måndag 19 september 2011

Utmärkelser...

Jag fick två utmärkelser, awards, förra veckan av Lotta och av Oljekritan/Karina.
Tack båda för det! Alltid blir jag lika glad!:D
Jag har inte hunnit skriva svar på frågorna som ingår i "awarden" men skall försöka få till det nu istället.
(ovanstående bild är lånad från Internet)
Det blir att slå två bin i en smäll! Jag fick nämligen samma award från vardera bloggvän!
Ibland lyckas det ordentligt när det lyckas!:)

(sommarens sista stockros?)

Fråga nummer ett : Varför började du blogga?

De till synes enklaste frågorna är inte alltid enkla att svara på när det kommer till kritan. Jag fick tänka till en stund innan jag kunde påminna mig om varför jag egentligen började blogga.

Till en början var jag rätt motsträvig till att överhuvudtaget börja skriva offentlig dagbok, trots uppmaningar, men i och med att fröet hade såtts så började det gro….mycket sakta. Jag kände mig för i minst ett år innan jag kom igång . Jag gjorde ett smygtest, gick in på Internet och Blogger, bekantade mig litet grann och drog mig ur….

Trodde jag:). När jag sedan kom igång den 16 april 2009 märkte jag att jag hade blivit registrerad som bloggare redan under min smygsondering i juli 2008...

Christoph var den som egentligen var pådrivaren från första början, han tyckte att jag inte skulle sitta hemma och uggla med "pennan" i hand, utan låta andra läsare få ta del av mina berättelser och min/vår vardag.

Så gick en tid igen innan Uffe och jag kom överens om att Pettasblogg skulle verklighet. Mera dramatiskt än så är det faktiskt inte och på den vägen är det fortfarande. Nu delar vi en stor del av vår vardag med många bloggvänner och läsare och trivs som fiskar i vattnet och tycker att det är enormt trevligt med alla kommentarer, diskussioner och utmaningar som förekommer. Uffe å sin sida har valt Facebook till sitt forum både för egen del och för Pettas del..

Nu märker jag att jag egentligen inte har skrivit svar på frågan ännu:). Jag vet inte svaret, jag bara trivs och tycker det är roligt. Duger det? Jag lägger av när jag känner att det inte känns bra längre, när jag känner att jag inte har någonting att förmedla, att skriva om. Risken är stor att jag hänger med ett bra tag ännu

(Kärleksörten blir rödare för varje dag)

Fråga nummer två: Vad har du för mål med bloggen?

Jag har inte ens tänkt på målet, annat än att få utlopp för mitt skrivande, för skriver gör jag i vilket fall som helst, skulle jag inte blogga så skulle jag skriva ändå. Målet är kanske rätt och slätt att få dela min/vår vardag med andras…..för den som är intresserad. Så gör jag så länge det ger mig själv någonting.

Det som har tillkommit under tiden är att jag har börjat fotografera. Uffe fick nog när jag ville att han skulle ta bilder åt mig titt och tätt för bloggen. Det resulterade i en egen kamera. Plötsligt hade jag en gåva på bordet framför mig en dag och där låg min nya kärlek:). Kameran.

Ett annat mål är att jag vill förmedla skönheten i vardagen, inte gnälla och gnata…Jag har den övertygelsen, att om man tillåter sig alltför många negativa känslor så blir de bara flera. Försöker man se ljust på tillvaron och söker efter guldkornet i allting,( det finns där även fast det kan se hur mörkt ut som helst,) så blir det lättare att leva och man kan ju fråga sig vilken rätt jag har att förpesta tillvaron för andra med att vara en negativ gnällspik.

Därmed inte sagt att mina åsikter alltid överensstämmer med andras, inte alls, men det är en helt annan femma....det är roligt att diskutera utgående från olika synvinklar. Det är så världen går framåt, inte av att alla säger ja eller nej....

(Dekorationsäpplena hade åtgång under Öppnagårdar-helgen, jorden syns i alla korgar och krukor)

Fråga nummer tre: Vilka bloggar följer du?

Jag följer många bloggar, utgående från många olika intressen som finns hos mig själv. Några följer jag officiellt, några anonymt och många spontant. Jag är nyfiken, vetgirig och vill lära mig mera hela tiden om matlagning, hantverk, bakning, himmel och hav, naturen, litteratur...m.m....

(Det här är Douglas och Douglas tillsammans med en stor kotte från Madeira)

Fråga nummer fyra: Favoritfärger?

