måndag 15 augusti 2011

Swing

och fin stämning, blev det igår under vår catering i Badhuspaviljongen
Trehundra dansivriga ungdomar i olika åldrar, från tonår till övre medelålder, har samlats, haft roligt, lärt sig mängder av nya grepp och nya tag av mycket inspirerande dansledare. Det fick vi många glada utsagor om där vi som stod utanför med förfriskningar och energiintag, höra
(det går att klicka bilderna större)
Orkestern dök upp i lämpliga doser, inte alla på en gång utan någon nu och då, så jag som stod så lämpligt kunde hålla ett vakande öga på vad som hände runt omkring oss
Vad det här instrumentet heter eller kallas vet jag inte men musikern var glad i vilket fall som helst trots att jag skalperade honom i min iver att få bild på tvättbrädan med alla mojänger
Innan det hela började för kvällen så sjöngs och spelades det för....
de dansanta som hade tillfällig paus i själva utövandet för helgens tema...här sitter Sofia (i mitten), som tillsammans med andra, har varit ansvarig för att Windjammers Ball har blivit till
I över ett år har hon och andra jobbat på att allt skulle klaffa in i minsta detalj och jag tror att hon kan vara väldigt,väldigt nöjd....alla var så glada, så nöjda, så inspirerade och inspirerande, bara superlativa på alla sätt...
och Mia har också varit med på ett viktigt hörn, hållandes i mathållningen för artister och frivillig arbetsinsats. Mia är en av de allra mest engagerade människor som jag känner, vad gäller ungdomar. Bara så ni vet!
Efter många timmars danspass i dagarna tre är det skönt att bara slappa en stund, lyssna på god svängande musik.....
vilket man kan förstå....många for hem för att duscha och klä om för avslutningens te-dans kvällen ut men några stannade kvar och bara var....bara njöt av tillvaron...drack lite kaffe, te och mumsade i sig gott från vårt serveringsbord
Liz njööööööt.....:)
Någon hade tagit arbetet med sig...
...men plötsligt så blev det väldigt jämställt....varsågod Ove, du får jobba nu, din tur....kompisen ser konfunderad ut...hur gick det här till?
En glad trumslagare på väg in i danspaviljongen....
och plötsligt så gick tvättbrädan med mojänger förbi, på väg ut....
När de åter tog upp dansen blev det väldigt lugnt hos oss vid serveringsbordet, så jag försökte fånga svalorna som flög över våra huvuden. Bara för att fördriva tiden. " Svårt, svårt och det där kan du ge upp, med din kamera", påstod Uffe...."du klarar det inte"....
Så skall man inte säga åt mig och min kamera....:)
Bevisligen så fastnar de nog i alla fall...jag har två bilder till med svalor som har fastnat på linsen...så det så.....
Plötsligt så hade nästan alla flickor andra klänningar? Vips så där bara....som i bästa Askunge-stil.....
Judy, vår skickliga keramiker, hade varit hem och bytt hon också till en ljusblå skapelse
Andra var helt utslagna....av dansandet, märk väl....ingen alkohol fanns med i det här evenemanget, vilket visar att man kan ha mycket roligt och bra utan promillehalt i blodet...
och några mediterade mitt i dansandet, för att fortsätta dansa en stund senare igen..
och just innan vi vände våra näsor och bilnosen mot Geta igen, stannade jag hastigt till och försökte ta några dansbilder.....men det var faktiskt svårare att fånga de dansanta än att fånga svalorna på utsidan...
för det gick härligt och fartfyllt undan i svängarna till den härliga swing-musiken...
Toppenbetyg från vårt håll till alla dem som har arrangerat någonting så här bra och fint för intresserade ungdomar. Dansen är på framfart och det blir säkert flere tillfällen...så sade Sofia:)
Väl hemma igen tittade vi en stund på månen...gav igelkottarna deras kvällsmål, tömde bilen och gick in och tog kväll. Helnöjda!

22 kommentarer:

  1. Va' kul med ett skiffelband - det har jag inte sett och hört se'n nå'n gång på yngre stenåldern (eller där omkring).
    Kunde ni varva ner efter all den livgivande musiken, ellerdansade du i sömnen se'n?
    M

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    så heter det ju! Tack för det, det fanns någonstans i "arkivet". Tänk att du minns fastän det är så längesedan. Jag hade glömt bort det...
    Det var svårt att stå stilla när vi serverade, jag hoppade på som bara den med kaffetermosar och dylikt. Serveringen gick som en dans igår:)
    Hemma blev benen plötsligt märkligt stumma och natten förflöt lugnt och stilla. Tror jag.

