onsdag 10 augusti 2011

Som eld...

brann himlen ikväll just innan solen sjönk i havet
Jag vet att jag skall skynda mig ut och fotografera allt det vackra i snabba ryck....på ett ögonblick kan allt vara borta
precis som om det aldrig har funnits . Ett par minuter senare var himlen totalt grå igen...och nu har mörkret sänkt sig över nejden
Dillen är skördad och jag kan konstatera att så mycket och så fin dill har jag inte haft på evigheters evigheter....vinterns förråd är tryggat

Kunder har kommit i jämn lunk även idag...de flesta från Finland, Sverige, Norge men också från andra länder....vi har fått en förfrågan på att hålla ett bröllop senare i höst för drygt 100 personer, översättningsarbeten har ramlat ner via datorn. Det rullar på....och jag hann inte med planerad städning. Tryggt att veta att städningen är en trogen vän som väntar.....

Godnatt världen!

18 kommentarer:

  1. Här var himlen ljust brandgul, länge. Nu är det grått och vått igen.
    g'natt

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    det tycks som om vi har samma himmel!
    sov gott och dröm vackert!

    Karin som sover..zzzzzz

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder av solnedgången - inte alltid man har kameran i beredskap när himlen är så vacker!

    Om du hade sett min dill, skulle du ha skrattat! Den ser ut som små avbarrade granar. Antingen har vi vattnat för mycket eller för lite. Inte vet jag. Konstig är den i alla fall! Det blir köpedill som vanligt.
    Kramar från Ingrid och Godnatt!

    SvaraRadera
  4. Så tjusigt rödorangeeldigt himla valv..tänk vad vackert det kan bli...naturens under..här var det bara grått, ingen sol uppgång eller ner heller...regnat hela dagen..och jag strejkar..har suttit med sonen Emil hela dagen i sofforna mitt emot varann och läst, slöat, tittat på tv och sovit..NU drog han ut på krogen men det gjorde inte jag!! Dill så bra att ha...kul att skörden var fin och stor...
    Förstår att det är förberedelser inför höst och vinter..Vad gör ni då?? Mest catering eller??Eller är det vila och semester då??
    Tjatat på Mor Anita att åka till Åland nu, men hon orkar inte säger hon..vad synd...
    Kram och godnatten//Karina

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt att himlen kan bli så grann. Det är jättekul att foto sådana bilder. Fint.

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska färger ni hade på himlen. Det gäller att vara snabb med kameran eftersom de kan vara borta på bara ett par minuter. Egenskördad dill måste vara litet extra speciellt. Har aldrig odlat dill faktiskt men kan nästan känna dillukten ända bort till Kalifornien. :) Kramar!

    SvaraRadera
  7. Vilken himmel!Aldrig sett något liknande.

    Å så dill på det...underbart Karin!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder och så gott dillen doftar!

    Det är så bra med städning, den är en trogen vän som alltid finns där. Väntar på en...

    Ha en fin torsdag!
    kram

    SvaraRadera
  9. Vilken solnedgång - fantastisk. Sånt missar man helt när man bor i lägenhet mitt inne i stan...
    Skönt att ha fryst dill hela vintern, det är verkligen perfekt.

    SvaraRadera
  10. Musikanta,

    himlen var otroligt eldig igår kväll, ofta är den vacker på olika sätt vid solnedgång, men igår var den speciellt färgrik.

    Jag har också hållit mig för skratt när det har handlat om vår dill tidigare här hos oss ,men sedan jag bara slänger ut fröna i landet och dillen får komma var den vill så blir den bra. Pröva med lite vilda tag ett annat år.På det sättet lurar man ev. ohyra....
    Vilken tur att det finns köpedill!:)
    Karinkram och godmorgon önskas!

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,

    ljusets brytning i atmosfären/naturens under, vad man vill kalla det kan få vem som helst att sjunga lovsånger:D.

    Så skönt det låter med slöläsandet, sittandet och så vidare. Att kunna göra det tillsammans...
    Under höst och vinterhalvåret är det catering, kurser, konsultarbeten, översättningsarbeten, brödbak, marknader, konferenser osv som gäller. Här är aldrig riktigt lugnt och när det är det så passar vi på att vara slöa, renovera lite, bokföra lite, hantverka lite, vara ute mycket ...sova länge på morgnarna
    Ge Anita en stor varm kram!
    Kram till Karinakusina!

    SvaraRadera
  12. Ja naturens skiftningar kan vara endast ögonblicksbilder. Så fantastisk vacker denna himmel var med sin enormt röda färg!
    Jag känner hur gott dillen doftar!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  13. Eivor,

    sagolik himmel, nästan oroväckande röd:).
    Här ropar tranorna just nu...

    SvaraRadera
  14. Anne-Marie,
    det är precis det som gäller; slänga allt man har för händer och springa efter kameran. Redan under den tiden så har mycket förändrats på den böljande himlen. Ett fantastiskt skådespel.
    I år har jag inte hunnit med odlingarna som under andra år, men vi försöker hålla oss med så mycket eget som bara är möjligt. Vi är ekologiskt certifierade även trädgårdsmässigt så i första hand gäller det egna:) Kramar!

    SvaraRadera
  15. Lotta,

    en fantastisk himmel som vi hade igår kväll. Några minuter bara och så var den borta.
    Dillen är däremot i frysen, i lämpliga små doser för användning vid behov. Stjälkarna tas också vara på för olika fiskinläggningar, gravning osv.

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Lisbet,

    nog är den trogen alltid, vännen städning. Väntar hur länge som helst verkar det som:)

    ha en fin dag!
    kram!

    SvaraRadera
  17. Mian,

    närheten till havet är många gånger väldigt magnifik i jämförelse med annat boende långt ifrån, men allt beror förstås på. I Mariehamn som ligger på en udde missar man inte solnedgångarna.

    Jag är mäkta glad över vår fina dill. Den var verkligen magnifik, det var nästan synd att klippa den i småsmå bitar:D

    SvaraRadera
  18. Anelias hantverk,

    så är det! Man får njuta av ögonblicket när det är som allra vackrast:)
    Idag gäller skörden av bondbönor!
    Ha en fin dag du också!

    SvaraRadera