lördag 10 september 2011

Riklig skörd

Nu just, i skrivande stund skiner solen från blå himmel, det är stilla och vackert....men dagen har i övrigt varit regnig.
Jag har hållit mig torrskodd trots utearbete. Både det lilla och det stora växthuset har plockats rena på tomater och på gurka.....gurkplantorna har slutat ge mera gurka och vissnar bort.
Det är tidigt att skörda växthusfrukterna men jag måste göra det medan jag kan....senare finns inte särskilt mycket tid och av erfarenhet vet jag att det oftast brukar bli frostnätter om en eller två veckor. Helt normalt för årstiden...
Ca fem kilo tomater och några gurkor hade plantorna i det lilla växthuset fortfarande att ge oss trots ihärdigt skördande dagligdags...
Det var riktigt skönt att vara inomhus när regnet stöp ner utanför....här är jag ovetandes om paparazzin som smyger utanför i regnet....en spion:). Borde ju fått klä upp mig och fixat håret....nu såg jag ut som ett troll, allra minst. Men det är nog så de flesta känner igen mig så...
Tomater i olika mognadsskeden på grusbädden i stora växthuset.
Tomatens historia är lång. Man har belägg för att tomaten användes och odlades i Mexiko redan på 700-talet f. Kr. av aztekerna, men också att den redan före det användes av Inkafolket i bl.a. Peru. Först på 1600-talet kom den till Euoropa men började användas ca 100-150 år senare. Man trodde att den var giftig, just för att den är en potatisväxt. Man trodde ett tag att man kunde använda den som afrodisiakum och kallade den till kärleksäppel, Pomme d´amour.

Jag har hängt upp många kärleksäppel till fortsatt mognande....både i taket och på "häng"-mattan som avleder fåglarna från att flyga i glashuset och bryta nacken
Tyngderna som jag använder till "stöttor" åt tomaterna är nu lagda i kruka och kommer till användning när våren åter är här och nya tomatplantor skall fylla växthusen
och en stor del av tomaterna finns kvar i växthuset för att mogna...vi går ut och skördar när vi behöver. Allt som allt har vi drygt tjugo kilo tomater att plocka i oss ännu, så nog blev det skörd som heter duga trots min misströstan tidigare när jag kom så sent i gång....
Livet är synnerligen rikt på många sätt och vis just nu i skördetider. Vi äter grönsaker och rotfrukter så det står härliga till....

Idag är första dagen som vi inte har haft en enda kund sedan vi öppnade i april. En kund från igår (7 st) kom hit med andan i halsen för att hon hade tappat sin plånbok. Till all lycka hittade vi den och hon kunde andas ut....imorgon är den sista dagen som vi har öppet innan Öppna gårdar-helgen om en vecka. Uffe far till Stornäset i Sund och pratar svamp. En exkursion är åter på gång. Jag stannar hemma och tar emot "massorna":).
Nåja, jag finns här utifall att någon hittar hit ännu...

23 kommentarer:

  1. Tur att du hade en röd tröja på dig - bilden hade inte blivit hälften så bra med en grön!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    ja, då skulle jag ha varit som en kameleont, bara försvunnit i växtligheten:).

    SvaraRadera
  3. Härligt med så mycket tomater och rotfrukter!
    Du har en jätte-fin blogg med underbara foton!
    Hälsningar, Birgitta

    SvaraRadera
  4. Kul att se dig på bild..det händer inte så ofta..du ser fin ut,blondin?? var du mörk sist vi sågs?? ( hos Kurt)..Vad mycket du skördat..helt otroligt..gröna tomater,minner mig om min farmor Emma igen..hon la in dem, och vi barn hatade att äta de sura gröna sakerna..NU skulle jag säkert gilla dem...chutney, är ju gott..
    Vad gör du, blir de röda tro??
    Kundbesöken är glesa,höst..synd, kan tro att det är jättefint nu på Åland,inte så mkt turister.
    Ha det så gött ...lite helg kvar ju..Kram Karina