Nästan alla färger är favoriter och mycket beroende på mitt humör,mina känslor och årstider så väljer jag färg. Brunt och rosa har jag alltid haft en aning svårt för men äldre jag blir lättare kan jag acceptera dem också. Regnbågens färger har alltid tilltalat mig särskilt mycket men att direkt välja ut en färg....nej, det kan jag inte.

****
Fråga nummer fem: Favoritfilm

De tretton första åren av mitt liv växte jag upp på biograf. Mina föräldrar jobbade under kvällstid på Bio Savoy. Jag har sett många filmer som jag egentligen inte ens borde ha sett som barn, men utan barnvakt fanns det inte särskilt många möjligheter för dem om de inte tog mig med på kvällsarbetet. Mina äldre bröder hade redan flugit ut ur boet....

Men någon särskild film kan jag inte nämna…jag minns många som har etsat sig fast i minnet, sinnet….i all synnerhet en som hette I fransk stil och som bara sågs av en handfull människor under bio Savoy-tiden Den såg jag (gratis) alla kvällar den gick, med lika lite folk alla gånger. Men vilka skådespelarna var minns jag inte, kunde knappt uttala deras namn heller.

Filmer som Ben Hur, Borta med vinden, Skimrande dagar är också filmer som jag minns bra ännu.

Några filmer i vuxen ålder, som har gjort intryck är Törnfåglarna, Mitt Afrika, Stekta gröna tomater, Chokolad, Ett amerikanskt lapptäcke…Jag föredrar att inte se på krigs-och våldsfilmer men paradoxalt nog tycker jag om att se ett litet mord nu och då som i Montalbano, Morden i Midsomer, Miss Marple och Hercule Poiroit:)

********

Fråga nummer sex: Vilket land/länder drömmer du om att besöka och varför?

Oj, det är många länder jag vill besöka….och återbesöka.

Danmark är ett av de länder jag gärna reser till igen och igen…Jag har goda vänner där men jag tycker också mycket om den danska mentaliteten.

Sverige är en självklarhet. Min son bor där samt min dotter med familj, av och till

Portugal/Madeira är en given plats för mig och Uffe. Dit reser vi en gång om året för att vandra levada och för att träffa vänner. Det är vår semesterort framom andra....tillsvidare

Vi är på väg till Tyskland i december för att fira julen i en liten by som heter Dirmstein, inte långt från Frankrike och Schweiz….kanske vi tar oss över gränserna i någondera riktning

Finland vill jag bli mera bekant med…det finns så mycket spännande att upptäcka utanför storstäderna. Det finska hantverket är enormt fint.

Jag kan tänka mig många länder av många olika orsaker....Italien, Grekland, Cypern, Schweiz, Frankrike, Skottland, Norge, Island....och hur många länder som helst till....

Det om detta, jag kan hålla på hur länge som helst så jag stoppar här:)

********

Nu har jag förstått att en award skall vandra vidare till andra bloggare och jag har många som jag gärna ger den till, men jag gjorde ett litet lotteri och drog följande tre vinstlotter:)

kapten Haddock,

Life in the suburb,

Carpe Diem,

Den fria viljan är någonting som jag respekterar väldigt mycket....känn inget tvång men skriv gärna!

22 kommentarer:

  1. Riktigt kul att läsa lite om hur du tänker och känner runt bloggandet. Fast du är nog den första bloggaren jag känner som varit bloggare utan att vetat om det, du är la för go du (på göteborgska)!

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Intressant, och tänk att du började fota i o m bloggandet, bara en sån sak :-D

    SvaraRadera
  3. Tina,

    :D, ja, vad svarar man på det? haha...det är jag i ett nötskal, ungefär....bara går på utan att förstå ett skvatt förrän långt efteråt.

    Stor kram till dig också!

    SvaraRadera
  4. Christina,

    så blev det, ja! En bit bananskal och så åkte jag dit så det nästan small!

    SvaraRadera
  5. Jamen ..du svarat så bra.. på alla frågorna...intessant..bloggandet har liksom småsmygit sig på.--utan att du visste det..ja det kan lätt bli lite dagbok...jag tänkte bara skriva om mina tavlor målade med oljekritor...men det blev mera mera mera...för det är så roligt..kul att läsa hur du kom igång och hur det gått...Klart man skriver så länge det är kul..och orkar man inte är det ju bara att ta en paus..rätt skönt faktiskt..jaså dina föräldrar, min farbror och faster, hade en bio..det har inte mamma sagt...vad kul...ha en bra kväll//Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Oljekritan,

    Så blir det, jag tänkte också skriva om bageriet och caféet och inte ett skvatt mera,haha....det gick ju inte alls det.

