onsdag 24 augusti 2011

Höstsommar

Höstsommar är ett ord som jag inte har kommit i kontakt med tidigare, men ofta har folk som har kommit hit i år, kallat sensommaren till höstsommar, när vädret diskuteras.
Och hösten gör sig påmind givetvis, vi är i slutet av augusti. Mahonians blad börjar övergå i ljuvliga röda färger
Kärleksörtens gröna knoppande blomställning skiftar färg
Den blå irisen är ett minne blott
men är prydlig och skön på många sätt ändå, just nu. Fröställningarna är sprickfärdiga...
Man kan använda dem till vackra bordsdekorationer men då skall man vara kvick i vändningarna för småfåglarna frossar gärna godsakerna i sig när kapslarna öppnar sig för att sprida fröna på marken. Irisen räknas till en medicinalväxt, men på vilket sätt man använde den vet jag inte. Runt 1000-talet förde munkarna Irisen till Europa från Indien och använde den som medicin på något sätt.

Igår förflyttade jag ett helt berg! Finns det någonting som kan vara så tillfredsställande som när man har tagit hand om en bamsestor klädhög som har väntat på att bli åtgärdad i flere veckor?
Nu är det berget utspritt i lämpliga prydliga strukna högar i sina respektive skåp och lådor. Det är kontentan av att inte hinna med när det är som allra intensivast under högsäsong.

Under gårdagen hittade fjorton gäster hit. De lätträknade kom från Finland, Tyskland, Danmark och Sverige.

Idag har jag tänkt att rhododendronlandet skall bli ogräsfritt.
Solen skiner denna vackra höstsommardag!

22 kommentarer:

  1. Har också tänkt mig en lukningsdag till. Det odlade sjunger på sina sensommarverser men ogräset jublar i det varma och fuktiga vädret. I går kväll kändes det som om jag knäppt västen med gylfen efter många timmar på lukningspallen, det blir likadant idag, är jag rädd. Ska nog variera med grävning av vitlökslandet där jag ska sätta nytt i november.

    SvaraRadera
  2. Höstsommar: roligt med nya kreativa ord. Man förstår precis vad som avses.
    Och härliga blommor till skådande på Pettas blogg.

    SvaraRadera
  3. Olgakatt,

    sträckbänken gäller mot kvällen:). Gissar nog att även jag kommer att bli som en märla som behöver rätas ut när dagen är över.
    Vitlök har jag inte i år men nästa år..enligt en vän från Karelen skall vitlöken sättas i november när månen är full, så jag hoppas att vi inte har marken snötäckt och frusen då, som vi hade senaste november. Får väl ha Uffe och gå före med järnspettet..

    SvaraRadera
  4. Eivor,

    blommorna sjunger på sista versen, känns det som, men de kan ju vara vackra för det:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag anar lite vemod i dina bilder och lite på samma sätt känns det här idag.
    Måste säga att jag är mycket imponerad av din högoffensiv mot klädhögen! Har en liten samling här också, men ska i stället ägna eftermiddagen åt Olivia, 1 år och 8 månader. Det är första gången vi ska vara alldeles själva en lite längre stund. Håll tummarna att vi fixar det! :)

    SvaraRadera
  6. Älskar hösten med frisk luft och lagom värme - lider när det är 30 grader i skuggan...

    Vi ska ha dop i Skällviks kyrka där Mirren är konfirmerad och gift med efterföljande buffé för 40 personer i församlingshemmet. Maten ska vi laga själv, så eventuell lukning etc. får skjutas på framtiden. Men tre skjortor ska jag stryka om en stund i alla fall.

    Det enda tråkiga med hösten är att man inte längre kan hänga ut tvätten i trädgården - finns få saker som doftar så gott som tvätt som torkat utomhus!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Jag tycker nog att sensommar är ett ord som täcker allt årstiden bjuder. Och i motsats till Musikanta så hänger jag tvätt hela året när det inte är nederbörd. För visst är doften oslagbar. Lukningen lämnar jag åt mullsorkar och daggmaskar, men jag hoppas att få av en del vinbär innan de jäser på busken (som nykterist har jag ju ingen glädje av det!).
    Margaretha
    som kan kommentera
    utan att behöva fylla
    i vem hon är nu när
    hon använder google
    chrome

    SvaraRadera
  8. Aila,

    det är nog känslan vi får när sommaren lider mot sitt slut. Åter har den förflutit alltför snabbt:), men jag tycker verkligen om hösten så inte mig emot. Jag tycker om alla årstider, har ingen större skillnad men måste jag välja så tror jag att hösten vinner i alla fall, men så säger jag nog om alla årstider när jag tänker efter:)
    Inte utan att jag är imponerad själv över bergssprängningen!:D
    Du gör helt rätt när du ägnar din tid åt lilla Olivia! Det andra väntar snällt oberoende om man gör någonting åt det eller inte alls.
    Behöver nog inte hålla tummarna,för det där fixar ni hur galant som helst, men håller upp dem i alla fall när du vill så.
    Ha det gott båda två!