    SvaraRadera
  5. Birgitta Ryås,

    tack så mycket för vänligheten!
    Roligt att du hittade hit! Kom gärna igen!:)

    SvaraRadera
  6. Hej Hopp! Du är nr två som jag kommenterar hos idag. Ingen fler tror jag får äran denna lördag :)) Att kika in här hos dig är rena rama energi kicken, hälsodrinken eller ja..vitamininjektionen ;) Du gör mig glad Karin!Jag fullkomligt älskar ditt inlägg i går om stigen! Ja, jag vet att älskar är ett stort ord och skall icke missbrukas :)) Men det fanns inget annat som riktigt passade för det var verkligen helt underbart och poetiskt vackert. Du får en kram som tack ;)
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  7. Oljekritan, Karina,

    jag har nog alltid varit lagd åt det ljusare hållet...nu mera åt det gråare:,färgar inte håret
    Uppriktigt sagt minns jag inte att vi skulle ha setts hos Kurt; kanske du tänker på någon annan av våra kusiner? Jag vet att du och Chri har varit dit men bara via hörsägen...annars så har jag blivit totalt gaggig (ingen omöjlighet det heller:))men en gång för några år sedan var jag svarthårig p.g.a ett misstag. Förfärligt...min frissa grät, hahaha...och jag med:). Så om jag var till Kurt då och träffade dig måste jag ha blivit påverkad av färgmedlet eftersom jag inte minns någonting om ett möte överhuvudtaget. Ack ja...det är inte lätt när det är tungt, som käringen sa`
    Vi äter tomater i allra första hand, vartefter de mognar men det blir många maträtter med tomater i, och några burkar chutney blir det också. Och så får förstås dottern med familj några kilon också..
    Ha det gott du också, hoppas solen skiner på dig imorgon!
    Karin ger kramar!

    SvaraRadera
  8. LyckligaPraliner,

    hej hopp på dig själv också och tusen tack för alla rara superlativ:)! Jag blir rörd och tacksam!

    En kram kommer tillbaka, givetvis!
    Ha en finfin kväll!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Ah, så mycket härligt att titta på - tomaterna och allt i växthuset (inklusive fin bild på dig!) och ja....jag är ju helt igång vad jag gäller skörd så jag blir så där sprallig och vill plocka jag med.

    Vad fint du gör!!

    Kramar! Ha en fin söndag med eller utan regn :)

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    den här tiden är suveränt härlig då det finns så mycket att plocka och ta vara på. Jag tycker om det fastän det nog kan bli rätt arbetsdrygt men det finns en viss glädje med att ta vara på det man själv har odlat...majsen har jag inte odlat utan hämtat från ett självplock i närheten.

    Ha en fin söndag "overthere" också!

    Kramar från ett soligt Geta, för tillfället. Det växlar som ett aprilväder:).

    SvaraRadera
  11. En liten skymt av Karin - roligt. :) Så många underbara grönsaker ni kan skörda. Tänk vilken förmån ni har att kunna plocka och äta färska, obesprutade grönsaker som är fulla av alla möjliga slags nyttigheter. Det går inte ens att jämföra grönsaker man plockar själv och de man köper i affär. De är livlösa i affären på något sätt. Ha en fin söndag (det är det för dig när jag skriver det här). Kramar!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,

    en skymt som är tagen från bagerifönstret, så det är några glasrutor emellan:). Jag har nog skymtat till ordentligt tidigare också men ....tycker egentligen inte om att synas så mycket själv, men skall försöka bättra mig på den fronten.
    Det är en stor tillfredsställelse att kunna äta ekologiska grönsaker ur egen trädgård, absolut. Majs har vi inte utan har plockat den på ett självplock i närheten.
    Söndagen har börjat väldigt bra med solsken...men det växlar ständigt:)
    Ha det riktigt bra du också!
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Aha - så ser du ut!
    Jisses vad mycket tomater ni har.
    Våra tomater är på upphällningen nu (i växthuset hos mina föräldrar).
    Jag skall plocka av alla mogna chilifrukter nu i veckan, kärna ur och färskfrysa har jag tänkt.
    Annars är det mest rotfrukter i Jans grönsaksland just nu. Det blir nog rödbetor till middag flera gånger denna vecka kan jag tro.
    Chutney älskar jag verkligen. Jag gillar sånt som är söt-stark-syrligt.

