söndag 21 augusti 2011

Skördetiden har börjat....

och för en ekorre som jag är, så finns det hur mycket som helst att göra dagar som dessa
I väntan på tvätt ...
Det är ett roligt göra, annars skulle det nog knappt vara mödan värd men smaken blir god, produkten är ekologisk och jag vet vad vi "stoppar" i oss. Igår togs fallfrukt tillvara....nu finns bara några äppel kvar i träden...allt har nästan ramlat ner redan, säkert på grund av torkan....men vi har tillräckligt för vårt behov
Äppelmos finns nu i frysen, många liter äppelråsaft är på gång och tillräckligt finns till några ÄppelEmmy..
Vilken rikedom att bara kunna gå ut i trädgården och håva in höstliga fröjder:)
Några burkar mos blev det också av äpplena från vildaplarna som finns runt knuten
Där kan vi skörda mycket frukt ännu
Naturligt pektin finns i mängder

Nu skall jag fortsätta på den äppliga linjen en stund....ÄppelEmmy skall bakas till caféet
Igår hittade ett tiotal personer hit till caféet...fortfarande är folk i rörelse här i obygden
En fin söndag önskas!

14 kommentarer:

  1. Undrar om vi människor har en samlargen som hänger kvar se'n den tiden man var tvungen att fylla ladorna så här års. Ibland går det ju så långt att man likt ekorren inte själv får rum i huset. Det vill säga, jag får nog rum, men lyckas inte alltid göra av med allt jag samlat in. Därför gillar jag sådant som håller sig i eveighet - torkad frukt är bra!
    Margaretha
    som hoppas att
    äpplena räcker
    till en windfall
    cake

    SvaraRadera
  2. Jag är ju inte så väldigt förtjust i att det går mot höst nu.... men just sånt här gillar jag :-)
    Vackert rosafärgat fruktkött! Vad är det för sort?

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med höstens äpplen! Och du är duktig som tar tillvara allting. Det bästa med äpplen är att det går att göra så många olika saker med den frukten, nu dröjer det inte så länge förrän äpplena blir mogna här hos oss också.

    SvaraRadera
  4. Jag kan känna mig som en hamster när det är dags att ta vara på äpplena. Tuggar och kokar samtidigt, de är ju så gott med äpplen på längden o tvären!

    Kram o önskar dig en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Margaretha,

    tror nog att vi har en präglad samlargen sen gångna tider, absolut. Problemet är just det du lägger fingret på, man får svårt att få rum själv:)
    Våra egna äppel räcker inte så långt mera än just det här men vi bor i en äppelbygd och vildaplar finns i mängder runt omkring. Oftast mera eller mindre drunknar man nästan i äppel här hos oss men jag är viktig med att ta tillvara varje liten tugga som går att ta vara på av våra egna som är ekologiska. Torkade äppelskivor är jättegoda och det skall nog göras sådana också..
    Windfall cake, givetvis:)Nu radar jag fram alla recept inför Öppna gårdar-helgen där äpplet är temat

    SvaraRadera
  6. Mian,

    undrar om inte alla känner sig aningen övergivna av sommaren just nu, men man får se till att njuta av allt det goda hösten bjuder på.
    Jag vet inte vad äppelsorten heter, den fanns här redan när jag kom hit...goda är de i vilket fall som helst och har jag tur så lyckas jag få veta äppelsorten så småningom när jag träffar rätt person, den som vet

    SvaraRadera
  7. Grekland,

    äppel är mångsidiga. Man kan använda dem till så mycket och till så mycket gott framför allt.
    Jag försöker ta vara på allt som bara kan tas vara på och resterna går till "skogsrestaurangen".

    SvaraRadera
  8. Tina,

    detsamma här. När allt är infryst och inkokt, så blir det torkning. Vi pressar äppeljuice så länge vi får tag på åländska äppel...mums:)

    Önskar dig också en bra dag-kram!

    SvaraRadera
  9. Jag har stekt exakt 100 köttbullar idag varav 96 återstår. Ska göra två purjolökspajer i morgon till dopet av lilla Clarissa, som ska äga rum på lördag i Skällviks gamla medeltidskyrka där Mirren är både gift och konfirmerad. Så det blir inget äppelmos här trots att jag får äpplen av grannen om jag vill.
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Musikanta,

    Så roligt med barndop! Kanske du gör äppelmos längre fram när lilla Clarissa med sina bröder vill ha plättar och sylt?
    kramar!

    SvaraRadera
  11. Du jobbar på duktigt, men visst förstår jag "samlarmanin"!
    Det blev en helt underbar söndag här idag; sol och värme... så det blev en del trädgårdssysslor. Planterade en del och så fick jag pyssla om plommonskörden. Det fick bli infrysning i bitar, för socker vill jag inte ha. Är ju av med sockersuget, så det vore dumt att utmana där.

    Dina äpplen ser jättefina ut. Mina är inte mogna ännu, men det blir många i år. Funderar på att torka och även där frysa in småbitar... inget socker där heller alltså.
    Det är en speciell känsla att ta vara på den egna skörden. Ena sonen var här idag och fick en stor påse plommon, i morgon är turen kommen till den andre.
    Kanske läggdags snart för dig? Önskar dig sköna drömmar och en mysig måndag!

    SvaraRadera
  12. Ailas,

    även här har det varit en fin dag på många sätt, men i arbetets tecken. Vi har fortfarande öppet alla dagar i veckan och tydligen så behövs det när folk hittar hit. De flesta ställen har stängt redan så de som har semester nu kommer hit.
    Jag fryser alltid utan socker, helt onödig barlast...men i burk lägger jag en anings aning och mycket mindre än vad som rekommenderas.
    Om en timme kryper jag ner mellan lakanen:)
    Önskar dig detsamma Aila!
    Godnatt!

    SvaraRadera
  13. Visst är det både bra och roligt att ta tillvara på det som trädgården ger. Men jag kan tycka att det ibland blir lite mycket på en gång. Nu väntar äpplena här också, får ta en omgång i helgen. Det är så uppskattat att ge bort hemlagad saft och sylt och roligt att ge!

    SvaraRadera
  14. Krönikören,

    så tänker jag också och det som det blir för mycket av så blir gåvor eller säljs på marknader. Det finns alltid åtgång men visst är det arbetsdrygt stundtals. Jag tycker att det är tillfredsställande att ta vara på och inte låta förfaras.

    SvaraRadera