torsdag 8 september 2011

Begrundan....


Det är valtider på Åland i höst. Nytt lagting, ny regering, nya kommunfullmäktigen och styrelser skall väljas. Från att ha varit aktivt politisk för många år sedan, nog ännu med en viss förankring och ett intresse som poppar upp stundtals när jag känner att jag vill ställa mig på barrikaderna och strida för i all synnerhet miljöns skull, så har jag blivit snudd på en soffliggare. Inte i den egentliga meningen om att inte gå och rösta, för röstar gör jag…en rätt som jag inte förringar och underlåter att använda mig av men jag tycker att jag kan göra så mycket mera för samhället i mitt dagliga värv. Jag jobbar för miljön varje dag.
Jag vet hur svårt det är att få sin röst hör när man inte är i majoritet utan sitter i opposition. Ett tufft jobb och jag lyfter på hatten för alla dem som kämpar för sin övertygelse så det glöder.
Nå, nu blev jag nästan politiskt talträngd, helt plötsligt:). Politik kan också vara riktigt rolig ibland. Man får sig både ett och annat glatt skratt nu och då.

I dagarna har man fått le litet extra över valpropagandan som Centern på Åland har fört…en fin färgbildsannons som talar sitt tydliga språk om hur man blir flere….men om det var meningen eller inte kan man fråga sig…på bilden försöker kossa nämligen betäcka kossa…eller om de bara är lekfulla i allmänhet…
Nu har man dragit tillbaka annonsen med förklaringen att man skall sprida sitt valbudskap på bredare front och på annat sätt. Och jag som tyckte att Centern visade ovanligt stor fördomsfrihet och öppenhet...
För min del kunde det vara val litet oftare, för aldrig är Åland så glatt och tillvänt som i valtider. Nu hälsas det kors och tvärs på alla och deras respektive när man ses eller hörs via Internet på något sätt. Kandidaterna är så glada och tjohejsan mot alla och envar. När valet är över så brukar den glädjen försvinna...av någon underlig anledning...
***********
Nu till de primära sysselsättningarna här hos oss....Uffe översätter, jag silar saft, klonar surdegar, förbereder inför Öppna gårdar om en dryg vecka m.m. Det är mycket att stå i just nu...roligt mycket och mycket roligt.
I morgondiset idag satt en av rödhakarna på grindstolpen och bara var, till synes. Uffe förevigade den lilla sötnosen som stannar så länge kvar här så vi alltid hinner bli oroliga över om den skall hinna ta sig över havet innan höststormarna viner runt öronen och det börjar hagla och snöa. Varje år flyger de iväg i sista stund. Tycker vi:).


Uffe tog sig en timme ledigt och drog iväg för att pressa havtornssaft när jag donade i bageriet. Nu skall den ädla saften (1 liter på en timme, inte fy skam) frysas in i iskubspåsar för att förtäras under vintern så vi håller oss friska.
Och vi har anmält oss till Jan-Karlsgårdens julmarknad.....sommaren har knappt vandrat ut genom dörren förrän julen gör sig påmind och smyger sig in

8 kommentarer:

  1. Har ni en riktig havtornspress så kan man ju pressa saft på plats??? Men den måste förstås tas om hand och sötas......Men bären är ju oplockbara om de är vilda.....
    Saften är fantastisk! Grattis.
    Kram från eva som ska till Haverdal nästa vecka.

    SvaraRadera
  2. Eva som skall till Haverdal nästa vecka!

    Vi har en riktig havtornspress, ja. Det går inte att "plocka" de vilda havtornsbären utan att ta en runda via sjukhuset, skulle jag tro:). Taggarna de taggarna. De "tama" havtornsbären som vi har hemma i trädgården är betydligt lättare att plocka, fastän det nog finns någon enstaka tagg som sticker till även då.
    Tack, tack. Faktum är att det är så gott som vardagsmat för vår del som bor mera eller mindre i buskarna:)
    Kram till dig också!

    SvaraRadera
  3. Politiken kan jag för lite om på Åland, så den lämnar jag därhän. Men det är ju alltid kul att den förhöjer stämningen lite..
    Havtornspress låter intressant, vet att moster brukar ta hand om sina men jag har aldrig hört talas om en press. Jag köper på burk, snabbt och lätt för en sån som mig!

    kram

    SvaraRadera
  4. Tina,

    det är nog så för min del också vad gäller politiken, fastän det blev ett kort litet anförande just idag.:) För att hänga med i den så skall man hänga med och inte göra som jag...kasta ett getöga på den litet så där när det passar sig.

    Pressen har någon tillverkat åt Uffe för många år sedan...jag får nog lägga in bild på den i bloggen någon dag. Lättare så än att förklara.
    Det enklaste är att köpa färdigt på burk, men när man har buskarna en liten bit härifrån så är det enklast att pressa själv.

    kram!:)

    SvaraRadera
  5. Havtorn hörs ju vara rena rama dunder & granater när det gäller att vara hälsosamt. En gång skulle jag göra en hälsodrink där havtorn ingick men herregud så dyrt. Dyrt litet paket fryst havtorn. Ja politik...Politik gör en del människor mycket konstiga och aggresiva..Och under valtider övertrevliga... Ett av de ämnen som det är bäst att undvika på trevliga tillställningar om inte alla tillhör samma parti förstås. Men vilken gräslig bild att använda, vad tänkte de på egentligen?! :))

    Hoppas du haft en bra torsdag! :)
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. LyckligaPraliner,

    Havtornsbär lär vara något av det c-vitaminrikaste som finns i våra trakter. Ett par bär om dagen och du har fått dagsbehovet. Det är väldigt dyrt, håller med. Dels är det inte så enkelt att hitta dem och sedan tar det tid att pressa osv...ett digert jobb med sönderrivna armar:). Citron går också bra och är mycket billigare. Vi har havtorn bakom knuten och kan pressa den själva...en avsevärd skillnad vad gäller priset.

    Du har så rätt när det gäller politik, många blir helt förvridna som skruvmakaroner:), andra kan bibehålla sig själva...Samma sak är det att diskutera religion på kalas, man skall låta blir. Bilden, ja...:)ids inte säga någonting...

    Min torsdag har varit riktigt bra!
    Hoppas din har varit så också!

    Karin

    SvaraRadera
  7. Jag tycker bilden är kul! När jag var barn och kossorna gjorde så sa bonden att kon var tjurgalen, lyfte luren och ringde till seminstationen och så kom seminören.
    Havtornsprodukter får vi köpa i Kivik; våra plantor dog.

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,

    där ser man, man lär sig så länge man lever. Det borde ju centerfolket ha upplyst folk om....
    Du får just mejl av mig!:)

    SvaraRadera