    SvaraRadera
  3. Tänk, alla gamla tvättbrädor som fick nytt liv i och med skiffeln! Den tiden minns jag också tydligt. Jättekul att det fortfarande finns några som ägnar sig åt den!

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,

    om jag inte tror fel, så är skiffeln på framfart igen. Det lät verkligen bra!

    SvaraRadera
  5. Nu vet jag vad jag ska använda tvättbrädan jag fann på loppis till! Stackars alla som kommer till festen på lördag..
    En riktig Rocka Billy kväll, så kul. Det såg skönt ut att sova under bar himmel i gräset, he he. Meditera så där rakt upp och ner, det var koncentration på hög nivå. Så kuliga bilder du får till, Karin!

    kram på dig!

    SvaraRadera
  6. the shed,

    jag måste nog söka fram min tvättbräda jag också. Brukar ha den när jag tovar men kanske musik är nästa användning. Nu skall här skifflas,haha...
    skurborsten till bara. Mycket roligare än att skura

    Godnattkram!:)

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt inlägg! Så mycket glädje och livslust.

    SvaraRadera
  8. Vilken höjdar fest ni har varit med om...
    och alla ser så nöjda och glada ut...
    kanon...
    och du tack för gratulationerna...
    är bara lycklig...

    SvaraRadera
  9. Tack snälla du för ett UNDERBART inlägg!!! Faktiskt att de började rycka i tantens ben...glad blev jag också! Tack, tack.
    Må väl och ha det så gott!
    Sv: var glad åt de korta stunderna av "nuet"...

    SvaraRadera
  10. Som ur en film! Det ser fantastiskt ut med all dans, vackra klänningar, mat och så avslutande måne. Kan det blir bättre? Vad mycket roligt ni har Karin!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Lena,

    musik av det här slaget sitter länge i, så här svingar jag benen litet nu och då, ännu, av bara farten:)

    SvaraRadera
  12. Rantamor, nyblivna farmor!

    Förstår att du är lycklig på alla de sätt och vis!
    Du/ni om några har en höjdarfest just nu:)!

    SvaraRadera
  13. Monica,

    härligt när rytmerna smittar som en farsot:).
    NU dansar vi fram i en värld av toner...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Lotta,
    vi har mycket roligt!:)
    De hade så fina frisyrer och alla var klädda som under trettio-fyrtio-femtiotal. Jättetjusigt, jag var verkligen imponerad.

    Kram

    SvaraRadera
  15. Det är alltid roligt att dansa. Jag gick en hel del olika danskurser i Stockholm under flera år. Provade i stort sett allt men aldrig swing av någon anledning. Det ser ut som om alla njöt och hade roligt. Kramar!

    SvaraRadera
  16. Anne-Marie,

    det är roligt att dansa, håller med. Men det är de facto ett bra tag sedan jag tog några danssteg på "riktigt". Nu blir det hemma på köksgolvet och i bageriet någon gång när benen vill spritta....
    Alla var helnöjda och såg enbart lyckliga ut, fastän trötta efter tre dygn
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Så roligt! Du iakttar ju också så fint allt som sker. Fina bilder och roliga fina kläder! Tack för det levande inslaget.
    Från Eva i Tyresö snart Haverdal igen

    SvaraRadera
  18. Eva,
    du ständigt pendlande mellan Tyresö och Haverdal!:)
    Tack för att du tittade in!
    Ha det gott i Haverdal!

    SvaraRadera
  19. Vilken stämning och härliga bilder! Men, varför hade de bytt om till ljusblåa klänningar?

    Svar: Tack! Och detsamma till dig. Väddö Gårdsmejeri kanske kan skicka ost?

    SvaraRadera
  20. Krönikören,

    det råkade sig nog bara att det blev ljusblått. Många andra hade helt andra färger. De dansade sig svettiga och därför blev det ett nödvändigt byte efter dusch:)
    Vi får ta en diskussion med Gårdsmejeriet men det kan vara roligt att ta sig en tur dit i september också.

    SvaraRadera
  21. det ser hur trevligt och kul ut som helst...

    SvaraRadera
  22. slöjdLena,

    det var det också!:)

    SvaraRadera