onsdag 3 augusti 2011

Jag tänkte mig gröna inslag idag....

och tog kameran med mig ut i en paus under eftermiddagen för att "ta fast" det gröna
men genast fastnade jag vid den här lilla Eldsnabbvingen, thecla betulae. Envist höll den vingarna uppåtsträckta, så hur den ser ut på översidan fick jag inte visa er idag....hoppas på en annan gång. Översidan ser nämligen helt annorlunda ut en den sida som syns på bilden.
Det spännande med den här fjärilen är att den är den enda i sin art Thecla som finns i Europa, den andra arten finns i Asien. Den parar sig gärna i askträd och det har vi gott om
Myntan som den sög "musten" ur, har vi fått av våra goda vänner från Tyskland för några år sedan med orden "att ni måste vara rädda om den, den är ömtålig och kan inte vara ute på vintern". De kallade den Hawaiansk basilika, men där har de nog gått bet:). Det är med all säkerhet en mynta. Första sommaren hade vi en kruka i växthuset, men den såg enbart pinad ut stackarn så jag grävde tillfälligtvis ner den i Fyrklöverlandets övre kant. Och glömde bort den. Vintern blev sträng och snörik och nu har den överlevt två rejäla vintrar på rad och trivs som katten vid spisvärmen:). Någon form av äppelmynta tror vi att det är. Myntor är svåra, de korsar sig hejvilt med varandra och så uppkommer nya sorter. Den här är troligtvis en hybrid, en korsning av rundmynta och gråmynta. Goda blad till te och gelé har den och insekter och fjärilar älskar den vackra växten.
Jakten på de gröna inslagen fortsatte men jag fastnade på nytt vid den färgstarka klematisen med stockrosorna i förgrunden.....
Äntligen blev det grönt!...fast med en ton av blått skimmer över bolltistlarna
Det gröna inslaget får vänta.

Vi har haft en lugn ström av gäster hittills idag. Några har varit förundrade över att Åland är så folktomt....det finns inte turister här sägs det...och vi hörde detsamma i måndags och i tisdags....
Vi här bak i bushen vet inte mycket om vad som händer på andra ställen i vårt örike men när turisterna börjar känna sig ensamma då kan man ju börja undra....

Hur som helst, saker finns att göra ändå fastän kundkretsen per dag har minskat till hälften av vad den var under juli...vi är i startgroparna för två cateringuppdrag i helgen, mycket finns att förbereda..

Och cykeldäcken var murkna!
Uffe är till stan för att köpa nya! Han har tänkt sig, helt klart, att jag skall ut och cykla!:)
Och det ska jag!

14 kommentarer:

  1. Jag blir nyfiken och vill ställa en fråga som dök upp i mitt huvud nu när jag läste ditt inlägg ;) Jag har ju läst här bredvid vad ni arbetar med, men nu när stora turistsäsongen tar slut och sen i vinter vilken är då er huvudsakliga inkomst källa? Nog för att ni verkar ha många sysselsättningar men visst bor ni på ett litet ställe? Hoppas att jag inte var för frågvis nu :)
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Så intressant det där med att fjärilen bara parar sig i askträd. Hur vet den att det är just en ask, kan de lukta sig till eller på något annat sätt veta? Ja, jag vet att jag är nyfiken ibland..
    Kusin sa att det hade varit ovanligt lite folk i Mariehamn idag, kanske semestertiderna börjar ta slut.
    Ha det gott och lycka till helgen, jag ska ut på lite vift, KRAM Tina

    SvaraRadera
  3. Vår kruka med mynta tog god tid på sig iår, inte så stark växtkraft som ifjol. Men jag tycker om att dra med fingrarna över den och känna den härliga doften.

    En kollega såg nästan rött när vi pratade om underbart doftande mynta. :) Kvinnan som bodde i deras radhus före dem, hade planterat mynta i en rabatt ej i kruka...den fanns i heeeela trädgården numera och gick inte att utrota. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. LyckligaPraliner ♥,

    du får visst vara nyfiken:)! Vi har många strängar på vår lyra. Uffe är översättare, miljökonsult, vi håller catering och kurser, jag är konsthantverkare( som jag nästan aldrig hinner med) och en hel del till som jag inte kommer på just nu. Nu håller vi öppet t.om. den 30 augusti alla dagar, men efter det så blir det fredag, lördag och söndag fram till slutet av september. Folk beställer bröd varje vecka som vi kör hem till dem.
    Sedan öppnar vi mot bokning och här håller folk sina födelsedagar, möten osv. Vi är fullt sysselsatta förutom i början av året då nästan allt ligger nere och då far vi på semester. Ungefär så är det.

