tisdag 27 september 2011

Lite fånigt känns det....

att jag vaknar vid halvsjutiden när jag får sova längre....men vad göra? Jag menar, när jag är pigg, kanske inte som en mört men tillräckligt för att inte somna om...då det är bara att smyga sig upp i gryningsljuset........
och min vana trogen gick jag ut i trädgården.......det trolska ljuset på den regnvåta stolen gnistrade....
Det regnade i natt, jag vaknade till av ljudet mot fönsterblecket men somnade om igen...
Jag väckte Uffe med nymalet kaffe på säng och så snart vi hade druckit oss vakna, satte vi oss i bilen och körde till Lökholmen och Embla som väntade på att vi skulle dra iväg ut för att ta upp näten. Det kårade på....
och vi var nästan säkra på att det inte skulle finnas någonting alls på näten....det var så oroligt i vattnet, men tji fick vi....två fina gäddor, en stor braxen och sex abborrar går inte av för hackor...
Medan Uffe rensade fisken hängde jag upp näten i nätgården....en skön känsla en morgon som denna när solen fortfarande låg lågt och sakta strävade uppåt
Efter en dryg timme var det åter dags att nacka ner näten, lägga dem i bunken färdiga för att användas nästa gång det blir dags för fiske igen....
Med Uffes armstarka hjälp så har den stora malvan i trädgårdslandet förflyttats till en annan plats....
Nu hoppas vi att den skall trivas på sin nya plats....om den gör det kommer den att förgylla tillvaron för våra cafégäster nästa sommar. Efter de två cateringuppdrag som vi har inkommande torsdag och lördag blir det dags att plocka in parasoll, bord och stolar till vinterförvaring....Getabocken får sin vana trogen bo i stora växthuset över vintern....
Kruktömning och tvättning sker dagarna i ände.....så mycket det finns att göra också under hösten....
Så även för insekterna, som tycks älska kärleksörten....idag har den varit full av bin och humlor...varje gång jag har gått förbi så har jag satt mig ner på knä för att beundra de små raringarna...
När de har gjort sitt brukar rådjuren äta upp resten...och kärleksörten blir bara större och större för varje år...den räcker åt många
Mera älskad den är, desto mera växer den....
Så är det med oss människor också.

24 kommentarer:

  1. Din sista bild och orden till den fastnade i mig, så fint skrivet, Karin. Tänk så mycket kärlek vi har att ge varandra men så många som inte hinner, vill eller kan...Love is beautiful!

    kram Tina

    SvaraRadera
  2. Även kärleksörten kan tröttna på livet - det har min gjort. Jag älskade väl inte tillräckligt mycket kan jag tro.
    Margaretha
    i den svala
    solen

    SvaraRadera
  3. Tina,

    Tack!
    Visst har vi. Hur mycket som helst, men till det krävs också en hel del mod och öppenhet:).

    Karinkram!

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar morgon! Jag går också upp tidigt, kan inte alls sova länge även om jag får. Och en nystekt abborre...ummmm, såå gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Margaretha,

    den är väl som de flesta av oss andra levande varelser...vill den inte leva så vill den inte.
    Också jag har fått växter att ledsna på livet...mina rumsväxter som en gång var är inte mera p.g.a tidsbrist/kärlek...eller vad man nu vill kalla det.

    Jag känner en person som brukar prata med växterna mera ingående och hon påstår att en av dem inte ger gensvar....Nu tror hon att den är döv. Vem vet? Kanske den lägger dövörat till, tycker att hon babblar för mycket rent av:)?

    SvaraRadera
  6. Lotta,

    mmmm....vi har ätit gott till middag idag, vill jag lova:)
    Morgnar är fina, även när de är mörkt ute. Då kan man ju vänta in dagsljuset i skenet av stearinljus.

    kram!

    SvaraRadera
  7. Hej igen Karin, jag bara testar att lämna en hälsning till, då jag vid förra fick en Googlesida innan jag lämnade att jag skulle lämna personnummer så att andra bloggare lättare kunde hitta mig..SKUMT! Fejkade ett för att slippa men ändrade nu lösenord på min blogg också, för säkerhets skull.

    kram igen

    SvaraRadera
  8. Kan man äta braxen, det visste jag inte. Jag trodde att det var typ mört.
    Vilken bamsemalva!

    Vad bra att fröerna som jag sände i förra veckan har letat sig fram till dig.