    SvaraRadera
  14. Mian,

    Man ser kanske inte så mycket hur jag ser ut, där jag står inne i glashuset. Paparazzin hade inte alls smygit i buskarna utan tog fotot från bagerifönstret så det var några glasrutor emellan:).
    I fjol hade vi mängder av chilifrukter, så mycket att jag gav bort stora plantor till höger och till vänster, torkade frukter som vi fortfarande har mycket kvar av...men nästa år blir det nog chili igen.
    Då skall jag göra som du, frysa ner också.
    Snart har vi tagit upp allting, men ännu några veckor innan landet är tomt.
    Jag gör bl.a. en chutney på tomater och äppel som brukar vara omtyckt. Blir nog några burkar i år också.

    SvaraRadera
  15. Men Karin..Nu blir jag rädd---hahahah var det inte dig jag träffade hos Kurtan..hahhahhah..har vi fler kusiner som heter Karin, eller hette hon nåt annat..?? ..och har en finsk man??...som är kock..kockar på en båt??...hm..vad minns jag mer..inte mkt..jo jag bodde hos Kurt några dagar, med min dåvarande fästman, en Finsk Kille, som pratade mycket!!! Shit, och Ni kom och hälsade på..kan vara fem år sen??..Shit samma jag har ju "träffat" dig nu i allafall...och det är jag glad för. Kram Karinakuselina

    SvaraRadera
  16. Förresten, vi är lika..det ser jag på fotot...kram igen

    SvaraRadera
  17. Oljekritan,
    du träffade Mona, tror jag:). Hon brukar vara mörk för det mesta, mycket sminkad och är pytteliten på längden.... Men vi har nog inte träffats, tror jag, ev. när farfar fyllde åttio för drygt hundra år sedan...du ser det är inte lätt det här med stor släkt alla gånger. Men min Uffe jobbar ju inte på båt utan i vårt företag...och är marinbiolog i grunden. Vi kom nog inte...den gången...men nästa gång kommer vi helt säkert:).
    Glad är jag också över vårt möte på det här sättet
    Varm kusinkram
    Karin

    SvaraRadera
  18. Oljekritan,

    det konstaterade jag också redan tidigare, att vi har Sommarströmska släktdrag. Åtminstone profilmässigt. Snygga som tusan hahaha....

    SvaraRadera
  19. Läste bakåt... intressant och spännande läsning med fina bilder.
    Jovisst känns du igen där i växthuset!

    Här har vi en ljuvlig höstdag idag och jag njuter av att vara hemma. Mannen for till villan, jag tänkte också, men det går bra att njuta här också...

    Ha en skön söndag, Karin!
    kram

    SvaraRadera
  20. Lisbet,

    så kul att du hinner titta in:)!

    Nu for Uffe iväg med svampkorgen för att lära andra om svampar...skulle ha varit roligt att vara med men i trädgården sitter två cyklister och läppjar på te i solskenet. Tycks bli en fin dag idag.

    Ha en skön söndag du också Lisbet!
    kram!

    SvaraRadera
  21. Tack för kaffet Karin! Jag och Molly mös och spanade in trädgården igår. Jag tänkte fråga dig om tomaterna i växthuset, men det var så mycket folk så nu ser jag på bloggen istället :) Inser att jag borde plocka in tomaterna i vårt växthus nu. Kanske lite sent med tanke på att det var kallt i natt, men det var tack vare dig jag insåg det. Kram från Lotta med ordentlig trädgård för första gången

    SvaraRadera
  22. nice...! tack för hjälpen. nu kan vi vinna FLL. haha

    SvaraRadera
  23. tack för hjälpen petta...! nu kan vi kanske vinna FLL! haha

    SvaraRadera