    Vi bor på ett litet ställe, helt rätt men folk är rörliga, tack och lov.
    Vill du veta mera så fråga på!:)

    Karin

    SvaraRadera
  5. the shed,

    det finns väldigt mycket intressant i fjärilarnas värld. Jag var nog en aning otydlig i min beskrivning av var de parar sig. Hanarna förflyttar sig till speciellt höga trädkronor, och gärna ask. Stora träd växer ofta ensamma och syns på långt håll när fjärilarna kommer dit och strider om sina revir. Det är nog närmast därför som de väljer asken som ofta blir hög. Tror jag. Säkert finns det någon som kan det här mycket bättre än vad jag kan.
    Men säkert är att de ofta finns i askens trädkronor och håller sina parningslekar.

    Det är ovanligt lite folk på Åland just nu, lite tidigt tycker vi men kanske det ändrar om kontintens semesterfolk börjar röra på sig hit uppåt.
    Ha det gott du också när du far ut på vift!
    KarinKRAM!

    SvaraRadera
  6. ✿Ewa,

    Vi har också en pepparmynta som är lite "arm" i år mot ifjol men den tar sig säkert till ett annat år. Vi har ju haft det väldigt torrt i sommar och den har inte blivit vattnat stackarn:).
    Risken är stor att man har mynta överallt men den går att hålla efter rätt så bra ändå. Man kan ju äta upp den om inte annat.
    Men jag förstår din kollega:)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Oj då, lämnade de alla Åland samtidigt med oss? :-=
    De dagar vi var i Mariehamn kryllade det av turister (detta var för övrigt första gången vi kallat oss själva för turister på Åland, men så såg vi mycket mer än när vi bodde där också)
    Det var roligt att träffa er! Båtbrödet var underbart och höll länge.
    varm kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  8. Ann-Mari,
    så härligt att veta att ni har kommit helskodda hem igen:), fastän ni tog alla turister med er,haha. Det är rätt lugnt just nu på ön men det hinner ta ny fart igen fast på annat sätt.
    Nöjet var helt på vår sida!
    Tack för båtbrödsberömmet!
    Varm kram tillbaka!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Vad du kan mycket, det är så roligt att läsa latinska namnen också. Det blev mycket av det sköna gröna - lovely!

    Myntor är spännande, jag visste tex inte att det fanns mynta med chokladsmak :) trevligt att få mynta av vänner, och jag tycker deras råd var fint.

    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    egentligen inte, jag är bara väldigt nyfiken på min omgivning och den tar jag reda på vad är:).

    Myntor är spännande, precis som du skriver. Chokladsmak:D. Otroligt.

    kramar!

    SvaraRadera
  11. Roligt med er årsbeskrivning-
    Jag förstår att ni aldrig är utan sysslor-
    Fisket tar väl tid också och drygar ut kassan lite. rika blir ni aldrig men lyckliga och det är kanske viktigast-
    Vi är tillbaka i stugan och vädret som en saga på stranden.Min syster från Norrköping är med....Kram från Eva

    SvaraRadera
  12. Eva,

    det lustiga är att jag inte kommer ihåg allt vad vi sysslar med men det kanske blir så när man är flexibel och kan hoppa in på det mesta för brödfödans skull. Jag upplever att vi är väldigt rika:D, fastän inte på pengar. Det är absolut viktigast att leva livet för livets skull.
    Ha det jättebra i stugan och på stranden. Njut sommaren till fullo.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Myntor är så härliga. Har bara hunnit med att få Pepparmyntan till min samling här än så länge. Fina fjärilen med horn på vingarna. Mysigt med cykelstunden som kommer. Kramar

    SvaraRadera
  14. Magdalena,

    både och, har jag förstått:). Jag tycker om myntor och man lär sig leva med att de finns överallt till slut. Pepparmyntan är god till te och att göra gelé på, samt till mycket annat också förstås.
    kramar!

    SvaraRadera