tisdag 23 augusti 2011

Till nässlans lov

Brännässlan, urtica dioica, fick stå i brännpunkten från mitt håll, igår kväll, när kursen i örtkännedom drogs för fjärde gången här hos Pettas
Lustans Nina och jag höll åter kurs för en intresserad skara. Kvällen blev intensiv och trevlig och drog ut på tiden som vanligt:). Så blir det när alla har ett gemensamt intresse och kursdeltagarna brinner för att få veta så mycket som möjligt om örter och användningen av dem
I bageriet bakade vi nässelfröbröd. För min egen del är nässlan en av de absoluta favoriterna av de s.k. ogräsen i trädgården. Både unga och gamla nässlor innehåller stora mängder vitaminer, mineraler, spårämnen och fibrer. Man måste nödvändigtvis inte använda dem enbart i bröd. Precis som vilka örter och grönsaker som helst, så kan man använda nässlan som tillskott i musli, plättar, soppor, såser, stuvningar, örtpotatismos osv i all oändlighet..
Nässlans blad och skott är blodrenande genom att de stöder blodet i dess uppgift att transportera ut avfallsprodukter. Nässelfrön ger energi, speciellt om man är trött hela tiden. Det räcker med att äta en matsked per dag, t.ex i yoghurt
Visst samlar jag späda nässlor för att göra en nässelsoppa av dem under våren, men det är egentligen nu som jag börjar mitt insamlande av vinterförrådet. Nu ryker de mogna plantorna med nässelfrön och blad. Jag buntar ihop dem och hänger upp dem till tork för att senare gnugga dem till pulver. Pulvret förvarar jag sedan i en mörk glasburk eller också i tjocka bruna papperspåsar.

Nässlan kan användas mångsidigt. Även till att bekämpa ohyra i trädgårdslandet är den ypperlig. Man tar en större mängd nässlor och lägger dem i en stor bunke vatten, där de får stå i ca två veckor med lock på. Bra är att blanda om då och då. Sörjan luktar långtifrån gott, men är effektiv. Med vattnet som man silar bort därifrån vattnar man trädgårdsväxterna som blir fria från ohyra utan kemiska medel. På samma gång blir växten gödslad.

Nästa gång vi håller kurs i örtkännedom på praktiskt sätt blir lördagen den 15 oktober. Då drar vi en hel dags kurs med lunch och kaffe. Men mera om detta senare när jag har lagt in kursutbuden för hösten i bloggens högerkolumn
Varje morgon möts jag av den här synen när jag stiger upp. "Björnligan" börjar sina dagar med samling vid blomkrukan vid infarten. Nu är det ju konstaterat att de inte väntar på skolbussen utan planerar dagens bus, men beteendet som sådan skulle jag vilja lära mig mycket mera om..
de ser ut att prata med varandra men också plockar de till synes småstenar i sig...är det skatlig tandborstning på gång? "Nu ungar är det dags för munhygienen"...
kanske skatföräldrarna säger, innan de sänder ut sina telningar i vardagen igen. Man kan höra hur de tar sig ut från den gamla vackra stenladugården nästgårds. De är inte tysta precis, de skvattrande fåglarna. Och som vanligt hittar man alltid en förälder någonstans i trädtopparna, spanande åt alla håll och kanter när ungarna samlas för "näbborstningen" eller vad det nu är de håller på med.

Gårdagen blev intensiv från tidig timme till sen på många olika sätt. Kundkretsen var inte särskilt stor men likväl är vi nöjda med ett femtontal personer i lågsäsongtider. Folk som kommer är överraskade och glada över att det finns någonting öppet trots allt. Jag tror att vi har alltför bråttom att stänga ner sommaren på vår ö, det finns fortfarande turister som kommer och vill se vår ö och de är besvikna över att möta så många stängda dörrar i vårt fagra örike.

Idag är det mulet, 17 grader varmt, vindstilla.
Nu väntar kaffebrödsbakningen.

37 kommentarer:

  1. Jag lär mig så mycket här inne hos dig, nässelsoppa har jag provat men det här med bröd och fröna var helt nytt! Låter enkelt och nyttigt och att bekämpa ohyran..bra tips!
    Vilken lyckad kombination, glada gäster och glada ni som får kul i dubbel bemärkelse. Vädret är ju faktiskt ganska skönt ändå, trots höstvibbarna.

