onsdag 17 augusti 2011

Utsikt...

Så är vi åter hemma efter en intensiv och mycket härlig dag ombord på Albanus
Vi körde "tomma" från Sjökvarteret till Västerhamn. Endast sex personer fanns ombord när vi for iväg. Utsikten från "byssan" ser för övrigt ut så här. ...genom skylighten kan man se riggen...nu under sommaren något dimmig på grund av myggnätet som är ditsatt
Eftersom det bara var "hemmafolk" ombord tog jag purjolöken med mig upp på däck och förskansade mig vid stormasten med kniv och skärbräde....utsikten är onekligen mycket bättre uppe på däck än under...
Ett litet skvirrande hördes på andra sidan relingen där jag satt och plötsligt fick en svanförälder med fyra duniga småttingar väldigt bråttom....undrar om de sov just innan? för de var väldigt nära, så nära så nära...
Den unga havstruten hade bra utsikt, den också, från sin remmare
när vi, jag och den, var tvärs så flög den sin väg..
och vi stävade på mot havet...holmarna ser ut att flyta ovanför vattenytan...en härlig chimär..
klicka bilden större så syns det bättre
och här är vi på väg in i en väldigt smal ränna...mellan prickarna.
Vilken utsikt man kan ha från sin arbetsbänk....
En skarvkoloni utanför Nyhamn....vi såg många skarvar idag....
Vårt mål var Västerhamn och ÅSS, där vi skulle invänta dagens gäster....i hamnen var det ett match race på gång
Pommern låg inne:D och Vibrant Curiosly just framför henne...olika epoker
Ur hennes akter kom en speedbåt,(precis som om hon födde ) 500 hästar si så där, sa Henka, vår skeppare när jag frågade hur många hästar den har ombord
tydligen en liten balkong av något slag fanns också....
Om någon är intresserad av att veta mera om yachten så titta in på Haddocks blogg och läs mera
Apropå signalflaggor....Pommern var vackert prydd
Vi stannade till en stund vid ÅSS (det Åländska segelsällskapets paviljong) och åt lunch medan vi väntade på gästerna. När de var på plats drog vi iväg för motor till havs...
Gästerna höll seminarium under däck och under tiden satte vi segel....och plöjde fram i sex härliga knop...
När vi hade passerat Kobba Klintar blev vi plötsligt förföljda:)...snabbare än snabbt blev vi upphunna av
tvillingspeedbåten som finns ombord på Vibrant Curiosly....de frågade vart vi var på väg, vi blev fotograferade, de blev fotograferade och så sade det bara wrooom och så fanns de inte mera. Vips så där bara så försvann båten ur vår syn....och vi hade det urskönt och härligt medan gästerna höll seminarium under däck och inte förstod vad de gick miste om....havet, solen, vinden, skärgården....allt, allt...
och en av de röda färjorna var på väg österut

Vi fick besök av en speciell person som berättade för gästerna om vad man kan finna på havets botten...
Det kommer mera en annan dag:)
Nu knyter jag ihop säcken för dagen.

1. Tjoo, så vackra bilder!
    Kan känna havsluften ända hit, jag blir alldeles varm i hjärtat. En sån dag du haft, måste vara rena lyckan att jobba så.

Kvällskram!

2. Ah, vilken härlig dag!
    Den röda färjan hade passerat min ö en timme, eller så, tidigare. Vi ser dem från vårt hus.

3. Hej! Härliga bilder. Vibriant Curiosity imponerade i Visby hamn förra veckan. Gav en fin slant i hamnavgift till staden. Det stod i Gotlands Allehanda att båten kostade hela 600 miljoner kronor. Kors!

4. the shed,

havsluften finns i hela mig ännu:). Tänker lagra den ett tag framöver när jag inte slipper ut på havet. Det är rena lyckan, ingenting annat:)

godnattkram!

5. Margaretha,

underbart att de röda färjorna har börjat gå på Värmland och uppför Klarälven. Då stiger jag på och kommer när den vänder åter från Helsingfors....ses snart:)

6. Maggan,

jag hörde nog någonting om astronomiska siffror när det talades om vad den har kostat men jag tror jag raderade allting samtidigt. Det var så häftigt mycket att min lilla hjärna inte klarade trycket...jag tänkte på alla som svälter av någon underlig anledning
    Nog är det kors, ja!

7. åh så många fina båtbilder...vita vackra båtar...och Pommern seglade inte ikapp er..hahhah det var mkt konstigt...din dag måtte varit underbar...ute på havets vågor.. blå....till skillnad mot min på en väldigt lugn gräsmatta..grön..tänk att få jobba så, på båt ibland,vad häftigt det måste va...Kram kram från mig..till kusedig

8. Oljekritan,

men såg du inte att Pommerna drog förbi med fulla segel?:D Hon gick i många knop när hon rundade Rödhamn....det skulle vara en syn som man aldrig skulle glömma. Nu syns den bara i fantasin som en flygande holländare av något slag.
    Det var en jättefin dag igår! Bara tacka och ta emot medan nuet är sådant.
    Men nog är det ju skönt att befinna sig på en grön gräsmatta också...allt har sin tid
    Kram till dig också Karina!

9. Jag kom med en gång att tänka på boken "Jonathan Livingston Seagull" när jag såg måsarna. Att bo så nära havet - härligt! Underbara bilder. Jag kan verkligen sakna närheten till vatten. Har man växt upp i Stockolmsområdet är det något som "borde" finnas i närheten av där man bor. :) Kramar!

10. Anne-Marie,

jag tänkte på det själv igår när vi stävade ut mot havet, funderade på hur jag i all världen skulle klara mig utan allt detta som finns omkring oss mycket nära. Jag måste slå bort tanken för jag fick svårt att andas:D, men allt går när det måste, förstås.
    Jag förstår att du saknar närheten till havet!
    Kramar!

11. Karin!! Tillbaka på din blogg efter ett låååångt blogguppehåll från egen, och andras, bloggar.
    Vilka underbara bilder från Åland som möter mig här! Härligt.
    Tänkte starkt på dig då jag for med de röda båtarna tidigare i sommar. När jag ser dina bilder längtar jag redan österut igen.
    Kramar från mig i Washington!

12. Annika,

ja, nog har man ju undrat vad du har hållit på med:D,hahah....men givetvis så är det när man i Närpestrakterna, man njuter fullt ut av ostördhet och semester. Roligt att du är tillbaka igen!
    Kramar till dig i Washington!:)

13. Önskar jag hade en sån där låda som Kalle och Hobbe har så att man kan förflytta sig i tid och rum på en sekund! Då kunde man välja varje dag var man ville tillbringa den och ändå sova i sin egen säng varje natt! Och till Åland kom jag minst en gång i veckan...

14. Olgakatt,

vilken bra ide´! Finns det ingen som kan uppfinna och ta patent på sådana lådor Då skulle jag nog befinna mig på många andra ställen med jämna mellanrum jag också. Du får lov att hålla dig hemma någon gång utifall att jag lyckas få tag på en sådan låda:)