onsdag 31 augusti 2011

Objuden gäst

De brukar inte tycka om det, tänkte jag och klämde ut en rejäl bit tandkräm ur tuben och gned in Aquafresh med mintsmak, på stället som blev våldgästat igår kväll. Redan för flere år sedan upptäckte jag knepet, av en tillfällighet…. Jag satt på tåget mot Köpenhamn när jag märkte att jag inte var ensam i min kupé…jag hade sällskap av en oinbjuden…någon som hade iglat sig fast på mitt lår…och det enda som fanns till hands att avlägsna den oinbjudna med var tandkräm. Jag öste på nästan smått hysteriskt, de är inte gosiga precis
Och vips, det tog inte länge förrän man nästan kunde höra hur den storknade och backade ut med hela kroppen….tvi vale, det var inte roligt precis att få hela käften full av tandkräm, ja hela kroppen dröp av rengöringsmedlet ….vips så öppnades fönstret på glänt någonstans i Smålandstrakten, eller möjligtvis Östergötland och den tandkrämsinsmorda fästingen fick tidernas flygfärd…

Ända tills för tjugo år sedan var jag aldrig besvärad av de små hemska odjuren. Jag kunde sitta var som helst i naturen utan att bli plågad av de småsmå nymferna. Min dåvarande make blev däremot hemsökt, hade hur många blodtörstiga odjur som helst som nästan köade för att få inta honom. Hans attraktionsförmåga var helt klart mycket större än min. De kunde sitta på mig men betedde sig som avhoppare från öst, de övergav mig. Däremot vallfärdade de, troligtvis i samlad tropp mot honom, för det var inte bara en och två som plockades bort senare, de var många. Jag kunde nästan höra hur de dreglade av lust att lägga tänderna i honom….och jag kände mig särskilt utvald som slapp de eländiga ….var glad över att jag inte var attraktiv nog för att få besök

Men så en dag, ändrade de smakriktning och ville aldrig lämna mig igen…och jag kunde inte alls förstå varför. Varför blev jag plöstligt så åtråvärd? Tandkrämen gick åt men det hjälpte inte mot min attraktionskraft på de små otrevliga krypen…de drogs till mig som om jag var en magnet

Nu tror vetenskapen på att de föredrar sura typer bland människorna…är man basisk så hemsöks man inte lika lätt. Så allt handlar egentligen om ens eget PH-värde….äter man mat som är basisk så slipper man de små eländes eländena…

Så det hjälper inte att vara glad om man är sur, men man kan vara både glad och sur om man är basisk

Igår fick jag en påminnelse igen om att mitt PH-värde är av det surare slaget…nu skall här drickas citron varje morgon och ätas mycket mera yoghurt…

**************

Igår hade vi fyra besök, två finska damer från Vanda och två holländska damer. Dagen innan
fyra svenskar och två finnar. En dag till och vi stänger för sommaren

På fredag öppnar vi igen:)! Då inleds septembersäsongen! Vi håller öppet fredag, lördag och söndag ända fram till och med Öppna gårdar den 16 och 17 september.

Alla bilder är lånade från Internet.

ps. varför typsnittet på texten varierar övergår mitt förstånd. Jag har försökt rätta till det men ändå finns meningar som behagar hålla sin egen stil.

31 kommentarer:

  1. Aah, nu lärde jag mig något nytt! Jag har enbart haft fästingar på mig när vi bodde på Åland, trots att vi har mycket av dem här i Österbotten också!
    Måste tydligen dricka många Mojitos (med lime) i vår för att bygga upp ett attraktionshinder ;-)

    SvaraRadera
  2. Fy för fästingar!
    Oj så illa jag tycker om dem.
    De är verkligen hotfulla.
    Stövlar långbyxor strumpor....dusch och inspektion.
    Trist för nu går jag i skogen och letar svamp eller i Haverdal och letar björnbär.
    Kungschampinjon igår!!!!Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Så fantastiskt roligt skrivet om de hemskaste små insekter /kallar man monster för det?/ som finns. Man lär så länge man lever! Tack för kunskapen! :)

    Kram och ha en fifin dag med rumplyft ;) eller tåhävning.