    SvaraRadera
  9. Man ska prata skit med dem - då frodas de. Kanske skulle man ge dem en egen blogg och möjlighet att kommentera...
    M

    SvaraRadera
  10. Tina,

    så konstigt! Ibland blir man fundersam på internettekniken....bäst att vara försiktig.
    Nu skall jag vara uppmärksam, litet extra.

    kram:)

    SvaraRadera
  11. Mian,

    braxen är en riktigt god fisk, på alla sätt och vis. Man kan tillreda den på många sätt. Dessvärre har den fått dåligt namn om sig, på samma sätt som gäddan, p.g.a. okunskap och fördomar. Men hos oss är det jubel i busken om vi får en sådan...
    Det är bamsemalva nummer tre i ordningen som vi flyttar bort från trädgårdslandet...två står på dikeskanten, men de börjar skymma skylten som visar var Pettas finns så ....
    I fjol var den här malvan en liten ettåring...en till är på gång...vi har tydligen krut i landet:)

    SvaraRadera
  12. Margaretha,

    jaha, då skall jag börja prata skit med mina växter så de frodas.Kanske de klarar sig utan gödsel helt och hållet efter det:)
    Ingen dålig tanke att låta blommorna få kommentera själva, göra inlägg....margueriterblogg.blogspot.com, skitprat.blogspot.com?

    Karin som tycker att alla skall ha rätt att skriva blogg

    SvaraRadera
  13. Karlavagnen,

    härligt med ett livstecken! Hoppas att Nisse och du har det jättebra!
    En kattblogg torde också vara någonting:)

    SvaraRadera
  14. Ja, Karin...Min kärleksört ser precis likadan ut. Bina, humlorna, och sådana steklar som jag inte känner igen, älskar den.
    Vilket härligt liv du har! NI har...
    jag tycker verkligen det.
    NU är jag här för att hämta Utmaningen från förra veckan. Imorrn hamnar den på bloggen.
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  15. Annika,

    tänk ändå!:) Fastän vi bor i olika världsdelar!

    Vi har ett braa liv, ja!:)
    Ska bli spännande att läsa vad du skriver...
    Ser framemot imorgon!

    Kramar!!

    SvaraRadera
  16. Du och jag är uppe tidigt, känns bra ;) så ljuvligt att bli serverad nymalet kaffe till frukost också....!

    Jag hade en stor malva i Sverige, saknar min trädgård när jag ser dina fina bilder. Jag har kommit på att jag sover så bra när det regnar. Det är rogivande. Skulle vilja höra lite regnsmatter mot fönsterrutan nu, krypa ner i sängen och läsa en av alla de böcker jag har med mig från Sverige.

    Tack för dina härliga hälsning imorse!

    Kramar

    SvaraRadera
  17. Människan är ett vanedjur! Lagom tills du vant dig att du får sova längre så är det dags att hoppa upp i ottan igen....
    Rökt braxen har jag ätit mycket, det var min svärfars paradgren. Han både fiskade och rökte den själv. Gott!

    SvaraRadera
  18. Så är det.

    Här borde det också fixas där ute, men hinner inte under veckan. Fullt upp med jobb och möten. I helgen ska något göras med krukor och sånt. Fönstrena måste tvättas! Måste.

    Härligt med fiskafänge!

    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  19. Lotta,

    ja, här tassar vi på under tidig timme i våra världsdelar:). Likaså idag...snart skall Uffe få nymalet kaffe igen.

    Vi är i sanning bemalvade!:) Från en liten liten malva har många bamsestora malvor blivit till varje år....nästa år är en på gång igen bland vinbärsbuskarna...måste lyftas bort innan den lyfter bort vinbärsbuskar, haha...
    Men de är vackra, malvorna...det finns en liten vit här också som jag hoppas skall hjälpa till att bemalva oss ännu mera

    Jag sover också bra när det regnar...skönt med smattret, det rofyllda. Skönt att krypa in under täcket och sova vidare.

    Kramar

    SvaraRadera
  20. Olgakatt,

    ja,nog är jag ett vanedjur! Exakt samma tid varje morgon vaknar kroppen, dock inte knoppen i samma takt....den hänger bara med för att den inte har något annat val:)
    Vi åt rökt braxen och rökt abborre till middag igår, idag likadant i form av en sallad. Mums!

    SvaraRadera
  21. Lisbet,

    så är det! Mycket att göra den här årstiden, men vi är precis tvärtom än du just nu. Hinner i veckan, någon dag, för på helgen jobbar vi:).

    Ha en härlig dag!

    kram!

    SvaraRadera
  22. Oj oj oj så många fina bilder i detta och i de förra!

    Gädda med smält smör och pepparrot och stekt aborre......gu så gott! Barndomsminnen!
    Du skulle ju vara med i tävlingen hos 4U2, om du går i på mitt inlägg i går och sen klickar på Krönikören så hittar du!

    Ha en härlig dag, här i Skåne har vi äntligen fått sommar, som jag väntat.......

    SvaraRadera
  23. Helen,

    tacktack!:)

    Det är gott, verkligen!
    Skall titta in på tävlingen du tipsar om! Tack!

    Också här har vi indiansommar, fastän något blåsig idag med småmolnig himmel...hörde just brrbrrbrr ute på vägen. Snöpinnarna borras ner i vägkanten:)

    SvaraRadera