fredag 23 september 2011

Min favoritpryl i köket...

Olgakatt vill att vi berättar vilken favoritpryl vi har i köket i dagens fredagstema. Jag har många, men nu handlade det om en favorit.
Morteln är en stor favorit bland många favoriter och den används flitigt...vi har många mortlar av olika material för olika ändamål men just den här stenmorteln är den som är mest i användning.
Jag läste på nätet att den heter Jamie Oliver-morteln, vilket fick oss att le . För den Jamie Oliver-mortel som vi har (den på bilden) köptes redan när Jamie Oliver knappt var tio år och inte ens påtänkt som tv-kock och restaurangchef.

Att han använder en likadan i sina program har vi sett men att han också har namngett den var en nyhet...tydligen en efterkonstruktion.
En tung, mycket praktisk och vacker kökspryl som inte bara jag tycker om utan också Uffe...
-Var är morteln är en ofta förekommande fråga här, när jag har dragit iväg med den till bageriet nu och då:).
**********
Vi drog alltså iväg till skogs igår kväll för att plocka trattisar och trattisar finns det i stora mängder. Man behöver inte vara svamplös i år om man bara tycker om att gå till skogs och plocka korgarna fulla...
Fjällig taggsvamp tar vi inte...men jag har börjat grunna på om jag ändå inte skall plocka sådan nästa gång vi drar iväg till skogs. Den blir mycket god som sill! En utmärkt inläggningssvamp.
Den här trollika stubben kunde jag inte låta bli att fotografera. Naturens egen installation...
och skägglaven som hängde varstans i granarna där vi gick fram visade att luften var ren just i den skogen...
En Linnéa, den ljuva och väna lilla slingrande växten fanns överallt...det måste vara ljuvliga skogar att vandra i under vårlig tid...då Linnéan blommar
Efter två timmars traskande kom vi tillbaka till bilen med korgarna välfyllda...sedan återstår bara rensandet:D...Vore det inte för det så skulle vi säkert ha plockat ännu mera...
Skogen är full av god och fin gratismat

Idag är det brödbeställningsdag....jag skall leverera bröd om ett par timmar
Det är uppehållsväder, småblåsigt och tio grader varmt

En fin fredag önskas!

18 kommentarer:

  1. Skägglaven och mossan fick mig onekligen att tänka på julpyssel. Att sedan hitta så mycket svamp på vägen liksom är helt fantastiskt.
    Jag använder inte morteln så ofta, men har en iaf..

    Trevlig helg på dig, Karin!

    SvaraRadera
  2. Tina,

    givetvis så fick jag också julfunderingar när jag gick genom skägglaveskogen...det var svårt att fånga dem igår, de rörde sig av vinden.
    Skogen dignar av svamp i år. Längesedan det fanns så mycket

    Trevlig helg Tina!

    SvaraRadera
  3. JA, här kommer fredagsmyset att bestå av trattkantarellmackor i kväll. Min stenmortel används lite då och då men en annan favoritpryl är den lilla "rispen" till citron - och apelsinskal.
    Kram och trevlig fredag
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Jag har en mortel men har bara använt den till att krossa alvedon till dottern när hon var liten :-/ Jag minns att min mamma ofta använde en när jag var liten och jag älskade att snusa lite i den (lukta lite, alltså). Det luktade alltid så gott :-)
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ölandsvindar,
    trattkantareller är GOTT!;)
    Fortfarande har vi inte skaffat rispen eller cestjärn som det också kallas. Har förstått att det är jättebra. Julklappstips åt barnen förstås:):
    Trevlig helg!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  6. Lotta,

