torsdag 25 augusti 2011

Kontrollerade....

och godkända!

Som vanligt, utan förvarning så dyker inspektör Maija H. upp för att kontrollera vår odling och vår verksamhet vad gäller ekologin. Så även idag. När jag stod i trädgårdslandet och rev bort tistlar för att nå fram till vaxbönorna så stod hon plötsligt där med ett leende på läpparna. "Nu är det inspektion på gång!"

Efter två timmars noggrann genomgång av allting i både bageri, lager, brödbutik och café samt trädgård, pappersexercis m.m., fick vi skriva under hennes inspektion, där det stod att vi var godkända enligt gängse normer för ekologisk certifiering. Det känns alltid lika skönt!:)

Råsaften har blivit buteljerad, inlagd i kylen för framtida bruk. Jag lägger aldrig socker i saften utan först då när och om kunden vill ha den sötad. Kunden får smaka på sötman först, innan eventuellt råsocker tillsättes.
Ikväll har det också varit av det äppligare slaget för min del. Dottern ringde och undrade om jag ville hjälpa henne med att plocka fallfrukt i hennes grannes äppelträdgård....med grannens lov förstås, ja, uppmaning.
Givetvis så for jag dit för att hjälpa till , för lillbattingen W. som är dryga ett år, far på som en liten virvelvind så det är svårt att få hinkarna fyllda utan bistånd och hjälp.

Medan vi plockade i, plockade han ur och fastän vi var tre stycken äldre personer så var det nästan på vippen att han hann med att tömma hinkarna när vi svängde ryggen till. Det är ju så kul att kasta när man väl har upptäckt konsten:). Med gemensamma krafter lyckades vi till slut få äpplena bärgade och nu så har den yngre familjen äppel för råsaftcentrifugering ett tag framöver igen. På min lott föll moskokning åt pojkarna Batting och Bus!:)
Under tiden var Uffe till skogs och plockade en halv korg kantareller....

Idag har vi haft endast fem gäster här, tre fransmän, en okänd nationalitet och en inspektör:).
Ute ser det väldigt regnsjukt ut, träden vajar tungt, mörkret faller.
Och bönorna är kvar, oplockade i trädgårdslandet.

22 kommentarer:

  1. Grattis till godkännandet!
    Så klokt att låta kunden bestämma om det ska sötas och hur mycket - det har jag (tyvärr)aldrig träffat på.
    Margaretha
    som nästan ser solen
    i solnedgången

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    Tack!
    Vi tycker själva om att dricka saften osötad och kom underfund med att kunderna också vill välja själva, så då måste de få göra det. De flesta vill inte ha sötad äppelsaft, äpplena är oftast tillräckligt söta i sig själva.

    SvaraRadera
  3. Verkligen grattis till godkännandet. Och vad fin saften ser ut.

    SvaraRadera
  4. Eivor,
    tack! Saften blir oftast mycket god och är väldigt enkel att göra.

    SvaraRadera
  5. Härligt att inspektionerna går bra! Ibland undrar man ju hur ekologiskt det ekologiska är men hos er kan man alltid vara säker! Helgen 3-4 september är det EKO-runda här i Skåne och vi ska besöka några gårdar liksom förra året, bl a Sunnantorp.
    http://sunnantorp.ekogardar.se/
    Lisbet Andersson har ensam drivit gården ekologiskt i många år sen maken dog alldeles för tidigt. Nu har hon hjälp av något av barnen. Och kalvköttet som vi köpt är fantastiskt fint, för att inte tala om den låda innanmat jag köpte i våras!Att hon dessutom är supertrevlig som person är självklart.

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,

    en Eko-runda borde vi ha här också. Jag vet att man har talat om någonting liknande men så har det stoppat med det...alla har så fullt upp.
    Ska titta in på sunnantorp:) Tack för tipset!
    Nu när vi har Öppna gårdarhelgen om tre veckor kommer även Solklart, två kvinnor som förmedlar ekologiska matkassar till folk i stan, att vara här och sälja, demonstrera och informera om ekologi och sitt företag.
    Vi är jätteglada över att få ha dem här.

    SvaraRadera
  7. Det är ju lite som när man blir stoppad i en trafikkontroll, tycker jag. Även om man vet att allt är ok så blir jag alltid lite nervis..
    Men det är ju klart att du har full koll på trädgård och butik, fattas bara!
    Ett äpple ur och två in, jag känner igen det där. Idag har lille R varit med mig på lite saker och det blev en faslig städning efteråt..

    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Tina,

    ja, märkligt nog så är det alltid lite pirrigt, trots att man vet att allt är som det skall vara..

    Det är bra med små knytten som håller igång en:)

    Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera
  9. Ekologiskt certifierade - så fint! Varma gratulationer och jag tycker det är fantastiskt av er och att ni verkligen håller den strategin.

    Jag blir så sugen att komma till er så du anar inte! Kanske en dag...sitter jag där en sen augustidag och är en av de fem besökarna ;) Jag beställer garanterat osötad saft

    Så härligt ni har det tillsammans

    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    det känns bra för vår del också:). Det är med en speciell glädje jag plockade havtornsbären i förrgår och kunde konstatera att de är certifierade. Undrar om någon kan förstå känslan ?:D Den är lycklig i varje fall.

