söndag 21 augusti 2011

Över förväntan

Många hittade hit till oss idag...när vi räknade på fingrarna så kom vi fram till att det har varit ca femtio personer här. Mycket över förväntan för årstiden men också mycket glädjande. Inte en endaste liten brödsmula fanns kvar när vi stängde för dagen, så nu bakar jag pannkaka och chokladtårta med tanke på morgondagen. Hyllorna gapar tomma så det ekar,ekar,ekar....
Uffe förbereder ett cateringuppdrag och imorgon tassar vi upp tidigt båda två för att göra allting klart. Bröd till butiken och cafeét och fyrtioåtta personer skall få sallad och bröd med sig när de tillsammans med Häger och cykelfärjan Silvana ger sig ut på några timmars utfärd. Regn är utlovat men om jag så skall hoppa kråka baklänges runt huset några gånger för att få uppehåll, så gör jag det....måste bara baka färdigt för kvällen först:D
Inte kan det ju regna på utflyktsfolk, någon ordning måste det vara
En enda hypericum blommar....det börjar bli tunnsått med blommande skönheter i trädgården..hösten gör sig mera påmind hela tiden
och ett huvudbry har uppstått. Strutbräken som vi fick av Olgakatt har tagit sig väldigt bra längs norra husgaveln. Problemet är att rhododendron har tagit sig ännu bättre och håller på att tränga undan den vackra växtligheten. Var skall vi plantera skönheten för att den skall få växa i fred? Vi tänker våra huvuden runt:)...kanske någon kan ge ett bra tips?
och lökblommorna har blivit tre stycken. Imorgon skall jag förära dem dottern när hon kommer på besök.
På besök har vi sonen, som stegade in här under dagen och skall stanna ett par dagar innan han reser vidare. Nu just känns allting väldigt bra!


32 kommentarer:

  1. Maffig hypericum! Är det en sån art som håller sig lite vintergrön?

    Nu har jag samlat in de första vallmofröerna. Det blir nog en Gott och blandat-påse med olika färger. Vi har inte märkt upp plantorna... :-)

    SvaraRadera
  2. Det var skoj...många besökare, baka baka mera kaka..rulla rulla mera bulla..som det ska vara då..fin din krasse lyser..kul när barnen kommer, då är det extra extra roligt ju!!
    Lökblommorna va fina de är..är det vanlig lök, eller blomsterlök??
    Ha de' så trevligt på alla de vis...
    kram lilla kusinenmin..//Karina

    SvaraRadera
  3. jag är trött på att vara utropstecken nu...det räcker..hahhah det går inte bort..

    SvaraRadera
  4. Mian,

    jag har tre olika sorter åt dig, men var det inte någonting annat som du också ville ha? Stockrosor, vävarkarda...hjälp mig minnas:)

    Hypericum som håller sig lite vintergrön, ja men som egentligen inte tycker om vintern alls. Vi borde täcka den...

    Gillar Gott och blandat-påse:). Spännande!

    SvaraRadera
  5. Oljekritan,

    push in med den i ugnen också:D.
    Det är blommande rödlök som ståtar längs husväggen...
    Det är himlakul att få kärt besök....jag blir så innerligt hel!:D

    Har det trevligt!
    Karinkram till kusinaKarina

    SvaraRadera
  6. Oljekritan,

    men nog måste det väl gå att få bort utropstecknet eller är du också sådan som får till allt möjligt som inte går att ändra efteråt. Uffe påstår att det är ett kvinnligt drag:). Kvinnor kan!

    SvaraRadera
  7. Strutbräken kan du plantera var som helst, de behöver inte ens jord, litet grus räcker även om de så klart blir mycket större i god jord än i makadam. Sätt dem där du vill ha marktäckning, t ex. Eller som en kant längs gräsmattan.

