söndag 18 september 2011

Skördefestintryck....

Skördefestandet är över för i år!
Det var väldigt intensivt och stundtals kändes det nästan behövligt att ha armar som en bläckfisk, att vara trehövdad och mångmunnad, öronberikad och .....ja, jag vet inte allt...
Med facit i hand så är det bara glädje och en viss trötthet som finns kvar i minnet och
alla ljus som lyste upp på kvällarna när det blev mörkt ute...

stämningen i Gula salen där gästerna satt och marknadsförsäljarna fanns....
..bussen som kom på besök innan vi öppnade på lördag....49 glada pensionärer från Småland
Idag var vi till Skördemarknaden på Travbanan (för att lämna in skördepassen från vår säck) och märkligt nog så var det nästan bara hästar som fastnade på linsen....jag glömde bort alla marknadsstånd när jag fick se de fyrbenta skönheterna..
...ja, ett gäng tomtar var också stationerade där . Man fick lämna en önskelista till dem. Åtminstone om man är liten får man sätta sig i famnen på någon av dem och önska sig någonting. Märkligt nog såg tomtarna rätt så trötta ut. Redan...?
Kanske de har kommit till Åland för att se om det finns några snälla barn här?
Det enda vi handlade var en rökt sik....inte abborre som ligger främst på bilden....
och så gick blicken mot det här ekipaget....marknadstånden glömdes totalt.....förlåt, förlåt...
Så härligt det såg ut....
för att inte tala om den här sötnosen med fläta mitt i pannan. Är det marknad så är det!
På vägen därifrån mötte vi några tordyvlar som var på väg mot stallena....där hästdyngan säkert var målet....
Jag var mest orolig över att de skulle bli ihjältrampade och funderade ett tag på om jag skulle samla ihop dem och hjälpa dem fram...

Det blev inte så många bilder tagna under skördefestandet i år....tiden räckte bara inte till....
Ute är det mulet, råkallt och småruggigt just nu, jag är tröttare i kväll än igår kväll....

En fin söndagskväll önskas alla!

27 kommentarer:

  1. Inte underligt att du är trött! Tur att det är ett helt år till nästa skördefest.
    Hoppas du kan ta' dig tid att slänga upp benen och andas djupt några da'r nu.
    Margaretha
    som har det
    grått, vått
    och åt det
    kyliga hållet

    SvaraRadera
  2. Måste man va liten för att få sitta i tomtens knä? Typiskt. Orättvist också. Jag som tänkte önska mej en vacker skog. Behöver inte ens vara inslagen. Kanske du också behöver sätta dej i skogen och vila efter allt arbete. Det hjälper mot det mesta. Med eller utan tomtar:)

    SvaraRadera
  3. Margaretha,

    Självklart att tröttheten hinner ifatt...
    På tisdag skall vi vara urlata:), bara vara och ha det skönt.
    Karin
    som har det grått men torrt
    och ganska kyligt

    SvaraRadera
  4. Gunilla,

    Jag tror att man måste vara liten. När jag gick förbi såg de inte alls ut som om de ville att jag skulle sätta mig ner och önska mig någonting. Men en skog skulle inte alls vara illa. Faktum är att vi fick början till en skog med oss hem. Vi fick två Douglasgranar som nu står i varsin pappersmugg på kökstrappan och väntar på sitt ställe här hos oss.
    Jag skall sätta mig mitt emellan Douglas och Douglas imorgon och bara vara.
    Tomtarna har jag ju på loftet!:)
    Jag tycker att du skall skriva en önskelista där en vacker skog, oinpackad står högst upp.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. uj uj uj på ren Närkingska vad mycket trevligt det har varit på Åland..det ser man ju...mysigt, folkfest...hästarna va bäst!! Ja tomtarna va ju rätt söta (!)..förstår att du är trött men glad och nöjd...nu får du doppa fossingarna i välbehövligt fotbad igen...vila dig nu söta du...hoppas du får det lite lugnt i morn..kram Karina

    SvaraRadera
  6. Kul att se bussen från Småland - annars är ju allting som har med Ramunder att göra typiskt söderköpingskt. Vi har Ramunderberget här, Ramunderskolan och Ramunderbuss. Men de kanske hade hyrt bussen härifrån...
    Fina bilder att titta på som vanligt. Skönt att den blev så lcyckad, er skördefest!
    Kramar från Ingrid som tar en veckas bloggpaus framöver.