    Ha en go och fin dag! kram Tina

    SvaraRadera
  2. Tina,

    antagligen har du också nässlor i trädgården som du försöker få bort med hugg och med slag:). Nu kan du istället nyttja dem för egen del på många sätt och du kommer att få erfara att du tycker att du har för litet av "ogräset" när det kommer till kritan. Det är enkelt, det är mycket nyttigt och använd absolut till ohyresbekämpning, samtidigt gödsling av mycket hög kvalitet.
    Det är lyckat, vi är helnöjda och blir själva upplivade av kurserna. Blir taggade, vill ännu mera

    Ha en lika fin dag du oxå!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. Okej, så nässelfrö är det som jag borde äta då som energitillskott. Måste jag nog prova...
    Så roligt att kursen blev lyckad, kan nog inte bli annat med så mycket kunskap!
    Björnligan ser väldigt söta ut, är väl världens tjatter där också!?
    Det är många som lägger sin semester i slutet av sommaren, och då är det som du säger synd att många redan har stängt.
    Ha en fin dag!
    Kraam!

    SvaraRadera
  4. HeLena,

    nässelfrön är melodin!:)
    Har man gemensamma intressen så blir nog det mesta alltid lyckat. Det vill liksom inte ta slut .....

    Björnligan är gullig men skränig och jobbig och hopplös och gullig:). Hatkärlek, kanske man kan kalla det?
    Ha en fin dag du oxå!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  5. Ska ni inte prova att röta nässlorna så att ni till slut kan väva nättelduk? Inte alldeles enkelt - men det går.
    Uuu ja, så det stinker av nässelgödsel - ungefär som kogödsel. Jag som inte gillar nässelsoppa föredra'r att använda det till annat - i den mån jag använder det alls.
    Margaretha
    som anar att
    solen håller
    på att
    tränga igenom

    SvaraRadera
  6. Margaretha,

    ja, det var ju det också, nättelduk. Vilket himla härligt jobb!:) Nog kunde man förr och kanske nu också. Kanske du?
    Karin
    som har skymmande sol stundtals. Mörka regnmoln sticker fram hakorna

    SvaraRadera
  7. Vad jag lär mig här hos dig. Jag hade verkligen ingen aning om att nässlor gick att använda till annat än soppa (i sina späda tillstånd). Svär mest över dem då jag ser dem ,och undviker att gå nära om jag kan. De bränner ju mer än lovligt så jag är impad över att du plockar dem. Men, de har ju så många fina egenskaper att jag nästan blir sugen att pröva lite nässelknep, men det får bli nästa sommar i Närpes, det. Här finns inga brännässlor, iaf har jag inte upptäckt ngra.
    Stora kramar och tack för att du LÄR mig!!

    SvaraRadera
  8. Annika,

    härligt! Att jag kan bidra till kunskap om nässlan.
    Nässlor är de mest mångsidiga man kan tänka sig. Snudd på perfekt förutom brännandet:). Gissar att nässlan har utvecklat sitt "bränsle" under långa tider för att inte helt bli uppäten och använd. Det är skillnad på hur man plockar dem också och så finnns det etterbrännässlan som är värre än värst.
    Fröna är däremot inte någon konst att plocka.
    Gissar nog att nässlan finns i USA också men kanske inte i dina trakter.
    Jag kramar tillbaka!:)

    SvaraRadera
  9. Nu ska vi se om mitt svar går in som anonym, det gick inte med Bloggblad.

    Tack för tipset! Jag plockar nässlor och gör soppa om våren, men visste inte att man kan äta fröna. Ska jag göra nåt med dem? Det låter som nåt för mig, jag är tröttare än tröttast för jämnan tycker jag.

    Hälsningar www.bloggblad.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. "Brän-nässla. w. wid hus och gärdesgårdar. All Nässla drifwer urin och renar bloden, i Lungsot och Skjörbjugg nyttig, hälst wårtiden, då intages utpressad saft af späda Nässlor i wasla: eller brukas Decokt af Nässle-rötter en näfwa til en kanna wattn något inkokt och drucket några glas om dagen. Med färska nässlor brännas lame och borttagne lemmar; äfwen fötter wid upstigen Podager. Om wåren ätas de til grönkål: torkade nyttjas de til boskapsfoder...
    ...Om stjelkarna på samma sätt skötas som lin och hampa, kunna de spinnas och kläder deraf wäfwas. Med decoct af rötterna färga bondhustrur Påskägg gule."

