måndag 26 september 2011

Måndagsbilder

"Semesterkänslan" fortsätter. Trots att vi har jobb som håller oss sysselsatta i stort sett hela tiden, så kan vi lämna det en stund och så att säga vila i språnget nu och då...göra litet som vi vill
Min dator fick doktorsbesök imorse igen....efter senaste "operation" blev den väldigt långsam i "tanken". Bara att starta upp de vanliga programmen varje morgon har tagit mera än femton minuter och fastän jag nog muttrade en aning om slö dator redan från början fick jag veta att jag skulle vara tålmodig...trådarna skulle sätta sig på plats. Sa´doktor Hasse och jag har tränat tålamod sedan dess,faktiskt nog med viss framgång, men när trådarna inte ens sätter sig utan bara ligger där och är urlata så måste nog någonting göras. Så nu har Hasse gjort och datorn har blivit riktigt snabbtänkt....med risk för att jag inte själv hänger med:). En nödvändig defragmentation har utförts under dagen och jag har varit datorlös några timmar...
Jag ägnade mig åt att samla in frön och att dela med mig av åt småfåglarna....det finns fortfarande några små solroskakor för dem att snaska på
Solen sken från klarblå himmel, blomflugor, bin och humlor har samlat nektar i allt blommande
Jordgubbstoken är så "dajlig"...
så man inte kan bli annat än glad av att titta på den
Maj-Britts fjärilar har fått stå inne i växthuset ett tag eftersom väderleken har varit så ostadig. Tomater plockar vi alla dagar.Under den vita täckelsen ligger många gröna tomater som konverterar till röda:), likaså i lådor på golvet i växthuset....
I ogräskomposten blommar potatisen....hur nu det har gått till, kan man fråga sig...kanhända vi har nypotatis om någon vecka?:)
En liten trädgårdssnäcka känner sig trygg i krasseblommans inre

Häggmispeln börjar bli höstigt vacker....
...den Japanska lyktan som jag har planterat för flere år sedan lever inte längre.... men den fågelsådda diton tittar fram mellan dragonstjälkarna....
Jag har ännu inte haft hjärta till att ta bort gurkörten ur trädgårdslandet. I dagar som dessa är den välbesökt av indiansommarens bin och humlor....
och på jorden i landet gäckade en slända mig under en lång stund...så fort jag fick den på kornet, flyktade den bort en stund för att återkomma...och så höll vi på ett tag...med näppe nöppe fick jag den på linsen till slut...
Därför var det så mycket roligare när vi åkte ner till Lökholmen för att stiga ombord på Embla, lossa förtöjningarna och fara ut på havet en stund, när vi upptäckte att två sländor åkte med som fripassagerare. På Lökholmen fick de ta sig fram för egen hand..
När jag tog bilden av sländan såg jag inte fågeln som lättar i bakgrunden....ibland fastnar trevliga överraskningar på kameralinsen.
Ja, vi hamnade under bron i dag också:) och fick precis tillräckligt många strömmingar till att steka till en middag för två. På bilden är det förbindelsefärjan till Äppelö som drar upp svallen...
Vi njöt av vardagen, två andra små båtar från Dånö stugby guppade också på under brobjälkarna...
På hemvägen lade vi tre nät i fjärden....
och när jag stekte vår middagsströmming såg jag att solen bådade sämre väder....regn är utlovat under natten...
Men solsken är utlovat till i morgon igen:)

16 kommentarer:

  1. Nyfångad fisk, mums så gott det låter.
    Fick en sån innerlig lust att göra ett stort höstarrangemang av blommor, när jag såg din första bild. Den är så vacker i sin enkelhet, du har öga för det fina i naturen, Karin.
    Har nog slappat för mycket i soffan i eftermiddag, inget bra när kreativiteten dyker upp vid denna tiden på dygnet.

    kram

    SvaraRadera
  2. Tina,

    man blir aningen bortskämd när man kan äta nyfångad fisk så ofta som vi kan...men gott är det.
    Tack Tina, jag är glad om jag kan inspirera dig till att bli kreativ:) men....ja, sov gott allra först...vill gärna se höstarrangemanget som dök upp i din hjärna:)

    gó nattkram

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!

    Tillbaka från vackra Sverige...och jag fick äta nystekt strömming!!
    Dina bilder är ljuvliga och får mig att vilja hoppa på ett plan och vända tillbaka.

    Jag har fotat massor och som vanligt kan jag inte hejda mig. Nu ligger det alldeles för många upplagda på bloggen men det är så roligt och jag har så mycket tycka-om inom mig som jag vill dela med.

    Saknat att skriva här!