    SvaraRadera
  4. Ann-Mari,

    jag är säker på att många har andra åsikter, men jag har läst någonstans om att man i seriösa forskningar har kommit underfund med att mycket handlar om Ph-värdet hos den som fästingarna hoppar på. Jag är själv ett lysande exempel på att det kan stämma.
    Nu gäller det att inte bli för attraktiv:)

    SvaraRadera
  5. Eva,

    drick citronsaft, pressa en halva i ett vattenglas varje morgon, drick och du blir som en ny människa som fästingarna inte vill se på ens:). Du lever ju som en prinsessa i Haverdal! Fortsätt plocka svamp och bär och ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ewa,

    kanske att tåhävningar och rumplyft också hjälper mot fästingar, kombinerat med citron och yoghurt. Det här blir nog riktigt bra det med facit i hand så småningom.

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Märkligt det där med fästingar - trots att jag är uppvuxen i skärgården hade jag inga fästingar på mig förrän jag var vuxen. Men hundarna hade så det räckte och blev över - och det var den stora sorten, stora som kaffebönor och större.
    Även nu är jag relativt förskonad. Förr rekommenderade man ju alla möjliga kurer med smör, fotogen och jag vet inte allt - vilket man idag avråder från.

    Det där med typsnitt, storlek och färg är något av en gåta - ibland går det hur bra som helst - men rätt som det är har datorn, eller möjligtvis blogger, en egen uppfattning om hur det ska vara.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Margaretha,

    du är troligtvis en basisk person, äter på rätt sätt. Hundarna hade väldigt mycket fästingar hos oss också, för att inte tala om katterna. Men visst är det märkligt med de små otäckingarna. De små fästingarna blir som stora blåbär när de har ätit sig mätta på blod..djuren slipper dem sällan utan hjälp av människohand om de inte lyckas krafsa bort dem. Tittar man in på Internets bilder på fästingar, så kan man bli mörkrädd för mindre...arma djur, vad de får utstå ibland
    Det är viktigt att det inte blir delar kvar av fästingen när man tar bort den och det bästa är helt klart en pincett avsedd för ändamålet.

    Det är irriterande med nyckfullheten, vems den nu är, när det gäller typsnitt och dylikt. Tur att det inte händer allt för ofta

    SvaraRadera
  9. Fästingar är ett av de få djurslag i världen som ingen kommit på nyttan med. Det är ingen som vill äta dem... och det kan man ju förstå.

    SvaraRadera
  10. Karin på FOX,

    ja, på sätt och vis kan man förstå det hela, men ändå inte, för nog är ju annars naturen så skaffad att den enas död är den andras bröd men inte i det här fallet...
    Tänker på vad du och Christina visade från er Kinavistelse och marknaderna med allsköns "läckerheter". Inte en fästing så långt ögat nådde, inte ens friterad :)

    SvaraRadera
  11. Men FYYYYYYY !!! Jag ryser. Fy så äckliga de är de där äckelkrypen !!! Tyvärr vandrar de ju bara högre o högre upp i landet och vi som var relativt förskonade har dem här. Inte lika mycket gudskelov som längre ner i landet men ändå, det är nog illa som det är. Tydligen dör de vid minusgrader men snart har de nog lyckats hitta ett sätt att överleva även det.

    Först hade jag inte en aning om vad du menade satt i håret - Snigel geting mask hann jag tänka :)) Och det hade ju egentligen varit mycket bättre faktiskt. Vad synd att det inte hjälper om man har ett surt humör. Då skulle ju många klara sig he he

    Ha en bra dag! / Ann-Louise

    SvaraRadera
  12. LyckligaPraliner,

    det där med att de dör i minusgrader undrar jag om stämmer. Vi har haft många sådana minusgrader de senaste vintrarna och nog kvicknar de eländiga odjuren till i alla fall när våren kommer. De är rent av omänskliga:). De klarar sig när det är snörikt, men om vi har minusgrader utan snö, så tror jag de ryker.
    Haha, du har rätt, tänk så många som skulle klara sig utan borrelia och TBE om fästingarna inte gick på surkartiga människor.


    Ha det gott du också!
    Karin

    SvaraRadera
  13. I år har jag bara hittat en enda fästing på mig själv och ett fåtal på hästen. Men både mannen och jag har haft Borrelia och hästen Erlichia för ett antal år sedan. Så vi är noga med att kolla efter de äckliga och fullständigt värdelösa odjuren.
    Men om de gillar surt pH, varför ska du spä på det med citron?? Nog vore det mer ändamålsenligt att bada i åsnemjölk, eller?

    SvaraRadera
  14. Nu har jag googlat på sur och basisk mat och läst att citron ger en basisk effekt i kroppen. Tyvärr var alla referenser av "religionstyp" så jag förhåller mig en aning skeptisk de flesta. Jag har sysslat så mycket med syra-bas-status i mitt yrke att jag vet att en hyfsat frisk människa har normalt pH i blodet oberoende av diet. Vi har starka buffrande mekanismer i kroppen.

