torsdag 1 september 2011

Fåglarnas egen sådd

i vår trädgård finns på många olika ställen men de flesta har ändå slagit rot i trädgårdslandets bördiga mylla. Antagligen har vinterns fåglar flugit dit och satt sig i de höga torra vävarkardefröställningarna för att inta sin energi i lugn och ro och så har några frön tappats på marken och senare börjat gro. På fågelbordet brukar det vara många som samsas och slåss om "brödfödan". På det sättet har vi också fått blommor att fröjdas åt ett tag
Solrosen härstammar från Mexiko men finns över allt på jorden, främst för sin solrosolja men också just till fågelmat
Jag använder en hel del solroskärnor i brödbakningen, men då köper jag säckvis med skalade frön som jag köper i huvudsak från Biofood
Man kan ju inte bli annat än glad av en vacker solros
Några av blommorna är färdiga att skörda....fåglarna får sköta om processen själva...
Jag tycker det är roligt att titta på talgoxarna när de börjar ta frön från en solroskaka...systematiskt plockas ett efter ett i en utomordentlig ordning. Där hoppas ingenting över, utan varje litet frö tas i tur och ordning från det håll som fågeln har börjat picka i sig fröna ifrån
I olika stadier finns de i trädgårdslandet
och på rådjurens matställe i sluttningen
En del är rätt små för att det är så torrt just där...

Torsdagen blev solrosgul, det bara blev så:)

men också litet silkesbrun. Den svenska riksdagsgruppen överlämnade en liten gåva, ett minne av besöket och som tack för god kaffestund under eftermiddagen. Sådant värmer alltid litet extra:). Vår kommundirektör Erik fick en vacker slips....
Marja Kurki, som är designern bakom min scarf, är en kvinna som är absolut värd att läsa om....kvinnokraft när den är som allra bäst.
Nu kan jag ståta med en Marja runt halsen.
Jag är stolt som en höna:).

21 kommentarer:

  1. Jag trodde att hönor hade mer vett än att ta' efter de sprättiga tupparna! Odrägliga tuppar som likt amerikanerna, utan urskiljning, är stolta över det mesta!
    Var du glad över den fina gåvan!
    Margaretha
    med sol men
    utan solrosor

    SvaraRadera
  2. Tycker jag att du ska vara!
    Scarfen har en riktigt härlig färg, lite som mina kuddar i soffan.
    Solrosorna är verkligen fina blommor, de piggar upp och är så ståtliga, tycker jag.

    Tack för den gula hälsningen!
    Varm kram/Tina

    SvaraRadera
  3. Menar du att ni haft så fint besök på Åland och du fixade kaffe.....wow, och present..klart du ska va stolt!! Bilder??..Snygg scarf..läste om designern..duktig kvinna!!
    Solrosor...fina och glad blommor..och nyttiga..tänk vad mkt de tillför..och att se när fåglarna äter dem, åh det måste va skoj..Jag hade en solros en gång...den var så hög...minst hundra meter (skoja) och väckte stor avund hos grannarna..Undrar varför just den blev så hög...de andra runt om var små och fega.fina dina blommor..
    Puss och kram

    SvaraRadera
  4. Jag har också fått solrosor i år, sådda av fåglarna själva. Funderade just om man ska torka dem och sedan lägga i fågelbordet, men dina fåglar verkar ju ombesörja skörden själva.

    SvaraRadera
  5. Margaretha,

    det förstår du väl att jag inte kan vara stolt som en tupp, när jag är en höna:D. Märk väl inte ett höns. Det är en viss skillnad. Hönorna har mera vett än tupparna, de är ju av kvinnligt kön, därom råder intet tvivel.
    Jag är både glad och stolt över gåvan!
    Lite mallig också...en Marja Kurki, skulle aldrig nännas köpa en sådan själv.

    SvaraRadera
  6. Tina,

    Är också!:)

    Brunt är egentligen inte min färg vad gäller kläder, men du gav mig en idé nu...man kan ju göra en härlig kudde av den också om det känns helt fel att ha den runt halsen.

    Varm kram

    SvaraRadera
  7. Oljekritan,

    Japp, men för mig är alla besök fina oberoende av person. Politiker kan ju vem som helst av oss vanliga dödliga också bli.
    Scarfen är jag stolt över, och glad, för att det är en Marja Kurki-scarf.
    En oväntad gåva, som jag blev glad över.

    Haha, Karina, nu måste jag skratta när du beskriver din hundrameter höga solros. Du är ju släkt med mig och jag lär ha Tjernobylfingrar...allt jag tar i blir stort. Allt enligt min son som tycker att bröd, grönsaker, mat, ja allt blir stort som jag gör. Fantasin är också rätt stor. Självförtroendet är det inte heller något fel på tror jag:D.
    Puss och kram tillbaka!

