tisdag 30 augusti 2011

Gråskaletoner

Idag när jag gjorde min sedvanliga runda i trädgården för att vakna så där lååångsamt som jag vill göra för att landa ordentligt i mig själv innan arbetet tar vid, så var Kråkis redan på farten....
Farten och farten, han satt länge stilla på tråden och tittade sig omkring....mig bryr han sig inte ett skvatt om, sitter lugnt kvar. Han vet ju att det bara är den där vandrande morgonvålnaden i Pettas trädgård som är på vift som hon brukar...
Idag var allting väldigt grått, skönt grått, harmoniskt grått och vått....det har regnat under natten
En stolsits kan vara väldigt vacker en tisdagsmorgon en av de sista dagarna i augustimånad. I mina ögon...
Grå granit mitt i den röda

En glänsande vattendroppe i äppelträdet mot himlen fylld av regnmoln som just har dragit vidare mot söder

Utetomaterna vill nog in, tror jag....de visar avigsidan ut när de ser mig...
Det snart hundraåriga staketet sjunger på absolut sista versen. Vi tog aldrig ner det i våras som vi hade tänkt, kände oss stressade och lät det stå en tid ännu....-det är ju pittoreskt, sa´ en av grannarna, med en aning syrlig ton:), haha....jag håller med och skrattar...
Men jag tycker att det är himlavackert....och önskar att det kunde stå upprätt länge än....men det är en dröm...till och med Björnligan lyckas få spjälorna att gå av när de vandrar av och an på staketet...så murket är det...nu faller det bit för bit som mjölktänder ur barnamun...
Så vackert vill också jag åldras....bli både mossig och grå...
Ädla vattenstenar i lupinen...Lupinen som har rotat sig där den inte skall rota sig, mitt i stenläggningen vid butiksdörren....Den bryr sig inte om vad jag tycker...
Några vallmokapslar vid dörren är vackert grå med beiga "blommor"...jag njuter av allt det sköna...på insidan finns tusentals ämnen till nya vallmo-blommor
När jag åter står vid bakbordet och tittar ut på växthuset nedanför fönstret ser jag att det är konstutställning denna morgon....vattnet har skapat
Knäckebrödsbeställningen är på väg till stan med Uffe, jag stannar hemma och finns på plats för eventuella besökare, förflyttar några alptoppar/kläder som skall strykas och sorteras, läggas in i skåp och lådor....

22 kommentarer:

  1. Åh så underbara bilder du visar och berättar så underbart bra! Nu hälsade jag på dig en stund, så bra var det :) Tack fina fina du!
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. LyckligaPraliner,

    härligt när du tittar in här hos mig! Tack för det och för alla dina positiva ord! Solen skiner både inombords och på himlen just nu. Gråtonerna har försvunnit för dagen.
    Ha en fin dag!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Mina älsklingsfärger, jag har med dem lite jag med idag..
    Regnet har avtagit lite och sol är på väg, säger dom iaf. Men jag har ledig dag och fullt upp inne så det gör inget.

    Kramen på dig!

    SvaraRadera
  4. Vilket FINT inlägg med väldigt vackra bilder.
    Ser att du har sol nu, men jag måste säga at jag verkligen tycker om gråa dagar också. Det är ngt lugnande för själen med dem.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  5. Tina,

    jag märkte, när jag lade märke till, litet extra, vad som är grått här och insåg att jag nog har en favoritfärg, :). De går definitivt i gråskaletoner. Man blir lugn av dem..
    Här är varierande, solsken, mulet men uppehåll...

    Kramen tillbaka!:)

    SvaraRadera
  6. Annika,

    Tack! Detsamma säger jag också!!:)
    Gråa dagar är inte alls oävet, riktigt skönt...
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Vackra bilder du visar. Man ser så mycket mer när man är ute och går med kameran. Får inspiration av ditt inlägg att ta mig en fototur i morgon kanske...

    SvaraRadera
  8. Musikanta,

    Tack! Jag gissar att du drar andan efter Cassandras dop just nu:). Det är vilsamt att bara vara i naturen och låta fotoobjekten komma till en...Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Ah, jag gillar granit! När jag slipade sten lärde jag mig att Stockholmsgraniten är 1790 miljoner år! Visst är det en hissnande känsla att arbeta med ett sån't material - eller bara gå på det.
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Grått är en favoritfärg även hos mig! Din "utställning" kom mig nu att tänka på Jasper Johns Grey, en utställning jag såg i NY för fem år sedan.

    SvaraRadera
  11. Margaretha,

    Allt vad har du inte sysslat med?:) Stenslipare också. Intressant. Antagligen är den åländska graniten i samma ålder som Stockholmsgraniten. Det ger en hissnande perspektiv, svåra att förstå

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,

    jag visste knappt om att jag hade det till en av favoritfärgerna förrän jag började titta mig omkring litet extra. Det fanns och finns ju hur mycket gråa nyanser som helst här hos oss men jag är också förtjust i många andra färger
    Måste bekanta mig med Jaspar Johns Grey och googlade på honom. Hela tiden lär man sig massor på bloggen via bloggvänner. Tack för det!

    SvaraRadera
  13. Gråkaskeloter läste jag först... - jag är en smula trött märker jag.
    Toppenfina bilder! Vallmokapslarna är härliga.

    SvaraRadera
  14. Mian,

    Tack! Det skulle onekligen vara intressant om jag hade gråkaskeloter här..

    SvaraRadera
  15. Åh, mitt inlägg försvann. Poff bara.

    Jag försöker igen.

    Grått och vått och skönt och harmoniskt - jag är helt inne på din linje Pettas. Det är vilsamt och vackert när naturen lägger sig till ro. Stolsitsar i detalj tycker jag är suveränt plåtat.

    SvaraRadera
  16. Fullkomligt älskar bilden på vallmokapslarna!

    SvaraRadera
  17. Kesu,

    de brukar försvinna med ett poff, så där bara.:)
    Förargligt nog.

    Det är välbehövligt och skönt för själen när allt lugnar ner sig.
    Tacktack!

    SvaraRadera
  18. Eva i Aten,

    vallmokapslar är så vackra och personliga. De är alla mera eller mindre olika

    SvaraRadera
  19. Vad vackert grått är - jag är oerhört dragen till grått i olika former. Som Annika tycker jag en grå dag kan vara rogivande, åtminstone efter en fin sommar. Jag behöver ha lite grått omkring mig:)


    Vackert!

    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Lotta,

    grått är vackert och finns i så många ljuvliga nyanseringar. Det är lugnande, helt enkelt, stilfullt också.

    Ha en finfin dag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Vackra bilder som vanligt! Att vallmokapslarna innehåller nya små vallmo blev vi varse när maken tog in en vacker bukett torkade stänglar. När vasen ramlade omkull så var bordet bestrött med pyttesmå frön. Tänk att dessa småsmå svarta frön blir till en så vacker blomma!

    Kramar!

    SvaraRadera
  22. Ewa,

    det finns minst tvåhundra nya små vallmoblommefrön i varje kapsel. Otroligt. Men också otroligt vackert när de blommar senare.
    Visst förundras man över hur någonting kan bli till av ett så pyttelitet frö...

    Kramar!

    SvaraRadera