onsdag 21 september 2011

En dammig hjärna....

har min dator haft ända tills idag....visst har den blivit avdammad tidigare men nu var det ett tag sedan sist
Datordoktor Hasse har varit här och fixat att strömtillförseln åter fungerar. Flere morgnar i rad har datorn inte velat gå igång...jag har försökt få igång burken men inte lyckats. Däremot har Uffe fixat det hela efter en hel del knyckar, sladdurdragningar, skakningar (lär inte hjälpa- men det känns så rätt när man vill skaka liv i eländet när det inte vill vakna). Idag kom Hasse och tittade in i det inre och visade mig hur datorn såg ut....en mojängtransplantation gjordes (det var i "ström-magen" felet låg) och på samma gång så blev hjärnan avdammad och rengjord . Så nu skall det fungera utan mankemang igen. Skönt!
Det är mycket med det jordiska! För mig är ett par kärror kompost rena guldet! Vår kompostbehållare har blivit överfylld och kompostkärlet skall tömmas....så det var bara att skrida till kompostbevararåtgärder på momangen...
Till att börja med ligger komposten i några stora lådor i växthuset, nyvattnad och med plast över...fint att ha jord med krut i. Till våren är behållaren åter välfylld och ännu mera guld är på kommande...

Vi städar lider idag och nu skall jag gå ut till Uffe och hjälpa till
En hel del "tavara" skall föras till återvinningen.
Onsdagen är grå, småblåsig men regnfri.
Ha det gott!

24 kommentarer:

  1. Mamma säger att vägen till en vacker trädgård går genom komposten..hon har nog rätt ser jag.
    Din trädgård går ju inte av för hackor, precis..

    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Tina,

    din mamma är en klok kvinna:D. Kompost är som guldkantad dynamit! Jag skulle kunna skriva dikter om supervaran:D.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Aha, det är en mojängtransplantation jag behöver - och förmodligen en rejäl storstädning av hjärnan. Tack för tipset!
    M

    SvaraRadera
  4. Jaa du, bygga möbler och fortsätta renovera de jag börjat på kanske...
    Eller något helt annat, jag kan ju inte sitta stilla så speciellt länge som du vet! Jag var svårt sjuk som liten o mamma säger att om hade jag inte varit så energisk, så hade jag inte överlevt. Mammas kloka ord nr två idag..

    Kram igen på dig

    SvaraRadera
  5. mmmmmmmmmmmgrta,

    ska jag sända dit doktor Hasse? Han är jättebra på dammiga hjärnor och strömföringsfel...
    Till på köpet fick jag städat både under, bakom och överallt där datorn står...det var väldigt dammigt och det felet var inte datorhjärnans utan datoranvändarens....

    SvaraRadera
  6. Tina,

    jag är jätteglad över att du är så energisk. Vilken tur, för annars kanske vi inte hade träffats så här...Skönt att du är frisk nu!
    Ser framemot att få se vad du lägger din energi på i fortsättningen, den inspirerar verkligen!

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Ja, opererar han gamla tanter så skicka hit honom! Förresten så behöver sig datorn en omgång också.
    mrgrt
    i solen

    SvaraRadera
  8. mrgrt,

    jag tror inte han vågar sig på gamla tanter men datorer klarar han väldigt bra:).
    Och så är du faktiskt inte gammal! Var du nu fick det ifrån? Hrmf..
    Krn
    i regnet (så gick det i alla fall!)

    SvaraRadera
  9. Jaja, allt är ju som bekant relativt - jämför jag mig med Metusalem är jag bara barnet.

    SvaraRadera
  10. Metusalem d.y.,
    precis så är det, allt beror på vad och vem man jämför sig med och hur man ser på ålder överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  11. Metusalem d.y.

    känner du dig sååååå gammal idag?:D
    Poletten föll ner och jag förstod vem du är innan jag fick det konstaterat.
    Allt är relativt, ibland kan man känna sig som minst niohundraår och mera.

