torsdag 29 september 2011

Morgonvyer i sena september

Vi var uppe före tuppen och ljuset i morse...
men så snart morgonen började randas "måste" jag bara ut i trädgården för att suga in den atmosfär som finns bara nu i dessa dagar...
På vägen genom Östergeta steg solen upp.....en röd rund boll var i antågande....
Vi var på väg till vårt cateringuppdrag med bilen fylld av färskt bröd, varm soppa i stora bamsetermosen, kaffe, annat drickbart och kanelbullar...
Vi möttes av ett spegelblankt vatten....vilken morgon!! Med tanke på hård blåst, regn och allmänt ruskväder ända in på nattimmarna, så överraskades vi av en total omvändning i väderlek...tacksamt förstås:)...en utflykt till havs är trevligare om vädret är tillmötesgående.
Vi hittade Bengt, sittandes på en pollare i hamnen i Skarpnåtö...
...och Jalle kom med aktersnurran....
...och så kom bussen med skolpoliserna. Ålands skolpoliser firar 25 år i år och hade bjudit in nordiska kollegor från Stockholm, Oslo och Köpenhamn till en utflykt...
Vi steg alla ombord på Silvana och så drog vi iväg....
Av förekommen anledning var lilla båten med på släp....
och när ljuset randades kunde man se hur sjöfåglarna (tror det är viggar) hade samlat sig för att flytta söderut....
Näppe, nöppe att man kunde skönja dem...men när vi körde förbi blev de förstås skrämda och tog till flykten....somliga tycktes springa på vattnet...(klicka bilden större)
Vi såg havsörn, svanar....
på vår väg ut mot havsbandet...
och så småningom efter en timme kunde man se Sälskär, målet för dagens färd...
Ibland fastnar även jag på bild när jag är i bildknäppartagen...varma kläder och mössan nerdragen över öronen gör att man klarar sig bra...men det var faktiskt riktigt varmt idag ...därute...
Riktigt nära nu...
och så ett hopp i land på södra sidan....
I nästa inlägg bjuder jag er med i land för att se och få höra via mig, vad Bengt berättade om sin barndomsö...de första sexton åren av sitt liv levde han på Sälskär

För att använda Bengt Hägers egna ord i boken om Sälskär: "Idag är fyrplatsen öde. Den som besöker Sälskär blir inte längre välkomnad av skärets invånare. Ingen tar emot förtöjningslinan och ingen bjuder på en kopp kaffe. Men jag hoppas att man med fantasins hjälp kan återskapa en del av vardagen från förr. Jag hoppas att man för sitt inre kan se brunbrända män vid fiskebragderna och kvinnor som går över bergen med huvudduken neddragen som skydd mot sol och vind. Mellan de röda husen kanske man kan se några kvicka och glada barfotabarn på väg mot nya äventyr bland klippor och snår....

Det är på Sälskär vi har varit några timmar idag....
En fin resa i arbetets tecken:)

26 kommentarer:

  1. Vilken dag ni har haft!
    Sköna stämningsfulla bilder som vanligt; de långsmala är jag mycket förtjust i!
    Madeiramössa ser jag! Vi har några stycken liggande här hemma. Jan brukar kalla dem för grytlappsmössor :-)

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är den moderna tekniken en välsingnelse för sjöfolk. (Det är vad jag tror alltså). Men nog är det vemodigt att det snart inte finns några "riktiga" gamla fyrar kvar. Det måste bitvis ha varit ett fasansfull hårt liv att sköta en fyr.
    L.M. Montgomery har, som så många andra, skrivit en hel del om hur man hade det på kanadensiska östkusten.
    Margaretha
    som också associerar
    till Anne Cahrlotte
    Leffler, när det handlar
    om fyrar

    SvaraRadera
  3. Den arbetsdagen hade jag gärna velat dela med dig. Hav, frisk luft och spännande möten. Kan det bli bättre?

    Ha en fin rest av dagen!

    SvaraRadera
  4. Mian,

    En suveränt fin dag...jag skall berätta mera så snart jag kan:).
    Madeiramössan är så väl använd att den snart måste förnyas. Jag tycker grytlappsmössan är så skön:)

    SvaraRadera
  5. Margaretha,

    jag tror så jag också, att den moderna tekniken är en välsignelse.
    Med tanke på hur det en gång var där ute och på andra ställen där fyrar har släckts ner eller ersatts av annan teknik, så har det förändrats till det sämre när inte människan finns där längre...allt förfaller i omnejden runt fyrarna. Jag tror nästan att fyrarna känner sig ensamma:)
    Det var ett mycket hårt liv som Bengt berättade om idag och i sin bok. Men också om mycket glädje och finfina barndomssomrar där enda klädseln var badbyxor i stort sett. Under vintertid när de gick i skolan var de förstås inte på skäret utan bodde inackorderade hos andra på "land".

    Tack för lästips! Igen:).
    Karin

    SvaraRadera
  6. Tina,

    det kan just inte bli bättre, helt rätt:)! Tycker man om hav och frisk luft så är det här paradiset.

    En fin rest av dan för din del också!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Guld värt att ta vara på berättelserna från förr! Nu blir förr mycket fortare än man tror så det blir lätt för sent om man missar tillfället när det ges.