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt hästekipage!
    Angående baggarna så är jag likadan, jag vill gärna flytta på kräk som jag tror ska fara illa annars.

    SvaraRadera
  8. Oljekritan,

    det har varit en superduperhärligskördefesthelg på Åland! Vädret visade sig på bästa humör, regnet upphörde lagom tills allting började.
    Nu tornar mörka moln upp sig igen, färdiga att fälla regndroppar. Bra tajming!:)

    Vi jobbar nog på men litet lojare och långsammare ända fram till onsdag. Tisdag en skön tripp till goda vänner.
    Ha det gott du också och se till att du parkerar bilen hos dig och inte hos grannen:D. Du är för härlig!
    Godnattkram!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Musikanta,

    det var blandat folk med på bussen, men de berättade att de var från Småland allihopa.
    Tacktack!
    Kramar från Karin som hoppas att din bloggfria vecka blir skön på alla sätt och vis.

    SvaraRadera
  10. Christina,

    vilken fröjd det var för barnen som fick åka av och an med ekipaget. Hästarna var så härliga!

    Jag ångrar att jag inte flyttade på dem, för det var många fötter som travade förbi dem...och det var många baggar på väg mot stallet..men skulle jag ha gjort det hade alla andra fått gå i diket

    SvaraRadera
  11. Så fantastiskt många som kom och hälsade på er. Stort grattis! :) Vilken aktivitet ni haft och att du samtidigt hunnit med att skriva på bloggen. Helt otroligt Karin. Vilka vackra hästar. Förstår att du glömde bort stånden när hästarna dök upp. Rökt sik låter mycket gott. Saknar fortfarande att inte ha mer fisk att välja på i mina trakter. Kramar!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,

    ja, visst är det fantastiskt! Tack för gratulationen!
    Pettas gård är rätt lugn i och för sig och mycket därför söker sig folk hit. Vi har ingen musik som hörs osv...bara naturen runt omkring och folksorlet. De kommer ju inte alla på en och samma gång utan under två dagar (tjugo timmar) så visst hinner man med. Det är några timmar mitt på dagen som är väldigt intensiva och då får man gå på som en väderkvarn i hårt väder:)
    Hästar är härliga djur...
    Det blev rökt sik till middag igår, förstås. Enkelt och gott till nyupptagen potatis ur egna landet.
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Tomtarna har alltså hittat till dig också, så söta de var)!).
    Det var ju snällt tänkt om tordyvlarna, men tänk om du halkat i blajorna, kunde gått illa där..
    Vila upp dig ordentligt nu, Karin.

    kram

    SvaraRadera
  14. Tina,

    njaa, jag vet inte om de har hittat mig precis men kanske alla de sötnosar till barn som sprang omkring. Märkligt nog hade barnen inte ögon för tomtarna. Hästarna var märkbart mera populära. Tomten hör julen till tror jag och inte på en skördemarknad. Fast å andra sidan så skall väl tomten alltid finnas...
    Vilar gör jag nu, när jag bloggar:).
    Tack för omtanken!

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Sådana stormlyktor är bra att ha, här där det blåser mycket och ofta.
    Kul att du fick en idé, den bjuder jag dig så gärna på!

    kram igen

    SvaraRadera
  16. Hahahahaha är det de tomtarna du menar?! De ser trötta ut. Redan! och säsongen har inte ens börjat :)) Tur mina renar är tjocka och feta för de får nog jobba hårt ser det ut som. De lär ju alltså gå ner i vikt. Och du får nog hjälpta till med att få upp de där tomtarna i släden också ;)

    Ann-Louise och de tjocka renarna!