    SvaraRadera
  8. Maggan,

    om du har många kakor kan du ta in dem och låta dem torka och ha senare. Jag brukar hänga dem i stjälken rakt upp och ner från en gardinstång. Det tar inte länge innan de är tillräckligt torra så de inte möglar. Men för det mesta låter jag dem stå kvar i landet så att fåglarna får ta hand om skörden själva. Det brukar inte ta lång tid innan de är skövlade

    SvaraRadera
  9. mallig och glad förstår jag - men varför stolt?
    margaretha
    som för länge se'n
    insett att vi hönor
    har ett gott
    agronomintellekt

    SvaraRadera
  10. Margaretha,

    vad står ordet stolt för? Är det något jag har missat? Jag förstår inte att det är fel att vara stolt över att man får en erkänsla för någonting man har varit delaktig i.

    Karin som förstår att hon har missat betydelsen av ordet stolt, trots agronomintellektet.

    SvaraRadera
  11. Margaretha,

    aha, mitt agronomintellekt börjar gnistra till en aning. Stolthet är en dödssynd har jag just läst, men också att svarta kvinnor är stolta över sina kroppar i motsats till vita kvinnor, att stolthet är en form av välbehag som är skapat av en person som tänker för höga tankar om sig själv, generellt sätt så är stolthet botten av alla stora misstag osv osv...
    Undrar varför ordet stolt finns överhuvudtaget, det är ju nästan som det här med fästingarna. Inte någonting trevligt över det hela alls.
    Nu får jag svälja min stolthet och bli glad och mallig som en höna...glurp, svälj...där försvann den. Stoltheten. :D
    Men nu kan jag ju inte ta bort stolt i inlägget för då kan ju inte en människa förstå vad vi diskuterar i kommentarerna...

    SvaraRadera
  12. Margaretha
    och generellt sett så kan jag inte skriva sett rätt längre...det heter ju inte sätt, så nu blev det nog rett, tror jag:)

    SvaraRadera
  13. Våra solrosor hinner knappast slå ut... Säger som med det mesta annat i år: Nästa år! Då ska allt hända...

    Fina bilder som vanligt och mycket intressant att läsa!

    Ha en skön fredag! Själv har jag ganska kort dag på jobbet och sen är det lite möten... Sedan blir det helg!

    kram

    SvaraRadera
  14. Jag bugar! Förstår att du är stolt och glad!

    Bloggblad

    SvaraRadera
  15. Lisbet,
    vi får se till att allt händer nästa år båda två:) Peppa varandra. Du kan kanske ta in dina solrosor och lägga dem i vas, så kanske de slår ut.
    Tacktack!
    Ha det riktigt gott du också, här blir det också ett möte, riktigt intressant och trevligt. Återkommer nog.

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Bloggblad,

    Tack:D! Givetvis är jag glad, det var en trevlig överraskning.

    Go´natt!:)

    SvaraRadera
  17. Så fin du ska bli med en Maja runt halsen! Ursnygg. Vilken present och komplimang!

    Ja, solrosor gör glad. Jag är en hängiven solroslover. De svarta är jag extra betuttad i just nu.

    Ha en skön fredag Karin!!

    Kramar

    SvaraRadera
  18. Lotta,

    jag blir säkert jättefin:) med en Marja Kurki runt halsen.
    Svarta solrosor har jag nog aldrig sett, tror jag

    Ha det jättebra du också Lotta!

    Kramar!

    SvaraRadera
  19. OK, bara för att förtydliga som kommer valda delar av kommentaren som trillade bort - en kommentar som egentligen var en fortsättning på ett annat blogginlägg. Fast du fattade ju ändå...
    stolt [stål´t] adj., neutr. ~
    a) som har stark känsla för sitt eget (höga) värde
    HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. stolter 'ståtlig; framstående; stolt'; av lågty. stolt 'ståtlig; högmodig'; trol. besl. med stolle, stulta; stylta
    Margaretha

    SvaraRadera
  20. Ja inte blev det tydligare med den meningsbyggnaden!
    M

    SvaraRadera
  21. Margaretha,

    hahaha....det här börjar ju bli riktigt roligt:). Visst förstår jag andemeningen och tanken bakom. Inget tvivel om det. Och nästa gång jag får någonting så är jag bara mallig och glad:D. Stolle(n) kan jag äta upp till julen! Eller inte, för jag har slutat upp att äta sötsaker...bara en liten bit mörk choklad slinker ner någon gång. Vad nu det har med ordet stolt att göra kan man ju i och för sig fråga?
    Glad är jag redan nu. Godnatt!

    SvaraRadera