torsdag 1 september 2011

Mycket grönt...

fastnade på minneskortet under onsdagen. Det kunde jag konstatera när jag under sena kvällen gick igenom dagens fotografier
Jag hann vara en hel del i trädgården. Det finns hur mycket som helst att göra ...mitt i allt när jag stod med näsan ner och rumpan upp i rhododendronlandet hörde jag att det regnade vid grindhålet....några meter längre därifrån, där jag stod var det torrt. Det kan man kalla lokala skurar
Om inte skottkärran var rostig så skulle innehållet knappt synas. En hel drös med isopplantor har grävts upp och skall planteras någon annanstans. Var vet jag inte...tror att plantorna får ta säte i trädgårdslandet så länge....det finns plats där grönsaker har skördats...i väntan på att jag skall veta var de slutligen skall växa
Alla strutbräkenplantor är omplanterade....de är jättevackra och har vuxit rejält sedan de anlände från Skåne i fjol från Olgakatt. Jag blir varm inombords varje gång jag ser dem

Senare var vi bjudna till goda vänner som bor vid havet....vassen är fortfarande grön så än har hösten inte tagit över allt för mycket
fastän molnen på himlen talar sitt tydliga höstspråk
En vårtbitare poserade på ett hostablad
Tallkottarna är gröna som bara den
Digitalis har rotat sig i bergsskrevorna
En jordgubbsplanta är på rymmen från sitt land bakom stocken...
Några dillkvistar.....Uffe undrade om vi inte skall äta kräftor snart:)

Onsdagen blev väldigt grön
Idag skriver vi första september. Höstmånad. Vi har stängt för sommaren

Den svenska riksdagsgruppen i Finland kommer till Geta på besök och vi skall sköta om att de får kaffe med snittar i skolans matsal ...det rullar på..
Undrar vad torsdagen bjuder på färg?

20 kommentarer:

  1. Ni ligger lite före, här är det augusti ännu när jag skriver detta ;)

    Från grått till grönt - gillar! Jag är helt svag för alla gröna nyanser. Du har fångat det så bra Karin. Dillkvisten ser inbjudande ut så jag förstår Uffes undran om det inte är kräftdax ;)

    Jordgubbsplantor på rymmen gillar jag också!

    Kram och njut av 1 september!

    SvaraRadera
  2. Åh så skönt att få läsa detta inlägg, med så mycket sommarkänsla ich grönska.
    Vårtbitaren är som en läcker karamell!

    SvaraRadera
  3. Lotta,

    ni har tur, som har litet mera sommar kvar än vad vi har:)..grönt är skönt och det är fortfarande grönt fastän en del börjar visa gult mitt i det gröna. Det är härligt med färger...tänk om vi levde i en svartvit värld.

    Gör detsamma Lotta! Njut av 1 september när du hinner dit du också!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Mian,

    den finns fortfarande kvar, sommaren...:)
    Vårtbitarens vingar är som smycken. Dessvärre brisade det rätt mycket när jag tog bilden så hostans blad gungade litet av och an och bilden blev aningen otydlig. Men vacker är den gröna varelsen, håller med dig om det.

    SvaraRadera
  5. Grönt är härligt. Här börjar det mesta se brunbränt ut efter ett par månader utan en regndroppe. Längtar efter ett ordentligt regn. Behöver ju inte vara av Irene-styrka. Dill från egna trädgårdslandet är inte dumt det. :) Kramar!

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,

    Grönt är skönt och finns i så väldigt många nyanser dessutom. Förstår att det börjar se brunbränt ut hos dig. Utan regn lever ingenting riktigt bra.
    Har förstått att dill inte växer lika bra överallt. De tyska vänner vi har brukar hamstra dill när de kommer hit för hos dem tappar den smaken och får helt andra egenskaper än här.
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Lokala skurar har vi verkligen här också. På vår resa till Kalmar sa vi hela tiden: Här har det regnat, här har det inte regnat. Och gröna vårtbitare ligger tyvärr överkörda överallt. Verkar gott om dem i år.För min del får dagarna gärna vara gröna några veckor till innan höstfärgerna börjar.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Ölandsvindar,

