tisdag 9 augusti 2011

Söder om oss

mullrar åskan....några tunga regndroppar föll just men det var allt.
Mäktiga mörka moln tornade upp sig österut också...
och med all säkerhet regnar det rejält längre söderut
Det blir ingen kurs i örtkännedom ikväll som planerat. Allt för få har anmält intresse så vi skjuter fram allt till den 22 augusti i stället och hoppas på flera deltagare då. Synd det, för jag har sett framemot att få "kursa", det är alltid roligt. Om inte Tor med vagnar och regngudar stör så går jag nog ändå ut i trädgården ikväll och tar vara på örter och fröställningar.
I morse, under sedvanligt morgonströv i trädgården hälsade jag på Berta, den gamla "hittebarns"-pelargonen
Den här pelargonen har säkert något namn men inte hos oss, utan kallas den laxrosa...
Som sig bör så växer förstås ett brödträd hos oss. Var annars?:)
Blåa nyanser vid kökstrappan
Klematisen klättrar allt högre från år till år...den får gärna ta en sväng över taket för min del
Peace-rosorna blommar troget....om det börjar regna faller skönheten till marken

Får man ha favoritkunder? Oberoende om, så har vi en:).

För tre år sedan kom hon på cykel till oss alla dagar, ensam. Hon tog tid på sig att välja vad hon ville dricka och äta. Det kunde ta lång tid så vi embarkerade oss med ett visst tålamod och lät henne ta den tid hon behövde. När hon väl hade valt vad hon ville äta så satt hon länge i uteserveringen och njöt sin choklad, sin ostpinne och kanske någonting annat.

Hon bodde hos mormor i grannbyn....övriga familjen var kvar i Sverige. Under åren som gått så har vi blivit goda bekanta med hennes föräldrar och syskon och varje vår så börjar vi titta efter henne….när kommer hon? När kommer de allihopa? Nu har hon fyllt tonåring och har nästan blivit vuxen. Cykeln har ersatts av mormors rullator i år....hon har sin PC i korgen framför och så sparkar hon sig hit för att datorisera, dricka sin choklad, äta sin ostpinne och en bit chokladtårta..

Efter ett par tre timmar sparkar hon sig hemåt igen och vi ler med hela hjärtat. Hon vet det nog men bryr sig kanske inte så mycket...ler litet i mjugg bara...men hon är vår "lilla" Z. Som gör oss glada bara med att hon visar sig här:)


Folk kommer och går. Just nu sitter en familj i Gula salen och äter grekisk sallad, några unga cyklister köper bröd...det rullar på i en skön sensommarlunk..

16 kommentarer:

  1. Klart man får ha favoriter, bara ingen annan blir lidande av det!
    Låter trevligt med en tjej som vet vad hon vill och gör det!
    Margaretha
    vars Berta nästan
    blommat över nu
    och Tor kommer
    farande - från Åland?
    undrar om han har
    någon limpa från
    Pettas med sig

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    ja, så är det nog:). Ingen skall bli lidande.
    Antagligen är det Tor som var här för en stund sedan som kommer farandes. Synd nog så var han bara i periferin så jag kunde inte slänga en limpa ner i vagnen åt dig. Skall börja träna till en annan gång. :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar dina molnkort och ännu mer brödträdet!! :)) Är det så de ser ut alltså :)) Tack nu vet jag det! Vad fint skrivit om er fikagäst. Klart man får sina favoriter. Det betyder ju inte att man är otrevlig eller behandlar någon annan gäst illa för det. Tack nu blev jag på bättre humör vilket som du vet inte varit alltför toppen idag. Kram Pettas ;)

    SvaraRadera
  4. LyckligaPraliner,

    precis så ser ett brödträd ut. Med litet variation förstås, för ibland är det en helt annan brödfrukt som hänger där. Vill du ha frön?:)
    Kanske jag skall börja sälja brödträdsfrön, haha...
    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig fika gäst!! Vart får man tag i ett sådant där brödträd? ;) kram

    SvaraRadera
  6. Fiffiga Systrar,

    javisst är hon härlig med stora H!
    Gissar att ni också vill ha frö?:)
    kram

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar...
    ja det gäller att njuta av naturen och livet....
    vem ska annars njuta för oss????
    Ni verkar också ha det bra...
    såg att ni haft besök av trappsittarfolket....
    visst var det så...eller har jag fel...
    kul att träffa bloggvänner...
    Ha det fortsatt bra i sommar...

    SvaraRadera
  8. Brödträd låter väldigt praktiskt! Då slipper du deggörat ju... och hinner ta ännu fler fina bilder!
    Efter en skön förmiddag blev det mörka moln även här. Ingen Tor, men väl lite regn.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  9. Rantamor,
    vi har det bra:)!
    Trappsittar/bryggsittarfolket har varit här,helt riktigt. Det blev ett väldigt kort men trevligt möte.
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera
  10. Ailas,
    ja tänk om alla hade sitt eller sina brödträd, olika sorter precis som äppelträd.
    Då kunde vi fara till varandra och smaka på olika brödsorter.
    Trevlig kväll önskas dig också!

    SvaraRadera
  11. Poesi! Du skriver poesi Karin!

    Lilla Z , så fint berättat. Och bilderna är ljuvliga, speciellt mot den mörka åskhimlen, det blev något speciellt där. Klematis är jag svag för...

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Lotta,

    Tack! Poet? Jag? :D
    Lilla Z kan ta fram det omöjliga.
    Moln är uttrycksfulla på så olika sätt.
    Jag inser att jag vill ha väldigt mycket mera av klematis. Den kunde få klättra överallt...

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Jag såg dem i går kväll! Gässen alltså! Jag var ute på kvällen och fyllde på fruktskålen från plommonträd och vinrankor när jag hörde och såg den första skaran gäss på väg söderut. Åh vilken höstkänsla jag plötsligt fick!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt inlägg, jag myser i hela magen av att läsa. Pelargonerna, klematisen, brödträdet - allt, allt, allt fyller en med en sådan Feelgood. Kramar i massor

    SvaraRadera
  15. Ölandsvindar,

    jag gissade det:). Du kände säkert mina hälsningar till dig!? Höstkänslan infann sig här också. Nu är det skördetid.

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  16. Magdalena,
    tack, det känns mycket "Feelgood" för min del också när jag får läsa dina ord.

    Kramiga massor tillbaka till dig också:D

    SvaraRadera