lördag 3 september 2011

Skördetiden är inne

är Olgakatts utmaning till oss som är med i fredagstemat. För min del så är det skördetid hela året om. Jag tar vara på jämnt och ständigt, det ena och det andra i både ätlig och icke ätlig väg.
Men för oss alla är det september som räknas till skördemånad och då fyller vi "ladorna" mera än någonsin. I all synnerhet om man har egen täppa
I våra växthus, vi har två, mognar tomaterna alltmera för varje dag som går. Jag trodde knappt att det skulle bli någonting att skörda i år, möjligen några gröna tomater men där bedrog jag mig. Så trots att jag planterade tomaterna först i midsommartid så äter vi de goda röda bollarna varje dag just nu. I mängder. Så småningom tar jag in dem och låter dem mogna inomhus, hängande som gardiner .. Jag kommer säkert att visa hur jag gör i ett senare inlägg...ingenting går till "hoka" som vi brukar säga, allt tas vara på, blir inläggningar eller direkt en grytingrediens. Frön tas också tillvara för senare användning när det åter är dags att så tomater.
Gurkorna i växthuset har fått oss att skratta gott i år. De är komiska rent ut sagt men väldigt goda. Bevattningen har varit något ojämn skulle jag tro...dem äter vi rakt upp och ner, lägger i sallader men gör inte några inläggningar i år
Sallat av många olika slag finns fortfarande kvar i landet att skörda...men snart är den slut...en stor skål fylld av sallat äts varje dag...vi är som kaniner allra minst, gnagar i oss och njuter
Basilikan har visat sig från sin allra bästa sida detta år och i stora mängder så det som står allra först på min skördaragenda just nu är basilika. Jag gör pesto av den och fryser ner färska blad. Dem torkar jag aldrig för de tappar väldigt mycket i smaken....blir till hö:). Och förstås, så försöker vi knipsa bara de översta bladen för att ha färsk basilika länge....tar in krukor i köksfönstret när det börjar bli för kyligt ute. Basilikan är frostkänslig.
Krasse finns hur mycket som helst i vår trädgård och i år har jag tänkt att skörda fröna och lägga in dem som kapris. Men än så länge blommar de sköna varmfärgade blommorna så glatt att den processen får vänta ett tag. Jag behöver inte ta vara på frön till sådd....det sköter de så villigt om själva...varje år ploppar en liten krasseplanta upp både här och där
Jag tar till vara frön av de flesta örter och grönsaker. På bilden är det aklejafrön som jag inte har gjort någonting annat med än ryckt bort plantor från ställen jag inte vill ha dem på, men i gengäld har jag slängt de fröstinna plantorna dit där de får bli hur många som helst. Aklejor är vackra ...persilja, dill, fänkål, portlak m.m. står i landet och väntar på att få mogna frön. Då blir jag som fåglarna, tar mig dit och tar hand om, torkar på olla inne och lägger på påsar för min egen del men också för vänners del. Det är många som är glada över att få en eller ett par påsar ekologiska frön från vår trädgård.
Malvafrön tar jag däremot inte vara på:D. Vi är bemalvade så in i Norden att vi inte vet vad vi skall göra annat än att flytta de stora plantorna till dikeskanten...snart har vi en häck av malva. Om ni tror det eller ej, men plantan till vänster är bara två år gammal och vi måste vara två för att ta bort den ur landet. Rotsystemet är stort.
Små nya plantor har jag skördat i trädgårdslandet. Malvan skall inte vara där. De små plantorna har jag krukat och lägger till försäljning vid butiksdörren. Krukorna försvinner till nya hem nu och då....
Vinbären är alla skördade förutom några få klasar som får hänga där för flyttfåglarnas del...ofta brukar bären vara nästan jästa när de flyger iväg och jag får samvetskval när jag tänker på att de kanske inte är helnyktra i flygtrafiken...:)
Temyntan kan man skörda ännu. Både blad och blommor är goda till te...jag torkar dem hängande rakt upp och ner...tar bort de gula och fula bladen först
Rönnbär, nypon, nässlor, tranbär, lingon, svampar....ja, precis hur mycket som helst finns fortfarande kvar därute ....
Och naturligtvis, vi som bor vid havet, skördar även havets frukter. Inte så mycket, utan så där lagom. Vi tar inte upp mera än vad vi har behov av...fisk får man året om

Jag kommer att visa skördeinlägg med jämna mellanrum, dela med mig av recept och tips om någon vill testa...på Åland håller många på och förbereder sig för den stora årliga Skördefesten. Om två veckor är det Öppna gårdar och Skördemarknad i dagarna tre. En festival som brukar besökas av minst sextusen personer. Då om någonsin är det karnevalstämning i hela vårt landskap. Äpplet är symbol
Vi på Pettas öppnar vår gård tillsammans med några till. Men mera detaljerat om detta framöver.

