söndag 7 augusti 2011

Fångade detaljer

Varsågoda, kom med ombord....
Jag märker att jag var rejält "knäppsk" när jag var ombord på Albanus i förrgår. Mängder av bilder har fastnat på minneskortet
Bland annat nagelbänken runt stormasten
och nagelbänken längs relingen på styrbordssidan
en svart vant eller bardun med vita riggbänslar
och så flyter det så vackra segelbåtar förbi ibland, som man bara inte kan låta bli att fånga....
Tittut! Om jag inte misstar mig så är det här en detalj från den ursprungliga Albanus som strandade i början av 1900-talet utanför Raumo.
och solen får märkliga nästan månlika fasoner i motljus
Energiskt bara värre till havs. Konrad, Donatus, Leo, Trefanten, Anna och Wendla tar vara på vinden och förvandlar den till energi. I bakgrunden Nyhamn
Storseglet
Jaha, säg det, vad heter det här? Schackel? Någon som vet?
och troligtvis så har den här lilla mattan, sjömansarbetet också ett särskilt namn. Berätta gärna för mig den som kan, jag vill veta...
för jag kan långt ifrån allt vad som finns ombord på en galeas vad gäller rigg och andra detaljer
Det här är i alla fall ett block....
Jag känner bättre till vad som finns under "skylighten".....damen som tittar ner på vår vanliga arbetsplats är en okänd sådan....
En annan dag skall jag ta den som vill komma med mig under däck och visa hur det ser ut där.

Idag har vi haft gäster från Schweiz, Sverige, Tyskland, Danmark, Tasmanien, England, Finland, Norge, Åland....kanske från andra platser också...
Vädret har visat både soliga och regniga sidor idag
En fin dag är snart till ända

18 kommentarer:

  1. Det var många nya ord. Block var något jag kände till. En del ord glöms bort då man så sällan kommer i kontakt med dem och inte använder dem.Det är bra att du har kameran med dig. Skönt att sitta här vid datorn och bara få uppleva... :)
    Snart i säng!!!
    kram

    SvaraRadera
  2. Jodå, det är en schackel om du menar den med öppningsbar skruv. Vilka fina bilder och genuin båt. Oj, så många nationaliteter du träffat idag.
    Kan tänka mig att du snart sussar..bzzz.

    kramen på dig!

    SvaraRadera
  3. Lisbet,

    det finns så många ord på ett fartyg:). Jag kan bara en bråkdel men är kunskapstörstig och vill kunna alla.
    Snart i säng också här.
    Godnattkram!

    SvaraRadera
  4. the shed,

    just det menade jag. Tänk ändå, det fanns någonstans i bakhuvudet trots allt. Det gäller bara att plocka fram rätt låda i arkivet:)
    Tack för hjälpen!
    Jag zuzzar znart!

    Kramen till dig också!

    SvaraRadera
  5. Man måste verkligen beundra er och ert jobbande. Men det verkar som om ni trivs med det ni gör. Då är det kanske lättare.Fina maritima bilder.

    SvaraRadera
  6. Eivor,

    tack för det! Vi trivs som fiskar i vattnet och det är inte särskilt tungt, bara lite slitsamt ibland som det är i den här branschen. Också:).

    SvaraRadera
  7. Vad bra att du var "knäppsk" - mycket ögongodis för oss att titta på! Trevligt med alla besök och från så många olika länder.

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Lotta,

    det är roligt att vara knäppsk! Det vet du själv också som alltid bjuder på så många fina bilder!
    Det är just det som gör att man orkar litet extra när man får trevligt inspirerande besök från andra länder. Vi känner att vi lever upp litet extra.

    Kramar!

    SvaraRadera
  9. För länge sedan var jag ute en dag med ett skepp från Mariehamn. Men jag har för mig att Albanus låg kvar i hamnen så det måste ha varit en liknande båt. En härlig dag i Ålands skärgård var det i allafall.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Ååh så namnkunnig du är, jag har aldrig hört såna namn men har ju heller aldrig varit på en sådan skuta. Underbara detaljbilder! Så mycket folk du träffar på, säkert intressant.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Ölandsvindar,

    du var säkert ut med skonerten Linden!:)
    Linden är mera lyxvariant i jämförelse med Albanus som är gosigheten själv:)
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  12. Anelias hantverk,

    det är nog bara en liten, liten del av terminologin som jag kan. Fartyg och skepp är en hel vetenskap i sig. Tack ändå för rara ord!
    Det är intressant och det roliga är alla människor vi träffar.
    ha det bra du också!

    SvaraRadera
  13. Roligt med lite nya ord. Nagel betyder ju också spik, men jag kunde inte se några sådana på fotot. Men det kanske har en tredje betydelse.

    Att få besök från Tasmanien är väl ganska ovanligt, eller?
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  14. Musikanta,

    nagel i det här sammanhanget betyder antagligen att man naglar fast tamp och tåg runt naglarna= de svarvade trästyckena, rundstavarna (kan också vara av stål). Du kanske har hört talas om koffernaglar? Det är samma sak och jag gissar att ordet kommer från kofferdi som betyder mera eller mindre, handelssjöfart.

    Det är inte ofta vi har besök från Tasmanien, men visst hittar folk hit från världens alla möjliga och omöjliga hörn...trevligt nog:)
    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder på alla detaljer, sånt här gillar jag skarpt!

    SvaraRadera
  16. Mian,

    det finns hur mycket som helst att ta bild av ombord på ett segelfartyg. De är så vackra bara i sig:D. Tack!

    SvaraRadera