onsdag 7 september 2011

Idag lade jag undan..

solhatten för det här året....
och beslöt att ta ner midsommarkronan som hängde och slängde drypande våt över vår privata ingång . Nu är sommaren slut och därmed basta! Lika så bra att anpassa sig. Till Öppnagårdarhelgen om en vecka skall någonting annat hänga där...någonting äppligt
Vi har mängder av mogna tomater och det blev rätt och slätt en ratatouille a´la Karin till middag idag. Många tomater (10-12 st) , en lagom stor zucchini, flera ( ca 10 små) schalottenlökar, en purjolök, fem klyftor vitlök (tycker om), 3 dl tärnad fetaost, en handfull fjärilspasta (fullkorn) och många svarta oliver, pepparblandning ,chilisauce och salt efter behag. Det blev både lättsmält och gott.
Efter maten blev det uppehåll i regnandet så jag passade på att gå ut och lyfta upp tomatplantorna som hade blåst omkull på marken i morse....kan man kalla det här för falltomater? Man brukar ju tala om fallfrukt. Nu är de i alla fall bärgade och inlyfta på köksbordet för eftermognad
Vilken dag som helst gör jag likadant med återstående tomater som står ute. Brandy Wine heter sorten. De i växthusena plockar vi in av varje dag...
Den stora droppen ser ut som en sten...vattensten....
Mitt i krassebeståndet stod en ringblomma... en sol i regnet...
Skalbaggen fick jag på köpet när jag försökte fånga dropparna. Jag såg den först när jag överförde bilderna från minneskortet...det finns de som inte alls bryr sig om regn...oförtrutet jobbar den på...vad den nu heter..(Mian? vet du?)
Hängande vattenpärltyngd malva...
och plopp hördes någonstans ifrån....jag trodde att alla säfvstaholmäpplen redan var plockade men ett fanns tydligen kvar. Det hamnade på ett bord i trädgården, som fallet från skyarna och tycktes spegla sig i den våta bordsytan
Sparriskristaller...egentligen gick jag ut just därför, för att jag vet att sparrisen brukar vara himmelskt vacker när det har regnat...gnistrande vacker...
I vattentunnan flöt några löv
och på bara några dagar har rhododendronbuskarna börjat ändra färg....höstfärger är tydligen på modet
På vägen in igen kunde jag se att innemurgrönan M. har återhämtat sig under sommaren. Den mådde inte alls bra i våras och blev utlyft på trappan. Där trivs den tydligen ypperligt men skall snart lyftas in. Innan det blir för kallt...
Mitt i allt så brast de tunga mörka regnmolnen upp som i ett ljusblått leende....
och solen lyste så intensivt att det gjorde ont i ögonen när jag riktade kameran direkt mot den...
Jag måste vika undan med blicken, ducka...

Uffe for till båten för att tömma den på femton centimeter djupt vatten över durken.....och en gädda fastnade på första kastet. Naturligtvis så hade han kastspöet med sig:)
Med den mannen i hus blir vi aldrig utan fisk. Imorgon äter vi gädda...

Solen visade sig för en stund sedan för att snart åter försvinna...kvällen är här.

19 kommentarer:

  1. Eldlus eller rödlus, se denna sida:
    http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/insekterochspindeldjur/varningsfargadeinsekter/insekterirottochsvart.2535.html
    Det skiljer lite i teckning, men jag surfar på mobilen nu och ser inte exakt.

    SvaraRadera
  2. Det är nog rödlus va? Samma art som jag ramlade på härom dagen. Fin!

    SvaraRadera
  3. Mian,

    rödlus fick jag det till enligt dina föreskrifter! Tack för hjälpen1

    SvaraRadera
  4. oj...det pluppade upp ett nytt inlägg..så fin hatt..Säger godnatt Kram från plööööööööööööööötsligt väldigt trött...sov så sött

    SvaraRadera
  5. Oljekritan,

    soooooooooooov gooooooott!
    sitter uppe och stickar strumpor, fick för mig att det kan bli kallt om fötterna...

