söndag 28 augusti 2011

Omväxlande

väderlek har vi idag, minst sagt.
Från att ha varit lugnt, dimmigt, varmt, så kom plötsligt några åskbyar med åtföljande knallar från Tors hammare både norr och söder om oss i morse. Ett antal strömavbrott, regn, hård blåst och kastvindar
som vippade skylten ute vid vägen med pilen nedåt....det såg riktigt roligt ut...undrar om våra kunder skulle känna sig välkomnade?
Idag kom det fem kunder på direkten när vi öppnade....
Här bor Björnligan...åtminstone kommer de ut ur hålet i väggen med så hårt fart ibland att brädorna slår...jag tycker att de bor väldigt flott och ståndsmässigt i den gamla stenladugården nästgårds
Fågelsådd i sluttningen där rådjuren äter vintertid.....
Nu börjar frossandet! Tomaterna rodnar och nästan alla på en gång. Det finns ingenting som är så gott som solmogna tomater ur eget växthus
Gurkorna skulle inte bli godkända av EU men är toppengoda
och jag har tillbringat en timme i trädgårdslandet där arbetshandskarna troget väntar, bara att ta på sig när andan faller på
Den sista rabarbern är skördad och bladen blir gödsel åt plantan....
med hjälp av gräsklippet som också får ge nödvändigt kväve åt jordgubbsplantorna ...
Ett par krukbon åt tvestjärtarna....de är goda hjälpredor när det handlar om att hålla rent från löss och annan oönskad ohyra i trädgårdslandet...här hjälps vi åt
Jordgubbsbebisarna har fått sina egna krukor....när de har tagit sig ordentligt, knipsar jag av navelsträngen från moderplantan och gräver ner dem med kruka i en tillfällig barnkammare över vintern för att ha nya starka plantor till våren igen. Jag har en plan för dem...."låter farligt, påstod Uffe, som känner på sig att han måste ge en hjälpande hand när mina planer skall förfärdigas
Många snäckor om samma salladsblad...de sniglar sig uppåt mot toppen...kanske säkrast så..
En kund firar födelsedag idag och bjuder på räk-och laxtårta från Pettas hembageri
samt en skinksmörgåstårta för den som inte vill ha fisk...
Nu väntar äppeltvätt och lite annat.

Ikväll skall ett bröllop i november planeras

18 kommentarer:

  1. Vilken charmig gurka! Och vilka fina smörgåstårtor.

    Köpetomater smakar ingenting, oavsett säsong. Tacka vet jag hemodlat!

    Vi har inte gjort någonting alls åt vårt lilla jordgubbsland på två säsonger, men i år bar det hyfsat med bär ändå. Låt se om skörden blir mindre nästa sommar (underförstått: vi struntar i underhåll ytterligare ett år :-))

    SvaraRadera
  2. Mian,

    inte sant, du skulle se syskonen, de är ännu charmigare:). Mycket beroende på att vi inte har hunnit med som vi borde ha gjort. Ojämn bevattning med andra ord.

    Jordgubbarna är ju skogsbär ursprungligen så de klarar det mesta. Våra är nyplanterade och var bara småttingar i våras med påföljande torka på gång så de behöver hjälp för att orka ge bär nästa år. Vi använder oss av gubbarna i café och bageri så de får gärna bli mångamångamånga

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag bara så sjukt sugen på din smörgåstårta. JÖSSES vad den ser god ut!! Den med räkor...
    Sitter och flämtar...
    Tänk om det vore en smakblogg.
    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Annika,

    ja, nog är det tusan att de inte uppfinner en smakblogg. Till månen kan vi nog fara men....:D

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åskvädret kom hit också. Lugnt nu.
    Nu blev jag riktigt sugen på tomater och gurkor... från växthuset... men vi planterade ingenting där i år...
    Laxtårtan ser så god ut att snålvattnet rinner...

    Och jordgubbslandet vårt... nej nej ingenting att prata om det heller.

