söndag 25 september 2011

Sköna söndag....

En liten känsla av semester har varit förhärskande hela dagen idag. Vi sov till halvtio...rekord!!:)
Efter brunchen....idag hoppade vi över frukosten, for vi till Runas loppis här i Geta. Ett väldigt prydligt loppis, med bra, hela, snygga och rena prylar och saker. I stora mängder. Där finns allt man både kan och inte kan tänka sig. Vi hade siktet inställt på ovanstående ljusställning för vägg som vi har sett där tidigare. Nu är den vår för 2,50 €! Det som saknas är ljushållare, 16 st, men vi räknar det inte till något problem utan närmast som en utmaning.....här finns det glas i stora mängder, glas som inte har använts på länge och som vi nu skall passa in i ljushållaren. Den skall hänga på en av de röda tegelväggarna i Gula salen så småningom....
Direkt därefter for vi hem och klädde oss för att fara ut på havet....idag var det första gången för hösten som jag drog ner mössan över öronen....(man måste vara rädd om det lilla man har:))
Vi placerade oss en bit ifrån Isaksöbron och så småningom .....
fick vi feta fina höstströmmingar, den ena efter den andra.....
Man är alltid iakttagen av någon när man är ute i naturen. Idag inget undantag....
men när jag knäppte med kameran ville den inte vara med längre....jag kunde inte låta bli att trixa litet med färgerna i Photo shop....
En snipa på väg till hemhamnen på Isaksö....
När strömmingen slutade nappa for vi också hem till vår hamn....Bonäsfjärden låg blank som en spegel....
endast svallvågorna från Embla syntes en liten stund....i vassen på motsatta sidan fjärden såg vi "vårt" svanpar komma simmande i lugn och ro..
men så hände någonting väldigt plötsligt.....en sångsvan gjorde besök hos paret och det gillades verkligen inte så det blev ett liv utan like en stund...
...för besökaren fanns intet annat att göra än att fly.....
och allt blev väldigt lugnt och stilla igen.....vi konstaterade att Embla nästan är ensam vid bryggan....bojarna ligger där och guppar, övergivna...

24 kommentarer:

  1. Så fina havsbilder! Här drog vi upp båten igår, men det var nästan lite synd, för idag hade det varit lika ljuvligt på havet som hos er.

    Men det blev en skön långpromenad och en stund på soffan.

    Rekord... Lättslaget av mig som är nattuggla och vansinnigt trött om morgnarna. Plågar mig upp vid halv tio.

    Men nu ska jag isäng fast jag egentligen inte vill.

    Bloggblad

    SvaraRadera
  2. Tackar för kramen som förmedlades prompt av Saltis. Klockan är snart 04 hemma, här bara 22 men nu ska jag törna in efter resan som gått galant. Miljön här är väldigt olik den du förmedlar i de trolska bilderna!
    I morgon väntar MoMa.

    SvaraRadera
  3. Ljusställningen är riktigt fin och kommer säkert att pryda sin plats.

    Jag förstår av bilderna att det var skönt att dra ner mössan över öronen.

    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  4. Ser ut som en riktigt skön söndag! Härliga bilder fick du till också där ute på sjön. Och ljushållaren gillar jag starkt!

    SvaraRadera
  5. Bloggblad,

    Tack!:D
    Vi brukar vara senkomna med båtuppdragandet, väntar till siktider och nätläggning, ibland händer det att det är is på vattnet...

    Förstår att rekordet är lättslaget:). För min del är det en lång sovmorgon om jag stiger upp först halvtio.

    Ha det bra!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,

    man kan lita på Saltistjejen!:D
    Härligt att allt har gått bra hela vägen och se till att ha det jättebra hela tiden du är "overthere".

    SvaraRadera
  7. Lisbet,

    vi tror så bara vi får lämpliga glas på plats.
    Mot en röd tegelvägg blir det säkert bra.

    Ack, ja, nu är det mössa som gäller på havet, intet annat är att tänka på om man vill ha varmt om öronen.

    Ha en fin dag du också!
    kram

    SvaraRadera
  8. Grekland,

    nu väntar härliga stämningsfulla dagar. Vi håller båten i vattnet så länge det går innan vintern och stormarna kommer...nu hinner vi fara ut..