    Ur Anwisning til Wäxt-Rikets kännedom av Carl Fredrik Hoffberg (1792)

    Jo, jag har prövat att spinna med vattenrötade nässlor, i liten skala, när vi tog hand om lin. Det var verkligen inte enkelt - och blev mer effektgarn än det trådfina garnet som krävs till nättelduk.
    Margaretha
    som har urticaria
    även utan nässlor

    SvaraRadera
  11. P.S.
    Den som inte vill plocka nässlor kan ju köpa dem torkade i en hälsokostbod.
    M

    SvaraRadera
  12. Tack så mycket för tips. Får jag fråga dig. Om jag tänkt plocka massor av nässelfrön och förvara dem? Bör de rengöras? För att få bort ohyra.. Har du några tips att tänka på vid långvarigt förvarande av nässelfrön?

    SvaraRadera
  13. Bloggblad!

    Jag har förstått att det är krångel litet varstans när det gäller Blogger.Hoppas att det ordnar sig.

    Jag äter fröna torkade, brukar torka hela nässlan med blad och frön, hängande upp och ner. När de har torkat (du kan också lägga nässlor på eftervärmen i ugnen så går det fortare)
    så kan du kan lägga frön i honung, blanda ihop och ta en eller ett par teskedar dagligen så länge du känner att du har behov av det. Annars blandar du ner nässelfrön (gör ingenting om du får blad med) i musli eller äter dem direkt på fil eller yoghurt, om du inte vill ha det så sött.
    Nässelfröna i sig smakar nästan ingenting men gör väldigt gott.
    Ett nässelte är inte heller fy skam. Lägg i en matsked torkade frön per kopp vatten och koka i 5 minuter. Drick ett par tre gånger per dag. Smaksätt med mynta eller någonting annat om du inte tycker om smaken. Med fördel kan man låta torkad brännässla ligga i blöt innan tekokning.

    (Förr brukade man mala nässelfrön åt höns för att de skulle värpa flitigare:)).

    Nässlan innehåller bl.a. A-,B1-,B 2-,B6-,C-,E-,K1-,och Q10-vitaminer,järn, kalsium, kalium, selen, mangan, zink m.m....rena hälsokostaffären:D

    Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Margaretha,

    där ser man hur mycket man kan göra av och med nässla. Att måla påskägg gula av nässelrötter var någonting nytt.
    Nässlan är rätt missförstådd i dagens värld, förr tog man vara på den på ett helt annat sätt,förstod dess värde.

    Usch för urticaria! Kan inte vara roligt, precis. Kanske att nässla skulle hjälpa?

    Karin som frågar det med glimten i ögat:)
    Tack för allt allmänbildande du delar med dig av!

    SvaraRadera
  15. Margaretha,

    just det!...man måste inte riskera att få brännblåsor och sveda. Det finns enklare sätt.

    SvaraRadera
  16. Tomas Öberg,

    jag brukar plocka de nässlor som har de renaste fröställningarna och vifta bort eventuella "gäster". När jag hänger nässlorna upp och ner så faller allt onödigt bort (ofta småsmå snäckor), sedan viftar jag litet extra igen på nässlan innan jag repar av allting och lägger dem i bruna papperspåsar eller i burkar av mörkt glas. Igår fick jag höra av en av kursdeltagarna att hon hade en vanlig glasburk till förvar men att hon lade brunt papper runt den. Man förvarar nässelfröna torrt och mörkt och inte alltför varmt. Jag har aldrig upplevt att det är problem med ohyra när jag har samlat in nässelfrön, men en måttstock kanske ändå är att ta de renaste fröställningarna från allra första början. En annan sak som du bör tänka på när du samlar in nässelfrön är att du inte skall plocka dem från nässlor som växer på aktiva komposthögar. De innehåller oftast stora mängder nitrat om de växer på sådana, vilket de gärna gör:).
    Vill du vara riktigt säker på att det inte finns någonting levande i nässelfröna efter torkning så lägg dem på eftervärme i ugnen.

