tisdag 2 augusti 2011

God jul ! sa´Uffe

när han kom hem från stan idag efter brödutkörningsrundan....Apropå detta med julhandel (i London) så har vi alltså kommit igång vi också. Å andra sidan så förstår jag nog vinken, jag behövde verkligen en ny cykelpump till min duvblå Peugeot, som har stått där den har stått i över ett år redan. Nu kan jag inte skylla på punka längre.....
En död skönhet hittades i brödbutiken på några fröställningar av ekorrkorn....den har förvirrat sig in genom den så gott som alltid öppna dörren och därmed förseglat sitt öde
På brandplatsen för ris växer en liten söt vallmo....isvallmo kallar Uffe den, jag lutar åt att det är en kornvallmo...någon som känner till?
Det finns eftersläntrande vallmoblommor kvar och en liten humla surrade intensivt i jakten på nektar
En levande skönhet
och hur den här har blivit som den är förstår jag inte, men man kanske inte behöver förstå allting. Vacker är den och med min livliga fantasi så kan jag se hur blomflugan travar ved a´la Povel Ramel...

Undantagsvis så har en mjölktistel fått slå ut sina vackra gula blommor. Oftast blir de bortknipsade innan.
Mahonians vackra bär har åtgång....fåglarna förser sig med välbehag
Läkemalvan prunkar som aldrig förr
och likaså gör bolltistlarna. Jag borde plocka dem innan de går i blom, men nänns inte. Insekterna älskar dessa taggbollar

Här har vi haft riktigt bra med folk som har kommit i jämn ström. Nu fick vi en liten paus för energiintag och vila för fötterna.
Solen skiner från klarblå himmel och sommaren är som allra ljuvligast

Undrar om cykeldäcken fortfarande duger till; inte har de väl murknat?...

12 kommentarer:

  1. Aha, fattade det där med GOD JUL så småningom, men först undrade jag om han fått spader!
    Otroligt fina närbilder du tagit!
    Hos mig har mycket blommat ut just nu och höstblommorna har inte riktigt kommit i gång ännu. Ska jag vara ärlig så är det ogräset som prunkar bäst efter de regniga dagarna. Borde, kanske... men har en massa bär att ta hand om också.
    Ha det fortsatt gott!

    SvaraRadera
  2. Ailas,
    nog har vi alltid litet spader men det kryddar bara livet en aning.
    Tack!:D
    Ta hand om bären du, ogräset finns ju kvar:)
    Ha det riktigt gott du också!

    SvaraRadera
  3. Julhandel ja. Författaren Barbro Lindgren skrev att hon nu lyckats koppla bort alla helger och därmed upplevde en otrolig frihet. Det ligger något i det tycker jag, men jag tror inte att jag skulle klara av det.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Ölandsvindar,

    det ligger mycket i det som Barbro Lindgren skrev. Jag klarar inte av det jag heller men tycker att allting blir så upphaussat, så onödigt så många gånger, som man egentligen glömmer bort att bara ha det bra.
    kram,kram
    Karin

    SvaraRadera
  5. Tyvärr kan jag inte, som BL koppla bort alla helger, eftersom det ger mig en del av mitt levebröd. För övrigt vet du vad jag tycker om dessa, om du läst min kommentar till ditt förra inlägg.

    Fantastiska närbilder du har tagit av blommorna och att du kan alla namnen på dem också är beundransvärt. Jag var duktig på blommor när jag var liten - vi var ju tvungna att pressa hundra växter när jag gick i flickskolan och kunna namnen på dem. De flesta har jag tyvärr glömt.

    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. tack söta kusselina för att jag kan njuta av bilderna dina....har ju inte egna blommer nu, då torpbesök är inaktuella....njuter av dina...och om jag glor ordentligt på mina grannars trädgårdar får jag lite blomsterkänslor där mättade..det är solnedgång här över stadskärnan,rätt snyggt faktiskt, med skorstenar och stora fabriksbyggnade i siluetter..allt är snyggt om man bara vill...men ja, nog vore det gött att sitta i en havssolnedgång hörrdu!!! Köpte granatäpplejuice idag,drömde om den nypressade juicen man kan få i Turkarnas land..detta jag drack smakade avslagen kamelpink typ....ba så ru vet..
    Önskar dig en fortsatt bra vecka..Kram Karina

    SvaraRadera
  7. Musikanta,

    jag jämför mig inte med alla andra, kan inte göra det heller eftersom vi också har ett jobb som ofta består av arbete under helger. Men jag förstår fullständigt vad Barbro menar. Jag tycker om helger när jag kan njuta av dem och då gör jag det på mitt sätt och inte hur andra tycker att de borde vara:)
    Var och en på sitt sätt. Kors vad ordet julhandel kan få igång diskussioner. Tydligen är det ett känsligt ämne.

    Jag kan inte alla namn, men har fördelen av att vara gift med en biolog och botaniker som hjälper mig där jag själv går bet.

    Godnattkram!

    SvaraRadera
  8. Karina,

    förstår att du längtar på många sätt.)
    Det blir nog flere blommor som jag delar med mig av åt dig och andra.

    Ha det gott!
    En finfin vecka önskar jag dig också!
    Karinkram

    SvaraRadera
  9. Du fångar sommaren så fint Karin, både i ord och bild. Jag blir helt tagen. Känner nästan dofterna genom dataskärmen, så bra är det. Vallmo är en favorit, det värmde att få se bilderna du tagit.

    Låter så skönt när du skriver att sommaren är som ljuvligast nu!

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    TACK! Skönt att mina bilder kan förmedla den känslan till andra. Jag är glad för det! Vallmo har definitivt blivit en av mina favoriter också, om än dock litet ogräsaktigt. Den finns överallt:D.

    Jag tycker om augusti. Daggvått i gräset på morgnarna när solen stiger upp,allt som vaknar och inte är så torrt längre, allt frodas och blommar. Jättefin månad.

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Dina närbilder på blommor är något alldeles speciellt. De är vackra och inspirerande. :) Skulle gärna se litet dagg i gräset här men det är varmt redan på morgonen så det blir inte mycket med det. Hoppas att du får luft i däcken och kan ta en tur med cykeln. Kramar!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,
    Tack! Jag blir alltid lika förundrad när någon skriver så:)
    Jag är mycket förtjust i daggen när den fortfarande är varm, så småningom kommer de morgnar då det är kallt att vandra barfota i gräset men det är då, det:)
    Jag hoppas jag ger mig tid till det inkommande vecka, den här finns inte möjlighet alls.
    Karinkram!

    SvaraRadera