    SvaraRadera
  9. Musikanta,

    jag håller mig också i skuggan när det är för varmt, men gillar nog sommaren med sin värme ändå, i all synnerhet de sköna morgnarna och kvällarna. Alla årstider är min favorit:)
    Den ena förtar inte den andra utan lyfter fram sina härligheter i jämförelse på olika sätt.

    Jag förstår att det är mycket att stå i med nu när dop snart stundar. Men det brukar vara ett roligt göra. Allt har sin tid och sin prioritering.

    Jag hänger ut tvätten året om, men november brukar vara seeeeg när det gäller att få kläder torra, men först ut med dem och sedan in med uteluften kvar i kläderna....har jag bråttom blir det torktumlaren eller tork inne över natten.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  10. Margaretha,

    för min del så är sensommar ordet som gäller också, fastän jag inser att det håller på att förändras liksom många andra ord...tänkte just på det och svängde om till sommarhöst...är den senare än höstsommaren?

    Min granne Hilma,för längesedan, lukade aldrig någonting hon heller, utan fyllde på med jord där det behövdes.Sådana växter som hon hade har jag nog aldrig upplevt någonstans, där naturen mera eller mindre fick sköta allting själv, med liten påfyllning av jord där så behövdes. Det är nog bra om du får i dig vinbären snabbt nu innan jäsning, annars kan du bli som Emils och Idas höns. Helt "lealös".
    Karin som är glad över kommenterandet hur det än kommer in.

    SvaraRadera
  11. Sensommar låter finare tycker jag...i det ordet dröjer liksom sommaren kvar, men i höstsommar tar hösten abrupt över ;-)
    Visst känns det fint när man har flyttat berg!
    ha det fint,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  12. Sensommar är vackrare, och mer talande. Mer vemodigt också...
    OCh vemod gillar jag att känna av ibland.
    DU är duktig och flitig som alltid. Berg är ju inte helt lätt att flytta.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  13. Ann-Mari,

    jag håller med om att sensommar känns mera rätt än höstsommar, men kanske det handlar om att man är uppvuxen med det ordet..
    Jag har ett berg kvar att förflytta men det är av det lättare slaget:). Fint känns det, verkligen
    Ha det fint du också!

    SvaraRadera
  14. Annika,

    jag sitter här och "smakar" på höstsommar fortfarande men tänker på sensommar. Det är intressant med ord och vad de ger en för känslor.
    Du har rätt, sensommar ger en lätt vemodskänsla...sommaren är snart förbi.

    Jag är nog inte så flitig alltid, men när jag är det så känns det toppen!

    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Det var en gullig beskrivmning 'hjärta som syns', det ska jag bära med mig i tanken..
    Mitt eviga tvättberg är också avverkat, fast ligger i en enda strykhög.
    Men den blir gjord tids nog, nu ska jag laga mat istället. En helt vanlig onsdagseftermiddag mao..

    kram

    SvaraRadera
  16. Höstsommar var ett bra uttryck..så är det..JUST nu i detta nu, är det skitvarmt här i Örebro..typ 25 plus, nu när solen gick lite i moln..härligt..Men inte på jobbet..då är det svettigt..huvva..man sväller och är kladdig..inte kul..luggen smetar sig i pannan..måst jobba. går inte att vädra, ventilation det finns ingen, eller den som finns är skit..men men..
    fina höstsommar bilder du visar..Nu tutar glassbilen här...det är ett säkert sommartecken..
    Ha en bra höstsommarkväll kusefine

    SvaraRadera
  17. Tina,

    det är viktigt med synliga hjärtan:).
    Tvättberg är eviga, vissa stunder,alltför korta syns de inte men så svänger man ryggen till så har de åter börjat växa...Så är det bara
    Ha det gott en vanlig onsdag!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  18. Moshulu förresten, fotade av den tavlan, hänger på mor Anitas vägg,den är så fin...säger så mkt.. Den har man beundrat sen man var liten...ju...kram

    SvaraRadera
  19. Oljekritan,

    även här är det varmt och gosigt just nu, 21 grader i skuggan. Bara att njuta så länge man kan fastän det är kliddigt och kladdigt och svettigt och,och,och....:)

    Ha en lika fin kväll som jag tänker ha, fastän utan glassbil!

    SvaraRadera
  20. Oljekritan,

    ja, där seglade vår anfader Seglis Sömmarström:).

    Karinkram!

    SvaraRadera
  21. Gokväll i stugan!
    Gråväder idag men varm vind vid havet.
    Regnet hindrade oss att få mycket björnbär...
    Vi blev verkligen blöta och stog under en liten takås vid en fiskestuga. Då mindes jag alla gånger vi stod som barn och väntade under träd eller takutsprång på att regnet skulle lugna sig.Kram från Eva H

    SvaraRadera
  22. Eva,

    så härligt du får det att låta när ni har stått under ett litet tak...och regnet öser ner. Fina minnen. Det kommer solsken igen och björnbären väntar:)
    Karinkram!

    SvaraRadera