    Lycka till!:D

    SvaraRadera
  17. Hej igen!
    Nu har jag varit ute och kollat hur långt nässlornas frön har kommit och de är fortfarande gröna, verkar alltså inte helt färdiga. När ska jag ta dem? Ska jag spola dem med vatten kanske, dagen före, så att de är rena? Vi har inga avgaser precis i närheten, men dammigt blir det ju.
    Mvh
    Marianne Bokblad, marianne@bokblad.com

    SvaraRadera
  18. Marianne,

    du kan nog vänta ett tag ännu, jag upplevde att "mina" nässlor också behöver någon veckas tid på sig ännu. De skall bli aningen bruna när de är färdiga. Givetvis kan man spola dem med vatten dagen innan skörd och på plats, det är ju ett bra sätt att få dem säkert rena.:)
    Tack för tipset, nu skall spolslangen fram även här.
    Karin

    SvaraRadera
  19. Karin,
    Faktum är att jag läst, för lääääänge se'n, att om man bränner sig på en nässla ska man genast bryta av nässlan och stryka på huden. Det har jag nu aldrig haft mod att prova.
    Och att det finns i U.S.A. kan jag intyga - jag landande en gång i en "nässelodling" när jag ramlade av en uppsluppen häst.
    Margaretha
    som nyss trampade
    på en nässla (barfota)

    SvaraRadera
  20. Jag brukar slå av nässlorna i hästhagen med lie. När de har torkat en aning äter hästarna dem med förtjusning. Själv avstår jag nässlor av rent trots efter plockningstvång i barndomen. Ibland är föräldrar bra korkade!

    SvaraRadera
  21. Margaretha,

    japp, där ser du! Nässla mot nässelfeber. Jag skall testa när jag bränner mig nästa gång på nässla, göra så som du skriver. Eftersom jag plockar de flesta nässlorna för bar hand så börjar jag bli rätt impregnerad och van vid det här laget, så jag gissar att jag klarar testet rätt bra. Ont skall med ont fördrivas som det heter:D.
    Ja, då är det bevisat också att nässlan finns i USA! Apropå nässelodlingsbesök från hästryggen, så har jag läst någonstans att romarna rullade sig i nässlor när de skulle inta England vintertid för ett antal år sedan. De höll på att frysa ihjäl, ovana som de var med vintern och kom underfund med att de blev varma av rullning i nässlor.

    SvaraRadera
  22. Olgakatt,

    Jag har läst, någonstans i mina nässliga studier om att man gav hästarna nässelfrö innan man sålde dem på marknader, för att ge dem en välbehövlig kick, så de blev piggare under försäljningen. Men givetvis så har hästar god smak, torkad spenat kan väl inte vara illa. Tror nog också att djuren vet vad som är bra för dem.
    Haha...måste skratta trots att du har blivit plockningstvingad i barndomen. Kunde inte låta bli, du får till det så kul ibland:D.

    SvaraRadera
  23. åh vad mkt lärdom du ger...hajade till där vid nässlefröna..alltid trött som jag är..skulle behöva lite nässelfrön...får leta nånstans, kanske på hälsokostaffären?? Alltid intressant att läsa om örter du skriver..och björnligan, ha ha de ger sig inte..skatskrällen. Kan tänka att de låter om dem..så måååååååånga!!!
    Ha en bra onsdag, kusinen lilla

    SvaraRadera
  24. Så fina bröd!!! Och den kursen skulle jag gärna ha gått :-)

    SvaraRadera
  25. Oljekritan,

    jag tror nog att det finns i hälsokostaffären. Det är ju så att om man skall plocka dem själv så är det viktigt att man ett bra ställe inte så nära trafikerade vägar.
    Björnligan tror att de heter Kotte. Jag kom underfund med att när jag lägger ut mat åt kottarna och ropar kottekottekotte...som jag brukar göra, så kommer skatorna flygande i ett huj och äter upp allting i ett nafs. Så kotte-björnligan är alltid redo:).
    Ha en lika fin onsdag du också, Karinakusina

    SvaraRadera
  26. Lotta,

    Tack, nässelblommorna har jag haft i mitt sortiment länge redan. Synd att det är så lång väg, skulle vara roligt om du också kunde vara med någon gång.

    SvaraRadera
  27. eva i Aten,

    jag gissar att nässlor växer hos dig också!:)

    SvaraRadera
  28. Tack för tipsen! Mina egna hemma i trädgården växer faktiskt i en ganska gammal kompost, säkert 4-5 år sen det las något i den. Hoppas att den inte är aktiv.
    Annars får jag väl kolla runt på fler ställen - det är ju ingen bristvara med nässlor precis.

    /Bloggblad

    SvaraRadera
  29. Bloggblad,

    du behöver nog inte vara orolig för komposten. Den skall vara aktiv och det är den inte längre när den är så gammal, så jag skulle inte tveka att plocka nässlor där.

