tisdag 13 september 2011

Vädret lägger små hinder i vägen...

för allt vad vi har planerat att göra på utsidan inför helgens evenemang...
Men det är som det är....
Uffe trotsade både vatten och blåst och gick ut för att röja vid infarten, så folk har plats att parkera sina bilar....Vi äger inte marken utanför grindhålet men har servituträttigheter till den och kan nyttja den som en liten parkeringsplats. Men den räcker inte på långt när till under en Öppna gårdar-helg, så folk brukar parkera längs vägkanterna och gå hit...
Själv har jag ägnat större delen av dagen åt att städa i Gula salen, möblera och organisera så att både besökare och försäljare har tillräckligt med plats och utrymme....en liten ekvation som inte är helt enkel, när utställningen Vingar också skall synas bra
Men nu skall det fungera för alla dem som kommer att vara här för att informera om och sälja sina produkter....vi måste räkna med att alla kan vara inne, utifall att det blir en regnig helg...men också planera för platser ute...Dubbelt upp, så att säga
Igår var det Ritvas dag, idag är det Gunnels . Gunnel Nilsson är en av oss fyra som är med i utställningen Vingar under sommaren. På sätt och vis kan jag förstå Return, fågeln som vill tillbaka in i ägget...det är säkert mycket varmare och gosigare där än ute idag...stormen Katia slänger ut vindil mot oss på Åland också...
Gunnel tyckte att Kaja såg aningen sned och vind ut....den kanske har ätit för många jästa bär, funderade hon...
Jag tycker att kajan ser ut som en vinglig ungfågel... på väg ut i världen
Elementskyddet, smyckningen som också är gjord av Gunnel, har blivit väldigt mycket beundrat under sommaren...tekniken heter ganutell och är vanlig på Malta men lär härstamma från Italien...många är de sländor som har lämnat utställningen i sommar....
Det finns mycket mera att visa av Gunnels arbeten, men också av hennes man Derricks, som jobbar i sten...han deltar inte i utställningen men har en monter i butiken där hans och också Gunnels arbeten finns till beskådande och försäljning

Nu hinner jag inte visa mera för den här gången....förberedelserna väntar, mycket, mycket finns att göra innan jag tar kväll idag
Pausen är slut för tillfället.
Ha det tisdagsbra!:)

30 kommentarer:

  1. Själv är jag lite moloken idag men det lättar, jag ser det klarna i horisonten ;) Sonen är hemma nu och allt har gått bra förstås :) Tusen tack fina du för din kommentar hos mig idag och alla andra dagar!

    Jag har ätit lunch med underbara arbetskompisar, skrattat och surrat i två timmar. Ja, man får vara tacksam egentligen. Vilken fin utställning. Fåglarna är riktiga konstverk. Hade gärna velat ha dem. Intressant är det. Skulle kunna fundera och analysera fåglarnas betydelse. Den ena vill tillbaka in i ägget eller vill den det? Kanske precis tvärtom...Symboliserar något annat kanske. Och så den andra som står på vingliga ben. Så roligt det hade varit att skriva en avhandling om det, fast jag är ju då synnerligen lättroad hihi.

    Hoppas att ni kommer att kunna ordna till inför helgen, att det blir som ni vill. Regn regn regn. Någon har dansat fel dans.

    Tackohejfrånmig! :)/ Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Jag borde följa ditt goda exempel och städa en trappa upp - men eftersom jag inte väntar invasion till helgen, så blir det inte av. Dyker hellre tillbaka in i ägget (= min sköna stol)och avser att häcka där tills "vedret blir mindre hustigt".
    Lev väl!
    M

    SvaraRadera
  3. LyckligaPraliner,

    du kan väl skriva en avhandling om fåglarna!? Så kul det skulle vara. Jag är övertygad om att Gunnel skulle skratta riktigt gott...man ser ju så olika på samma sak.
    Det kan ju vara så att Return egentligen inte alls är på väg in som du säger, den föds bara med stjärten först:). Sånt händer ju...

    Helt klart har någon dansat hel fel dans..:)Det blev regn och blåstdansen istället för solskens..
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Margaretha,

    jag skulle inte lyfta ett strå om jag inte väntade invasion, det kan du lita på:). Men nu känns det riktigt bra när det väl är gjort. Till och med på utsidan har jag varit en stund mellan regnilen.
    Lev väl du också, ge puss på nosen åt Åskar!