    Ljusställningen var rena fyndet och vi är säkra på att det blir vackert när vi har ljusen på plats.

    SvaraRadera
  9. Hoppas måndagen blir lika skön!
    Kan inte komma på någon bra allitration, eftersom mysig är utslitet och tomt - och dessutom inte täcker vad jag menar - så håll till godo med en skön dag!
    M

    SvaraRadera
  10. Margaretha,
    tack och tack detsamma!
    Håller med om att ordet mysigt är utslitet, brukar därför tala om musigt, som dottern uttryckte det hela när hon var liten. Jag håller tillgodo med skön, det låter fortfarande skönt:)

    SvaraRadera
  11. Vilka helt underbara havsbilder, Karin!!
    sitter mest och gapar.
    OCH du, vilket FYND!!!
    Den dar ljuskronan!! WOW!
    Jag har sett liknande har for mkt mer an du betalade, kan jag saga!!!
    Vilket KAP!!
    Kram!!!!

    SvaraRadera
  12. Väl att ni äntligen får egen tid. Och inte minst tid att sova länge.... Härligt med fint fiske och vackra vyer.
    Vi är nu hemma med barnbarn och läxor och det är också roligt.
    Kramar från Eva

    SvaraRadera
  13. Underbara höstbilder!

    2,50 för ljushållaren, det var inte illa. Ska bli spännande att få se hurdana glas du ska sätta i den... ;o))

    SvaraRadera
  14. Annika,

    tack, havsbilder kan ju inte bli annat än underbara:).
    Ljuskronan är ett fynd, helt säkert! Nästan gratis och fast vi nog stod med munnarna på vidgavel när hon sade priset så ville hon inte ha mera än så. Ibland har man tur.
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Eva,

    det är skönt med struktur i tillvaron efter en fin sommar i Haverdal, kan jag tänka mig:).
    Ha det riktigt gott ni också!

    Kramar!

    SvaraRadera
  16. Tina,

    de bilderna har du säkert framför näsan varje dag i ditt himmelrike där ute i skärgården:)!
    Vi funderar en del ännu innan vi skrider till verket och lägger glas i ljushållaren....men det kommer bild när det är gjort.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Sovmorgon är skönt, och bra loppisar är roliga att gå på. Härliga söndag!

    Undrar om du har lyckats dressera bananflugorna till att föröka brödet. Hmmm.

    SvaraRadera
  18. Krönikören,

    ja, egentligen krävs det väldigt lite för njutningens skull: sova länge, köpa billigt och bra och bara vara.
    Bananflugorna har kolat vippen...har inte sett en enda på långa tider, så någon hjälp i bageriet är inte att vänta:).

    SvaraRadera
  19. Jaså, du var också på loppis i helgen? Besöker du ofta loppisar? Ljussnurran är fin, blir säkert väldigt läcker med alla de tända ljusen sedan.
    Såg just att ovädret ska dra förbi och sen väntas bättre, vilken lättnad..

    kram o ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  20. Så vackra bilder....tack att man får dela med dig..havet..så sköööööööööönt ni har..så nära. fiske och båtturer..loppis..kul..att fynda ..kan tänka mig att den lyser upp en tegelvägg så vackert den där ljuslykteställningen..stämningsfullt..Kram karina

    SvaraRadera
  21. Tina,

    så blev det, ja!:) Inte ofta, men det händer nu och då när jag har vägarna förbi...
    Jag tror att ljussnurran kan bli riktigt bra bara jag får till det med glasen och placeringen..kan tänka mig kristallglas av något slag...men får se

    Kramar!

    SvaraRadera
  22. Oljekritan,

    jag delar så gärna "mitt" hav med dig!:)
    Runas loppis i Geta är "great"! Bra priser också, inte för dyrt utan rimligt...ljussnurran var förstås rena vrakpriset:)
    Hoppas att jag snart kan visa den in "action".
    Karinkram!

    SvaraRadera
  23. Bra loppisfynd. Nu sätter du inte ljusen under skeppan utan det lyser klart:)

    SvaraRadera
  24. Eivor,

    nää, inte några ljus under skäppan här!:) Här skall det lysa klart..

    SvaraRadera