Uffe är på rymmen! Han for iväg till skogs med åtta kvinnor för att plocka svamp!:)
Jag vaktar som vanligt ugnarna, två hallon-Emmy gräddas just nu.

Ha en finfin lördag alla!
ps. alla som deltar i fredagstemat kan ni hitta på Olgakatts blogg. Jag har ännu inte lagt in dem i min, men det kommer när jag ger mig tid litet senare

24 kommentarer:

  1. Sång efter skördeanden.
    Lovsång!
    M
    snudd på
    avundsjuk

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    Tack för lovsången!:)
    Tänkte just på dig och på libstickan...nu skall du inte tro att jag hittar en endaste liten planta, bara stora som hus och det kan jag ju inte sända med posten. Får nog vänta till våren då de åter sätter igång och förökar sig hejvilt mera brevvänligt.
    Frön finns förstås...kanhända..nää..du får en planta i sinom tid.

    SvaraRadera
  3. Eva i Aten,

    minst sagt...som ett ymnighetshorn!

    SvaraRadera
  4. Oh så mkt gött du har att skörda..lyllo..som man sår får man skörda..själv har jag en planta på balkongen med gojibär..men inga bär..bara blommor som trillar av och skrumpnar..men ack det är fina blad på...kul att se dina fina bilder..brukar var skördefester lite varstans nu i september..Öland har en jättefin stor, jag besökt..kantänka att Åland har liknande...
    Har balkongen lite på glänt idag, det är rätt kyligt drag därifrån, men skön hög luft..Hoppas Uffe hittar mkt svamp i skogen, med så många kvinnor som tjattrar (?)..huvva...'Kram Kusinenfin(n)en (Åländska)

    SvaraRadera
  5. Oljekritan,

    som man sår...precis så är det:). Åland har tagit efter Öland när det gäller skördefesten men där är pumpan symbol...vi har varit där vi också för några år sedan och lärt oss en hel del.
    Skillnaden är kanske att vi måste ha åländska produkter och ingenting annat än tillverkat här. På Öland,åtminstone när vi var där, fanns rätt mycket varor bortifrån, men det kanske har ändrat sedan dess...hur som helst så var det jättefint att vara där.
    Uffe kom hem med svamp och hade haft det jättebra med kvinnfolket...fattas bara annat:) Tror inte det var så mycket tjatter, de var väldigt intresserade av att lära sig svampar
    Karinkram!

    SvaraRadera
  6. Då är vi åtminstone två som delar med oss:) Fåglarna har en egen buske vinbär och så lite lämnat här och var. Kotten vill minsann matas han och blir kräsnare för var dag. Undrar när han tänker gå och lägga sej (tror minsann han är ensam kvar på denna täppa och vet inte om kompisarna flyttat eller sover sött.)
    Och så gav jag lite åt de stora tvåbenta också... Var med en laddning äppel o gurkor till Matbanken. Man kan ju inte äta ihjäl sej på äppel hur man än försöker:)

    SvaraRadera
  7. Oj, vad frodas i Geta! Lycklig du som har fin basilika, min blev helt uppäten av nån insektslarv med smak för det goda.
    Idag har jag repat av en massa gröna tomater för att hinna storstäda växthuset innan jag måste flytta in pelargoner där. Stekte gröna tomater till lunch. Gott! Mina vinbär åt fåglarna upp medan jag var i Norge. Men dom ska ju ha nåt gott.
    Önskar jag kunde besöka Öppna Gårdar!!

    SvaraRadera
  8. Gunilla,

    det krävs bränsle när man flyger:). Dessutom miljövänligt som det är så nog måste de få äta både bär och frukt...vi kan ju som sagt inte äta ihjäl oss vi heller. Våra kottar har nog lagt sig att sova nu, vi har inte sett till dem alls på ett par veckor.

    Våra fyrbenta ligger här och sover på nätterna. Vi kan höra dem och se legorna efter dem på morgnarna. Skogsrestaurangen fylls på med äppel här också....så nu är vi igång igen, båd´du och jag, Gunilla:).

    Vad har ni som är tvåbent och stort i Sund? Förutom sundskarlar förstås?:) Tranor?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Olgakatt,
    ja, basilikan är väldigt frodig i år. Vi har haft tur med den.
    Inom september skall jag också ha växthusen tömda och tvättade. De förblir tomma hos oss, kalla som de är.
    Tänker direkt på filmen Stekta gröna tomater:), har du sett den eller läst boken?
    Önskar jag också, att du kunde vara här men det kommer flere Öppna gårdar i framtiden, så du hinner.

    SvaraRadera
  10. Alltså, är det min MAILADRESS som kommer upp nu...??? Men vad...??? Förbannade blogger...Karin, ta bort den kommentaren. VILL inte att den ska ligga på nätet.