    SvaraRadera
  17. GRATTIS till Pettas alla besök!!
    Härligt!
    OCh vad skönt att skördefesten är över för iår, men vackert ser det UT!!
    Så fint med tomtarna, eller julgubbarna på äkta finlandssvenska. VAD fina de ÄR!!! de ser lite trötta ut, ja...men de väntade nog på att barnen skulle dyka upp, hihi!!!
    Så fint med ALLA ljus i mörkret.
    Sik är så gott att det itne är sant, både gravad och rökt.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  18. Tina,

    tack! Egentligen så borde det ju vara en självklarhet för mig med många gamla bakformar i min närhet men ibland behöver man en puff!

    kramigen!

    SvaraRadera
  19. LyckligaPraliner,

    jamen visst!:) Det finns väl inte flere tomtar?
    Och renarna var på väg hit, det förstår du väl!?
    Jag puffar på så tomtarna kommer iväg! Lovar:).

    Ha det gott!
    Karin

    SvaraRadera
  20. Annika,

    tack! Nu planerar vi redan inför nästa Öppna gårdar-helg. Så är det bara, man vet man skall ändra på till det bättre och bäst att skriva ner medan man minns.

    Tomtarna ser ut som om de är tagna ur sitt ide:).
    Här blåser det friska vindar och regnar...
    Allt gott-kramar!

    SvaraRadera
  21. Skoj med full fart! Du kanske inte var runt så mycket på Marknaden i år, men hur tycker du att stämningen var på Ålandstravet vs. Landsbygdscentrum? Vi har besökt Skördefesten 2006-2009 och alltid gillat stämningen på Landsbygdscentrum. Sen undrar jag också vad Tomtarna har där att göra? Som svensk alltså... :-)

    SvaraRadera
  22. Mats,

    det är alltid roligt med full fart när det handlar om skördefest.
    Vi trivdes inte lika bra på Ålandstravet vs. Landsbygdscentrum, det måste erkännas. Kanske också därför jag fastnade vid hästarna hela tiden:)? Vi upplevde att det var rörigt, svårt att se vad folk sålde men kanske det berodde på att det var mycket folk på gång, kanske också beroende på att vi var trötta. Stämningen på Landsbygdscentrum gillades bättre för vår del, helt klart. Mera ombonat och lantligt.
    Samma fråga ställde vi oss också om vad svenska tomtar har med den åländska skördefesten att göra, men de var inbjudna av vårt eget åländska tomtepar redan i fjol och jag gissar att det föll i så god jord att det blev en fortsättning just därför. Tror att det satsas så för barnens skull, men barnen ägnade sig åt hästarna medan vi var där.
    Jag förstår fullständigt dina frågor, vi ställde dem vi också för oss själva.

    Nu var det här en av möjligheterna för arrangörerna att kunna fortsätta med marknaden, eftersom den inte fick vara på Landsbygdscentrum längre. Ett annat alternativ hade varit Jan-Karlsgården men de fick nej till sitt erbjudande, med tanke på att om det regnade skulle alla ha plats i stallen på Travbanan och kunna stå torrt.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  23. Jag blev nästan lite rädd när jag såg tomtarna. Inte nu! Inte redan tänkte jag.
    Förstår att du har haft att göra några dagar nu...

    SvaraRadera
  24. Anneli,

    visst känns det för tidigt, håller med dig:).
    Här har funnits att göra men vi har ändå inte låtit oss stressas, det har gått riktigt bra till..lugnt fastän full fart:)
    Tack för att du tittade in!

    SvaraRadera
  25. Så roligt med så många besökare!

    Att tomtarna ser trötta ut är inte så konstigt. De har sin vila nu och ska inte vakna förrän i december. ;)

    SvaraRadera
  26. Krönikören,

    ja, vi är alltid lika glada över alla som besöker oss. De är alltid på så gott humör också när det är "karneval" på ön.:)
    Det ante mig att det var så, att tomtarna egentligen skall ligga i ide nu. Därför såg de så nypurrade ut:):

    SvaraRadera
  27. Hittade detta idag:
    "Ingen skördemarknad nästa år"
    http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=66114

    Min magkänsla hade rätt! ^_^ (Var inte där själv i år) Men enligt vår tidigare diskussion ovan så kanske det inte kom som en överraskning.
    Tråkigt ändå utan marknad och att ha 'frivilligt' 'Öppna Gårdar' på söndagen låter inte som en bra lösning. Vad tycker du Karin? (och ni andra)

    SvaraRadera