söndag 11 september 2011

I den magiska stunden....

när solen dansar, flimrar sig upp mot himlavalvet under morgontimmarna steg jag upp idag....
Jag hade för mening att krypa ner igen under det sköna täcket efter toabesöket men efter en blick ut mot trädgården fick jag se att sparvhöken var på farten, ivrig för att ta en av Björnligemedlemmarna, skatorna....som vanligt fick den tji....
Genom fönstret såg jag att det där speciella morgonljuset var på besök och då går det inte att lägga sig igen....
så jag tassade genast ut i trädgården för att försöka ta fatt det....det blänkte lekfullt till på bordsskivan i Fyrklövern...
och lyste intensivt på spindelnäten i det fortfarande oslagna gräset....
gav de nedhängande björkkvistarna gnistrande morgonjuveler i gåva
besilvrade sparrisen...
så den nästan såg ut som om frosten hade varit framme...
och jag höll andan för allt vackert som den åtstadkom....
Den avslöjade spindlarnas fångstredskap......en liten stund på dagen har de små insekterna en chans att klara sig undan, tydligen...och jag tänkte på mormors virkade dukar....
Jag fick se dill när den är som allra vackrast....
en söndagsmorgon....
i september......
och sällskap hade jag av mor Skata....Kråkis hade redan varnat alla för att "människan är ute". Högt och tydligt kraxade den till när jag steg ut genom dörren......
Redan innan jag hade rundat huset, hade den gnistrande morgonen blivit helt vanlig igen...
och magin var försvunnen....lika snabbt som när man knäpper med fingrarna

Nu skiner solen och i trädgården sitter två tedrickare....två har varit här redan innan dess
Uffe vandrar på Stornäset med korgen i hand tillsammans med folk som vill lära sig mera om svamp

24 kommentarer:

  1. Eva,
    Tack! En fin dag för din skull önskas också!

    SvaraRadera
  2. Aha, det är du som har solen.
    säger
    Margaretha
    avundsjukt

    SvaraRadera
  3. Margaretha,

    ibland tar den några svepande danssteg mot ditt håll men kommer tillbaka igen...undrar om det är tango på gång?

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt, ljuvligt. Vilken tur att du vaknade och har känslan....du såg att det var massor av härligt på gång där ute.

    Jag älskar det ljuset som du har fångat!

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Lotta,

    det är så sällan man får fatt i just det ljuset bara:). Gäller att ta vara på stunderna.

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Det är en härlig känsla när man för en gångs skull har nära till kameran när naturen visar sig från sin allra vackraste sida. Som du skriver så går det så fort över! Härliga bilder!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Tack för en morgonpromenad i trädgården! Själv vaknade jag faktiskt ganska tidigt, men i vanlig ordning somnade jag om. Vaknade sedan vid halv 10 ungefär av att åskan mullrade lite och regnet smattrade på rutorna. Det fick snabbt över, som väl var.
    Sedan har solen blinkat till ett par gånger, men inte mer än så! Jag har varit kattvakt över helgen, så det blev en promenad till dem och jag klarade mig utan att bli blöt.
    Fortsatt fin söndag önskar jag!

    SvaraRadera
  8. Musikanta,

    det går fort, så man behöver ta vara på stunden om man lyckas, på ett kick är solen uppe och det magiska är försvunnet:).
    Tack!
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Ailas,

    jag längtar efter att kunna somna om och sova läääänge. Snart blir det kanske så, jag är fortfarande aningen småstressad av att stiga upp tidigt...bara mörkret infinner sig så...blir det mycket zzzzzzzzz-nark här också.
    Ha det gott i regn-ömsom-sol-stunder!

    SvaraRadera
  10. Vilken ljuvlig morgon! Jag älskar att gå ut så tidigt som möjligt för då är det som allra bäst och idag har det ju varit en helt underbar dag.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Anelias hantverk,

    i morse var en ljuvlig morgon. Morgonstund har guld i mund:)...
    Dagen har varit härlig här också fastän det mulnade mot kvällen, men det gör ingenting. Det är ju höst!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Sådana här tillfällen missar man totalt när man bor i lägenhet i stan.
    Vilket ljus! Mycket vackert.

    SvaraRadera
  13. Mian,

    det är sällan man kan uppleva det i stadsmiljö, helt riktigt. Jag vet att jag inte skall vänta en sekund när jag ser att solen är på väg uppåt...det handlar om en så kort, kort stund och så är allt det magiska förbi.

    SvaraRadera
  14. Hej, det är bara jag som tittar in :) Dina vackra bilder och ord sparar jag i mina tankar för att ta fram en mindre vacker dag och göra den fin igen :)

    Hoppas din vecka blir bra! :)
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  15. LyckligaPraliner,

    det är nog litet så som vi alla gör när vi läser bloggar vi tycker om. Lägger allt i tankefickan för att ta fram när det behövs:).
    Hoppas att din också blir fin, vi har fullt ös inför Öppnagårdar-helgen.

    Karin

    SvaraRadera
  16. Magisk morgonstund är helt ljuvlig!
    Själv vaknade jag med förkylning och blev vid middagstid helt utslagen. Troligen förkylning + ett rejält åskväder som fällde mig. Litet bättre nu på kvällen men det behövs nog en natts sömn till.

    SvaraRadera
  17. Jag trodde nästan att det var frost.
    Så magiskt vackra bilder!

    kram

    SvaraRadera
  18. Olgakatt,

    ja, morgonstunden var sagolik idag.

    Men du bästa doktorn, har du inte en husläkare som sköter om dig!?..havtorn, citron, halsdukar, omvårdnad, pussar och kramar...nu behöver du byltas om så täcket går runt dig så du ligger där som en snäll cigarr och vaknar glad och pigg i morgon bitti igen. Sov dig frisk och dröm vackert! Krya på dig!

    SvaraRadera
  19. Tina,

    morgonen var magisk idag:). Den lever jag länge på nu när vädret åter har blivit mulet och grått.

    Ha det gott!

    godnattkram!

    SvaraRadera
  20. Ja, det ser nästan ut som frost. Pratade med en god vän som bor i Colorado på ungefär 2700 m höjd och de hade haft frost i natt. Tyvärr hade hon halkat på något isigt. Morgonljuset har något väldigt speciellt och inbjudande. Vilka enorma spindelnät. Du bor allt fint Karin! :) Kramar!

    SvaraRadera
  21. Anne-Marie,

    nattdagg och fukt med det allra första låga morgonljuset kan få det mesta att se helt annorlunda ut än när solen har gått litet högre upp på himlen. Fascinerande förändringar:).
    Jag bor fint, absolut! Mitt i naturen.
    Kramar!

    SvaraRadera
  22. Vilken tur att du steg upp och gick ut och fotograferade - bilderna är magiska!
    Det är nog lite vemodigt med hösten...den känns ofta mera som ett slut, än en början, men det känns nog bättre när man koncentrerar sig på de vackra förändringarna :-)
    ha det fint
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  23. Ann-Mari,

    morgonljuset kan vara riktigt trolskt när det vill sig:). Visst finns ett vemod i vinden, i förändringen,i fågelflykten....vi går mot mörkare tider igen. På samma sätt blir vi lyriska, men på ett annat sätt under våren. Det hör nog till skulle jag tro:).
    Ha det fint du med!

    SvaraRadera