    Hoppeligen så hittar vi dig här någon gång, känner igen dig när du frågar efter osötad saft:D. Så roligt det skulle vara.

    Vi har det gott, absolut!

    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Skönt att klara kontrollen! Från mitt arbete kommer jag ihåg spänningen vid ISO-certifieringar och annat. Jag har en bekant här som säljer smörgåsar mm i sin kiosk i anslutning till bensinmack och jag brukar få målande skildringar om hur hon får skära tomater och gurka på en plats, byta kläder och fortsätta att bre smör på annat ställe osv.Hennes berättelser kanske är en aning överdrivna men ibland verkar det lite småpetigt med alla regler.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  12. Så skönt att kontrollen gick bra! Även om man vet att allt är i sin ordning så blir i alla fall jag alltid lite "orolig" då dom dyker upp.
    Härligt med saft och annat gottit! Och bönorna väntar nog gärna någon dag.... men inte för många.
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Ölandsvindar,

    när det gäller de hälsomässiga aspekterna så kan det kännas som onödigt petigt stundtals, det håller jag fullständigt med om. Det kan gå till onödiga överdrifter som kan reta gallfeber på en minst sagt:). I bageriet får jag inte ha en tyghandduk till exempel, men papper och luft bra. Är glad att jag får använda grytlappar:).
    Att de är petiga när det gäller kontrollen av att vi som är certifierade sköter om det ekologiska, tycker jag att bara är bra.
    Regler kan gå emot varandra också i samma lagtext och då blir det svårt för den som sköter kontrollen att veta hur den skall bete sig och i all synnerhet den som är utövare av något slag. Det är mycket med det jordiska:)

    Karinkram!

    SvaraRadera
  14. HeLena,

    så är det! En kontroll är en kontroll och aldrig vänjer man sig riktigt:).
    Bönorna blir snart plockade, nu börjar solen åter skina efter en regnig förmiddag så....stövlarna på och ut går "mullvaden":)

    kramar!

    SvaraRadera
  15. Grattis till godkänd kontroll!
    Så underbara äpplen i trädet, så dom är säkert goda och saften med!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  16. Anelias hantverk,

    Tacktack!:D
    Äpplena är dundergoda!
    ha en fin dag du också!

    SvaraRadera
  17. Grattis till att ni återigen passerade nålsögat eller om det nu var inspektörsögat. :)
    Jag tycker numera att nästan allt är för sött, så jag gillar verkligen idén att kunden får bestämma sötman! Hur klarar du hållbarheten utan att tillsätta socker, förresten?
    Ut i sköna solen NU!

    SvaraRadera
  18. Grattis till godkänd kontroll!!
    Måste kännas skööönt!
    Kommer Maija en ggn om året? eller blir det mer sällan?
    ÅÅ vad fint ni har det hos er.
    EN dag ska jag ta vägen förbi er på min väg österut.
    FOR SURE!!!!
    Kramar!!!!

    SvaraRadera
  19. Ailas,
    Tack!
    Båda ögonen faktiskt!:)

    Jag tillsätter endast citronsyra, ingenting annat och är förstås väldigt noggrann med renligheten. Saften får stå i kyla och håller de facto utmärkt ett år, allra minst. Längre än så har jag inte haft den. Av många flaskor från i fjol så var det endast en som var jäst..
    Förstår det inte själv, riktigt. Förr lade jag i extra konserveringstabletter men slutade för flere år sedan. Det går också lika bra med vinsyra som citronsyra. Det allra enklaste enkla recept. 5 liter klyftade äppel(rabarber, vinbär), noggrannt rengjorda läggs i en stor tioliters kastrull. Strö citronsyran alternativt vinsyran direkt på frukten i kastrullen, häll på 6 liter kallt vatten. Sedan fyller jag en plastpåse med vatten, knyter ordentligt fast och lägger som tyngd på allting innan jag lägger locket på. Låt stå i rumsvärme i tre dagar, men rör om två gånger per dag. Ibland har jag glömt bort rörandet och det har fungerat bra ändå, huvudsaken är att frukten är under vatten. Sila upp på rena flaskor och lägg i kylen eller kallt någon annanstans. Lätt som en plätt.
    Utifall att du vill pröva!:)

    SvaraRadera
  20. Annika,

    Tack!:D Det är det som är kruxet, vi vet inte när och hur många gånger Maija dimper ner här:). Ifjol var hon här två gånger, i år tillsvidare en gång....jag tycker att det är mycket bra med oanmälda besök när det gäller kontroll. Så tycker jag att hälsomyndigheterna också skulle göra, men de ringer några dagar innan och berättar att de skall inspektera. För några år sedan kunde de komma när som helst oanmälda, så det gällde verkligen att ha allting i skick...

    Givetvis kommer du också hit någon gång, inte bara Maija:D. Jag vet det och ser framemot det!
    Håll i dig nu när Irene fräser förbi!

    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Grattis!
    Skönt att ha det överstökat förstår jag.

    SvaraRadera
  22. Mian,
    TACK!
    Så är det, förstås:). Nu får vi vänta till nästa gång, när det nu blir.

    SvaraRadera