fredag 30 september 2011

Man dansade på fyrlandet....

När vi kommit en bit upp på skäret stannade Bengt och bad alla att lyssna på vad han ville berätta


"Nu står vi på dansberget. Här dansade man….
I all synnerhet när det blev midsommar….Det var inte ovanligt alls att familjerna till de tjänstemän som hade sina vaktveckor vid den tiden på fyrlandet, kom dit för att få vara tillsammans under den vackra tiden…Kvinnor och barn plockade blommor och färggrant ris till kransar och buketter att pryda stången med. Att pryda hemmet med björklöv som man gjorde på "landbacken" var det inte att tänka på såvida man inte hade tagit löv med sig från fasta Åland. De björkar som fanns på ön var nästan heligförklarade och användes som klädstrecksträd
(Jag hittade en bild i Bengts bok som handlar om Sälskär...på samma dansberg som vi stod på i torsdags dansade ungdomen i början av nittonhundratalet...)
Bengt slog ut med armen och visade var de tre-fyra, ca fem metershöga björkarna stod när han var barn...nu är det inte lika bart, många små björkar och slyn av olika slag har tagit grepp om ön i havet. Om man tittar riktigt noga så kan man se utedasset och förstås fyren i bakgrunden..
(eller så klickar man på bilden)...Bengt berättade vidare att när midsommarstången slutligen var stöttad och klar, så stämde man i med Ålänningens sång.
Fyrmästaren stegade ut i full uniform från sin bostad, med ett gammalt enpipigt hagelgevär i handen.
Under det att alla applåderade höjde han geväret och sköt ett löst skott rakt upp i luften. En mängd pappersbitar från laddningen spreds över bergen…en halv Ålandstidning fungerade som konfetti…-Sedan hurrade man för midsommaren så det hördes över fjärden och Bottenhavet.

Så långt Sälskär för den här gången.
****

Vi förbereder som allra gladast en catering som vi har i morgon lördag.
Fredagstemat" Om jag vann en miljon" får vänta till söndagen, Bongoklubbens stafettpinne greppar jag så snart jag hinner. Jag har tydligen ett nästan pikant småbekymmer....mycket att skriva om men knappt om tid...

En fin fredagskväll önskas!

23 kommentarer:

  1. Det väckte dansminnen!
    Du får göra som jag, skriva ned några ledord och spara i en fil som heter "½-färdiga" - se'n är det bara att botanisera där när man har tid och ork.
    M

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    så får jag göra. Jag har i och för sig en fil som heter bloggar men dit söker jag mig aldrig av någon underlig anledning. ½färdiga ser mera inbjudande ut...talar till samvetet på något sätt:)

    SvaraRadera
  3. Vilket ställe. Återigen, där hade jag velat var med och höra alla gamla historier.
    Måste fråga, sjunger man "modersmålets sång" på Åland. DEN är ju verkligen finlandssvenskarnas nationalsång, och jag undrar om den sjung på Åland också.
    Eller det kanske är så att Ålänningens sång är dess motsvarighet.
    Tycker iaf att det är mäktigt att vara på hembygdsdagar då alla ställer sig upp och tar i från fötterna.
    Iallafall hade ni en toppendag på Sälskär!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är urdålig på att dansa, är mer för bollsporter om du förstår..
    Men till platsen skulle jag vilja komma, så vackert! Utedasset missade jag till en början, mycket kamouflerat av naturen.

    kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Intressant att höra..om de tiderna som var då...dansberget..vad vackert..att dansa där..Min mamma..berättar en hel del om detta...och hur hon sjöng på danser..på nattklubben Miramar..skulle vara kul att fått höra..lilla mamma, så vacker..NU sjunger hon aldrig...fina bilder, du visar..Tänk så mkt historia..det är tur den kan återberättas..Kram Kusinfin

    SvaraRadera
  6. Alltid roligt att läsa om gamla tider, Karin!
    Titta in på min blogg om du hinner - du har fått en award!

    SvaraRadera
  7. Annika,

    det är vidunderligt fint där ute vid havsbandet. Man sjunger modermålets sång på Åland, ja:). Vi har ju samma modersmål, Ålänningens sång motsvarar nationalsången.
    Men vi sjunger förstås Vårt land, vårt land också för att hedra Finland.
    Det är mäktigt!! Stort! Det är ju vårt arv i själ och hjärta vi sjunger för.
    Tror nog att alla dagar blir toppendagar på Sälskär oberoende av väderlek. Svårigheten är att komma iland...det göre sig icke alla gånger:)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Tina,

    dans kräver övning precis som allting annat. Jag gillar också bollsporter men tycker om att dansa fastän jag inte har gjort det på länge, tyvärr.
    Du har möjlighet att farat till Sälskär sommartid. De kör dit med Silvana under vissa kvällar i juli och augusti. Rekommenderar varmt.

    Kramkram!

    SvaraRadera
  9. Oljekritan,
    Det finns dansberg litet här och där över hela Åland. Ett stenkast från vår båtplats finns ett dansberg till som knappast syns längre...
    Faster Anita har säkert varit med om det många gånger..skulle gärna har hört henne sjunga mera än vad jag har gjort. Jag har så trevliga små minnen av henne.Kram Karinafina

    SvaraRadera
  10. eva i Aten,

    tittar genast in! Tack redan på förhand!:)

    SvaraRadera
  11. Ja, vilket ställe, ute i havsbandet. Åland <3

    Karin, du har så mycket på gång...jag beundrar dig och allt du hinner med som jag skrivit förut.

    Ha en fin helg fina du!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Lotta,

    Åland är fint! Fastän jag är part i målet så att säga:) så tycker jag det också.

    Tack för rara ord Lotta! Ha en finfin helg du också!

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Hoppas det går bra!
    Härlig bild den svart/vita.

    SvaraRadera
  14. Men vad kul! Jag ser min Lisa på din blogg! Det visste jag inte att du var med på deras spännande utflykt.

    SvaraRadera
  15. En intressant historia... Jobba inte ihjäl er nu..

    Mässkalle

    SvaraRadera
  16. 4U2!,
    Tack, det har gått riktigt bra, nyss hemkomna...:)
    Gamla fotografier är fina:)

    SvaraRadera
  17. Maria,

    så roligt! Jag har flere bilder och kan sända dem till dig. Jag försöker alltid att inte visa alltför mycket av människor som jag inte har frågat om lov för bloggen:)...Kanske Lisa vill ha?
    Det kommer....

    SvaraRadera
  18. Mässkalle,

    javisst är det intressant. Det kommer mera...
    Vi har överlevt igen!:) Nu en stunds varva ner tid innan kojen väntar.

    SvaraRadera
  19. Karin,
    Ja det tror jag gärna hon vill ha! Och ja det kan ju vara bra att vara lite försiktig med vad man visar :)

    SvaraRadera
  20. Maria,

    jag sänder iväg när tiden finns, men snart!:)

    SvaraRadera
  21. Jag tror att folk hade roligare förr vid högtider. Enklare om inte annat och dom kunde roa sig utan större åthäver.

    SvaraRadera
  22. Strömmas sida,

    så var det nog. När Bengt berättade om midsommaren på skäret, så skrattade han till när han berättade att det avslutades med konfettiskottet. Mera fira än så blev det nästan aldrig annat än att det dansades. Man upplevde så mycket mera rent socialt och nära livet, på ett helt annat sätt än nu när allting finns så färdigt serverat på många sätt.

    SvaraRadera
  23. Lena Brenner27 maj 2012 00:34

    Hej!
    Får jag låna bilden på Sälskärs fyren till min blogg?
    Hälsningar
    Lena Brenner

    SvaraRadera