    Karin

    SvaraRadera
  30. Bra. För nu har jag plockat och hängt på tork. Såg att de dessutom mest växte mellan de gamla komposterna. Jag har en stor kvast med en massa fröställningar och en mindre där gräsklipparen har gått fram så att det blivit nya skott som ser fräscha och fina ut. Ska bli spännande att testa - maken kanske säljer mig på marknad om jag blir så pigg som hästarna ovan...

    Jätteroligt att läsa om alla växter - jag ska tipsa min bror och svägerska om din blogg, de bor på landet och odlar massor och tänker ekologiskt.

    Hälsningar
    Bloggblad (som även prövat att torka svamp idag - misslyckades sist och hade för varmt, men nu ser det bra ut. Fick ett par påsar av en väninna som inte orkade rensa mer. Sen kom maken hem med två små gäddor... känner mig riktigt ovanligt huslig!)

    SvaraRadera
  31. Jag skulle väldigt gärna vilja ha receptet :-) Kan man använda både frön och blad i brödet? Jag har nämligen inte separerat dom två saker när vi torkade nässlor här.

    SvaraRadera
  32. Bloggblad,

    så roligt!:) Härligt med många olika möjligheter till pigghet. Måtte din make ta rejält och bra betalt om du går åt på marknaden, haha...

    Det där med svamptorkning är inte det allra enklaste om man gör det i ugnen. Jag brukar trä på tråd och lufttorka, fast det tar förstås längre tid...
    Lycka till med allt skördande! Det är verkligen roligt att ta tillvara när man har att ta av
    Karin

    SvaraRadera
  33. Lotte,

    jag brukar använda både frön och blad jag också. När jag väl har torkat nässlor så repar jag av allt och smular det med händerna och låter allt gå i degspadet. Receptet till nässelfröbrödet är väldigt enkelt, det allra enklaste tänkbara.
    1 liter fingervarmt vatten, 25 gram jäst, salt, nässelfrö och blad blandas väl tillsammans innan du fyller på med drygt 1 kg grahammjöl eller dinkel(speltvetemjöl). Du får känna dig för med mjölmängden, degen skall släppa kanterna i bunken, knåda ca 20 minuter (om du har beredare) gör du det för hand blir du muskelstark, vilket kan vara bra med tanke på en världsomsegling:D, låt jäsa till dubbel storlek, lägg degen på mjölat bakbord, knåda, kavla ut till ca 2-3 cm tjock platta, ta ut "blommor" eller vad du vill med pepparkaksmått eller göra rundstykker,precis som du vill. Grädda i ugn ca 20 minuter, 200 grader.
    När jag var Jomal´Karin bakade jag alltid med enbart grahammjöl, fullkorn; nu för tiden använder jag gärna speltvete/dinkelmjöl. En smaksak. Du kan ju lägga nässla i vilka degar som helst.
    Knusknus!

    SvaraRadera
  34. Har hört att nässelblommans frö innehåller östrogen, som saknas hos oss efer klimakteriet.
    Har här läst allt, men ej hittat något om östrogen.
    Har även läst andra inlägg om nässlor men ej hittat någon sådan uppgift.
    Läste dock att nässelrötter är bra mot håravfall. 50 gram torkade nässelrötter kokas i 15 min i en liter vatten och silas, stod det. Men ej hur man använder det,(ja i håret förstås) mängd hur ofta osv.
    Vet någon något om detta ?
    Skulle vafra roligt om någon visste något om detta !
    Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst på i alla mina "skrifter" om nässla och östrogen, men hittar ingenting som ger påståendet belägg för att det skulle finnas östrogen i fröna. Sedan har jag googlat en del efter det. Det enda jag hittar som kan ha med nässla och östrogen att göra är att alla gröna växter och blad oftast innehåller naturligt östrogen, men inte någonting specifikt för nässlan
      .
      Jag känner inte till hur det är med håravfall och nässelrotsavkok, men kan gott tänka mig att det kan vara bra. Jag gissar att man bara silar ifrån nässelroten och blandar ut avkoket och sköljer håret med det. Nässla är ju bra till det mesta i många olika former och kan användas flitigt och ofta utan att det påverkar negativt. Så varför inte?
      Men jag tror mera på att man ska förtära nässla och på det sättet få styrka inifrån...vilket säkert påverkar håret också. Nässlan är stärkande på många olika sätt.
      Men allt jag har skrivit här nu är bara mina egna funderingar utan att jag har något som helst vetenskapligt belägg på att det är så.

      Karin

      Radera