fredag 5 augusti 2011

Fortfarande

är det ljust och skimrande på morgnarna. Jag tassar på för mig själv i trädgården, i min takt medan degarna i bageriet är satta till jäsning
Det är bäst att passa på, dagarna blir åter sakta kortare....morgonljuset är magiskt och för min del känns det nästan som att dricka brunn :). Efteråt känner jag mig vederkvickt och pigg, förberedd för vardagsfajten
och i anslutning till ett bageri finns förstås ett brödspett i ordets rätta bemärkelse....ett båtbröd som blev över häromdagen har hängts ut till stor fröjd för russin och solroskärneälskare
Många av våra gäster frågar om vi har olivträd i vår trädgård. Tänk ändå, om jag kunde säga ja!
Men det är havtornsbuskar som vi har planterat i Fyrklöverlandet, dels till vindskydd för nordanvinden men också för att vi skall plocka de c-vitaminrika bären
Buskarna är bara ungdomar ännu, men har tagit sig rejält sedan i fjol och i år får vi plocka några deciliter av de oranga bären. Om inte fåglarna hinner före förstås:).
Jag lösfryser bären på en bricka , för att senare lägga dem i ask. Perfekt att kunna ta upp vad jag har behov av när jag dekorerar tårtor. Senare i höst tar vi oss till de taggiga vilda havtornsbuskarna och pressar saften för vinterbruk. Rena vitaminbomben som vi har tänkt skall hålla oss friska under vinterhalvåret.
Och nu är min Peugeot fit for fight igen. Igår kväll testade Uffe den efter den sista handpåläggningen. På bilden är han inte riktigt nöjd men en liten stund senare godkändes reparationen av maestro himself:).
Snart kan jag ta er ut med på cykelfärder i vår närmaste omgivning.
Men inte på ett par dygn ännu....ett par cateringuppdrag skall skötas allra först.
Ikväll far vi iväg ut på böljan den blå med närmare fyrtio hungriga gäster

Igår fick vi invasion, inte från yttre rymden, men väl från Europa....kontinentens semesterfirare har börjat röra på sig. Plötsligt så var här full rulle i flera timmar
Idag har vi haft besök av norrmän och finländare...tillsvidare

10 kommentarer:

  1. Havtorn lär vara så hälsosamma. Själv har jag vitaminbomber i frysen. Kommer aldrig ihåg att äta av dem... :)
    Fint att du fått cykeln i skick. VAR är hjälmen? är min fråga.
    Ha en fin dag med alla era gäster!
    kramar

    SvaraRadera
  2. Lisbet,
    havtorn är hälsosamma!
    Hjälmen togs aldrig på, han cyklade till grindhålet och hem igen, men bra att du är uppmärksam!
    Tack, vi skall göra det bästa, gästantalet har stigit till femtio just nu:)

    kramar

    SvaraRadera
  3. Nu är jag fylld av energi! Vilken bra start på morgonen att läsa din text och se dina bilder . Jag älskar morgonljus, degar, bären, cykla - allt!

    Låter som ni har en intensiv men rolig dag framför er. Bra med europeer som har semester i augusti ;)

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Visst är det praktiskt att semesterperioderna går i serie och inte parallellt!
    Jag planterade också havtorn, både Romeo och Julia men de trivdes inte hos mig. Får köpa marmelad och saft i Kivik där de trivs.

    Tag det försiktigt när du cyklar! Själv är jag feg att cykla på biltrafikerade vägar.

    SvaraRadera
  5. Lotta,
    så roligt att du känner så!:)
    Vi har en väldigt intensiv kväll framför oss, framför allt, men hoppeligen så hinner jag ta några bilder av havet också.
    Det är betydligt lugnare takt på gästerna i augusti än i juli, trots att de nog är rätt många.

    kramar!

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,

    det vore för hemskt om alla hade semester samtidigt, nu fördelar man gracerna i lämpliga doser istället.
    Våra havtornsbuskar heter Tytti och Terhu.:)
    Vi ville ha en rysk variant men det här var det närmaste vi kom och vi är helnöjda.
    Du vet vilka vägar vi har, så det är inte samma risk här som hos dig vad gäller trafiken. Men försiktig är jag givetvis.:)

    SvaraRadera
  7. Jag är så "vitaminiserad" som det går just nu, har massor med bär i trädgården. Gjort en del sylt, annars finns det bär i frysen för att tas fram vid behov.
    Det blir väldigt god sylt av surkörsbär, röda vinbär och hallon blandade... Bara så alla vet. :)

    Min cykel skulle också behöva lite översyn!
    Fortsatt fin dag önskar jag dig.

    SvaraRadera
  8. Vad konstigt, jag trodde jag hade havtorn hemma i Sverige, men de hade röda bär och inte alls sådana blad. Det enda jag känner igen var att de var ruskigt taggiga.
    Du är så mysig med att ta hand om det naturen har att bjuda på. Har massor att lära av dig! Kramar

    SvaraRadera
  9. Ailas,

    det är den tiden nu, då man kan äta sig mera än mätt på vitaminer. Härligt!

    En fin lördag!

    SvaraRadera
  10. Magdalena,
    du tänker på hagtorn, ett helt annat träd/buske.
    De här är också ruskigt taggiga och växer längs stränderna på vissa ställen runt Östersjön. Sura som bara den.

    Jag mår bra av naturen, så enkelt är det:)
    Kramar!

    SvaraRadera