lördag 13 augusti 2011

I bara mässingen...

rusade jag ut vid midnatt för att fånga månen:). Ingen levandes människa finns häromkring som jag kan skrämma på något sätt med min uppenbarelse, så so what?, tänkte jag...
...men i buskarna rasslade det till både här och där när igelkottarna skyndade sig bort i månskenet.
Jag pratade med en bekant häromkvällen som konstaterade mitt i vårt samtal att "men hej, det är fullmåne, nu måste jag ut och simma....det är så fint att simma i mångatan..."
Det lät så skönt, men det är femhundra meter för långt att bara rusa ut i vattnet för min del, så jag får nöja mig med att rusa ut i trädgården istället
Efter en stund gick jag in igen och kröp ner under täcket och somnade gott.
I morse när jag lade ut skottkärran med tistlarna på rampen steg solen upp och lyste som en gnistrande diamant
Fortfarande kan man njuta av ljusa sommarmorgnar....
fastän jag blev påmind om andra tider när jag en stund senare gick till soptunnan med en påse...
Det blir gott om rönnbär i år men nog är det väl tidigt? Hur som helst så vet jag vem som skall försöka få ner några liter i frysen för framtida rönnbärsgelé
Igår gick jag ut för att fånga fjärilar med kamerans hjälp och en nässelfjäril poserade villigt på äppelmyntan. Precis som namnet låter så är den starkt knuten till den kvävegynnade värdväxten brännässla.
En stilig amiral svävade på i trädgårdslandet...flyttfjärilen som kommer från södra sidan av Alperna och Medelhavstrakten, men kålfjärilen som viftade på över krasselandet lyckades jag inte ta fatt....
däremot dundrade två av sjöbevakningens helikoptrar över oss några gånger...det är alltid oroväckande när de rör på sig i luftrummet....de visar sig inte för intet utan ofta när någonting har hänt ute till havs...
...och senkomna som vi har varit med odlandet i år så får vi snart nypotatis. En av fördelarna:D
Idag är det rätt lugnt i cafévärlden, några par har kommit och gått, men kaffetiden börjar just så man vet aldrig vad som händer.

Däremot har cykelfärjan Silvana gått sin sista tur för i år och det om något är ett hösttecken.
Alltför tidigt tycker de flesta cyklister, men när politiken är sådan som den är på vår lilla ö, att man hellre satsar pengar på rika turister så kan man knappast göra någonting åt det. Synd det...för framtiden ligger i cyklandet. Det har vi fått veta av så många cyklister från kontinenten denna sommar...cykelturismen är på framfart. Hoppas att inställningen svänger även på Åland.
Om inte annat så för miljöns skull.
Det är valtider i år och för min del är jag mycket viss om att jag lägger min röst på den som förespråkar de gröna värderingarna högt


20 kommentarer:

  1. Ja, det är här man hittar de allra finaste bilderna. :)alltid!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ewa,

    tusen tack för dina rara ord, nu blev jag jätteglad:D:D

    Ha en finfin kväll!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du skriver alltid så bra och visar fina bilder! Jag är glad att jag hittade din blogg! Den är varierande, intressant 0CH rolig. Tack :) Detta hade jag tänkt skriva idag. Och inte bara för att någon annan skrivit braiga grejer före mig idag :)) Ha en fortsatt trevlig helg!
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. LyckligaPraliner,

    tacktack!:D Idag regnar det manna över mig!
    Jag är också glad att du hittade hit och jag till dig!
    Ha en fin härlig helg du också!

    Karin

    SvaraRadera
  5. HIHUhi..blev du mångalen kära kusin...va det måtte vara skönt att kunna göra så, som det faller en' in i bara mässingen...tur du inte trampade på nån vass kotte..hua de kan bitas de små piggbollarna...
    Hade en igelkottfamilj i trädgården förut
    , och de var så tama, en bet mig i tåt mitt fån..
    Fjärilar..fina..de är de djur som faktum hälsar på mig här på femte våningen....dansar runt bland mina blommor, och är fina..ibland susar de in i lägenheten och skrämmer livet av en'i dess förvirrade flygtur...
    Önskar dig en fin söndag..Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Javisst månen är stor å rund ikväll me...
    tänkte ta en fotorunda...men kom på att jag nog skiter i d...
    har faktiskt rönnbärena redan blivit röda....
    fy inget kul att sommaren är tillända...
    men hösten kan ju...är ju också vacker på sitt sätt...
    och snart drar vi till fjällen å plockar kantareller....
    hösten i fjällen går inte av för hackor den heller...
    ruskafärger som dom säger i finland....
    hoppas att din sensommar blir bara bäst....
    förresten när får du semester ????