    SvaraRadera
  5. Jätte fint. I bland har jag ju vingar, men det hjälper inte till nu. Jag jobbar också lördag söndag. Men lycka till.
    Kram
    eivor

    SvaraRadera
  6. Eivor med gula fina plåtvingar,

    Ha en fin helg på slottet!
    Tack för lyckönskningarna!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  7. Tack Karin!
    Hoppas ni får många besökare! Fast du är en duktig konstnär, är det nog en helt annan upplevelse att se vingarna i verkligheten! Duktiga konstnärer och duktiga ni som ordnar!
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  8. Ann-Mari,

    Jag säger tack jag också!:) Självklart är det bäst att se utställningen på plats, vi hoppas att det kommer många för att se den innan vi tar ner den.
    Ha en fin kväll!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  9. Ganutell har jag aldrig hört talas om. Ser intressant ut.

    Hoppas ni får allt klart, trots regnet! Och hoppas det blir uppehållsväder till helgen!

    Jobba lugnt!
    kram

    SvaraRadera
  10. Jag gillar dig med! Bland annat för att du är precis lika principfast!

    kramis

    SvaraRadera
  11. Lisbet, gratulant!

    Inte jag heller förrän jag fick se det här och kunderna började fråga. Då tog jag reda på via Internet. Intressant.

    Tror nog vi får allt så klart som vi behöver, det som inte blir, blir inte. Enkel ekvation men vi prioriterar det viktigaste först. Helst skulle jag ju ha det minituöst ogräsrensat överallt också men då skulle säkert folk tro att de har kommit fel:).

    kram!

    SvaraRadera
  12. Lisbet,

    man får nog vara glad för att man är sådan:). Principfast som bara den.

    kram!

    SvaraRadera
  13. Oj så mycket du har att stå i - hoppas strömmen håller sig där den ska vara och att regnet upphör, det blir så mycket enklare då, eller hur! Och så otroligt många fina och ovanliga konstverk, en riktig njutning för ögat!

    SvaraRadera
  14. HEJ..fina fina hantverk skådar mitt öga...vad trevligt det ser ut i gula rummet...vad mkt skoj och intressant ni håller på med..alltid fullt upp..det som är roligt att göra, gör det så mkt roligare..nu när hösten knackar på för innevistelse, då kan man verkligen sätta fart på det kreativa...kram Karinakusseline..

    SvaraRadera
  15. Grekland,

    här finns alltid att göra, just nu lite mera än vanligt:). Stormen Katia har nått oss till en viss del just nu så få se hur det går med strömmen, men som vanligt har Sverige tagit emot det värsta redan innan.
    Det finns mycket njutbart här just nu att se på.
    Snart tar vi ner utställningen och hittar på någonting annat att hänga upp:)

    SvaraRadera
  16. Oljekritan,

    här skulle du ställa ut dina konstverk! Finns gott om plats. Kanske det kan bli verklighet en dag?
    Vi har ett bra och flexibelt liv, ibland rörigare än ibland men roligt har vi för det mesta. Inspirerande på många sätt.
    Jag har beställningsarbeten/hantverk som skall vara klara innan jul och börjar nästan få panik:)...jisses vad tiden flyger iväg.
    Kreativ kram
    Karin

    SvaraRadera
  17. Här kommer minsann aldrig vädret och lägger vackra gröna glasbubblor i rabatten!

    Bara skojar, fint!

    Svar: Bongoklubben blir lite som en stafett av galenpannor! Man skriver sin historia och länkar till den man fått "pinnen" av och länkar till den som man ger "pinnen" till. Läsarna kan då via länkarna få sig en hel drös med berättelser på samma tema genom att klicka sig fram! Kul att du hänger på!

    SvaraRadera
  18. Du har fullt upp du. Tack för att vi som inte kan komma får ta del av all vacker konst. Såg alla fina bilder i ditt inlägg igår. Gillar dina glas"kulor". :) Alltid något nytt och spännande hos Karin! Kramar!

    SvaraRadera
  19. Ni fixar och är så duktiga!

    Vilka spännande fåglar Karin. Njutningsfullt med all vacker konst ni har omkring er och kommer att visa.

    Hoppas vindarna lugnar ner sig och att det blir lugnt.