    SvaraRadera
  15. Olgakatt,

    religiöst eller inte men jag har alltid fått veta att citron är basiskt. Om jag sedan går på god tro och breda men korta fötter låter jag vara osagt.
    Oberoende vad så tänker jag spä på...med citron. Det är svårt att få tag på åsnemjölk!

    Den helt oreligiösa Karin, utskriven ur kyrkan sedan länge

    SvaraRadera
  16. praktiskt med tandkräm. Och fyndit "avhoppare från öst". fästingarna är visst överrepresenterade i Kumlinge som ligger österut...Kumlingesjukan som forskare studerade redan på 1930-40-talet. förresten..lyckta till med öppna gårdar. Själv jobbar jag på slottet -som även har öppet detta år.

    SvaraRadera
  17. Jag käkar citron, men får väl ta bort kaffet... för i sommar har jag haft två fästingar på mig. Plockade bort dem direkt med fästingtången, funkar utmärkt. Men otrevliga är de, rent äckliga. Har hört att vitlök ska vara bra, så det ska jag börja testa med, på allvar.
    Hoppas att du har det gott, denna sista egentliga sommardag.

    SvaraRadera
  18. Fy vilka onödiga och vidriga djur de är. OCH farliga!!
    i min omedelbara närhet finns det x-antal personer som åkt på borrelia av olika styrka. Två av dem har ätit antibiotika i åratal och har alla möjliga symptom som är otäcka. I Österbotten känner jag en ma som fick fästingburen TBE, så vidrigt. HATAR fästingar och är rädd för dem. K hade en i somras, tycker det funkar jättebra med att få ut dem pincett, men tandkräm låter som en bra kur det också...
    Kram och må fästingar vika hädan...

    SvaraRadera
  19. Eivor,

    om det är undergörande på något sätt kan jag inte gå i god för men för min del har det fungerat bra med att ta bort dem så om jag inte har lämpligare verktyg som pincett till hands. Jag har personligen fått Kumlingesjukan i just Kumlinge,när jag var där och vallade får på Hättorna i Seglinge skärgård för drygt trettio år sedan, så jag vet vad TBE är:).
    Borrelia också, den får vi med jämna mellanrum både Uffe och jag. Tur att det finns antibiotika. Fästingarna är ett otyg.

    Det är ju fint att Slottet håller öppet under Öppna gårdar. Sund är bra representerat i år just den helgen. Lycka till själv också!

    SvaraRadera
  20. Ailas,

    jag tror personligen att jag har druckit för mycket kaffe i sommar, i motsats mot vad jag brukar göra och det har sina verkningar, dock inte enbart vad gäller fästingpåhopp utan över huvudtaget. Lagom av allt skall det väl vara i alla sammanhang, men när är nu lagom hemma?
    Att jag påpekade det här med Ph-värdet i blodet är för att jag har läst om en naturvetenskaplig studie som visar på att det kan vara en av orsakerna till att en del människor får flere fästingbett än andra. Hur det ligger till sist och slutligen må de lärde strida om.

    Hoppas att du också har det gott idag och att Sotis slipper fästingar!

    SvaraRadera
  21. Annika,

    ja, ibland kan man undra varför man måste dras med tocken, till synes helt onödiga djur.
    Jag har själv haft TBE för många år sedan men också borrelia tre gånger de senaste tio åren och vet att det är allt annat än roligt. Borrelian går ju att få bukt med bara man upptäcker den i tid. TBE är svårare. Jag har varit försökskanin i de här sammanhangen och låtit läkarna "borra" i mina armar för att ta prov och sända till Jönköping. Vad gör man inte för vetenskapen:)?

    Fastän jag är stor djurvän så ligger nog de här kräken högt på önskelistan för att bli utrotade. Månen nästa kanske. För dem!:)
    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  22. Huvva! Fästingar slår allt! De är så himla läskiga och jag mår så illa bara jag tänker på dem. Stackars vilda djur som har fästingar i massor på sig. Vad jag vet har jag själv aldrig haft någon men jag har plockat mängder från min mormors katt, tex. Och Moira hade ju en riktig fuling härom dagen. Tror du tandkräm funkar på djur också? :-) Bra tips i alla fall!
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Inte undra på att smålänningarna klagar på fästingar då, den flygande har säkert ynglat av sig massor! Skojar bara och kunde se i min fantasi hur den skrek på sin snabba färd, he he.
    Har bara drabbats tre ggr i mitt liv, som tur är.
    De är bara för äckliga...

    kram!