    SvaraRadera
  7. Karin,

    Du är ju som jag ;) så läckert att du sprang ut i trädgården, jag förstår precis.

    Vet inte hur du lyckas med alla vackra fjärilsbilder. Det är "wow" faktor över dem.

    Morgonljus är så härligt...tycker mycket om! Bilden värmer.

    Kram !

    SvaraRadera
  8. Men visst hade du vinbär alldeles för tidigt också? Det är nog din lott i livet när det gäller bär :-)

    SvaraRadera
  9. Oljekritan,

    något ditåt!:D Kan man bli annat när månen är rund och go? Det går bra att vara hur som helst på landsbygden i månskenet. Å andra sidan var jag sådan i stan också, haha..
    Vi har så förtvivlat lite insekter och fjärilar i år mot vad vi har haft tidigare om åren....undrar storligen varför?

    Önskar dig en fin söndag också.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Rantamor,

    det kommer flere fullmånar, alltid en tröst när fotolustan infinner sig:)
    Hösten är jättefin den också men jag upplever bara att allt går så ilande snabbt, men kanske det beror på att vi har haft så mycket att göra mitt under den vackraste sommarperioden? Troligtvis...
    Jag har en dröm och den är att dra till fjälls på fotvandring, på fiske och allt vad som finns att göra där...blir kanske om två år. Inte förr i alla fall
    Här finns också gott om kantareller i år, där det inte har varit för torrt. Väldigt ojämnt med den delen
    Jag hoppas att din sensommar också blir bara bäst utan korpar. De kan väl flyga och fara...
    Vi brukar ta semester i slutet av januari början av februari, far till Madeira och vandrar ett par,trehundra kilometer längs levadorna och sedan hemma på isarna. Det är semester som heter duga:)

    SvaraRadera
  11. Lotta,

    javisst är det härligt att vara som man är, rakt upp och ner!?
    Lotta, jag är fullkomligt säker på att du också lyckas med fjärilsbilder, du som tar så härliga bilder. Ibland lyckas det för mig också:)

    Morgonljuset är magiskt! Man kan förvänta sig vad som helst när solen går upp...alver, älvor, troll vad som helst:D

    kramar!

    SvaraRadera
  12. Carina,

    antagligen är det så att jag skall plocka bären långt innan de skall plockas, egentligen:)
    Bara att ta det som det kommer....

    SvaraRadera
  13. Hi hi, någon kanske hade trott att du var en ljuv älva som dansade nere vid vattnet..
    Det händer tyvärr då och då att både Sjöräddningen till havs och i luften rycker ut här också, känns alltid obehagligt..
    Ja, nu kommer hösten men det ska bli skönt med lite struktur igen. Allt har sin tid..

    KRAM o ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  14. the shed,

    hihi, nu skrattar jag, någonting i stil med Zorns kullor skulle nog ha varit mera rätt:).
    Du har helt rätt, det känns bra med litet struktur. Snart infinner den sig:)

    KRAM tillbaka med önskan om en lika härlig söndag!

    SvaraRadera
  15. Har jag helt fel om jag säger att man sa förr, att mycket rönnbär betyder mycket snö....?? ;o)

    Förstår att du rusade ut med kameran när du såg månen. Såg samma måne och blev helt trollbunden. Ville inte röra mej alls.... Det var nästan på vippen att jag började yla... *skrattar*

    SvaraRadera
  16. Tina,

    där ser du, vi blir mångalna!:)
    Jag har hört att det betyder mycket blåst men också mycket snö. Den som lever får se....

    yyyyyl

    SvaraRadera
  17. Här i stan får man tänka på att hålla lampan släckt om man springer ut i köket i bara mässingen och tar ett glas vatten mitt i natten... :-)

    SvaraRadera
  18. Mian,

    onekligen faller ödets lotter aningen ojämnt, fastän jag en gång för många år sedan sprang naken ut för att rädda min sjuka katt från en elak frasse en mycket tidig morgon i höstmörkret. Jag hann inte klä på mig bara, dyra råd var dyra och den tiden på morgonen räknade jag inte alls med att bli sedd i hela härligheten när det var kolmörkt. Men i samma ögonblick som jag fick tag i min katt tände grannen sina billyktor och i strålkastarskenet stod en viss kvinna precis som hon var skapad, med en katt som såg ut som en lampborste:). Tablå! Grannen såg alltid glad ut i fortsättningen när vi möttes, speciellt glimtigt i ögonen-glad.

    SvaraRadera
  19. Har också noterat attd et blir mycket rönnbär och funderat över om de inte är tidiga!

    SvaraRadera
  20. Krulli,

    det ÄR tidigt i år, bara att konstatera...få se hur tidigt vi får vinter med den här farten?:)

    SvaraRadera