    Morbror och moster måste det bli...och de ägde inte bio Savoy, de var anställda där och din morbror Nils blev personifierad med Kalle Anka av alla barn som kom och tittade på söndagsmatinén:). När de såg pappa på stan under vardagarna fick han ofta höra: titta mamma, där går Kalle Anka! Och han skrattade...

    Ha en bra kväll du också Karina,
    Karinkram!

    SvaraRadera
  7. Kul att få veta mer om dig på detta sätt.
    Måste passa på att fråga om Madeira är sig likt? Vi har varit där 2 ggr, senast 2005. Har fått för mig att det byggs så väldigt mycket, både vägar och annat.

    SvaraRadera
  8. hahahah vad trött jag är..klart det blir moster och morbror....tänkte...FAR...din FAR var bror med min mor...farbror fel....eller morbror..Struma!!! Kram

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att läsa om er skördefest! Nu är det nog säkert på son plats att pusta ut, ta ett fotbad och bara minnas :-)
    Fint också att läsa om hur du började blogga. Du har så kloka tankar :-)
    Litet sammanträffande igen: jag skall fara och lyssna på ett föredrag av Christoph imorgon kväll :-) (om att vara förälder)
    Ha det fint och njut
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  10. KUL att läsa dina svar!!
    Verkligen!!
    TACK för utmärkelsen, ska försöka få ändan ur denna vecka, om inte denna så nästa vecka....
    Jag är så GLAD att du bloggar. Det känns som om du är en sann vän i cybern, det har jag sagt förr, men jag menar det verkligen!!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  11. Mian,

    mycket har hänt på Madeira de senaste åren. Vägar byggs kors och tvärs, långa tunnlar. Av Eu-pengar. Ett par större katastrofer har hänt, översvämning och ras som dödade många och gjorde många hemlösa, byar som försvann ut i havet...en stor eldsvåda på det som brände ner en stor del av Laurisilvaskogen....
    Men ändå, så är ön på många sätt sig lik:).
    Nu vet jag att mycket har hänt sedan vi var där för snart ett år sedan, i positiv bemärkelse.

    SvaraRadera
  12. Oljekritan,

    det är inte så noga, huvudsaken vi är kusiner.:)
    Godnattkram!

    SvaraRadera
  13. Ann-Mari,

    Skördefestandet är roligt. Hela Åland är som en enda karneval:).
    Hälsa Christoph och vinka från mig:)!
    Njut du också!
    kram, Karin

    SvaraRadera
  14. Annika,
    Nu är det min tur att se vad du svarar!:) Hur du kom igång!
    KUL att läsa dina svar när du hinner!
    Självklart är det så! Cybervänner är vi!

    Godnattkram!

    SvaraRadera
  15. Tack ska du ha!
    Var det ngn bild? :)

    Som du läst mellan raderna så är det brått just nu, tre möten igår efter jobbet osv...
    Få se om det blir några bloggrader ikväll.

    Nu till jobb! Ha en fin dag!

    kram

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att läsa litet mer om hur du satte igång att blogga. Visst är det "beroendeframkallande". :) Det är väldigt skoj att jag hittade din blogg och fick följa med på Karins "öden och äventyr" på Åland. :) Kramar!

    SvaraRadera
  17. Lisbet,

    Du skriver om och när du hinner! Allt har sin tid. Jag vet inte om det var någon bild, har missat den i såfall men skall titta efter:).
    Ha det bra på jobbet !

    kram

    SvaraRadera
  18. Anne-Marie,

    nöjet är helt på min sida vad gäller att du hittade hit:). Jag är så glad över det!
    Det är ju så, att vissa av bloggvännerna har man blivit mera vän med än andra...cyberhimlen är en bra mötesplats!

    kramar!

    SvaraRadera
  19. Vilken fantastisk skördefest
    Vet du den första bi-bilden föreställer Uffe och dig- När ni vilar i blomman-fast inte är det ofta-Ni är ena riktiga arbetsbin och sprider så god värme omkring er-Tack för det kära vänner! Kram från Eva H

    SvaraRadera
  20. Eva,

    javisst blev den det! Fantastisk! Du är för go´Eva! Tusen tack för snälla ord!
    Tack själv!
    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  21. Attans också, du vann med tre dagar. Jag stapplade igång min blogg den 19/4 2009 :-)

    SvaraRadera
  22. Amacasa,

    yeah! ibland händer det att man vinner!:D

    SvaraRadera