onsdag 7 september 2011

Ett perfekt väder....

för att vara inne och jobba idag.....det regnar
rejält...
minst sagt:). Vattnet formligen öser ner ....utsikten från vårt köksfönster är inte särskilt god just nu. Regnet fungerar som en ridå
och från trappan ser jag att utetomaterna med korgar och allt har blåst omkull...men det gör ingenting, de ligger bra där och får så göra tills regnet upphör.....
Nu får det stritta på bäst det vill för min del...
för vi behöver vattnet. Igår när Uffe klippte gräset i sluttningen kunde man se hur torrt det är i markerna hos oss.....
Allt sträcker på sig och tar emot välbehövliga droppar ovanifrån....
fastän jag tycker att grodan ser villrådig ut. Jag håller på samla ihop alla "leksaker" som finns litet varstans i vår trädgård till förnöjelse för de allra minsta som kommer hit på besök....många gånger hör man glada fnitter och skratt under sommarsäsongen, när de små och också de stora upptäcker att det finns en tupp där och en höna här och så vidare...
När alla har samlats ihop så blir de rejält tvättade och rengjorda och efter det så får de stå i ett av växthusen och titta ut på den annalkande hösten och vintern
Nu väntar tvätthögar som har burits in under soliga dagar då allting har torkat på nolltid, på att bli omhändertagna
Jag skall fördriva ett par timmar i klädvårdsutrymmet eller klädhögsutrymmet som vi skämtsamt kallar det....högarna skall bort
sorteras, strykas, manglas och läggas i hög på hyllorna. Ordning och reda, löning på fredag....:)
Det är skönt med omväxlande väderlek....

14 kommentarer:

  1. Den som ändå hade löning på fredag!
    Jag kan stryka och mangla tills jag är blå i trynet - kommer ändå ingen lön på frdag.
    M
    med en
    gnutta
    bättre
    väder

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    här kommer inte någon löning på fredag heller:). Det är ett uttryck som man ofta använder på Åland. Det rimmar så bra...
    Karin
    som också har en aaaaaning mindre vått väder för tillfället men desto blåsigare istället

    SvaraRadera
  3. Precis samma väder som hos oss. Vi är inne på andra dagen. Men, inte mkt man kan göra åt vädret. Som tur är har jag inte irekt ngt emot regn. Jag tycker, som du, att det är skönt med omväxlande väder.
    Klädvård passar bra en regnig dag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Annika,

    man får väl säga så, att det är tur att det regnar ibland, så man får någonting gjort också på insidan:)

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Tänk vi lånade sonens bil när vi skulle till Haverdal. Det regnade och den pep och pep?
    Det visade sig vara sensorer som ska pipa när man kommer nära en annan bil!!!Regnet liknade en vägg eller en bil -----vi förstod senare......Det gick att stänga av fick vi också veta.....Idag har ni samma regn som vi och svampen växer....Kram från Eva H

    SvaraRadera
  6. Eva,

    ni måste verkligen ha undrat över vad som hände med bilen!? Det är inte lätt alla gånger när det gäller moderniteter. Undrar när vi människor skall räknas till myndiga och klara oss utan alla konstigheter. Hur klarade vi oss förr?
    Många svampar, goda och ätliga önskas!
    Kram!:)

    SvaraRadera
  7. Åh vad många underbara inlägg du har skrivit som jag inte knappt hunnit läsa och än mindre kommentera. Har bara hunnit bläddra igenom och kika lite snabbt på bilderna. Ser vad mycket jag har missat. Det är upp o ner det där med tid och möjligheter. Här öser regnet ner, har gjort det i flera dagar och hönorna tittar ut ur gluggen och försvinner snabbt in igen, ojande och klagande :))

    Ha en fortsatt bra dag fina du! /Ann-Louise

    SvaraRadera
  8. LyckligaPraliner,

    Tack, så rar du är!:) Man kan inte hinna med allt och i all synnerhet när man har skolbarn och många djur och hönor som inte vill gå ut när det regnar på näbbarna. Här öser det också ner för fulla muggar, men vi är bara på den första dagen med ihållande regn ännu.

    Ha det gott du också, Ann-Louise, som gör mig glad!

    SvaraRadera
  9. Jag fick också perfekt väder idag! Sol och fint hela förmiddagen medan jag hade hand om guddottern, nu 7 månader och verkligt social. När jag sen körde hem vräkte det ner och gör så ännu. Ålandsberta och flera av hennes kompisar ligger omkullblåsta. Berta är ju stor som en fullriggare så det är inte så konstigt.
    Men jag nöjer mig med litet god litteratur en stund, gårdagen var desto flitigare med städning, tvätt och hängning av ny konstutställning.

    SvaraRadera
  10. Olgakatt,

    ibland får man det som man vill:). Oj, att din guddotter redan är sju månader, otroligt vad tiden flyger iväg. Du har haft en fin förmiddag förstår jag. Naturligtvis så har du lyckats få Berta till en fullriggare! Vem annars? Det är nog sämre med Vodoo, hon knåpade av, trots öm omvårdnad och mycket prat..tyckte kanske jag pratade för mycket? Kanhända vi har ett annorlunda klimat här mot där? För de andra har klarat sig väldigt bra.
    Ledsen är jag i alla fall...hon var så vacker. Och mystisk.
    Jag antar att du låter oss bli delaktiga i hängningen av konstutställningen så småningom.
    Nu skiner solen här igen.

    SvaraRadera
  11. Ujuuj vilket hundväder..samma här ju.--regn regn, stod som spö i backen..rätt mysigt att vara inne och pyssla ju...ser ut som du fått mkt gjort..flitiga lisa...Regn nu med..lika bra att gå och sova.-eller, ligga och sova..Natti lilla Kusin så fin...Kram Karina

    SvaraRadera
  12. Oljekritan,

    det blev riktigt vackert här innan solen gick ner.
    Det är skönt att med gott samvete stanna inne och pyssla, ja, rentav nödvändigt. Nu är några alptoppar borta igen:)...
    Go´nattkram till dig också Karinakusina
    Karin

    SvaraRadera
  13. Jag är avundsjuk på din ordning i linneskåpet! Bra med regnvädersdagar, för alla som inte behöver arbeta utomhus :-)

    SvaraRadera
  14. Ann-Mari,

    det är tack vare regnvädersdagarna! Här kan nog se ut som bara den, så var lugn!:)

    SvaraRadera