    Gula salen ser verkligen fin ut! Man vill sitta både både inne och ute för att njuta av båda, det skulle jag vilja ;)

    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Krönikören,

    men vad har ni för sorts väder som inte lägger glaskulor i rabatterna??:)

    Den stafetten låter härligt galen! Tack för beskrivningen! Jag är gärna med och springer med pinnen..

    Hoppas att du också får gröna glaskulor när det regnar nästa gång!

    SvaraRadera
  21. Anne-Marie,

    Jag håller med, det är sällan tråkigt här:). Men när det blir så är det också skönt.

    Så det regnar inte glaskulor i Kalifornien heller:). Hänvisar till föregående kommentarer. Kramar!

    SvaraRadera
  22. Lotta,

    Ja, vi har inte fåglar bara på utsidan, nu just finns de på insidan också, några dagar till innan vi tar ner utställningen. Men vi fortsätter säkert flyga på något annat sätt när vi öppnar till nästa sommarsäsong:).

    Det blåser fortfarande rätt hårt men det hinner säkert lugna ner sig till fredag och lördag då själva evenemanget går av stapeln. Så vill jag tro i alla fall. Vädret är som det är, man får se till att solen skiner ändå:).

    Bilden av Gula salen är tagen från balkongen och ger kanske inte en rättvisande bild men folk trivs där, känner harmoni och det är huvudsaken.

    Jag hoppas att du någon gång får tillfälle att komma hit!:)

    Kramar!

    SvaraRadera
  23. Lycka till med skördefesten. Då tänker vi på er för det var toppenkul förra året. Särskilt äpplena och äppelmusten som vi köpte och som räckte länge. Och fikat hos dig och brödet.....
    Stor kram från Eva som då är i Haverdal.

    SvaraRadera
  24. Jag trotsade stormvindarna igår, det kändes som det spökade runt mig. Dörrar flög igen så det small, verktygen gled på altanen och det tjöt i öronen..
    Det kallar jag trådarbeten du visar, vilka grejer!!

    Kram från en vindpinad Tina!

    SvaraRadera
  25. Eva på väg till Haverdal!

    Tack för lyckönskningarna!:) Få se hur vädret blir i år..säkert som det själv vill, förstås.
    Ha det gott vid havet och njut fullt ut!
    Stor kram tillbaka till dig Eva!

    SvaraRadera
  26. Tina,

    men det är ju så att alla stormspöken vaknar när vindarna börjar dra på....äntligen får de luft under vingarna och kan skrämmas litet, få rumstera om och leka:)...huvudsaken är att de inte förstör där de far fram.

    Gunnel har fått väldigt mycket uppskattning för trådarbetet av både expertis och "vanligt" folk under sommarens utställning.

    Hoppas du snart blir mindre vindpinad...här är vi nog mycket förskonade tack vare er som tar emot det allra värsta. Tack för det!

    Kramar!

    SvaraRadera
  27. Det skall väl bli torrare mot veckoslutet har jag hört. Söndagen skall vara mest uppehåll. Ni har så fint i gula salen! Och mycket vackert att se.

    SvaraRadera
  28. Sirkka,

    vi litar på att det blir ett riktigt fint väder. För det mesta så brukar skördefesten hållas sig med sådant:).
    Men vädret blir som det vill bli, man får göra det soligt så gott man kan på annat sätt.

    SvaraRadera
  29. NU har ni att göra!
    Fullt upp för er, och jag hoppas att ni har det så trevligt!
    OJ, vad jag gillar fåglarna!
    JÄTTEFINA!!!
    Jag hoppas att ni har hyfsat väder. Tänk att ni fick en del av Katia. Nu hörde jag att Maria ska gå ut över havet och upp i nordatlanten. Vi får se om hon ställer till det för er...
    Kramar!!

    SvaraRadera
  30. Annika,

    ja, vi har att göra men inte mera än att jag hinner sätta mig ner litet nu och då och blogga. Man måste ju vila också:).
    Vi hade solsken för någon timme sedan men nu börjar det se mindre roligt ut igen...De där höstliga damerna och Leo förstås, som rör sig ute på haven kunde gott hålla sig där men givetvis så vill de hälsa på...kontentan av en varm sommar. Så här är det varje höst.
    Och vi blir sällan hårt drabbade som ligger tryggt i lä av Sverige.
    Kramar!!

    SvaraRadera