    SvaraRadera
  8. Oj, jag är på fel ställe igen :) Det är i ditt kök jag ska vara

    Jag måste äta något nu för jag blir hungrig när jag läser om allt gott ni fixar. 50 personer var inte dåligt. Och jag ser att det har hunnits med att göra äppelmos också :) så gott Karin!

    Kram och hoppas det blir upphåll ni då!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Pannkaka och chokladtårta - det vattnas i munnen. :) Vad roligt att ni haft så många gäster. Du får komma hit - här skiner solen dag efter dag. Så underbart med äppelmos. Vi brukade alltid göra äppelmos och äppeljuice på de äpplen vi hade i mina föräldrars trädgård. Så gott! Vilka fantastiska bilder på höken. Att du kan ta bilderna utan att de blir suddiga. Fåglar brukar ju inte precis sitta stilla. Kramar!

    SvaraRadera
  10. Olgakatt,

    tack för rådet, det varmt välkomnade! De har vuxit till sig så bra och är många och fina, men blir undanträngda så jag får nästan svårt att andas för deras skull. Då skall vi tänka till var vi kan plantera dem..tack,tack:D

    SvaraRadera
  11. Lotta,

    i skrivande stund är det fortfarande bara en överhängande regnfara. Har vi tur nu så får utflyktarna riktigt bra de fem timmar de skall röra på sig i ytterskärgården.
    Det blev mycket sallad per person (ca 700 gr), så jag tror de överlever:D

    Ha en fin dag du också!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,

    jag ror över någon dag till dig som har sol i mängder:D, men tar nog litet tid på mig för jag går i land hos Margaretha, Christina, Mian, Olgakatt och alla de andra på samma gång. Kanske de också kommer med över det stora blå:)?

    Den här gången hade jag tur som fick se höken sitta stilla så länge som den gjorde, riktigt visade upp sig.

    kramar!

    SvaraRadera
  13. Äppel-päppel... Mina Transparent ligger/hänger klara och jag har faktiskt gjort en äpplekaka... Jag hoppas jag hinner ta vara på lite till. De röda är inte klara än... Men om jag inte hinner äta själv så blir rådjuren och fåglarna glada:D. Du/ni har haft mycket för er under veckan. Jag förstår att du njöt på däck. Många härliga bilder! Så roligt att många hittar ut till er för att fika, trots att det är sent på säsongen.
    kramar!

    SvaraRadera
  14. Förstår att hyllorna gapar tomma med sådana godsaker som pannkaka och chokladtårta!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  15. HeLena,

    hösten är mot barnet huld, eller vad det nu heter i visan:)..det man inte hinner med får någon annan ta hand om. Rätt filosofi!:)
    Fortsätt njuta av din semester!

    kramar!

    SvaraRadera
  16. Anelias hantverk,

    :D, och det brukar finnas en hel del till men pannkakan och chokladtårtan blir godast om man gör den dagen innan den serveras.
    Ha en fin dag!
    hälsar Karin i regnet

    SvaraRadera
  17. G'morrn Karin,
    Så glad jag blir av din krasse denna grå morgon.
    Du får nog baka och fixa en rejäl matsäck om vi ska ro till Anne-Marie. Undrar om det inte går fortare att cykla österut, så blir det kortare sträcka att ro när vi kommer till Berings sund - bara 8,5 mil.
    Margaretha

    SvaraRadera
  18. Vilken massa folk som hittar er!!!
    Jag rekommenderar men alla dom kommer inte genom mig.
    Nu är vi i stugan och jag badade två ggr igår i solen. vilken härlig känsla.3 liter björnbär igåt!
    Tänk så många som njutit av din chokladtårta!
    Stor kram från Eva lite avundsjuk och sugen

    SvaraRadera
  19. Chokladtårta, mums..läste innan att du skrev att du gärna gör den dagen innan. Jag tycker att den liksom 'sätter sig' bättre då, även mandeltårtan jag gör. Får nog ta och sno ihop endera till helgen.

