fredag 12 augusti 2011

Rostig skönhet

Efter en timmes knipsande med sekatören så blev den gamla rostiga skottkärran fylld av tistlar
Nu hinner jag inte ta hand om vävarkardans och bolltistlarnas alla fröställningar på ett par dagar
så skottkärran får vara tillfälllig blomkruka
till fröjd för våra helggäster. Idag har vi haft en jämn skön lunk vad gäller cafégäster. Hit har fransmän, svenskar, finnar, tyskar och ålänningar hittat
Med lökblomman som hälsning önskar jag alla en skön fredagskväll....för min del blir det dopp med tårna i varmt vatten en stund...ett utmärkt sätt att koppla av
Imorgon blir det dags att börja förbereda söndagens cateringuppdrag. Men jag berättar mera om det då.


20 kommentarer:

  1. Aha, du har knipsat av allt redan nu.
    Vad maffigt det ser ut med en hel skottkärra full!
    Vad skall du göra med fröställningarna?

    SvaraRadera
  2. Så vackert med skottkärran full av tistlar!
    Önskar dig en riktigt bra helg!
    Må väl och ha det så gott.

    SvaraRadera
  3. Din skottkärra är mycket mer dekorativ än min, som bara hyser kvistar och trädgårdsrens. Jag kan få ihop hur mycket gullris som helst...
    Margaretha
    som visserligen
    gillar gult - men
    det finns gränser

    SvaraRadera
  4. Mian,
    det är inte allt ännu:). En del återstår fortfarande. Det blir dekorationer av olika slag av dem så småningom, men först skall de hängas upp och ner till tork.

    SvaraRadera
  5. Monica,
    ja, visst är det vackert!!:)
    Detsamma önskas dig på alla fronter!

    SvaraRadera
  6. Margaretha,

    min skottkärra har fått husera så mycket annat tistligt som är mindre vackert en längre tid så det var dags för de skönare tistlarna nu:)

    Karin som inte alls har gullris

    SvaraRadera
  7. Sa fint! Fotade sjalv tistlar pa vagen till Rethymnon i forrgar faktiskt! Kram, kram

    SvaraRadera
  8. Den där bilden gillar jag! Bolltistlar är i sig fina men finare blev det i skottkärran.
    Härligt med ett jämnt dropin, då hinner du hämta andan lite. Fast jag tror du gillar om det är lite mer ös också, he he.
    Jag är upp över öronen fylld av skratt från lille R, han är så ljuvlig. Han åker hem imorgon så jag har ett par tillfällen till att pussa på honom, som tur är..

    kram!

    SvaraRadera
  9. Det var den allra vackraste skottkärra jag sett på länge,vad fina färger och bilder..låt tistlarna ligga..inte brinna...;-)..ser ju så fint, gästerna kommer häpna..Kul att alla gäster finnes där av olika slag..tänk att så många hittar till Pettas...ojoj vilket ståhej, och jobba hela helgen för dig...men jag tror också att du gillar det..Kram och må så gott och lycka till kusinenlill

    SvaraRadera
  10. Hur kan bolltistlar se så oemotståndliga ut? Jo, när Karin fixar och använder sin sekatör och skottkärra...wow säger jag!

    Skottkärror är ovärderliga och en bästis när man gör trädgårdsarbete.

    Ha en fin helg Karin!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Eva i Aten,

    tur att det finns tistlar och tistlar men för det mesta är de alla väldigt dekorativa och vackra:)

    SvaraRadera
  12. the shed,
    de rostbruna och beiga vävarkardorna passar så fint mot den rostiga skottkärran som väntar på åtgärder av en viss kvinna i det här huset. Jag har tänkt slipa och måla om, men ....
    Några stänk blått av bolltistlarna till så blir det hur vackert som helst
    Njut fullt ut av de sista härliga pussiga stunderna med lilla R.

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Oljekritan,
    även rostigt och rostfärgat med blått inslag kan bli väldigt vackert:).
    Igår hade vi ett rart åländskt par här som har kört förbi under alla år vårt café har funnits. Nu tog de beslut om att titta efter vad vi är för ena gökar:). De var storligen förundrade över vart alla människor kör när de kör förbi (vägs ände). De var helt på det klara med att man måste ha ett annat syfte än att ha oss som huvudmålet:). En rätt inskränkt tanke...Folk söker upp oss för vår egen skull och det kan vara svårt att förstå för folk som inte skulle köra 45 kilometer i onödan, för så tänker man, det är himlalåååångt att ta sig från Mariehamn till Geta och att bara fara hit för att gå på café kan inte vara ändamålsenligt. Man måste ha en annan orsak. De har svårt att förstå att vi har haft upp till tvåhundra personer här dagligen under högsäsong:)
    Givetvis så gillar jag när det är litet ös på:), men jag njuter också av de lunkiga sköna stunderna när man hinner reda upp i knutarna utan stress.
    Ha en fin dag Karina!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  14. Lotta,

    egentligen borde man skörda bolltistlarna innan de blir blåa för att de skall bli riktigt vackra som torkade, men jag nänns ju inte, tycker att bin, fjärlilar och andra insekter måste få gotta sig först:)

    Skottkärran står nu på rampen upp till cafédörren så ingen skall missa den:)

    Tur nog så har vi en skottkärra till som kan användas i trädgårdsarbetet under tiden

    ha en finfin dag Lotta!
    kramar!

    SvaraRadera
  15. Vad VACKERT det blev!! Vem kan måla en sådan tavla till mig.Måste ge upphov till många kommentarer från dina gäster.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  16. Ölandsvindar,

    vackert blev det, jag håller fullständigt med om det!
    Kanske Oljekritan kan måla?
    Vi får se vad som händer när våra gäster tittar in så småningom:) Tillsvidare har det varit väldigt lugnt, men så har vi haft öppet bara en halvtimme ännu.
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  17. Vad fint det var med tistlarna i skottkärran! underbart vackertVad kul att vi kan skänka dig lite glädje! Vi blir så glada för sådana ord! tack så mycket! kram

    SvaraRadera
  18. Fiffiga Systrar!

    Ja inte sant? Det blev väldigt vackert!

    kram!

    SvaraRadera
  19. carina,
    javisst är det läckert med tistlar i en skottkärra:)!!

    SvaraRadera