söndag 25 september 2011

Bortbjudna

Vid tretiden igår stängde vi butiken efter det att en liten grupp från Borgå hade varit på besök för att se utställningen Vingar, som fortfarande hänger uppe i Gula salen. Ett par/turturduvor stod också plötsligt i caféet och ville köpa kaffe och en bamsebulle för att njuta av i Fyrklövern. Och som vanligt så hade vi öppet fastän vi hade stängt:). Där satt de tu och åt bullen från var sitt håll precis som Lady och Lufsen åt spagetti...solen stod högt på himlen
Vi skrattade åt oss själva när vi körde iväg mot Prästö för att invänta den lilla färjan som tar bilar över till Töftö i Vårdö....vi känner oss nästan som rymlingar, som kalvar på grönbete när vi nu har lediga stunder...det är så ovant och känns nästan syndigt:)
En motljusbild måste jag förstås ta för effektens skull när den lilla färjan forslade oss över sundet på tre minuter....
till Töftösidan där Vårdös vapen med bild av en vårdkas, slog ut mot vinden som en välkomnande gest...
och en stund senare körde vi förbi Vårdö gråstenskyrka som är från 1400-talet. Tornet med sina originella tornhuvuden uppfördes år 1805. Det är uppgifter som jag har googlat fram och skam till sägandes så vet jag inte särskilt mycket mera om kyrkan i Vårdö...oftast kör jag bara förbi, så också igår kväll....
...att de har originella fåglar i Vårdö kom vi också underfund med...biologen bredvid mig vid förarratten kunde inte artbestämma den men muttrade någonting om en åländsk "gårfågel" ...:)
Våra vänner hade dukat färdigt för förrätt, huvudrätt och efterrätt, men desto mera ingående tänker jag inte gå in på vad vi blev bjudna på. Allt var himla gott....och jag är fortfarande mätt i skrivande stund...Den enkla dekorationen föll mig helt i smaken...och jag åt upp bären:)
På toaletten kunde man läsa tänkvärda ord och tankar om ensamhet....där man sitter i sin ensamhet...en av bygdens söner Ole Grunér, nu död, är diktaren
Efter en lång härlig stund då vi åt förrätten for Uffe och Olof ut på böljan den blå för att försöka fånga gäddor i vassen en bit ifrån.....
Astrid och jag gick på en promenad i omgivningen, där jag konstaterade att ljungen fortfarande blommar i Vårdö....här i Geta är den överblommad redan...
En stund senare drog vi oss inåt mot köksregionerna för att tillreda huvudrätten, men köket är litet och Astrid ville vara ensam och tyckte att jag skulle ta ledigt för en gångs skull:). Och jag hade absolut inte någonting emot att ägna mina tankar en stund åt Tankar som handlar om Hildegard Mangelus liv. Tankar är dubbelbottnat...dels handlar det om tankar som man tänker men också om Tankar utanför Karleby i Österbotten. Hildegard levde sina första fem år på fyrön...
Stugan som våra vänner Astrid och Olof hyr har en gång ägts av just Hildegard. Jag har läst boken om hennes liv tidigare och jag rekommenderar den varmt för den som är intresserad...
Utsikten var magnifik och höstmolnens kännspaka formationer "flöt" förbi på himlen...
och så småningom kom två glada fiskare hemåt roendes igen....skrävlandes om de stora fångsterna, femton gäddor som de hade släppt tillbaka i havet...Sanningen är att det inte blev en endaste liten fiskstjärt överhuvudtaget....men det var nog inte särskilt viktigt för de hade haft en gemytlig stund tillsammans. Precis som vi kvinnor också hade haft det.

Kvällen förflöt i samma sköna tempo ända till efter midnatt då vi åter satte oss i bilen och vände hemåt....stjärnhimlen var magnifik

18 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag! Härliga bilder! Härligt sällskap verkar det som! Allt så härligt!

    Fortsätt idag!

    kram

    SvaraRadera
  2. Lisbet,

    det blev en väldigt härlig dag och när jag tittar ut här så ser dagen magnifik ut...snart drar vi iväg ut och bara njuuuuter...

    Ha det härligt du också!

    kram

    SvaraRadera
  3. Jag trodde det var en spefågel.
    Välförtjänt semester!
    M

    SvaraRadera
  4. Margaretha,

    ja, kan vara, vi är ju inte riktigt säkra på arten:)...
    Det kändes skönt med semester och nu fortsätter vi några timmar framöver med semestrandet. Vädret är sagolikt fint ,fastän småblåsigt.
    Pussa Åskar på nosen!

    SvaraRadera
  5. Man får ju inte lämna något på tallriken..he he.
    Vilken härlig dag ni ser ut att ha haft!

    kram o ha det fint resten av dagen!

    SvaraRadera
  6. Så trevligt ni har det!
    Vårdö gråstenskyrka är verkligen fin.

    SvaraRadera
  7. Så fint och trevligt ni haft det..skönt att koppla av bland goa vänner och äta gott...Fin dikt det där---och vackra bilder-väldigt enkel och vacker tallriksdekoration..Jadå, jag varit på Vårdö osso...fint där.
    Önskar dig en fin söndagskväll//Kram Karina

    SvaraRadera
  8. Vilken skön dag ni har haft!
    Nu skall jag sätta mig med en karta och kolla var du bor nånstans egentligen, jag har ingen koll på geografin där uppe...

    SvaraRadera
  9. Tina,

    :D, jag lämnade de gröna bladen, men i gengäld åt jag upp allas lingon.
    Vi hade det väldigt skönt...oförskämt

    Njut av söndagskvällen
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Eva i Aten,

    vi har så:). Vårdö kyrkas torntak är ovanliga, ser nästan smått lökformade ut...

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,

    Livet skulle vara rätt tråkigt om man inte hade vänner som man kan koppla av med och vara sig själv med.

    Det är fint på Vårdö, aningen flackt förstås för mig som kommer från den bergiga delen av ön:).
    Önskar också dig en fin söndagskväll, Karina
    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Mian,

    ja, det var skönt och idag har vi haft det lika skönt:). Men mera om det senare.
    Vi bor på norra delen av Åland, nära Norrhavet.

    SvaraRadera
  13. Verkligen en fin dag för er och även för oss.
    Plockat svamp, träffat barnbarn och ätit krabba!!!Sol också.Inte illa!
    Kramar från Eva i Tyresö

    SvaraRadera
  14. Eva,

    härligt att höra att vi inte är de enda som har haft en fin dag både igår och idag:). Krabba! Lyckost!
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  15. Du verkar bo så fint till med havet intill och fina nejder.
    Mysigt med ett ställe som anpassar sig efter gästernas ankomst :-)

    SvaraRadera
  16. Oj, vad väl jag unnar er sådana där stunder! Slavar som ni varit under så lång tid nu.
    Som vanligt så har du lyckats trycka i rätt ögonblick när kameran varit uppe.
    Just i skivande stund hoppas jag att du sover gott! Det ska jag också göra snart!

    SvaraRadera
  17. Strömmas sida,

    vi bor väldigt nära havet...och skogen...och allting är så vackert:).
    Vi gör vårt bästa för att ta hand om gäster som ev. dyker upp efter att vi har stängt för säsongen. Kaffemaskinen är alltid på och alltid finns det någonting till fika.

    SvaraRadera
  18. Ailas,
    Tack, du är rar! ifall du inte visste det!:)
    Jag sover nästan....kryper snart under täcket.
    Sov gott du också!

    SvaraRadera