    Nästa år. Då kanske mycket händer! :)

    Ha så bra ikväll! kram

    SvaraRadera
  6. Det var jag som skickade Zeus vidare till dig - hälsade han inte?
    Mina smultron (odlade vita) har klarat sig förvånansvärt länge utan tillsyn - men i år är de nästan överväxta av gräs, malva, aklejor, hallon och rosa rugosa - de kommer att behöva lite uppmärksamhet om vi ska få några bär nästa år.
    Margaretha
    som nyss
    hörde tranor

    SvaraRadera
  7. Huvva öväder inte bra öväder..Men dina smörgåstårtor de ser underbart läckra ut..ville smaka...en stor bit och en till...gott..Du har minsann alltid pyssel för dig, och det måtte kännas bra..inte rastlös och sysslolös där inte..skönt..Här har det regnat idag, och inatt...men Tor har inte hälsat på...inte som jag hört i a f...
    En bra måndag till dig...Ujujuj uj vad veckorna går fort...Kram Karina

    SvaraRadera
  8. Jaså, ovädret hittade dig också!
    Vädret urartade minst sagt under kvällen med regn på tvären, hagel och åska om vartannat.
    Men jag fick gjort det jag skulle så nu leker livet igen..
    Dina tomater får gärna hitta till min sallad, ser så goda ut!

    Stora kramen!

    SvaraRadera
  9. Lisbet,

    Det for iväg som bara den mot ditt håll:)

    Nästa år har du växthuset fullt av det du vill ha:).Jag fick också, fastän jag inte trodde på det, men du gjorde ju det, minns du?

    Jag skulle gärna ha blivit bjuden på födelsedagskalaset själv, provsmakade och det smakade så himla gott....ujuj..

    Det fanns ju gubbar på torget, så det fixade sig eller hur. Minns en jättefin jordgubbstårta som du gjorde tillsammans med prinsessan:)

    Ha så bra du oxå!
    kram

    SvaraRadera
  10. Margaretha,

    det ante mig:). Men han behövdes, för vi fick litet regn samtidigt. Fortfarande är det torrt i markerna, vattnet bara försvinner som har kommit ner när det blåser så pass mycket som det gör.
    Vita smultron har jag aldrig haft men kanske Zeus har med sig nästa gång han kommer?
    Hörde tranor härom dagen...de börjar samla sig för avfärd
    go´natt!

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,

    du måste laga dig hit!:) Då fixar jag smörgåstårtor så vi kan frossa en stund tillsammans.
    Ha en finfin måndag du också!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Tina,

    solen kom ganska fort i alla fall, Tor och alla hans vagnar for iväg så det brakade och knakade.

    Det blir ljuva dagar ett tag framöver nu när vi får goda solmogna tomater:)

    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Jo, jag minns. Faktiskt. Jag minns :)

    Jag ska påminna dig om vedtravar nästa år!!! Det får inte glömmas.

    Min man och jag var på invigningsfest ikväll. En lekstuga som målats om och fått matta på trägolvet osv. Jag älskar att leka...
    Nu börjar det bli dags för Nukku-Matti.
    godnattkram

    SvaraRadera
  14. Lisbet,

    ja, och det blev precis så som du trodde:). Tänk!

    Påminn mig gärna...vill ha fint i lidret och utanför.
    godnattkram!

    SvaraRadera
  15. Underbara grönsaker hos er. Kan tänka mig att EU inte tycker om din gurka. ;) Men den smakar säkert väldigt gott. Den där räk- och laxtårtan ser ju något otroligt god ut. Jag saknar de skandinaviska räkorna. De är godast utan tvekan. Det verkar som om vädret är litet upp och ner överallt - utom i Weed där det stadigt är +30 och sol. Kramar!

    SvaraRadera
  16. Anne-Marie,

    du som sitter säkert i värme och solsken!:D
    Här varierar väderleken som en lynnig kvinna. Karlar lär ju vara stabila, om man får tro dem själva,haha...
    De skandinaviska räkorna är klart godast och bäst. Smakar friskt
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Nu fick jag lära mig något igen! Hade inte en aning om att tvestjärtar är nyttodjur. Ska se till att omplacera ett gäng från brevlådan till grönsakslandet nästa säsong:)

    SvaraRadera
  18. Karin på FOX,

    jag är rädd om våra tvestjärtar och räddar dem alltid från öden grymma som döden:)
    Men några får bo i brevlådan också.

    SvaraRadera