fredag 14 oktober 2011

Astrid

Fredagens tema är Astrid Lindgren och det är HeLena som vill att vi skall skriva om henne.
Jag märker att jag nästan dansar fram med fingrarna på tangenterna bara av tanken på denna underbara författarinna. Vem har glatt världen så som hon har gjort med sin finurliga, vänliga attityd mot omvärlden och i all synnerhet mot barnen? I sitt författarskap har hon gjort mycket mera för barnen än vad en hel organisation klarar av under många år. Hon hade ordet i sin makt.
Vad jag minns så var min första bekantskap med Astrid, rent litterärt, när jag på min sjuårsdag fick boken Sunnanäng av mina föräldrar. Den var kanske inte riktigt i min smak just då, för jag ville inte vemod, men senare kunde jag ta emot innehållet på ett helt annat sätt.

När mina egna barn växte upp så lästes Astrid Lindgrens böcker i parti och minut, mycket beroende på att man också kunde se Barnen i Bullerbyn, Madicken, Pippi Långstrump m.fl filmer i barnprogrammen i tv. Gissa vem som satt med i hörnsoffan tillsammans med sina telningar? På första parkett! Alla hennes underfundiga små uttryck glömmer man bara inte bort, så kloka och visa...
Som t.ex.
"Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi."

"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv."

"Man måste lära sig att leva så att man blir vän med döden. Tror jag tralala."

"Voffor gör ho på detta viset?"

"Hyss hittar man inte på, di bare blir. Och att det är ett hyss det vet man inte förrän efteråt."

"Du är inte klok, du är apselut inte klok.

"Journalister är så envisa. Lämna ett tomrum i tidningen bara och skriv: - Här skulle det ha stått nåt om Astrid Lindgren, men hon ville inte."

"När en del tycker att man är stor, och en del tycker att man är liten, så är man kanske alldeles precis lagom gammal."

"Något budskap har jag inte. Men jag vill gärna sprida en allmän tolerans för mänskligt vansinne."

"Om man nästan aldrig får en karamell, så är en ask full av sockerpullor en himmelens härlighet."

"Lotta, du får inte prata när stora människor pratar, du får vänta tills dom har slutat.’ ’Håhå’, sa Lotta, ’ Det har jag nog försökt, men det går inte. För dom slutar ju aldrig."

"Fina lilla krumelur, jag vill inte bliva stur.
*************

Många av dessa uttryck använder jag mig av nu och då. Och jag vill inte heller bliva stur, jag vill inte glömma barnet inom mig.....

Här är full fart och jag tog en liten paus i farten men hinner inte skriva mera än så här i dagens tema. Ett tema som det finns hur mycket som helst att skriva om. Läs gärna de andra deltagarnas bidrag. HeLena har oss alla uppräknade i sin blogg!

Jag önskar alla en strålande vacker och fin fredag!

26 kommentarer:

  1. Ja, du har SÅ rätt!!
    OM jag ser en Astrid-film än idag fastnar jag på soffan och kan inte slita mig. Älskar dem SÅ!
    OCh böckerna också!
    Vilka skatter!!
    Tänk när hon själv läste sina sagor, bara hennes röst var som gjord för sagoläsning.
    HOPPAS att hon fortfarande är lika stor bland barnen som hon var bland oss.
    ALLA HENNES uttryck var så BRA och jag kan också citera vissa av dem då andan faller på.
    KUL ämne idag.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Annika,
    så är det bara!:)
    Jag gissar att hon alltid kommer att vara populär både bland unga och bland gamla. Hon berör på ett så fint sätt, man måste tänka till och man blir alltsom oftast glad.
    Ja,aspelut så är det ett kul ämne idag!:)
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara citat det är!

    Jag har precis läst Saltis fina inlägg - dina citat inramar fredagens Astridtema så fint!

    Jag vill heller aldrig bliva stur

    Ha en underbar helg Karin - själv packar jag i sista minuten som vanligt för en stor konferens. Vi ses när jag är tillbaka igen!

    SvaraRadera
  4. Fint inlägg!

    Hm, fönstrena ska vi inte prata om just nu. Det får bli en annan dags samtalsämne.

    Ha en fin kväll!
    kram

    SvaraRadera
  5. KUL! Vi skrev samtidigt!

    Tack! Jo, jag skall njuta av lovet.
    kram igen

    SvaraRadera
  6. Nästan samtidigt... :) mena jag.

    SvaraRadera
  7. <Ja men Karin du är ju helt otrolig som har alla dessa citat (och fler) i ditt huvud! Och visst var hon en underbar människa Astrid. Så full av kärlek men också ett bra jävlar-anamma. Håller helt med dig om att det hon gjort (och fortfarande gör) för alla barn via sina böcker är heeelt fantastiskt!! Och vemodet i hennes berättelser är verkligen något jag gillade som barn.
    Hoppas nu ni får en riktigt fin helg!
    KRAM!

    SvaraRadera
  8. Lotta,

    jag är nästan säker på att det finns så många härliga Astridcitat så det kunde bli ett litet inbundet häfte av dem bara någon gav ut dem.
    Saltis skrev jättebra inlägg idag, ja!:)
    Man skall nog aldrig bli riktigt stur, för att må riktigt bra:).
    Hoppas du får det riktigt bra på konferensen!
    Hörs när du är back to the basic!
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Lisbet,

    tack!:O
    Imorgon talar vi om fönstertvätt!:)
    Nästan samtidigt tänkte vi på varandra, tänk ändå och njut, njut, njut....av lovet och allting annat!