    SvaraRadera
  24. Lotta,

    jag rekommenderar inte tandkräm egentligen, vet inte om och hur det fungerar på andra, men för min del så har det hjälpt akut när jag inte har haft tillgång till ordentliga verktyg som pincett. Tycker nog att du skall använda pincett på Moira och inte tandkräm:). Det beror säkert på hur väl det lilla odjuret/fästingen har bitit sig fast och borrat sig in i huden också. Otäcka är de, hujedamej. Tänk att vara så oälskad. Tror inte att någon enda levande varelse kan tycka om en fästing
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Tina,

    jahapp, då var det i Småland jag slängde av det lilla tandkrämskräket:). Borde ju ha bankat livet ur den direkt och inte överlämnat bekymret åt andra. Jag kan också se hur den kravlade sig upp på tågrälsen och travade norrut...eller söderut...svärande och spottande:D.
    Vem vet, det kanske kom en hund förbi som den hoppade på..

    Kram!:)

    SvaraRadera
  26. HUALIGEN de är så äckliga..de små marodörerna...hatar dem...varför finns dom!!! Citron och tandkräm...jaså..det är motgift..Hade själv,en fästing fäst på mig sen förra helgens picknick..tog pincetten, aj och fy. En del gillas av mygg en del gillas av fästingar..blodet va??..
    Underligt att byta läge så..att fästingar gillar dig nu..vilken otur..kan de byta tillbaka igen...och ogilla dig ;-)...Kram lilla kusin

    SvaraRadera
  27. Oljekritan,

    ja, inte är de alls några trevliga bekantskaper. Det tror jag att alla världens levande varelser kan skriva under på, det enda som kanske enar oss över gränserna:). Det är kanske att ta till om man säger att citron och tandkräm är motgift:D, motgiftet heter nog antibiotika men då har det redan gått för långt. Ett hjälpmedel kanske...pincetten är bäst.
    Jag försöker göra mig basisk, jag var det innan jag blev populär, nu har jag misskött mig en del så jag är en riktig surtant, haha...
    Nu skall jag bli en gladtant...
    Karinkram till Karinakusina

    SvaraRadera
  28. Det var nog det roligast inlägg jag läst om fästingar! Ska försöka med tandkräm nästa gång. Jag blir smått panisk när någon (MM) ber mig att ta bort en sådan eftersom jag inte har några naglar av pianoskäl. Det händer ju att det sitter fästingar på ställen där han inte kan ta bort dem själv. Nu vet jag!
    Kram!

    SvaraRadera
  29. Musikanta,

    man måste ju liva upp tillvaron som är fylld av fästingar, de otäckingarna:D. Annars blir man deprimerad och tungsint. Pröva med tandkräm, det blev min melodi eller fästingens när vi åkte tåg mot Köpenhamn. Du borde skaffa en pincett för ändamålet, de är allra bäst. Finns på apoteket. Men de tycker inte om tandkräm, inte de åländska odjuren i alla fall. och vem skulle vilja bli inkletad med tandkräm egentligen? Tänk vad det skulle svida i ögonen...huuu
    Kram!

    SvaraRadera
  30. Att man blir basisk av citron, det har jag läst och hört men att fästingar inte skulle tycka om sura personer (kan ju tolkas på mer än ett sätt ;)) det hade jag aldrig hört. Brukar pressa citron i stort sett varje dag i vattnet jag dricker. Usch och fy för fästingar. Kramar!

    SvaraRadera
  31. Anne-Marie,

    rönet om att fästingar inte skulle tycka om basiska personer är rätt nytt förstod jag av texten jag har läst. Synd nog så har jag den inte kvar men studierna har gjorts under längre tid i Schweiz,(tror jag att det var) Jag känner också läkare här som har konstaterat samma sak,att så kan vara fallet. De är i alla fall öppna för möjligheten att det kan vara så. Även chinesiologer har samma erfarenhet bland sina klienter, både här och i Tyskland..så man tar det nog på allvar men som vanligt så fortsätter forskandet. Jag känner också privatpersoner som säger att de har märkt rejäl skillnad på fästingangreppen när de har börjat äta yoghurt. Fästingarna gör sina avhopp precis som de gjorde för mig tidigare. Därmed inte sagt att det är den enda sanningen. Sanningen är som bekant relativ:)
    Citron mår jag också bra av, känner många som gör likadant.
    Tror nog att alla vill slippa fästingarna. Vi har mängder av de små otäckingarna här på Åland.
    Kramar!

    SvaraRadera