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  20. Härligt med skördetider. Man blir lite ekorraktig då. De tidigaste äpplena här är inte fler än att vi hinner äta dem men plommonen dråsar snart ner övermogna. Konstigt nog finns det inga getingar som äter på dem i år.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  21. Margaretha,

    god förmiddag! Du har en poäng i dina funderingar. Antagligen kan vi cykla till Berings hav och sedan ro...säkert finns det båt att hyra som vi kan förtöja på andra sidan och sedan cykla vidare mot Anne-Marie.
    Börjar baka knäckebröd och skorpor redan nu:)

    SvaraRadera
  22. Eva,

    tack för hjälpen:)! Igår var det faktiskt mest ålänningar, några engelsmän, svenskar och finnar här.
    Låter som rena drömtillvaron för er del:)

    Karin, också avundsjuk på både björnbär och simturer:)

    SvaraRadera
  23. Tina,

    det är många bakverk som mår bra av att vara ett dygn gammalt för att smaken skall sätta sig men också konsistensen.

    Karinkram!

    SvaraRadera
  24. Ölandsvindar,

    jag tycker om de här tiderna, att gå ut och ta in, förädla, frysa in och fylla förråden, mumsa direkt. Vi har väldigt lite insekter och fjärilar i år överhuvudtaget, oroande nog.
    Nu duggregnar det här!
    Ha en fin måndag!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  25. VAD härligt att ni har så mkt besök från alla håll och kanter, tror jag det!!
    Ngn ggn ska jag också komma till det fina Pettas!!
    Goda, goda saker fixar ni också. Jag blir alldeles hungrig!
    Kram!

    SvaraRadera
  26. Annika,

    Du vet att du är välkommen! Hjärtligt!:D
    Ikväll har vi kurs i örtkännedom och det ska bli mycket roligt, igen:)

    Kram!

    SvaraRadera
  27. Då är det som bäst, när allt känns bra!
    Vad roligt att ni ännu har så mycket besökare...hoppas vi ännu får en vacker sensommar och höstknyck.
    Det var säkert en givande kurs...hade gärna deltagit :-)
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  28. Ja men titta, både den gula skönheten och länk till Olgakatt! Så likt det kan bli ibland : )

    Grattis till många besökare, jag tror att ryktet har spridit sig om hur gott bröd ni har och hur trevligt det är hos er.

    Men inga goda råd har jag om den gröna skönheten.

    Kramar!

    SvaraRadera
  29. Låter så härligt med allt där. Igår konstaterade jag med dottern att vi har ganska många blommande växter här ännu. Det var tal om allergi och medicin nämligen.
    Nu börjar det vara så att veckorna flyger iväg här. Roligt på jobbet och mycket att göra... Får söka efter ngn slags balans så småningom.
    Ha en underbar dag!
    kram

    SvaraRadera
  30. Ann-Mari,
    Precis så är det:).
    Sakta men säkert trappar besöksantalet ner men eftersom vi ändå finns på plats så håller vi öppet som utlovat. Kommer någon senare när vi har stängt så kan det ändå vara öppet:D

    Kursen blev givande och smakar bara efter mera. Det är så roligt när alla är intresserade.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  31. Marianne,

    jag smålog jag också med tanke på "tillfälligheterna"

    Tack, tack. Givetvis så har vi blivit mera kända nu än tidigare men vi börjar också höra till de få som också har öppet ännu. De flesta stänger den 15 augusti.

    Gissa! Olgakatt hade goda råd:)! Vem annars?

    Kramar!

    SvaraRadera
  32. Lisbet,

    Folk som kommer hit tycker att vi också har det men jag tycker att vi har väldigt lite i jämförelse med andra år...vi har ju haft så torrt
    men nu har vi vått:D

    Tänk ändå att skolåret är igång igen. Tycker just att du fick ledigt och hade ett långt sommarlov framför dig...tiden rullar iväg när man har roligt.

    Ha en finfin dag!
    kram

    SvaraRadera