    vi har också en mortel som används som en apoteksmortel:). Jag minns när jag fick mortla kardemumma som liten jänta. De dofterna sitter fortfarande kvar i minnet.
    Kram och trevlig helg önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  7. Våra stenmortlar är nog bortåt hundra år - hade ingen aning om att den kallades Jamie Oliver-mortel. Använder hellre en mässingsmortel av ungefär samma ädla årgång, eftersom den är lättare att lyfta fram.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Oj, här bara serverar du växter dottern verkligen fick leta efter till sitt herbarium uppe hos oss :-)
    Fast skägglav finns i massor mara man vet var man skall leta :-)
    Tänk att ni visste att införskaffa en Jamie Oliver-mortel, redan innan han var stjärna!! ;-)
    ha en fin fredag
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  9. Måste införskaffa en mortel, det har jag tänkt länge. Ibland behöver jag en sådan, men säkert behöver du den mer än jag eftersom du är en så flitig bagerska.
    OJ, vad gott med trattisar och annan svamp. Blir matt och önskar mig lite god svamp att äta...
    MUMS!!
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  10. Margaretha,

    det visste inte vi heller förrän vi fick veta det. (Mon dieu, så klipskt av mig:D) Den är tung, ja, men det finns mässingsmortlar också om krafterna avtar:).

    SvaraRadera
  11. Ann-Mari,

    man kan kanske tala om oanad framförsikt när det gäller mortelnamn:). Tänk han visste det inte ens själv. Men roligt är det för vi gillar killen och hans sätt att laga mat.

    Skägglaven är någonting man bara går på, helt plöstligt och blir jätteglad över. Den växer bara där luften är ren.

    Fredagskram
    Karin

    SvaraRadera
  12. Annika,

    önskar att jag kunde klämma in svamp i datorn och sända iväg till dig...fortfarande ligger tekniken i lä vad gäller möjligheter:).

    Ha en fin helg!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  13. Ja, det är härligt att plocka svamp just nu - men har ni besvär av älgflugan på Åland, har den kommit dit? Den kallas för hjortlus också, det vet jag.

    SvaraRadera
  14. Christina,

    det är mera än härligt, man får lämplig motion också. Älgflugan har enligt hörsägen, påträffats i Eckerö och i skärgården på olika ställen. Tillsvidare har vi klarat oss...och vill fortsätta så också. Upplevde hur otäck den är när vi plockade svamp utanför Helsingfors för något år sedan. Tvi och usch

    SvaraRadera
  15. Jag ler stort när jag ser din mortel *ler*. Jag har en gammal liknande som jag ärvt efter mamma. Vet inte hur gammal den är och om hon också hade ärvt den. Men gammal är den och så fin och superstadig också.

    Vad gott med svamparna. Min son och hans kompis åkte med buss idag upp till Stora Blåsjön och ska plocka svamp i helgen för att säljas.

    Med önskan om en fin helg
    strömma

    PS. Hoppas du inte tar illa upp att jag lägger dig i min blogglista? DS

    SvaraRadera
  16. Strömmas sida,

    Såå du har också en Jamie Oliver?!:) Härligt!
    Superstadig är nog rätta ordet, dessutom rejält tung också.

    Nu finns så mycket svamp så man kunde vara ute dagarna i ände och plocka hur mycket som helst.
    Hoppas din son och hans kompis hittar mycket så de får bra förtjänst.

    Absolut inte, jag befinner mig så gärna där:) och lägger in dig på min.

    En finfin helg önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  17. Jag har också en gammal mortel, ärvd efter min farmor som dog 1949! Stöten var i två bitar när jag fick den men maken har armerat och satt ihop den och morteln är i flitigt bruk till allt möjligt från kardemumma, Sichuanpeppar och skånsk senap. Nu senast har jag inhandlat långpeppar som skall mortlas, det lär vara den första sortens peppar som importerades hit. Återstår att smaka...

    SvaraRadera
  18. Olgakatt,

    Den måste verkligen se härlig ut, personlig och varm...nog kan väl en mortel se varm ut:)?
    Långpeppar har jag inte hört talas om tidigare...du berättar väl hur de smakar?

    SvaraRadera