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig med att inte ha tålamod med slö dator...undrar varför vi förväntar oss att det skall vara så snabbt, som om varje sekund är avgörande :-)
    Vad vackert ni har det ännu - här bara regnar det...
    ha en fin dag
    Ann-mari

    SvaraRadera
  5. Lotta,

    roligt att du är tillbaka igen, fastän du har kommit från närhet till långtifrån:).
    Men i cyberrymden är allting nära.

    Skall genast titta in till dig och se på bilder!
    Du har varit saknad! Lita på det!

    kramar!

    SvaraRadera
  6. Ann-Mari,

    det kan till och med vara litet nytta med att datorn konstrar och blir litet slö ibland...då uppstår tankarna som du skriver. Vi är stressade helt i onödan, absolut så är det så, allt hinns ju med ändå.
    I natt har det regnat, hördes mot fönsterblecket, nu brisar det ordentligt i trädtopparna och vi skall fara ut och ta upp nät...och vädret verkar bli riktigt bra.
    Hoppas du har sluppit regnet nu eller också mycket snart
    Solskenshälsningar med önskan om en finfin dag!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte annat än känna mig lite besläktad med datorer som börjar bli segare och segare. Själv tar jag mer än en kvart på mig för att starta upp på morgonen ;-)

    Vilka vackra brittsommarbilder...jag fastnade särskilt för den lilla snäckan som lagt sig tillrätta i krasseblommans mitt.

    SvaraRadera
  8. Christina,

    var till kvinns tror jag nog att vi är besläktade med datorerna....om jag inte missminner mig så är vi deras förebilder:). På något sätt...

    Ja, den lilla snäckan är näpen...skulle också krypa in en vacker blomma om jag var lika liten.

    SvaraRadera
  9. Jag blir på gott humör när jag vaknar och läser dina rader från åländsk natur!
    Alla de små djuren som många inte ser. Tänk vad ni uppskattar tiden när ni inte är bundna. det är verkligen härligt- men på fredagarna levererar du väl bröd? Kram från Eva

    SvaraRadera
  10. Eva,

    så roligt!:) Nu blir jag också på ännu bättre humör. Vi jobbar nog fortfarande med både det ena och det andra i företaget fastän vi inte har caféverksamheten igång. Ja, brödleverans som tidigare varje fredag:).
    Nu har strukturen förändrats från sommar till höst med allt vad det innebär av cateringuppdrag, kurser, översättningar, beställningar osv...
    ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej !
    Tack för värmande kommentar på min blogg ! Jag använder så mycket återvunnet material som jag bara kan men jag köper en del också, beror lite på vad jag gör för något :)
    Helt underbara bilder du visar..blir lite lyckligare :) Jag ska ha stekt sill, potatismos, lingon och rödlök till middag idag, typiskt skånsk rätt en tisdag !
    Ha en härlig dag
    Eva

    SvaraRadera
  12. eWa,

    Tack själv! Det är ett nöje att titta in till dig och se vad du skapar..
    Om det inte vore för att vi skall äta rökt abborre idag så hade jag gärna suttit vid ditt bord och smakat på godsakerna:)
    Ha en fin dag du också!
    Karin

    SvaraRadera
  13. ÅH Karin!
    dina bilder är som en saga idag då jag känner mig rätt nere!
    Helt underbara.
    Just där skulle jag vilja vara nu också, ute med embla.
    Och du har också datorproblem, inte roligt, men dina verkar fixas. DET har inte mina gjort ännu. Bilderna befinner sig i limbo...
    Stora kramar!!!

    SvaraRadera
  14. Annika,
    hoppas att jag kan förmedla en liten kick uppåt i humöret för din del. Om naturen runtomkring mig kan bidra till det så vad kan vara bättre?!:)
    Det är skönt att bara vara, låta båtskrovet bli en förlängning till havet, låta sig gunga med, bli rofylld....
    Mina datorproblem är över för den här gången, tack och lov, men för min del återstår också att spara ner bilderna på annat ställe, hos oss kallad Grisen:), så jag inte får samma problem som du har nu. Jag har många bilder som skall till Grisen. Jag håller tummarna för att dina bilder går att rädda...hårt håller jag!
    Stora kramar till dig också Annika!

    SvaraRadera
  15. MÅste baa tacka dig för din urgulliga kommentar som faktiskt fick mig att le en hel del.
    Murphys law!!
    Det är första ggn jag ser punkterna nedskrivna, och det var verkligen roligt att läsa dem. Lite bittert nickade jag åt vissa ;)
    TACK!!!
    Ja, det är bilderna som väger tyngst. Imorrn ska datorn till Peters jobb där en kunnig kille ska titta på datorn. Vill helst undvika att skicka datorn till Kalifornien, som du förstår.
    Varmaste kramar!!!!!

    SvaraRadera
  16. Annika,

    Braaa...så skiner solen i Washington igen:). Åtminstone lite och tummarna hålls högt här....

    solskenskramar!

    SvaraRadera