    Kopierar det jag skrev hit...

    Vilken basilika du har! Underbart.
    Ja, allting du har är ju fint. Jag är inte det minsta förvånad över det. I Pettas frodas det, minsann.
    Stekta gröna tomater är en helt underbart BRA film. Girl power! OCH sen all mat de lagar.
    Nu har jag kust att se om den!
    Det med anledning av kommentaren till Olgakatt.
    Kram!!

    SvaraRadera
  11. Annika,
    den är jättefin i år och vi har många lådor och krukor fyllda:).
    Stekta gröna tomater har jag sett minst tre gånger redan och kan se den igen. Underbar! Absolut girl power!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Annika,

    ja, jag undrade vad det handlade om men nu är kommentaren borttagen:).
    kramar!

    SvaraRadera
  13. Vilken personlig gurka :-)
    Det är verkligen en skön tid nu med skörd av diverse grönsaker och frukt.
    Nu väntar vi på att Victoriaplommonen skall bli mogna, det är smaskens det.

    SvaraRadera
  14. Karin! Du kan så mycket om blomster, grönsaker och frukt. Dig skulle jag vilja skörda med. Och ja, visa mer bilder och från skördefesten!

    Jag är SÅ impad av allt du kan och hinner med! Det är inte många minutrar som du sitter still per dag kan jag tänka mig.

    Hoppas du får koppla av lite imorgon! Jag har just ätit min nybakade äppel-persiko-blåbärs- och jordgubbspaj och till det glass med pistage och kardemummasmak. Det blev riktigt gott ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Jag blev alldeles matt då jag läste detta inlägg, men samtidigt mera inspirerad för dagen.

    Du är så duktig med att ta tillvara allt som bara kan tänkas. Det där med frön ska jag vara på alerten med i år... försöka åtminstone.

    Ha en finfin dag! Och hoppas Uffe hålls hemma idag.

    kram

    SvaraRadera
  16. SÅ mycket gott du har runt omkring dig. Jag tog en promenad i kväll och tänkte på hur brunt och torrt det är här nu. Saknar det gröna du har runt omkring dig. Åtta kvinnor! Inte dåligt. Hittade de svamp? Minns alla trattkantareller jag brukade plocka i skogarna runt Enebyberg och Sollentuna när jag bodde i Sverige. Kramar!

    SvaraRadera
  17. Mian,

    i år har vi bara fått personliga gurkor, inte en är den andra lik, annat än i smaken.

    Plommonträd är någonting jag saknar mycket. Jag fick ett när jag fyllde år i maj, men jag tror att det är ett prydnadsträd, så få se hur jag gör. Jag grävde ner det med kruka i trädgårdslandet i tillfällig "karantän" för att jag inte visste var jag skulle plantera det. Fortfarande vet jag inte och om det inte ger frukt....få se vad som händer. Men prydnadsträd är också vackra.
    Smaska på med dina Victoriaplommon när det blir tid för det!

    SvaraRadera
  18. Lotta,

    Synd att det är så långt emellan oss, jag tycker också att det skulle vara roligt:):Karin! Det kommer många skördeinlägg ännu, innan snön lägger sig..

    Det är en livstil för både Uffe och mig att ta vara på det som växer i både trädgård och i omgivningen.

    Vilken smasking paj! Wow, kan tänka mig att den var supergod!

    Vi har öppet nu på söndag, så avkopplingen får vänta litet ännu, men det är ju mycket lugnare nu...vi hinner prata med våra kunder och gäster på ett annat sätt och bara det är avkoppling. Tack för din omtanke!

    Kram!

    SvaraRadera
  19. Lotta,

    vilket morgonvirrigt svar du fick, men kanske du kan läsa och förstå ändå. Jag har inte vaknat ordentligt. Varför mitt namn står där mitt i vet nog bara namnet självt, haha...och så heter det förstås smaskig..

    SvaraRadera
  20. Lisbet, du matta men inspirerade:)!

    Det är väldigt enkelt att ta vara på frön...får nog göra ett inlägg om hur enkelt det är, tror jag:). Det behövs så lite för att fylla trädgården nästa sommar utan att behöva betala dyra slantar för några frön i en påse...


    Ha en finfin dag du också! Och Uffe hålls hemma idag. Vi skall börja med att städa Gula salen innan vi öppnar..

    kram

    SvaraRadera
  21. Anne-Marie,

    den här årstiden är vi inte särskilt goda kunder i mataffärerna på Åland. Vi har mängder av mat att ta vara på. Jodå, Uffe kom hem med svamp och trevligt hade han haft också med de åtta kvinnorna..som också hittade svamp.
    Ha det gott!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  22. Smasking paj tyckte jag om :)

    SvaraRadera
  23. Lotta,

    ett nytt ord för goda pajer!
    Det är så språket förändras:)

    SvaraRadera