    SvaraRadera
  6. Ratatouille a´la Karin - så gott! Härligt gott till och med! Det var länge sedan jag åt men känner nästan doften och smaken hit till mig.

    När jag ser dina bilder blir jag påmind om att jag ska försöka fota när det har regnat. Det blir jättefint och jag gillar speciellt den där "stendroppen".

    Sköna bilder!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Aj vilket skruttväder! Fast jag avundas dig, här är det läskigt varmt och luftfuktigheten tar kål på mig just nu.

    SvaraRadera
  8. Gillar verkligen din hatt! :) Tänk så höstlikt ni har det nu. Kan du skicka litet regn? Här knastrar det och gräset är brunt. Blåser det virvlar jord och sand upp. Att ta bilder när det regnat önskar jag också att jag kunde - om det regnade! :) Din ratatouille låter smaskens. Kramar!

    SvaraRadera
  9. Lotta,

    den här skördetidsårstiden bjuder oss på många olika spontana ratatouilleanrättningar så gott som dagligen. Det är en lyx att bara gå rakt ut i trädgården och hämta in middagsmat...affären i byn får mindre i kassan, tyvärr men det jämnar ut sig igen längre fram:)
    Jag tycker att droppen ser ut som ett smycke...
    Ha en finfin dag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Carina,

    skruttvädret var efterlängtat...här är fortfarande väldigt torrt i markerna, bara ytan har fått det välbehövliga vattnet som kom igår.
    Men nu börjar den årstid som det regnar av och till så jag sänder iväg regn till dig också så snart jag kan. Vi byter grejer med varandra...jag får kokosnötter istället:)

    SvaraRadera
  11. Anne-Marie,

    får nog tillverka någonslags regngenerator, för Dominikanska republiken vill också ha regn. Jag gör vad jag kan....tänker regn åt er, om inte annat:)Räcker säkert till några lokala skurar rakt över dig och Carina.
    Solhatten har semester några månader framöver.
    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Tack för lite nya tips på hur man kan laga ratatouille! Här i Grekland kallar vi det för "tourlou" och där kan man stoppa i lite av varje, men pasta brukar man inte ha. Måste jag nog pröva!

    SvaraRadera
  13. Grekland,

    Pastan går bra att vara utan, råkade ha en gnutta som åkte med i farten:)
    Det blir många sorters "tourlou" här i dessa dagar då det finns att skörda på det ena och det andra. Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Oj, såg filmen Ratatouille på nytt för en tid sedan och tänkte att det är ju den perfekta höstgrytan...sedan glömde jag det! Tack för att du påminde :-)
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  15. Ann-Mari,

    menar du Råttatouoille? Vi har sett den några gånger och har skrattat gott! Tänk så bra att ha en råtta som kan det där med mat, i håret under kockmössan...det du!:)
    Ha en fin dag du också!

    SvaraRadera
  16. Tack för gott middagstips! Älskar det. Det är så härligt med skördetid. Äntligen får man äta så mycket tomater man vill.

    SvaraRadera
  17. Vilken GOD mat du lagade till. Jag blir hungrig så här på morgonkvisten!!
    MUMS!!
    OCH, vilket vackert regninlägg! Visst ser det ut som stenar, vattenstenar!
    Bara regn här också, men det upphör nog imorrn. Tur att jag inte tycker illa om regn. Jag tycker det är ganska skönt, och vilsamt på många sätt.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  18. Karin på FOX,

    stora frosseriet har börjat...det finns inte godare tomater än de egna:)

    SvaraRadera
  19. Annika,

    det blev riktigt gott, vi njöööt båda två av det gröna sköna och goda:).
    Tack! Du har säkert vattenstenar du också! Hortenisavattenstenar eller någonting ditåt.
    Det är nog så att alla väderlekar har sitt egna värde fastän vi gärna gnäller så där i allmänhet.

    Kramar!

    SvaraRadera