måndag 8 augusti 2011

Under däck

När man kommer ner för lejdaren till skansen, är det första som slår en att det finns så många kojer längs skotten. Det finns utrymme för tjugo övernattande gäster ombord på Albanus plus fyra besättningsmän med kajutan inräknad där skepparen och andre man brukar koja
Alla får räkna med att sova för öppen ridå eller också själva skapa en tygvägg av kojöverkastet...är man buskablyg så får man lära om sig rätt snabbt om man skall trivas. I fören är man litet mera i skymundan och det brukar vara dit de som vill vara mera enskilt försvinner, helt naturligt. Många dråpligheter har jag varit med om under den tid jag har varit med och seglat under längre seglatser som har pågått några veckor i sträck.
För de konstnärer som kom med på resa år 1996 blev det nästan en förskräckelse till att börja med. Den som höll i de konstnärliga trådarna hade i inbjudningsbrevet skrivit att alla hade egen hytt, egen sjömanskista och möjlighet till dusch. Så kom de då, de tjugo konstnärliga ombord med den vetskapen i sin sjömanssäck. Det blev en del tandagnisslan och mycket ojande... Vi funderade ett tag på om vi skulle ta en vattenkanna med stril med och använda till dusch på däck:D, men....ja, efter ett par dagar var alla lika som heffaklumpen. Man lär sig och när seglatsen var över så var alla som ler och långhalm, buntade tillsammans....
Det är havet och gästhamnar med bastu och duschmöjligheter som gäller...
Det finns ett litet, men naggande gott bibliotek, två toaletter, varav den ena finns bakom trädörren vid lejdaren. Besättningen...förutom de som ligger i kajutan i aktern...
får ligga vid motorn bakom det här skynket. Den kojen är stor och bred och rena lyxtillvaron....
och brukar snabbt bli "bokad", med att när man mönstrar på så slänger man genast bagaget dit för att säkerställa en bra plats att sova på. Så nu också, såg jag:D. Först till kvarn gäller
Jag har givetvis sovit där många gånger men på grund av att jag är ganska kort så har det fallit sig naturligt att jag har sovit i kojen under lejdaren....och vaktat alla som har gått upp och ner:D, haha...
Tur att man är vig! Här får man klättra upp och svänga sig på en femtiocentsslant i ett svep för att inte fastna och krångla till det.....
Det första uppdraget jag hade ombord på Albanus var år 1995. Då sov jag i bröllopskojen i fören Det är den kojen som är längst ner . Den bredaste av alla kojer, man ryms två i den, därav namnet. Verksamhetsledaren var i knipa, kocken hade stuckit:) och ringde till mig klockan nio en kväll i början av juni och frågade om jag kunde tänka mig att hoppa ombord följande morgon för en tredagars seglats med Nordiska ministerrådet ombord. Tokig gör som galen ber och jag for iväg på böljan den blå utan att veta vad jag egentligen hade givit mig in på. Första morgonen tyckte jag att ministrarna var väl tidigt på farten när de kunde få sova....ända tills jag hörde Bjarne (Ordjordens man höll i trådarna) förtvivlat ropa: var är kocken, var är kocken? Men det var ju jag det! Skepparen Allan Palmer hade lånat sin väckarklocka åt mig, ställt in den på tid som var överenskommet men glömt bort att den stod på svensk tid och inte på finsk. Tablå med många glada skratt och isen var bruten...ministrar kan vara riktigt roliga fastän de vill ha äggen kokta på så många konstiga sätt...
Det var så den började egentligen, min cateringbana....mera eller mindre på ett bananskal/halt fartygsdäck, halkade jag in i branschen
Här är baren:D. Nejdå, här finns ingen bar, ingen alkoholutskänkning, men det är bänken i kabyssen där maten serveras.
Gasspisen med stora kastruller, pannor, ugn och förråd under durken. Många skåp och lådor. Ett kylskåp finns under lock i hörnet till vänster. Numera finns dessutom ett kylskåp till i fören.
Ni kan se slingerskotten som inte är i användning bakom kastrullen och kaffepannan. När det blåser och gungar säkrar man allt som finns på spisen med dem.

Så ser det ut under däck på Albanus. Den gamla Albanus hade ingen salong utan ett lastutrymme för ved, fisk och vad som skulle transporteras längs Östersjöns kuster. Den här Albanus är rena lyxvarianten i jämförelse
På väg upp på däck igen, fick jag se att någonting var i görningen. Beter sig folk så där så vet man nästan med säkerhet att någonting händer uppe i riggen:D.

Jag var ju "knäppsk" den här kvällen och det finns några bilder som jag kommer att visa endera dagen om ni orkar hänga med.
******
Idag har vi haft en bra dag så här långt igen. Många kunder i lagom takt, solen skiner, det blåser och allt är bara bra!


10 kommentarer:

  1. Det är lite som att dela fyrbäddskupé upp till fjällen, det gäller att trivas med andra och mycket dofter..
    Tror faktiskt att jag hellre skulle vilja åka med båten än med tåget. Oavsett hur många jag delar sovrummet med.

    Kul att du är med inne hos mig, KRAM!

    SvaraRadera
  2. Nja... det vete tusan om jag hade gillar att sova där i en sån där trång koj.
    Och jag som brukar ha så mycket packning med mig...

    SvaraRadera
  3. the shed,

    hellre båten än tåget, för min del också:), men är jag tillräckligt trött så sover jag fast stående. Oberoende om man är många i samma sovrum så har man ändå sin lilla egna nisch, man känner sig privat trots allt. Alla har fullt upp med att sova. Och snarka:D.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Mian,

    det är bara den kojen under lejdaren som är trång, de andra är som vilken säng som helst och jag lovar, man sover som en gris när man är ute på sjön dagarna i ände...:) Packningen får man ha på durken under natten.

    SvaraRadera
  5. Skulle jag finna spännande, fara på kreativ konstresa..och är madrassen tjock och sval, så proppar man in öronpluggarna och sover..havsluft blir man mkt trött av så nog skulle man snarka på---ögonbindeln kanske får hänga med...Kul att du gjort såna spännande resor..tänker lite på sjösjuka...eller finns inget sånt nu förtiden..
    Skulle vara en häftig upplevelse kan jag tro..Kram till min fräna kusin..

    SvaraRadera
  6. gillar inte utropstecknet..varför har jag blivit med ett sådant?? mkt som är lustigt på bloggen..försökt få bort den, med den sitter där---hahah..OBS-kritan är man nu..Karina

    SvaraRadera
  7. Oljekritan,

    det skulle vara roligt att vara ute på galej med dej!:) Precis så får man göra om man får svårt att sova, plugga till öronen och dra mössan över huvudet. Jag brukar sova på däck och ligga och titta på stjärnorna när vädret är sådant. Himmelskt skönt. Nu är det ett tag sedan sist, vi hinner ju inte vara med när vi har öppet här hela sommaren utan det blir någon kväll nu och då.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  8. Oljekritan,

    låt stå, mitt i allt blir du ett frågetecken. Spännande:)

    SvaraRadera
  9. Vilken fin tur du bjuder på. Ser ju prima ut, alldeles utomordentligt trivsamt. Carl Larsson på båt-känsla för jag.

    Roligt att läsa om hur du kom att börja med catering Karin!

    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    Carl Larsson är kanske litet väl mycket lantlig:) i jämförelse med sjöbjörnarna som rör sig på havet men jag förstår fullständigt vad du menar rent känslo-stämningsmässigt.

    Kramar!

    SvaraRadera