    ja, det är väldigt mycket lokalt nerfall just nu. Vi har också observerat många gröna vårtbitare i år men däremot har vi haft väldigt lite insekter överlag mot tidigare år och är bekymrade för det. Undrar förstås varför det är så..
    Tror nog att det gröna återstår rätt länge än, i all synnerhet som vi har behövliga regn hela tiden. Här hade vi just en skur som bara föll som om någon hade öppnat en sluss högre upp bland molnen. Nu är det över:)
    Jag slipper vattna de omplanterade plantorna från igår.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  9. Så fina bilder! Vi får hoppas att september blir riktigt fin och att det gröna, dock lite mattare, stannar kvar en stund till! Hoppas det går bra med riksdagsgruppen :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Lotta,
    tack!
    September brukar ju normalt vara en väldigt fin månad, så säkert kan vi räkna med det i år också. Vill tro så:)
    Tack, vi skall försöka få dem mycket nöjda!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hej hopp! Grönt är sannerligen skönt. En färg som jag verkligen tycker om. Såg en sån ursnygg fototapet på min kusins blogg. Vit botten med gröna kvistar/blad som kom ner från taket lite snitsigt snett. Väldigt behaglig, både ljus men ändå ombonad. Tycker som vanligt om dina kort du visar :)

    Tycker inte alls om kräftor. Lite äckliga :)) Men jag älskar surströmming och många gillar verkligen inte det. Tur smaken är som baken - delad. Här har träden de sista dagarna snabbt tappat den gröna färgen. Röda, oranga och bruna toner är snabbt på intågande. Men vackert.

    Sv: Masken är barnens, köpta på leksaksaffären. En tråd sitter fast i nosen för att man ska kunna få den att röra på sig och slingra iväg utan att det syns att man drar ;)

    Ha en bra dag. Fika och må gott! /Ann-Louise

    SvaraRadera
  12. Härligt att så mycket är grönt ännu, även här.
    Vi hade också väldigt lokalt regn i går en stund - det regnade på halva terrassen, resten förblev torr! Pysslade en del med krukor och annat ute. När jag bar bort luk och klipp till "innergarderoben" under ena vresboken hittade jag en bortglömd rhododenron som bara hållit sig knappt vid liv de senaste 10 åren(!) i mörkret därinne. Så jag tog fram spaden, grävde upp den och gav den en ljusare plats. Vi får se vad den tycker om det.

    SvaraRadera
  13. LyckligaPraliner,

    det finns så många fina mönster på tapeterna nu för tiden. Rena konstverken...
    Uppriktigt sagt så är jag inte någon stor vän av kräftor jag heller, det är så stor skillnad på dem i smak. De som odlas på Åland är goda men "skit"dyra och jag tycker inte att det är värt att sätta sekinerna på några kräftstjärtar. Då blir det goda räkor istället. Surströmming har jag ätit ett par tre gånger men vet inte om jag är något freak ännu. Jag tror man måste vänja sig:), men jag tackar absolut inte nej.

    Jag gillar verkligen barnens blåa mask. En riktigt charmig sådan.
    Ha det lika gott du också på alla sätt.
    Karin

    SvaraRadera
  14. Olgakatt,

    det är fascinerande att stå ett par tre meter ifrån regnet och titta på. Vi konstaterade precis för en stund sedan att det är som april, fastän det är höstmånad...nyckfullt minst sagt:)

    Tror att jag måste göra som du har gjort. Vi har också en rhododendron som bara överlever och inte vill sig riktigt, så kanske jag gräver upp den och bär den till ett ljusare hörn någonstans, så får vi se vad den tycker nästa år.
    Sockblomman behöver också delas på. Brukar du göra det under våren eller hösten? Den du gav oss har blivit stor som en buske.

    SvaraRadera
  15. Ställvisa skurar.
    Någonstans måste ju gränsen gå, men det är sällan man får uppleva det. Jag har promenerat längs med älven och sett hur det har regnat i älven, medan det har varit torrt på min stig.
    Margaretha
    med enbart
    sol i dag

    SvaraRadera
  16. Grönt är minsann skönt!!
    Nu gulnar det snart då su får njuta av det i sommarens sista skälvnade minuter.
    Jättefina bilder, som alltid!
    Lycka till med svenska riksdagsgruppen idag. Hälsa Wideroos ;-)
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  17. Margaretha,

    desto roligare är det när man får uppleva gränsen, att stå och titta in i skuren, torrskodd.
    Här skiner solen också, just nu..

    SvaraRadera
  18. Annika,

    oj, så synd att jag läser det här efter att jag har varit och serverat svenska riksdagsgruppen. Wideroos var förstås på plats och skulle säkert ha blivit jätteglad att få hälsningar från Washington DC. Men jag kanske hinner i oktober när det troligtvis blir en Helsingforstripp i cateringsammanhang...man vet ju aldrig
    Kramar!

    SvaraRadera
  19. Grönt är faktiskt skönt. Jag hoppas att naturen orkar vara grön ett tag till. Sedan får vi njuta av bilderna!

    SvaraRadera
  20. Krönikören

    ja, en vilsam skön färg! För mig får den gärna vara grön ända till november då mörkret åter har sänkt sig över oss.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera