får för sig att hämta tegelstenarna!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  12. Ann-Mari,

    Tua är kvicktänkt och har mycket humor!:)
    Ja, man får hoppas på det, att de håller sig i sin kommun. I och för sig så skulle de få väldigt mycket att göra om de vill ha alla stenar tillbaka. De har verkligen spridits för vindarna så tunga de är.
    Ha en finfin kväll du också!

    SvaraRadera
  13. Männen är alltid så rationella, haha... Det får man ta för vad det är.
    Då får ni slå på stort och börja odla dessa fina svampar. Praktiskt och bra, inte ett ogräs ens att behöva bråka med.
    Jag har fått en hel massa MOSSA överallt i trädgården. Hjälp, är alldeles förtvivlad! Har väl snart mossa även på huvudet. Kalktabletter vore kanske något. :)

    SvaraRadera
  14. Ailas,

    javisst är det så:).
    Slå på stort och på stort!:) Jag är rätt så småtassig och jag vet ju inte om Uffes 44-or har samma kraft som mina små fötter har. Det kanske just är där som hemligheten sitter?
    Praktiskt är det, inte ogräs ens.
    Vad gör det fast du har mossa i trädgården? Du slipper ju klippa gräs då och har skönt och mjukt under fötterna när du går ut. Men ät för säkerhets skull kalktabletter! Så länge mossan hålls på utsidan är en sak men om den tränger längre in är det illa.;D.
    Ha det gott och hälsa Sotis!

    SvaraRadera
  15. Hahaha! Kan inte sluta skratta åt fotsvamparna, du é så kul!

    Kramar i massor!

    SvaraRadera
  16. Ewa,

    har inte du sådana, du också?:)
    Goda var de i alla fall!

    Kramar!:D

    SvaraRadera
  17. Ha hahah ha tokfia,det var kul, fotsvamp som växer..hihihi..inte får man lust att plocka och göra svampstuvning direkt...Kunde inte lyssna på radioprogrammet..tyvärr..Vad söt du är lilla kusin, ser ju att vi har släktdrag..puss och kram,Karina

    SvaraRadera
  18. VAD söt du är! Du ser precis ut som jag har tänkt mig, av ngn anledning. Du har säkert varit med på bild förr, men jag säger det iallafall :-)
    Jättesöt!
    Ja, jag tror som Saltis om oss tjejer och vårt prat. Tror killarna gillar att lyssna på oss också, och komma med små inlägg titt som tätt.
    IRRk, jag med min fotfobi mår lite illa nu ;-)
    Du känner ju mig :-)
    Kramar!!!!

    SvaraRadera
  19. Oljekritan,

    men Karina, odlar du inte din egen svamp på samma sätt? Trodde att alla gör det i vår släkt!
    Färdigt saltad och allt:).
    Så klart du också är söt, vi liknar ju på varandra!
    Puss och kram!
    Karin

    SvaraRadera
  20. Annika,

    Tack! Vet inte vad jag skall säga om det men är förstås glad!:)
    Saltis har absolut en poäng där och ja, jag vet hur du känner när det gäller fötter.
    Annars var det nog rätt fyndigt av Tua att koppla ihop det hela. Kungschampinjoner är annars väldigt goda.
    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Men så trevligt, nu har jag hört din röst också. Tyckte inte alls att programmet var småvirrigt, lyssnade med stor behållning. Visste att nypon var nyttiga, men sååå nyttiga? Älskar att lära mig nya, nyttiga saker.

    Damen med nyponhåret i nyponsnåret - fniss!

    Och fotsvampen, ja vad ska man säga om den? Eller dina fossingar? Spännande!

    SvaraRadera
  22. Men wiiihoooo vad du är gullig där du sitter i det gröna. Blommorna bleknar i jämförelse med dig och du skiner starkare än den starkaste vårsol i maj :) Så sant som det är sagt. Starkt fotbad hade du också. Starka kvinnor har starka fotbad. Som tar död på det mesta ;))

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  23. Kesu,
    Tack!
    Nu när du går ut med Sickan på promenad så tar du säkert en extra påse med dig i fickan för att fylla med nyttiga nypon:). De innehåller inte enbart C-vitaminer i mängd, utan även järn, zink, kalium, kalcium och magnesium. Mineralämnen också.
    Champinjonen som blev en fotsvamp. Så kan det gå när man träffar snabbtänkta reportrar.

    SvaraRadera
  24. LyckligaPraliner,

    nu är du verkligen snäll!:) Maskrosen med nyponhår blandmaskrosorna. Jag är ett maskrosbarn, trivs över allt.

    Och inte nog med det, starka kvinnor har kungschampinjonsanlag mellan tårna också, tydligen:D:D.
    Skämt åsido,
    en varm kram till dig från mig!

    SvaraRadera
  25. Hahahaha tänk att det började växa fotsvamt i stugknuten...utan naglar dådå....
    Men nog blev längtan stor när jag såg dig sitta där i maj med alla maskrosorna omkring dig...
    bara underbart...

    Ha en trevlig helg....

    SvaraRadera
  26. Rantamor,

    ja, nu vet du hur du skall bete dig för att få fotsvamp i husknuten:).
    snart är det maj, var så säker!
    Har du redan hunnit sy sältossor åt dig?
    Eller blev det en pälsmössa?

    Ha en fin helg du också!

    SvaraRadera
  27. Ja hej söta du!!! Jag lyssnar på dig nu :)

    Vad trevlig inspelning. My style!

    Fint att höra din röst Karin.

    Kramar och tack för länken!!!!

    SvaraRadera
  28. Men där är hon ju. Karin! :) Du ser ut som en älva ute i naturen. Precis som du och Uffe lever - nära och med naturen. Skall se om jag kan få lyssna till dig också. Eftersom Lotta kan lyssna och hon befinner sig i USA borde jag ju kunna det också. Det där med fotsvampen var ju bara för bra. Dina fötter besitter troligen någon extra naturkraft. Kramar!

    SvaraRadera
  29. Lotta,

    Härligt att du också kan lyssna! Skönt att du gillar stilen!
    Ha en fin dag, Lotta!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  30. Anne-Marie,

    älva!!:D Nu ler jag med bred mun, men tack för rara ord.
    Det här med fötterna som fixar svamp i husknuten var någonting helt nytt och förunderligt även för mig, men kanske det handlar om den ekologiska födan vi intar:D? Vi säger väl det, eller hur?
    Ha en fin dag!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  31. Oj så rar du låter :) Så trevligt att få en röst på dig :) Kram

    SvaraRadera
  32. Zanna,

    tack!:)
    Ha det gott!

    Kram!

    SvaraRadera