    SvaraRadera
  8. Tack för den utflykten , och jag ser fram emot fortsättningen. Vilket vackert namn - Sälskär.
    Jag kan just undra om människor är lyckligare nu när de flockas i storstäderna?

    SvaraRadera
  9. Olgakatt,

    du har så rätt, förr blir mycket fortare nu för tiden. Jag tror att de unga människor som var med idag, kanske inte alls var särskilt mycket intresserade av Bengts berättelser men jag är säker på att någonting har fastnat och sitter där för livet. De kommer inte att få uppleva någonting liknande som Bengt har fått göra....Han är en mycket god berättare, en fängslande sådan

    SvaraRadera
  10. Christina,

    Gissar att det blir många små inlägg med berättelser, för på den dryga timme vi var i land så hann Bengt berätta så mycket...

    När folk inte vet av ett annat liv än det de lever så tror jag att de är lyckliga.
    Det är först när man kan jämföra som man märker skillnaden och kanske inser att man inte har levat så som man kanske borde göra för att må bra och känna sig hel.

    SvaraRadera
  11. Ser härligt ut fast jag är lite rädd för stora vatten. Ser att du får mycket tomater trots sen säsong. Själv har jag lyft in mina plantor för 2 veckor sedan och nu först kommer de första röda tomaterna! Trots solig varm sommar här i Luleå har det inte hänt mycket med de plantorna. Måste ha varit en mycket sen sort.

    Det är förresten din tur att leverera en story till Bongoklubben.

    SvaraRadera
  12. Wops, där försvann min kommentar, drunknade väl i Östersjön på väg över till Åland.

    Men jag skrev bara en lång harang om hur vackert ni bor!

    Hälsningar
    www.bloggblad.blogspot.com

    SvaraRadera
  13. Oj oj oj så fint! Jag känner känslan, ända hit!

    Åland! Dit vill jag nu

    Du är fenomenal Karin!

    Kramar och tack för njutningsbart ögongodis

    SvaraRadera
  14. Britt,

    man skall ha respekt för stora vatten där vädret kan slå om i snabba tag:). Men jag är mera rädd för stora tunga trafikleder, är ju van vid havet och känner det i ådrorna av födsel och ohejdad vana.

    Våra tomater började rodna först i slutet av augusti, men jag fick i och för sig plantorna så sent planterade som till midsommar så...en liten skuld i det hela har jag själv. Men vi får en stor skörd likafullt, tacksamt nog.

    Tack för stafettpinnen Britt, jag skall skriva någonting under dagens lopp och ge den vidare..
    Ha det gott i Luleå!

    SvaraRadera
  15. Lotta,

    härligt att du känner så för "mina trakter". Du är alltid välkommen hit.
    Härligt är det också att det finns så många fina platser runt om i världen, t.ex. där du befinner dig, Stockholm härom sistens osv...
    Alla lika njutbara, men på olika sätt.

    Ha det riktigt bra!
    Kramar!

    SvaraRadera
  16. Bloggblad,

    undra på att vattnet stiger här:)...jag menar om alla kommenterar faller ner i havet eller vart de nu försvinner. Förargligt, men bäst är ändå att veta att du har kommenterat med snälla fina ord:). Tack för det!
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  17. Vacker och rörande text som Bengt har skrivit!
    Bengt själv ser ut som en man med många historier...
    Härlig dag!
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  18. Såna där tidiga morgnar skulle jag GÄRNA vilja vara med dej där ute vid havskanten - i alla fall när vädret är så stilla! Ser helt ljuvligt ut. Jag gillar också att se dagen gry, både ute på landet och i stora städer.

    SvaraRadera
  19. Nej, nu!!!
    NEJ NUUU!!!
    Nej NU tar jag f;rsta bästa flight till Mariehamn.
    NU vill jag vara på Åland!! OCH se allt det där vackra du visar.
    HELT otroligt FINT!!!
    Och fyrar, de slår på en alldeles särskild sträng i min själ...
    KRAM!!

    SvaraRadera
  20. Ann-Mari,

    Bengt kan sitt Sälskär och är en mycket god berättare, fängslande, medryckande...
    Detsamma önskas dig, en riktigt härlig dag!
    Karin

    SvaraRadera
  21. Grekland,

    förstår att du vill vara med när det är så vackert som det är nu, ja egentligen alltid.
    Tar dig med i tanken! Och i tanken är jag med när solen droppar i Medelhavet...mycket fint det också!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  22. Annika,

    här har jag stått med dörren på vidgavel en längre stund och väntat på att flyget skall landa:).
    Fyrar har nog en särskild betydelse för oss alla, av någon underlig anledning:)
    Ha det gott-kramar!

    SvaraRadera
  23. Woooooooooooooow vilka fina bilder! Härligt, härligt... precis som vädret idag. Ska skynda mig ut igen, var bara inne för en kaffepaus.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  24. Ailas,
    Taaaaaaccccckkkkk, ha det gott ute i friska luften nu när vädret är så somrigt och skönt!
    Ha en fin kväll du också, min går i bakandets tecken..

    SvaraRadera
  25. Riktigt härliga bilder har du! Njuter till fullo. Gör dem bara lite större så får man njuta mer och gosa sig. :)

    SvaraRadera
  26. Simon H,
    Tack! Du kan klicka på dem två gånger så får du dem riktigt stora!
    Gosa på!:)Och lycka till!

    SvaraRadera