    Ha en fin kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Saltistjejen,

    det var nog det som var speciellt med Astrid! Hennes kärleksfulla jävlar-anamma. De behövs båda, samtidigt. Glömmer aldrig hennes begravning då Margaretha Strömstedt framförde hennes önskan och nästan krav av dåvarande statsminister Göran Persson. Så fyllt av humor men också ett finurligt sätt att få honom att svara ja och lova, vad det nu var han skulle lova henne. Fantastiskt. På andra sidan graven fick hon som hon ville....Härligt!
    I bästa Astrid-stil.
    Ha en finfin helg ni också!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Ja, visst var hon en enastående författare; Astrid Lindgren. Jag tror inte att NÅGON annan barnboksförfattare kommer upp i hennes liga!
    Det har verkligen betytt så mycket att få växa upp med hennes sagor :D
    Böckerna och filmerna kan konsten att verkligen locka fram barnet inom sig, även om man är vuxen, och det är det jag tycker är så underbart!
    Hoppas du får en trevlig helg!
    MVH /Erica Pettersson

    SvaraRadera
  12. Erica,

    så roligt att du hittade hit till mig!:)
    Astrid är ojämförbar, tror jag.
    Hon kan konsten att fängsla läsaren på ett märkligt otvunget sätt. Hon kan ta fram barnet som finns i oss alla oberoende av ålder. Precis som du skriver så är det underbart!:)
    Jag hoppas att du också får en finfin helg!
    Karin:)

    SvaraRadera
  13. Ja, gissa en till som satt som klistrad i tv-soffan tillsammans med barnen...Alla dessa figurer har ju blivit som riktiga människor och vänner och livet vore bra fattigare utan dem, eller hur! När jag gick på mellanstadiet fick jag spela mästerdetektiven Blomkvist i en skolpjäs och jag undrar än idag, fanns det inga pojkar som ville spela Kalle??

    SvaraRadera
  14. Grekland,

    Om inte annat så var det en väldigt legal orsak att få se på filmatiseringarna av Astrids böcker, så tillvida att man inte ville visa hur barnsligt förtjust man själv var:). Och alla dessa böcker som lästes många gånger ända tills det blev dags för Tolkiensagorna.

    SvaraRadera
  15. Visst är det bra med barn så man själv kommer sig för att se både filmerna och läsa böckerna :-).
    Man tröttnar aldrig på dom.

    Nej, energitjyvar håller vi oss superlångt ifrån. Tur man har lärt sig genom åren att sålla bland sina vänner..

    Önskar dig en finfin helg
    strömma

    SvaraRadera
  16. Strömmas sida,

    Ja, aspelut!:) Och tröttnar gör man aldrig, helt rätt!

    Ibland kan det ta lång tid innan man lär sig att sålla, men det är i högsta grad nödvändigt för ens egen del.

    En fin helg önskar jag för din del också:D
    Karin

    SvaraRadera
  17. Tack för citat-listan, Karin! Den har jag skrivit ut och satt på kylskåpsdörren! Man kan ta ett varje dag med sig ut!

    Men jag aktar mig för filmatiseringar av böcker jag gillar. Dessutom tror jag att det numera gör att barnen INTE läser böckerna och då går man miste om väldigt mycket. Men man kan ju inte bromsa tiden sådan den nu är.

    SvaraRadera
  18. Olgakatt,

    Det är Astrids ord som tillhörer oss alla:).

    Du har nog helt rätt i att filmatiseringar kan vara förödande i jämförelse med böcker men jag tror väldigt mycket på att just Astrids böcker som man läste och läser för barn inte förtar innehållet när det gäller just de filmatiseringar som är gjorda efter hennes böcker. Ronja Rövardotter är en suveränt fin film och förtar inte på något sätt boken. OM barnen av idag fungerar annorlunda än vad mina barns generation gör kan jag inte säga någonting om, men den generationen har fått både film och böcker till sig jämsides. Inte alla förstås men många och som barnfilmer är de suveräna i jämförelse med många andra barnfilmer. Astrid fanns ju oftast med på ett hörn när filmerna gjordes.Och sade sitt!
    Men givetvis, böcker är alltid böcker...

    SvaraRadera
  19. Vilka härliga citat! Man skulle nog kunna fortsätta i all evighet med att rada upp kloka små uttryck från denna fantastiska kvinna.

    SvaraRadera
  20. Så fint Karin!
    Vi är nog många som använder Astrids små uttryck:).
    Hoppas ni fick mycket sik i nätet och att dagens kurs i örter blir lyckad!
    Vi har sol och härligt kyligt höstväder, säkert ni också!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Bejla,

    Astrid var suverän på att använda orden sinnrikt:)

    SvaraRadera
  22. HeLena,

    så är det aspelut!:)
    Vi fick tre fina sikar, tre abborrar och en mört. Mycket nöjda!
    Kursen är förbi för den här gången och alla verkade bara nöjda när de for härifrån. I natt hade vi rejält med frost och fick skrapa bilrutorna fria från den seeeega isen:)
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Härligt Karin! Man kan inte nog hylla Astrid!! Jag har ofta sagt att det finns saker ingen kan säga bättre än Astrid. Skall läsa de andras inlägg också, för detta kan man liksom inte få nog av!
    kram!

    SvaraRadera
  24. Ann-Mari,
    tack!:)
    Man kan inte det, för hon är i en "aspelut" egen klass för sig och alla tycks vara överens om det också! Bara det! Man får inte nog av Astrid.
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Det finns bara en som kommer i närheten av Astrid med sina små underfundigheter och det är Tove Jansson.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  26. Musikanta,

    Tove Jansson är mycket riktigt av samma dignitet, med sina underfundiga kloka härliga mumintroll:)

    Kramar!

    SvaraRadera