söndag 9 oktober 2011

Att det börjar bli kallt ute på nätterna…

är inte att ta miste på:). Att vi bor i skogen är också ett faktum. I natt skulle jag gärna ha varit uppe och sett på det äventyr som utspelades i vårt privata kök.

När jag stod vid spisen och lagade mat idag råkade jag titta ner på golvet och fick se en ylletråd sticka ut under diskmaskinen. Vid närmare titt såg jag att det var ett av mina nystan som låg där, inklämt….-"hur i all världen ligger ett nystan här"? Helt obegripligt! Till att börja med. Garnnystanet skulle ju ligga i tv-rummet i korgen på golvet. Jag brukar sticka när jag ser på tv.


Jag anade förstås inte ugglor i mossen utan skogsmöss, små söta ”husdjur” med pepparögon och stora öron. Och mycket riktigt. I tv-rummet kunde man se hur garn hade dragits ut från korgen, vidare in under min tv-stol, bakom den och en låda med mera garn i, in i den öppna garderoben, där tråden hade fastnat bakom en låda, ut igen och förbi en rund fotpall och så syntes en lååång spänd garnända/snubbeltråd över hela golvet, som fortsatte in bakom en byrå och ut på andra sidan. Där hade musen tydligen fått nog och tuggat av tråden på två ställen, en stump låg kvar och sedan hade den tydligen dribblat nystanet vidare genom hallen och in i köket för att försöka ta det med sig in bakom diskmaskinen…men där gick den bet. Nu sitter nystanet som en sten framför en grottöppning.

Uffe och jag har skrattat gott åt den lilla garntjuven. Det är första gången vi har en mus som vill ha yllegarn. Kanske en mössa och fyra sockor önskas? Eller en liten filt?

Om den ändå skulle förstå att den skall bo ute i stubben. Nu får den en bit parmesanost istället. Jag tröstar mig med att den tror att den är i varma Italien när den far iväg till himlen. Stackars liten, men var och en på sin plats. Här kan du inte vara.....tänker jag när jag tar fram musfällan

Uffe drog iväg till skogs en timme idag och kom hem med korgen full av trattisar. Jag bakar för att hinna få beställningsbröd klart för transport till Farmers Market i Helsingfors under inkommande vecka. Skorpor, knäckebröd och chokladtårtor är snart på väg.

14 kommentarer:

  1. Bara den lille musen håller sig på golvet och inte kryper upp i sängen och ställer till det!
    Bäst att de håller sig till sitt...
    Chokladtårta, mmmummms!

    kram o gokväll i höstrusket!

    SvaraRadera
  2. Tina,

    jag är inte orolig över att jag får sällskap av den i sängen:). Det är nog bäst att den håller sig till sitt. Nu är fällan gillrad, ujuj..
    Du hittar receptet här till höger på chokladtårtan. Högst upp...suveränt enkel, suveränt god!

    Kram och fin kväll till dig också.
    Karin

    SvaraRadera
  3. Vilken lite rackare och jag kan förstå att ni skrattat gott åt garndragaren :-). Men jag skulle nog bli nervös och lägga fällor överallt *S*.
    Vad mycket gott du bakar.

    kram

    SvaraRadera
  4. Strömmas sida,

    den här årstiden brukar man få räkna med besök så vi är alltid beredda med fällor. Tidigare hade vi två katter som "tog hand om " de små fyrbenta varelserna, men nu får vi göra det efter bästa förmåga själva. Vi försöker undvika gift i mån av möjlighet.
    :D, tack!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Man får inte vara rädd för små vänner när man bor som ni gör ;)

    Jag hade nog blivit lite....hm, låt mig säga det på engelska, concerned.

    Men det är rätt att ta det med ett skratt. Men som du skriver, var sak på sin plats. Finns väl värre sätt att lämna jordelivet än med lite god parmesan ;)

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Vacker färg på garnet. Undrar om mössen har genustänkande?
    Det verkar vara full fart i bageriet :)
    Ha en fin början på veckan!
    kram

    SvaraRadera
  7. Historien om någon
    heter en klassisk barnbok om ett garnnystan...
    Känner du till den?
    Jag tänkte genast på den idag när du skrev.
    Kram eva i Tyresö

    SvaraRadera
  8. Lotta,

    det går inte att ha sådana nojor och rädslor när man bor mitt i naturen med allt vad det innebär. Här är vi ett, på sätt och vis, vi hör hit allihopa, fastän vissa nog måste förstå att de skall vara på utsidan väggarna:D
    Givetvis, fastän vi måste skratta åt sötnosarna, så gillar vi inte att småttingarna kommer in i huset. Huset är hundra år gammalt och i den delen vi bor så finns det nog kryphål litet varstans i husgrunden att söka sig in i. Företagsdelen är nyrenoverad och säkrare,men vi är hela tiden på alerten. Dit får de överhuvudtaget inte ta sig in.
    Och precis, förflyttning med parmesan( som de verkligen gillar) till sällare jaktmarker kan inte vara helt fel:).
    Ha en fin måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Lisbet,

    jag tror det:). För det var nog en liten tjej som ville bona om litet extra.

    I bageriet bakas det hejvilt i dagarna för att Helsingforsarna skall ha någonting att tugga på. Full fart, ja!

    Ha en fin början på veckan du också! Och lycka till med väderleken på onsdag då fönstren skall tvättas!

    kram

    SvaraRadera
  10. Eva,

    det ringer en liten klocka i bakhuvudet, men jag kan inte komma ihåg desto mera just nu.

    Kram!:)

    SvaraRadera
  11. Haha, det påminner mej mycket om sagan som jag ofta läste för mina barn (och som jag kände till sen jag själv var liten) om "någon" som just stulit ett nystan. Men där var det ju en katt som var skyldig och det låter förstås lite trevligare än möss, tycker jag...

    SvaraRadera
  12. Grekland nu,

    jag tycker också att det låter mycket trevligare med en katt än med möss...men jag har fått ett gott råd om att använda pepparmyntsolja istället för musfälla...skall försöka och får se om Getamössen låter bli att söka sig in till oss.
    Men onekligen fick vi oss ett riktigt gott skratt. Det skulle ha varit en syn att få se hur det hela gick till. Men vi sov som stockar:)

    SvaraRadera
  13. Vackert foto där i mitten! :)

    SvaraRadera