    SvaraRadera
  12. Regn regn i massor.
    Men vi åkte till Göteborg och såg Jan Lööf utställning. Så fint.
    Sagan om det röda äpplet är ju en underbar barnbok.Utställningen rekommenderas.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Åh en sån därna'hjärndammning skulle jag behöva..går inte alls heller igång på mornarna..undrar om man kan öppna på locket putsa lite på närminnet?? Omformatera lite när det ändå är på g...shit..Vad din dator ska va pigg nu..du kommer skriva som en gazell...fast det gör du ju redan..Lilla K..Din jord ser väldigt fin och fet ut..tänk vad det ska växa och gro till nästa vår igen..med den fina komposten..Ja onsdag..nästan slut..to...sen fredag!! Skönt..Kramis.

    SvaraRadera
  14. Åh! Nu blir jag riktigt nyfiken på din trädgård.Kan tänka mig att det blommar för fullt där med den där jorden ,på somrarna=D

    SvaraRadera
  15. Eva,

    skulle gärna vara i Göteborg just nu:). Träffa sonen förstås men också gå på utställning.
    Här har det regnat efter det att jag skrev att det inte gjorde det:D. Typiskt!

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Oljekritan,

    haha, tror nog att var och en av oss skulle behöva litet hjärndammning med jämna mellanrum...
    Det där med omformatering låter spännande:)
    Min dator fattade inte alls galoppen till en början, den fick nästan i trådarna på grund av de nya trådarna, men nu funkar den som den skall göra.
    Guuud, jag trodde att gazeller sprang och hoppade. Visste inte att de kunde skriva också:D.Men tackar för lovorden gör jag nog!Kramis tillbaks.

    SvaraRadera
  17. Mia systeryster,

    det brukar nog blomma här på somrarna, helt riktigt, men också växa stora fina grönsaker här för att inte tala om hur stora tjocka maskar vi har:D. Roligt att du hittade hit!

    SvaraRadera
  18. Oj, nu kommer du att skriva ännu fräschare bloggar när datorn är avdammad. :)
    Fräscha kommer även dina växter att vara nästa år när komposten får göra sitt.
    Här blev det ganska lugnt idag, bara lite småplock och inte så mycket mer.

    SvaraRadera
  19. Oj va jag saknar min kompostlåda som vi hade när vi bodde i huset i Åsäng....
    hade två stycken...
    men nu bor vi i radhus och jag vet inte om det är så lämpligt med komposthög....???

    Oj ja kanske borde datotn dammas...
    lär nog ska vara rätt mycket fläktdamm i den...
    dataråttot som springer omkring...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  20. Dataråttor ska det stå....

    SvaraRadera
  21. Ailas,

    vete "håkin" om det blir fräschare?:D Datorn är långsammare än tidigare, den avdammade hjärnan tar tid på sig att bli varm i kläderna för att hitta rätt i de nya trådarna. Men så skulle det vara enligt doktorn, så här sitter jag och väntar på spruttet som kommer när som helst...
    Blommor och grönsaker skall få mycket god svart mylla till våren, helt säkert.
    Det är skönt att bara småplocka också!:)

    SvaraRadera
  22. Rantamor,

    Jag förstår mycket väl att du saknar ditt kompostkärl om du inte har något nu. Men nog måste det ju gå att arrangera en lämplig sådan nu också fastän du bor i radhus. En komposthög är nog inte lämplig men det finns så många andra möjligheter. Rantafar är ju en hejare på att fixa! Vi har en rund mojäng på höga ben som vi kan svänga runt. Måste nog ta bild och visa:).
    Det är otroligt så många "råttot" det uppstår runt elektriska mojänger som datorer. Otroligt mycket damm i min igår innan storstädningen.

    SvaraRadera
  23. Datorn ska liksom alltiud funka, utan minsta mankemang. Bilar ska också funka. Detta måste funka annars blir det så jobbigt...
    TUR att det var ett problem som gick att fixa, har en känsla av att hjärnan i min laptop skulle behöva luftas också...
    Vilken finfinfin kompost du har!! Rena guldet, som du säger.
    Kram!!

    SvaraRadera
  24. Annika,

    ja, man känner sig lätt handikappad om inte datorn fungerar som den skall göra:). Man har blivit smått beroende skulle jag tro. Samma sak med bilen, absolut!

    Komposten är guld värd!Man kan riktigt känna kraften bara med att titta på den.
    Kramar!

    SvaraRadera